656 kWh, 2 vuxna + 2 tonåringar. Nästan bara nya vitvaror så när som på en liten frysbox. 386 kWh förra året i juli då jag bodde själv med äldre vitvaror och elektrisk vv-beredare, nu är det ny vp
 
192 kWh i juli.

Värmen avstängd men MIG svetsen har fått svettas varje kväll och helg.

Ledlampor överallt, vitvaror och alla andra elprylar är som äldst 2 år, bor ensam och lagar inte särskilt ofta mat så då blir ju förbrukningen låg även om svets och vinkelslipen sliter hårt.
 
Redigerat:
Hej

Eller köp en energidisplay, som du sätter på mätaren, rolig grej som man får järnkoll, och ställ den i tvsoffan!:D
 
Ullberg har helt rätt, skillnaderna mellan olika hushåll beror i första hand på levnadsvanor!

Vi hade 466 kWh i förbrukning i juli, trots att vi var bortresta halva månaden, värmen helt avstängd hela månaden. Men när vi är hemma då lagas det mat från grunden, obetydligt med hel- och halvfabrikat, diskmaskinen går minst en gång om dagen (har vi gäster blir det både två och tre körningar per dygn), spis och ugn kör hårt. Seth89 kör sin diskmaskin en gång per vecka, det skulle vi inte klara ens om vi gick över till papperstallrikar!

Det ena är inte mer rätt än det andra, men vi lever alla olika!
 
Det första man skall göra om man vill gå till botten med energianvändningen är att ta reda på vilka enheter man har inkopplade som drar energi. Gå från rum till rum och notera allt, glöm inte garage, källare, vinden och uteplatsen. Har man 2-3 barn med standardutrustning av elektronik så är det alls inte ovanligt med kanske 50 apparater som står med stand-by-spänning dygnet runt.
Om de drar i genomsnitt 1W/st så rinner det ut 1,2kWh/dygn endast på dem. Om det handlar om enheter som drar lite mer ström, som ADSL-router, en liten filserver, digitala inspelningsboxar med hårddisk etc så kan man komma upp i både 2 och 3W som ett snitt. Det blir i längden lönsamt att lära in beteendet att stänga av saker ordentligt när man inte använder dem.

Sedan finns det apparater som jobbar också. Kyl & frys kan dra mycket mer energi på sommaren än på vintern. Dels går man ofta dit och letar efter något kallt att dricka, dels kan det vara så att solen skiner rätt på och värmer upp dem. En kyl och frys som solen skiner på kommer hålla igång nästan oavbrutet under dygnets ljusa timmar, och kan lätt dra 250kWh på en månad. En avfuktare drar inte så mycket i Januari när det är svinkallt och luften är knastertorr, men i Juli drar den mera eftersom den har mer att göra.

Dusch och bad är en stor energislukare, och det finns massor av pengar att spara på att duscha lite svalare, under kortare tid och med ett snålspolande munstycke samt helst stänger av vattnet under schamponering och intvålning.

Sedan får man göra lite kollar att det inte står utrustning på för jämnan och drar el. Ett bortglömt el-element i garaget, en värmekabel som termostaten gått sönder till, en infravärmare på altanen som glömts på, en droppande kran som läcker varmvatten etc. kan få det mest energisnåla hus att gå bananer vad gäller förbrukning.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Bra, Swetrot...
Det är oftast inte det som "drar mycket energi" (höga W-tal) som är tjuvarna utan det som är igång hela dygnet!
Laddarestand-by-prylar av olika slag t ex?
Planerar att i vinter sätta en hel del grejer på timer typ router, TV (och allt som hör till den och som står stand-by)
Nexa har en del roligt trådlöst material.
Badrumsvärmegolvet har jag ännu inte kollat förbrukningen på (använder strömtång..) men på sommaren? Knappast ett behov av sånt då vi har en utsugsfläkt som går 24h i i badrummet sommartid.
I förra huset hade vi en superventilationsanläggning med två stora fläktar i 24/7 drift..Nära 4kWh/dygn bara där...
Har även en realtidsenergimätare (ännu ej inkopplad i nuvarande hus *skäms*)..
 
Redigerat:
Jag har ingen som helst aning.. Betalar räkningen när den kommer.
Men cirkulations pumpen till dom 3 solfångarna jag har har använd 4,7kw av solpanels genererad effekt.. Så den strömmen har jag betalad för en stund sedan.. :)
 
R
194kvm2 och betalade 390kr men då var vi inte hemma så mycket heller. Däremot insåg jag i våras att vi hade kortslutning i utebelysningen när jag mätte upp. Räknade på det och kom fram till att kortisen kostade 5kr / dag.
 
Vi har en lägenhet i tegefjäll där vi tyckte att förbrukningen var lite hög utanför säsong, trots att ingen var där. Med värmen på 15 grader och de flesta stickproppar utdragna blev förbrukningen 380kWh maj 2011.

Till sommaren 2012 drog vi ur ALLT. Inkl propparna i proppskåpet som gick till prylar som inte skulle användas.
Maj 2012 gjorde vi av med 78 kWh. Dvs nästan en femtedel av 2011.

Man ska med andra ord inte underskatta vad saker kan dra på "stand by".

Från Jämtkrafts hemsida med vår förbrukning (2011,2012,2013):
el tege.JPG
 
Redigerat:
Hej igen

Helt rätt som nån sa, det är 99% vanor, helst på sommren när ingen värme behövs, vi hade ett äldre hus före detta nyproducerade hus, detta hus hade lägre standbyförbrukning, nu har vi vattenburen golvvärme, 3 Cirkpumpar samt fläkt i Niben, andra huset var självdrag, samt att vi har fiber i detta hus med modem, fiberconverter som drar nästan 50w dessa 2, samt att digitalbox under 2 tv.

Har med varit lite inne på att timer på dessa förbrukare, dagtid jobbar man, natten sover man, och finns ändå 3 mobiler i huset, eftersom hemtele dör om man slår av fibermodemen.

Hoppas på att elmätaren skall vara bytt och att solanläggningen skall producera i Sept..
 
Min elräkning slutade på 188kWh i juni och 187kWh i juli.

O jo :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
enbart hushållsel: 818kwh i juli, 731 i juni, årsförbrukning strax över 12000kwh

fjärrvärme (värme avstängd, bara aut underhållskörning av pumpen, varmvatten via fjv), belysning (led) ca 5-6 timmar i det område av huset jag befinner mig under den mörka tiden på dygnet, tv + ljud kanske 5 timmar i snitt i veckan.

Halvgamla vitvaror (2005), frysbox i källaren, tvätt ett par gånger i månaden, ingen torktumling under sommaren

AC på ibland i datorrummet (blev nog ganska mycket under juli, men uppmätt så verkar den inte förbruka särskilt mycket). 2 datorer på dygnet runt (avstängd skärm), en 3:e och en 4:e har nog varit igång en del under juli..

Ligger nog jämförelsevis ganka högt, men det finns ju en del att prova göra... kan väl kanske också vara så att Skelleftekraft har glädjemätare ute hos sina villakunder..
 
285kWh i Juli.

124kvm nytt hus med flvp. Värmen avstängd endast varmvatten.

1 dator samt NAS och router/switch/fiberconverter som står på 24-7. Nya vitvaror med minst A+.

Låg på runt 220kWh i lägenheten innan.
 
Vi brukar hamna på 600-700 kWh/månad under juni-augusti. Förra sommaren kom vi ner i 520 kWh i juli, när vi var bortresta under en period. Jag tycker att det är högt, när man drar ur alla sladdar och det bara är kyl och frys igång - och VV-beredaren, och cirkulationspumpen till radiatorerna, som vi inte törs stänga av. Vem vet om man får igång systemet till hösten när man behöver det?
 
Intressant, kämpar med att få ner förbrukningen på sådant som man vanligtvis tycker är oviktigt såsom belysning. Bytt det mesta till LED. Har solvärme och en tank på 750 liter vilket gör att varmvatten är gratis under större delen av sommaren. Under juli brände vi 350kWh och då har vi kört upp 10 m3 ved med elmaskiner.
Vi har också ganska stor förbrukning på TV och hemmabio vilket gör sitt till.
Installerar förmodligen en solcells anläggning under hösten så får vi se vad detta kan innebära.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.