Jag kan bara bekräfta att vi har samma bekymmer, den har problem att vända när linan är i en sluttning. Vi flyttade in linan en bit för att få mindre lutning men det hjälpte inte. Den stannar, försöker backa och svänga lite. Ibland vänder den 180 grader och kör därifrån utan problem men ofta håller den på och trasslar tills den hamnat på fel sida av linan och sen är det kört.
 
Detta är ett problem som Veiko kanske kan ta med kineserna?
 
Pigghjul och en ny programvara kanske kan göra susen. Håller med om att det kanske vore fint att sakta ner och koncentrera sig på att komma fram och åt rätt håll vid linan.
Har testat med lite skryvar som dubbar idag, men den smet i samma slänt igen. Den backar för lite innan den försöker köra åt annat håll. Det verkar som motorerna är klenare i backläge, för uppför får den en himla fart.
Veikko, det vore fint om du tar detta med kineserna och får till en lösning.
 
Backar min klippare mot ett hinder står den där och surrar från motorerna, blir inte överbelastade så någon slags slirkoppling i vxl. kanske.

Lite uppdatering från beta mjukvaran:
Tyvärr funkar den sämre i trånga utrymmen :(.

Filmklipp i en smal gräsplätt framför huset.

[video=youtube;iYKQ4U31tq8]https://www.youtube.com/watch?v=iYKQ4U31tq8[/video]
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
F
Fick en uppdateringsfil för körning i lutning och backe av Veikko idag. Välkommet då jag också har en ordentlig lutning. Nån som vet exakt vad det är för ändringar? Filen heter S510 software program-USB 0806.rar


Jag skulle behöva en guide på hur jag får in den i maskinen med. Nån som kan hjälpa till med det?
 
Det är tyvärr ingen skillnad med den nya mjukvaran. Den backar längre och vänder mer som vi kan se i videon två inlägg upp, vilket kanske kan hjälpa i vissa lägen. Men det gör den samtidigt betydligt känsligare och benägen att "fastna" i trånga utrymmen eller helt enkelt backa över tråden.

Hur som helst har jag samma problem med att den inte klarar att hålla rak kurs i slänter, vilket medför att den inte tar sig upp utan går som i en båge, och den tappar fortfarande gränskabeln på vägen hem vid körning i lutning, varpå den hamnar i samma spinn som tidigare men med skillnaden att efter att ha snurrat några varv larmar och felaktigt påstår att gränskabeln är av.
 
F
Dave R skrev:
Det är tyvärr ingen skillnad med den nya mjukvaran. Den backar längre och vänder mer som vi kan se i videon två inlägg upp, vilket kanske kan hjälpa i vissa lägen. Men det gör den samtidigt betydligt känsligare och benägen att "fastna" i trånga utrymmen eller helt enkelt backa över tråden.

Hur som helst har jag samma problem med att den inte klarar att hålla rak kurs i slänter, vilket medför att den inte tar sig upp utan går som i en båge, och den tappar fortfarande gränskabeln på vägen hem vid körning i lutning, varpå den hamnar i samma spinn som tidigare men med skillnaden att efter att ha snurrat några varv larmar och felaktigt påstår att gränskabeln är av.
När min klippare tappar kabeln i en utförskörning så stannar den, vänder upp och kör tillbaka mot kabeln. Har tappat kabeln många gånger men hittar alltid tillbaka. Jag har lagt mjuka lite längre kurvor där det finns utfförslut.
 
Dave R skrev:
Ja, manövrering i sluttningar kan och måste förbättras avsevärt. Oklart om jag har ett hårdvarufel eller om den verkligen hanterar sluttningar så dåligt generellt, men klipparen går som i en båge (viker av från kursen, kraftigt) så fort det lutar, trots att det ska finnas en elektronisk kompass. Vilket får till följd att den sällan når vissa delar av gräsmattan.

När den ska följa gränskabeln i en sluttning är det inte ovanligt att den "tappar" kabeln och "ramlar ner" för slänten (på gräsmattan som tur är). Det skulle inte skada om den saktade ner i lutningar och såg till att hålla kursen rak istället.

Känner igen mig i din beskrivning.

Väntar nu på ett nytt kretskort från Veikko efter att min inte ville boota efter en regnskur.
 
fsn skrev:
När min klippare tappar kabeln i en utförskörning så stannar den, vänder upp och kör tillbaka mot kabeln. Har tappat kabeln många gånger men hittar alltid tillbaka. Jag har lagt mjuka lite längre kurvor där det finns utfförslut.
Det talar för att jag har ett hårdvarufel, behöver ny kompassmodul.
 
Maver1ck skrev:
Känner igen mig i din beskrivning.

Väntar nu på ett nytt kretskort från Veikko efter att min inte ville boota efter en regnskur.
Även min display svartnade efter en regnskur, och synlig fukt innanför displayglaset, andra dagen jag hade klipparen. Skruvade isär och torkade upp, sedan täta genomföringarna för regnsensor och nödstopp med silikon. Ger inte mycket för kvalitetskontrollen på fabriken, lite jobbigt att kineserna inte kan skruva ihop klipparen på rätt sätt, det måste man uppenbarligen göra själv.
 
Redigerat:
Min fungerade igen efter att den stått i solen en dag men fick tillbaks problemet och nu verkar det inte funka fast jag blåst rent. Regnsensor skruvarna hade o-ringar men nödstoppet har jag inte kollat. Kanske även nån annanstans fukt kan tränga in, fungerar din bra nu efter att du tätat och det regnat?
 
Maver1ck skrev:
Min fungerade igen efter att den stått i solen en dag men fick tillbaks problemet och nu verkar det inte funka fast jag blåst rent. Regnsensor skruvarna hade o-ringar men nödstoppet har jag inte kollat. Kanske även nån annanstans fukt kan tränga in, fungerar din bra nu efter att du tätat och det regnat?
Den fungerar, har inte haft möjlighet att prova i regn igen. Men som jag ser det finns inga andra ställen där vatten kan ta sig in, så det bör vara lugnt.
 
fsn skrev:
Fick en uppdateringsfil för körning i lutning och backe av Veikko idag. Välkommet då jag också har en ordentlig lutning. Nån som vet exakt vad det är för ändringar? Filen heter S510 software program-USB 0806.rar


Jag skulle behöva en guide på hur jag får in den i maskinen med. Nån som kan hjälpa till med det?
Vad är det du har problem med.
Antar att du har packat upp filen du fick av Veikko.
I den uppackade filen finns det en bra manual som beskriver hur du laddar upp den nya mjukvaran i maskinen.

Jag har även provat denna versionen och klipparen är lite "lugnare" med sina vändningar mot förra versionen.
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Dave R skrev:
Den fungerar, har inte haft möjlighet att prova i regn igen. Men som jag ser det finns inga andra ställen där vatten kan ta sig in, så det bör vara lugnt.
På min så kom vatten in vid den blå knappen, verkar som det inte var limmat riktigt där. Funkade efter tork o silikon runt display kanten. Fast nu har jag inget ljud när jag trycker på knapparna:)
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Maver1ck skrev:
kanske kommer nån men det sitter nu 75 dyckert spikat ända in till plasten på varje hjul där jag då också kapat huvudet på spiken. Angående slänten så hade jag också kabeln och det visar sig inte vara någon bra kombination, funkar säkert inte med någon klippare.
Hur går den med dyckert? Funkar det i sluttningar? Antar att du har kabeln nergrävd, annars river du väl av den?
Jag har problem på grus/sand gång uppför också den spinner även på detta. Får nog lägga något fastare där.
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.