Dr Ost skrev:
Den hade nog behövt Eriksgatans omstartsguide :) (lite på allvar)
Testade.. men det skulle nog sluta med att man blev alkoholist efter en sommar ;) (lite på skämt)
 
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Jaha, skolan har tydligen börjat. Jag bor granne med en sådan, och ett stengärde emellan.
Ingen bra kombination. Växthuset har fått en del stryk under åren.
När jag kom hem idag hade de rara små barnen roat sig med att kasta sten på klipparen.
Åtta stycken hann dom med innan det ringde in.
Fullträff på displayen.

Och så säger de att dagens barn inte orkar göra något :mad:

Det är bara 14 dar sen jag fick klipparen utbytt, eftersom den hade problem med kanttråden.
Display.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stenar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej på er. Passar på och uppdaterar klipplistan, ytan som anges är gräsytan på tomten. Min har sedan senaste updateringen (9 dagar) förbättrat klipptiden ytterligare 45min och är nu nere på 12 timmar blankt :). Min har fungerat utan större problem sista tiden. En dag hade den dock förmodligen kört slut på batteriet då den stod helt död på ytterslingan. Fick konka tillbaka den till laddstationen och när den väl laddat sig gick den ut och fortsatte som om ingenting hade hänt. Det som är lite tråkigt när den kört slut på batteriet och dött så kräver den ingen pinkod vi uppstart.

Ingen mer som märkt någon skillnad på era klipptider? eller är det bara min robot som blir bättre och bättre för var dag som går :D


NamnStorlek m2Tid
rcjofo2501 tim
meanmike25050min
ecb 1003502*0,5 tim?
dr ost6003t 45m
plaggis7508 tim
dennisson8002*14 tim?
ensamgud100010 tim
waxinator110030 tim
martinbj120012tim
 
Procentaren skrev:
Jaha, skolan har tydligen börjat. Jag bor granne med en sådan, och ett stengärde emellan.
Ingen bra kombination. Växthuset har fått en del stryk under åren.
När jag kom hem idag hade de rara små barnen roat sig med att kasta sten på klipparen.
Åtta stycken hann dom med innan det ringde in.
Fullträff på displayen.

Och så säger de att dagens barn inte orkar göra något :mad:

Det är bara 14 dar sen jag fick klipparen utbytt, eftersom den hade problem med kanttråden.
Om du inte gjort det redan: Ta kontakt med skolans rektor, får du inget gensvsr -hota med polisanmälan, kräv ersättning, minst självrisken om du kör det via ngn försäkring. Men detta vet du säkert redan eftersom du haft stök tidigare?

Fy vad tråkigt:(
 
Martinbj skrev:
Ingen mer som märkt någon skillnad på era klipptider? eller är det bara min robot som blir bättre och bättre för var dag som går :D
Tror att min Sokrates är lite avis på din lilla fina matta ;-)
Släppte ut honom I går kväll när jag kom hem från jobbet och knappade in att han skulle gå till boet I morse innan jag åkte till jobbet. Han hade jobbat bra hela natten men har en hel del kvar att klippa.
Tyvärr så är det konkurrens om gräsmattan av jyckar och annat.
 
dennisson skrev:
Om du inte gjort det redan: Ta kontakt med skolans rektor, får du inget gensvsr -hota med polisanmälan, kräv ersättning, minst självrisken om du kör det via ngn försäkring. Men detta vet du säkert redan eftersom du haft stök tidigare?

Fy vad tråkigt:(
Jodå, det har löst sig bra de andra gångerna, när ungarna kastat sten på växthuset.
Föräldrarna har självmant kontaktat mig, och så har det löst sig i godo.
Men senaste gången var det tydligen lite strid. Några andra ungar skvallrade för fröken om vilka som kastat. När hon konfronterade en av de skyldiga hade han svarat "Har du bevis ?".
De är tuffa, de små rackarna :)

Jag har skickat ett mail till verksamhetsansvarig för skolorna, Så får vi se vad som händer den här gången.

Men för att återgå till Indegon. Vet någon hur en ren reparation går till ? Ingen garanti.
Kan man köpa en display kanske. Den borde inte vara så svår att byta själv ?
Eller måste alltihop skickas in i igen ?
Klipparen är köpt på Cheapy i Kristianstad.
Man har nyligen öppnat Cheapy i Sölvesborg, som ligger betydligt närmare för min del.
Kan de vara villiga att ta emot den ?
 
Eriksgatan
Procentaren skrev:
Jodå, det har löst sig bra de andra gångerna, när ungarna kastat sten på växthuset.
Föräldrarna har självmant kontaktat mig, och så har det löst sig i godo.
Men senaste gången var det tydligen lite strid. Några andra ungar skvallrade för fröken om vilka som kastat. När hon konfronterade en av de skyldiga hade han svarat "Har du bevis ?".
De är tuffa, de små rackarna :)

Jag har skickat ett mail till verksamhetsansvarig för skolorna, Så får vi se vad som händer den här gången.

Men för att återgå till Indegon. Vet någon hur en ren reparation går till ? Ingen garanti.
Kan man köpa en display kanske. Den borde inte vara så svår att byta själv ?
Eller måste alltihop skickas in i igen ?
Klipparen är köpt på Cheapy i Kristianstad.
Man har nyligen öppnat Cheapy i Sölvesborg, som ligger betydligt närmare för min del.
Kan de vara villiga att ta emot den ?
Tycker detta är så trist eftersom det blir surt oavsett vad man gör. Men rektorn är ensamt ansvarig som representant för skolan och kommunen. Allt annat är ointressant. Bry dig inte en minut med föräldrar, glina eller vem som är den skyldige. Det är inte din huvudvärk. Rektorn kan kontakta polis om nu någon vill det. Ta reda på vad det skulle kosta dig att åtgärda detta inklusive hämtning av trasig klippare hos dig och trädgårdsskötsel under tiden klipparen är borta för reparation. Skicka krav på ekonomisk kompensation till rektorn med begäran om omedelbar handläggning av din ersättning samt att de startar bygget av ett 25 meter högt plank runt skolan som skydd mot omgivningen. (I förhandlingar skall man börja med att kräva stort så att man kan jämka lite sedan och alla kan gå ur det med huvudet högt och känna sig som vinnare).

Var storsint och erbjud skolan kan få möjlighet att minska sina kostnader genom att tillåta att vaktmästaren sköter gräsklippningen hos dig under tiden din robot är på reparation. Detta vill inte vaktmästaren göra så motivet att hålla ordning på glina blir mycket större. (Nu har väl inga skolor ens i Skåne kvar några vaktmästare, men att de tar in en "konsult" från lokalförvaltningen är inte ditt problem...) Tala om för dem att om de inte accepterar din begäran inom 10 dagar så måste du tyvärr låta ditt juridiska ombud göra en framställan till kommunen vilket tyvärr kommer att leda till att saken blir mycket dyrare (t ex jag, och jag kostar 2500 kr/h, sedan köper vi pilsner i Burg för alla pengar vi tjänar och gör en sjuhelsikes fest för alla Indegoägare med Graveyard eller annat partyband i din trädgård, typ Hultsfred 0.1 ...) och som skattebetalare ser du helst att de därför gör rätt för sig så snabbt som möjligt. Att några elever inte får iPads kan tyvärr bli en konsekvens av vandaliseringen. Men alla kan ändå inte bli IT-konsulter, några måste ju sköta markservicen, eller hur?
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
Tråkig hendelse !

Elektroniken - display ser ut til å være 1 unit, den har inget delenummer eller pris så du må nok skika den inn til Bosch tyverr. Hele uniten er myke enkel at byta.

Siden det inte er reklamasjon så hadde jag skikat den inn til nærmsta Bosch serviceverkstad. En telefon i førkant kan vel løna seg.

Nær du får din nye så er det vel best å la den arbete utenom skoltiden.
 
Eriksgatan skrev:
Hmm... Där klipparen stod med bägge bakhjulen på tråden, var där gräs eller hade du lagt begränsningstråden under en stenläggning så att den låg djupare ned just där? Var också detta längst bort från laddstationen (mätt i trådlängd - inte fågelvägen)?
I kabellengde var det ca 60m fra lader, av 250m kabel.
Det er en tilfeldig sten som stikker opp under et tre. Det vokser ingenting der ettersom treet har lave grener som skygger + at det er skygge fra huset. Kabelen gikk i en halvsirkel med radius= ca 2,5m rundt treet og de lave grenene. Stenen lå like ved der halvsirkelen sluttet. Sett i retningen den går ved kartlegging, ville den ha kommet dit ved å gå rundt halvsirkelen, svinge 70 grader langs yttergrense der halvsirkelen sluttet, gå 50cm langs kabel og svinge 90 grader ut av hagen.
Jeg så aldri hvordan den kom dit, men tok den flere ganger på fersken i å stå å sparke kabelen opp fra bakken med hjulene. Stenen ga den ikke nok løft til å detektere løft, men nok til at den ikke klarte å komme noen vei.
 
Har inte sett detta diskuteras tidigare. Idag stängde jag av strömmen till basstationen medan Robban var ute och klippte. Han stannade omedelbart och klagade på kontakt med begränsningstråden (code 194, om jag kommer ihåg rätt). Jag lödde på en extra bit tråd och flyttade tråden några decimeter ut vid basstationen. Satte på strömmen igen. Robban fick kontakt, ville ha koden, fick den och gick hem för att ladda karta, varefter han gick ut och fortsatte klippa. Dock på ett nytt ställe.

Detta måste ju betyda att roboten på något sätt har kontakt med begränsningstråden/basstationen även när den befinner sig cirka sju meter från tråden resp. 25 meter från basstationen.

Hur sker denna kontakt? Verkar vara lite långt för ett magnetfält.

75 dB, 04/2013 b. 4*** (något)
 
Magnetfält från begränsningskabeln är väl det som *känns* rimligt.
OBS att jag inte _vet_ men jag kan inte tänka mig något annat sätt, visst någon form av "signal fyr" i laddaren skulle säkert lira men det känns omständigt när sling detektorerna ändå finns där.
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

(Om denna funktion (att den stannar) inte fanns så skulle ju alla klippare rymma om begränsningskabeln går av någonstans eller om det blir strömavbrott (som klipparen då inte uppfattar).)
 
Eriksgatan
Riviera1 skrev:
Har inte sett detta diskuteras tidigare. Idag stängde jag av strömmen till basstationen medan Robban var ute och klippte. Han stannade omedelbart och klagade på kontakt med begränsningstråden (code 194, om jag kommer ihåg rätt). Jag lödde på en extra bit tråd och flyttade tråden några decimeter ut vid basstationen. Satte på strömmen igen. Robban fick kontakt, ville ha koden, fick den och gick hem för att ladda karta, varefter han gick ut och fortsatte klippa. Dock på ett nytt ställe.
Detta måste ju betyda att roboten på något sätt har kontakt med begränsningstråden/basstationen även när den befinner sig cirka sju meter från tråden resp. 25 meter från basstationen.
Jag kanske missförstår din fråga men min (b. 5167) säger "Skärverk från. Avbrott i begränsningstråden - kod 194. Kontrollera ström till basstationen och begränsningstråden". Sedan fortsätter den klippa i samma parallellspår den var i. Avbrottet påverkar inte klipparen mer än den stannar, den är fortfarande högst aktiv och roboten vet fortfarande var den är i förhållande till begränsningstråd och laddstationen. Men det klarar den väl av att ha koll på genom att den har mappat upp en karta över din trädgård där begränsningstråd och laddstation ingår? Sedan är det kompass och död räkning för parallellklippning och navigering runt. Att den gick till laddstationen kan vara för att den kanske var osäker på var den var och att det är en referenspunkt på kartan som den har säker koll på, likt origo i ett koordinatsystem. Den hade nog också kunnat gå till någon annan tydlig knix eller hörn för att hitta en referenspunkt och gått till nästa klippområde därifrån. OBS att detta gäller när strömavbrottet är kortvarigt. När strömmen varit av en längre tid går klipparen ned i ett djupare viloläge och kanske då alltid går till laddstationen, jag har inte prövat alla olika scenarier. men det har säkert någon annan. Annars är det bara att testa på, så ser du hur det fungerar!:)
 
Eriksgatan
petterg skrev:
I kabellengde var det ca 60m fra lader, av 250m kabel.
Det er en tilfeldig sten som stikker opp under et tre. Det vokser ingenting der ettersom treet har lave grener som skygger + at det er skygge fra huset. Kabelen gikk i en halvsirkel med radius= ca 2,5m rundt treet og de lave grenene. Stenen lå like ved der halvsirkelen sluttet. Sett i retningen den går ved kartlegging, ville den ha kommet dit ved å gå rundt halvsirkelen, svinge 70 grader langs yttergrense der halvsirkelen sluttet, gå 50cm langs kabel og svinge 90 grader ut av hagen.
Jeg så aldri hvordan den kom dit, men tok den flere ganger på fersken i å stå å sparke kabelen opp fra bakken med hjulene. Stenen ga den ikke nok løft til å detektere løft, men nok til at den ikke klarte å komme noen vei.
Jag har funderat men har ingen aning varför den gick utanför. Förstår jag dig rätt så ligger stället där klipparen gick utanför ca 50 cm efter en hyfsat skarp vinkel, men vi vet inte från vilket håll den gick dit eller om det var under kantklippning eller klippning. Den kan ju ha klippt nästan parallellt med tråden i riktning mot halvcirkeln och vänt motsols mot denna så att den kommer en bit utanför tråden. Hur långt från tråden ligger stenen? Kan krocksensorerna då ha reagerat på stenen eller något annat, t ex slamrat emot någon skarv i trädgårdsplatta, precis innan klipparen hann göra sin normala backningsmanöver? Det kanske då bryter den programsnutten och gör att den istället fokuserar på att registrera och undersöka det tillfälliga hinder den nu stött på? Kanske är det så illa att den då "glömmer" vilken sida om begränsningstråden den är på och tror felaktigt att den är innanför med trådsensorn och därför inte vill passera den in till klippytan igen? I så fall kommer det att kunna hända de flesta av oss pga. staket och annat strax utanför tråden, om än inte särskilt ofta.
Jag vet att det är vilda spekulationer, men det är det enda jag kommer på.
 
Jaha, då var jag tillbaka med statusuppdatering hur det går med mitt köp som jag utlovade. Läser tråden emellanåt men inte så aktivt och engegerad som jag var en gång i tiden. Håller mig i bakgrunden skulle man kunna säga. Verkar inte ha hänt några uppdateringar på Indegon mekaniskt, elektroniskt och mjukvara på en tid. Förslag och önskan på uppdateringar skickas in och lämnas över till utvecklarna.

Har nu fått ok från Bosch att häva mitt köp hos Hornbach i Malmö.

Skriver vid senare tillfälle ett lite längre inlägg om bakgrunden till allt. Har lite annat att stå i just nu
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Verkar vara semester på Bosch. Lämnade in min för nya mjukvara och hade trott att den skulle vara tillbaka på en vecka. Har nu gått 2 1/2 vecka och har fortfarande inte kommit tillbaka.. Något att tänka på för er som absolut inte måste lämna in era klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.