Kjell_G skrev:
Följde vanligaste rådet på forumet; gör om, gör rätt.
Dåligt underarbete ledde till att jag tapetserade ett rum med microlit för senare målning. Den var inte så kul att hantera :/. Valde grundmålad, kanske det som gjorde det trixigt? Nåväl, måla i morn hoppas jag. Hoppas också det stämmer att man sparar en/flera målningar med grundad microlit!
Va! Finns det?

Det verkar lurt.
 
Suttit på altanen och tittat på den "nya" båten jag körde hem idag. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
En punktering och fyra nya däck? Vad skönt det måste vara med pengar i överflöd.
Eller så har man fyrhjulsdrift. Råkade ut för något liknande förra hösten. Men Audi försäkrade att det räckte med 2 nya. Surt ändå. Det var ju bara ett som var punkterat.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har gjort klart hallgolvet så nu är ALLT golv klart, härligt! Bara foder och socklar kvar....
Sedan har jag placerat ut alla socklar och passat in skåpen i köket, en del jobb eftersom det är ett begagnat kök som jag skall få på plats. Speciellt slaskskåpet var en del jobb.
I morgon kommer elektrikern och kopplar elen när skåpen är på plats, sedan kan jag få häll och ugn på plats och göra pizza igen! Har jag tur kommer diskbänken också på plats i morgon, annars blir det på onsdag.
 
Fördjupat mig i värmepumparnas mystik, funderar på en luft-vatten för att kapa eldningssäsongen lite. Tyvärr anar jag redan att det blir för kostsamt, det är både för- och nackdelar med ett billigt hus.
 
-RB- skrev:
Eller så har man fyrhjulsdrift. Råkade ut för något liknande förra hösten. Men Audi försäkrade att det räckte med 2 nya. Surt ändå. Det var ju bara ett som var punkterat.
Det där har jag hört flera gånger, men alltså, det måste ju vara rent nonsens. Om det vore viktigt för fyrhjulsdrivna bilar att alla hjul har exakt samma storlek så skulle man ju ha problem med:
* Olika tryck i däcken ger olika dimnesioner
* Mer drivning på framhjulen sliter dem snabbare
* Det skulle vara förbjudet att köra i kurvor eftersom hjulen då roterar olika mycket.
 
ullberg
Nyfniken skrev:
Det där har jag hört flera gånger, men alltså, det måste ju vara rent nonsens. Om det vore viktigt för fyrhjulsdrivna bilar att alla hjul har exakt samma storlek så skulle man ju ha problem med:
* Olika tryck i däcken ger olika dimnesioner
* Mer drivning på framhjulen sliter dem snabbare
* Det skulle vara förbjudet att köra i kurvor eftersom hjulen då roterar olika mycket.
På tidiga versioner av ex. Volvos fyrhjulsdrift (viskokoppling, pre haldex) är det ganska vedertaget skulle jag säga. Jag känner en person som råkat ut för just detta (åtminstone vad verkstaden påstod, om det var sant kan jag inte avgöra), blev att byta viskokopplingen, vill minnas att det gick på en bit över 20k, och det var ett par år sedan.

Håller dock med om din analys, men kanske är det när lite otur samverkar (Murphy) som det skiter sig (just det slitna däcket läcker lite och tappar tryck)?

/U
 
Nyfniken skrev:
En punktering och fyra nya däck? Vad skönt det måste vara med pengar i överflöd.
Njae, fick punktering för några veckor sedan så jag slängde på reservhjulet i brist på tid. Sen fick jag ny punktering häromdagen och då tröttnade jag, så jag byte alla fyra på en gång då dom var dåliga. ;)
 
Idag har det städats lite av min exsambo medans jag ombesörjde hämtning av en "ny" pelletspanna, en biomatic+ som jag köpte av en kille i stan. :) Så till hösten blir det pannbyte igen.
 
Byggt ett helt staket (5 och en halv bräda är lagom efter jobbet)
 
Har slitit ut allt ur garagets förråd, slitit ned platsbyggda halvt ruttna hyllor från -75.
Isolerat, glesat, reglat och skruvat upp OSB.
Skruvat upp konsoller och lagt nya hyllplan.
Avslutade med att trycka in samma grejer igen, men sorterat och organiserat i Ikealådor. Tog 3dgr för en yta på 1,8m x 2,7m.
 
Nyfniken skrev:
Det där har jag hört flera gånger, men alltså, det måste ju vara rent nonsens. Om det vore viktigt för fyrhjulsdrivna bilar att alla hjul har exakt samma storlek så skulle man ju ha problem med:
* Olika tryck i däcken ger olika dimnesioner
* Mer drivning på framhjulen sliter dem snabbare
* Det skulle vara förbjudet att köra i kurvor eftersom hjulen då roterar olika mycket.
Här måste jag ju bara kommentera känner jag eftersom det är min avdelning :)

* Stämmer bra, är skadligt om däcktrycken skiljer kraftigt. Ger kraftigt ökad bränsleförbrukning (mycker mer än motsvarnade på tvåhjulsdriven bil) eftersom drivlinan ständigt försöker balansera drivningen och få samma rotationshastighet på axlarna.

*Beror på typ av fyrhjulsdrift, tex Subaru och Audi som har riktig fyrhjulsdrift med 50/50 drivning nöter inte mer på framdäcken men är dock känslig för olika dimensioner. Haldexsystemet (ingen riktig fyrhjulsdrift, det är ju framhjulsdrift med hjälpdrift på bakaxeln) är inte känslig för olika dimensioner.

Kurvor är inga problem, finns differetialer fram, bak och i mitten. Men skulle du köra konstant i kurva (blir samma effekt som olika dimensioner) så skulle du överhetta mitt-diffen och den skulle haverera efter ett tag. Ovalbaneracing är inget man ska göra med en fyrhjulsdriven bil.

Korta sträckor går å köra med olika dimensioner på däck, men jag skulle inte rekommendera mer än max 5-10km. Har sett haverier på mittdifferentialer pga tex reservhjul med andra dimensioner mm.
 
Note to self: Köp aldrig fyrhjulsdriven bil.
 
Nyfniken skrev:
Note to self: Köp aldrig fyrhjulsdriven bil.
Kör mycket ovalbaneracing? :)
Andra fördelar utöver köregenskaper med fyrhjulsdrift är ju betydligt, och jag understryker _betydligt_ mycket mindre däckslitage jämfört med framhjulsdrift framförallt.
Jag skulle uppskatta däckförbrukningen till minst dubbel livslängd. Dock åker du på å byta alla fyra samtidigt då.
 
eritor skrev:
Andra fördelar utöver köregenskaper med fyrhjulsdrift är ju betydligt, och jag understryker _betydligt_ mycket mindre däckslitage jämfört med framhjulsdrift framförallt.
Har du verkligen räknat med vad en punktering kostar då? Vanligt däckslitage är inget problem för mig. Jag säljer bilen innan det behövs nya däck. Punktering däremot. 4 vinterdäck kostar ju en förmögenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.