oceanis skrev:
Nä, om du river huset så måste du 1. söka rivningslov 2. rivet är rivet och det gamla huset finns inte mer.....sen börjar det en ny process med nytt bygglov.
Rivninglov behövs men det är bara för att kommunen ska veta att man känner till hur avfall ska hanteras. Bara att ange att allt lämnas till återvinningsstation så är det i hamn.

Bygglov för en lika stor byggnad som en redan befintlig byggnad är endast en formalitet. Bygglovet måste sökas men det finns mig veterligen ingenting som kan göra att lovet ej beviljas.
 
injonil skrev:
Rivninglov behövs men det är bara för att kommunen ska veta att man känner till hur avfall ska hanteras. Bara att ange att allt lämnas till återvinningsstation så är det i hamn.

Bygglov för en lika stor byggnad som en redan befintlig byggnad är endast en formalitet. Bygglovet måste sökas men det finns mig veterligen ingenting som kan göra att lovet ej beviljas.
Oavsett om rivningslov bara är för att kommunen skall veta så kostar dom normalt allt från 2000-20000 beroende på kommun och byggnad. Nu var det som TS skrev i ett senare inlägg, utanför detaljplaneområde så det behövs antagligen bara en anmälan och den vet jag inte om den kostar något.

Vad avser bygglovet skulle inte jag vara så säker på att det bara är en formalitet eftersom tomten verkar vara strandnära. Jag har en bekant som kämpat i flera år med just detta problem och tvingats till en sk "renovering" av befintlig byggnad istället. Sen kommer ju ett bygglov att kosta en del pengar plus kravet om KA som också kostar en del. Dessa kostnader går bort vid renovering så det är ju ett sätt att spara pengar.
 
En idé är ju att söka bygglov för att bygga ut från 50 till 70, när utbyggnaden är klar riva de gamla 50 och bygga nytt i anslutning till det. Vet inte om det rent lagmässigt måste göras på nåt speciellt sätt, men då river man ju inte hela huset och slipper därmed bygglov för nybygge.
 
Anna_H skrev:
En idé är ju att söka bygglov för att bygga ut från 50 till 70, när utbyggnaden är klar riva de gamla 50 och bygga nytt i anslutning till det. Vet inte om det rent lagmässigt måste göras på nåt speciellt sätt, men då river man ju inte hela huset och slipper därmed bygglov för nybygge.
En bekant gjorde just så, men han räddades nog av att byggnämnden inte orkade skicka ut någon för att kolla hur det såg ut när det var färdigt
 
Pumba skrev:
Utstakning och sånt behövs inte på landet, ingen byggfelsförsäkring heller.
Det beror på vilket land. Det är lite farligt att tro att ens egen situation automatiskt gäller för alla andra. Jag har byggt "på landet" och kommunen krävde definitivt utsättning. Däremot har jag lyckats förhandla bort byggfelsförsäkringen. Men det satt långt inne, jag skulle aldrig våga påstå att "den inte behövs på landet".

Pumba skrev:
Ditt markarbete kostar ju dock dubbelt mot vad jag betalat för hela min nybyggda villa med grovplanerad trädgård.
Jag har läst den där meningen flera gånger, men jag kan bara tolka den på ett sätt. Du har alltså byggt en hel villa, inklusive grovplanering av trädgården, för 60000 (sextio tusen)!? Ja, det måste verkligen vara rekord, och som sagt, jag hoppas du startar en tråd där du beskriver hur du burit dig åt.

Pumba skrev:
Allt beror på föutsättningarna, men jag tycker 400 000kr låter mycket för materialet, mitt garage är på 49kvadrat och det kostar ca 40 000kr ovan grund (dock utan porten) grunden ca 10.
Jag gissar att skillnaden i kostnad dels beror på att du redan hade det mesta materialet och därför inte räknar det som en kostnad, dels att ditt garage saknar 250-400 mm isolering, fönster, ytterdörrar, glasparti, elcentral, varmvattenberedare, köksskåp, spis, kylskåp, diskmaskin, diskbänk, köksblandare, köksfläkt, rördragning för fläkten, luftvärmepump, kamin, skorsten, trägolv, våtrum, toastol, dusch, duschväggar, handfat, blandare, garderober, mellanväggar, innerdörrar, tapeter, lister, innertak, fönsterbänkar, golvvärme, ventilationsdragning, avloppsdragning, eldragning, ftx-aggregat, klinker, tvättmaskin, torktumlare, etc etc. Det är möjligt att de detaljerna påverkar kostnaden.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Lolight skrev:
Jag skulle nog inte byggt lösvirke. Det finns så många bra byggsatser. Jag skulle nog byggt likande detta om du får bygga 75 dvs [länk]
Byggsats eller lösvirke kan man diskutera, men en byggsats ger i alla fall en bra prisindikation. Det där fritidshuset Hällevik, det kostar från 258 000 (+frakt) i byggsats. Grunden tillkommer givetvis. Men då är det ett tomt skal man får. Ingenting av inredningen ingår, alltså det som jag räknar upp i svaret ovanför. Men först ska huset resar med, förstås. Och målas. Så plussa på en 3-400 000 så har du ett färdigt hus.
 
andersmc skrev:
Jag har läst den där meningen flera gånger, men jag kan bara tolka den på ett sätt. Du har alltså byggt en hel villa, inklusive grovplanering av trädgården, för 60000 (sextio tusen)!? Ja, det måste verkligen vara rekord, och som sagt, jag hoppas du startar en tråd där du beskriver hur du burit dig åt.
Nej Markarbetet för hela min villa är det så klart som har kostat strax under 60 000kr.


andersmc skrev:
Jag gissar att skillnaden i kostnad dels beror på att du redan hade det mesta materialet och därför inte räknar det som en kostnad, dels att ditt garage saknar 250-400 mm isolering, fönster, ytterdörrar, glasparti, elcentral, varmvattenberedare, köksskåp, spis, kylskåp, diskmaskin, diskbänk, köksblandare, köksfläkt, rördragning för fläkten, luftvärmepump, kamin, skorsten, trägolv, våtrum, toastol, dusch, duschväggar, handfat, blandare, garderober, mellanväggar, innerdörrar, tapeter, lister, innertak, fönsterbänkar, golvvärme, ventilationsdragning, avloppsdragning, eldragning, ftx-aggregat, klinker, tvättmaskin, torktumlare, etc etc. Det är möjligt att de detaljerna påverkar kostnaden.
Det är ju klart om du börjar räkna köksinredning och vitvaror som byggmaterial så blir ju kostnaden något annat, du sa tidigare att din 400 000kr enbart var byggmaterial, ett kylskåp räknar jag inte dit.

För övrigt så kan du få ett komplett kök i bra skick med alla vitvaror för nästan inga pengar alls på blocket.
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Byggsats eller lösvirke kan man diskutera, men en byggsats ger i alla fall en bra prisindikation. Det där fritidshuset Hällevik, det kostar från 258 000 (+frakt) i byggsats. Grunden tillkommer givetvis. Men då är det ett tomt skal man får. Ingenting av inredningen ingår, alltså det som jag räknar upp i svaret ovanför. Men först ska huset resar med, förstås. Och målas. Så plussa på en 3-400 000 så har du ett färdigt hus.
Eller så kan man kolla på tex en sånn här annons:
http://www.blocket.se/ostergotland/Fritidshus_80_47907247.htm?ca=17&w=2
 
Mikael_L
Ja det där huset på blocket kan nog rätt väl illustrera kostnaden för byggmaterial + en mindre mängd färdigställande.
Ord pris var tydligen 420.000:- för det där på 75m2, byggt i väggblock.
Då ingår allt för tätt hus, men däremot ingen inredning och inga invändiga skikt.

Så bygger man upp ett sådant där i helt egen regi, köper ett begagnat köp från blocket, sätter några billiga el-element gärna beggade, lite garderober, begagnad badrumsinredning samt billigaste ytskikten så kan man nog komma under 600', om man nästan slår knut på sig själv.
Sen tillkommer alla byggherrekostnader och markarbeten och lite annat.

Om man istället köper allt det där materialet som lösvirke, spanar lite efter begagnade fönster osv så kan man säkert kapa minst 100', kanske närmare 200' från de 420' som byggsatsen kostar. Men byggsatsen består ju av block, så en viss arbetsinsats är ju inkluderad där.


I vilket fall som helst så är TS kanske inte speciellt intresserad av hur lågt pris man kan komma till på sitt ifall man handgräver, samlar ihop stenar själv, bränner egen kalk och handsågar brädor ifrån sin egna skog.
TS vill kanske inte ens hålla i en hammare själv?

Och i nuvarande läge är det säkert nog så intressant att reda ut ifall fastigheten ens ska köpas, och sen om det ska rivas och byggas nytt eller om det måste trixas med renovering/utbyggnad/ombyggnad pga av strandskyddet.


Själv tycker jag inte att det är helt självklart att riva och bygga nytt. Även om jag annars rätt ofta är av just denna åsikt.
Men om det inte rivs så kan man slippa undan en väldig massa kommunala avgifter. Sen blir ju strandskyddsfrågan en ickefråga.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Samtidigt är ju en sånn annons där någon säljer något för det priset, just så man gör för att hålla nere kostnaden.

Så gör ju jag med mitt garage, jag har tex köpt 3 pall med nya Benderspannor på blocket för 1200kr+ soppakostnad att hämta.
Nypris 6600kr + frakt.
Jag har även köpt cellplast, markdistanser, cellplastspik, golvvärmetillbehör på blocket.

Just nu letar jag efter en beg ytterdörr och fönster till garaget, isolering är även intressant.

Det går mycket bra att hålla ner priserna, men det kräver en hela massa jobb.

Min 55kvadrat garageplatta har totalt kostat 14000kr med betong, isolering, armering och golvvärmeslang.

Utgrävningen betalade grannen som ville ha fyllet, fylla upp med grus har jag gjort med spade och skottkärra.
Samtidigt har jag ett par år på mig att bygga garaget och således har jag även tiden till att leta material till rätt pris.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja Pumba, jag har också byggt på liknande vis som du.

Men jag tror verkligen inte att det passar alla.
Och en längre byggtid (som det blir när man ska invänta rätt tillfälle att fynda material) kostar mer pengar för de flesta i form av kostnad för bundet kapital, högre skatt för obebyggd tomt osv.

Det är inte alls fel att bygga som vi gjort, men det passar definitivt inte alla.
 
Mikael_L skrev:
Ja Pumba, jag har också byggt på liknande vis som du.

Men jag tror verkligen inte att det passar alla.
Och en längre byggtid (som det blir när man ska invänta rätt tillfälle att fynda material) kostar mer pengar för de flesta i form av kostnad för bundet kapital, högre skatt för obebyggd tomt osv.

Det är inte alls fel att bygga som vi gjort, men det passar definitivt inte alla.
Nej det är så klart, samtidigt så känns TS sits där det finns en stuga redan som ett hyfsat tillfället att kunna göra en sånn grej.
Vi har ju ENK här på forumet som bygger på specielt sätt.

Men allt hänger ju på hur mycket TS kan och vill göra själv.
 
Pumba skrev:
Det är ju klart om du börjar räkna köksinredning och vitvaror som byggmaterial så blir ju kostnaden något annat, du sa tidigare att din 400 000kr enbart var byggmaterial, ett kylskåp räknar jag inte dit.
Jag försöker ge ett råd till TS. Eftersom han försöker få in sitt stugbygge i en budget, så gissar jag att han är intresserad av vad ett färdigt hus kan komma att kosta. Jag har svårt att se varför han skulle vilja veta vad enbart stommen skulle gå på, men vara helt ointresserad av resten.

Pumba skrev:
För övrigt så kan du få ett komplett kök i bra skick med alla vitvaror för nästan inga pengar alls på blocket.
Man kan, ja, med verklig betoning på kan. Det krävs tur, skicklighet och framför allt mycket fritid. Jag skulle aldrig få för mig att rekommendera någon att budgetera för ett "nästan inga pengar"-kök från Blocket i sin nybyggnadskalkyl. Jag har också letat kök på Blocket, men det har inte funnits det som passat mitt bygge.

Man får också ta hänsyn till vilken tid det tar. Om man har ett byggnadskreditiv som tickar kan man inte pausa bygget i flera månader medan man väntar på att det rätta klippet ska dyka upp.

En annan viktig aspekt är avståndet till byggplatsen. Om man bygger ett garage hemma på gården, så kan man gå dit och måsla lite när man har lust. Men bygger man en sommarstuga 15 mil bort får man ha lite mer struktur på arbetet.
 
andersmc skrev:
Jag försöker ge ett råd till TS. Eftersom han försöker få in sitt stugbygge i en budget, så gissar jag att han är intresserad av vad ett färdigt hus kan komma att kosta. Jag har svårt att se varför han skulle vilja veta vad enbart stommen skulle gå på, men vara helt ointresserad av resten.
Och jag tycker att du lägger budgeten för högt.
Som du skrev i början, en halvmiljon om man gör allt själv, det tycker jag låter väl saftigt för en sommarstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.