Jag och min sambo har tittat på ett hus. Fint, en och ett halvt plan på 150 kvm, byggt 1977. Vi har ingen erfarenhet av att köpa hus eller att som vuxna bo i hus, så det är allt möjligt som är nytt. Men just den här frågan gäller uppvärmningen. Vi insåg på visningen att de har installerat täljstenskamin plus luftvärmepump och sedermera tagit bort alla element - i hela huset?

Vi blev lite fundersamma. Blir det inte olidligt kallt i rummen som inte har direkt tillgång till luften (förutom badrummet/tvättstugan med golvvärme), t ex ett rum ifall man inte vill ha dörren öppen (tänk arbetsrum om man har små barn eller liknande) eller om rummen på övervåningen inte får så mycket varmluft? Är det någon som har erfarenhet? Har försökt söka och leta på forum men hittar inte så mycket matnyttigt om just detta.

Skulle uppskatta lite tankar, vi vet inte riktigt vad vi ska tro om det hela.
 
Hej.
Vi har exakt samma värmesystem i vårt hus. Och det bygger på att man har alla dörrar öppna annars blir det som du säger kallt i det rummet man stänger till. Lösningen är då att sätta upp ett el element. Det fördyrar inta uppvärmningen nämnvärt om det bars gäller ett rum eller två. När ni inte använder rummet kan ni ju försöka komma ihåg att lämna dörren öppen.
Vi bor på ca 120m2 och har en total elförbrukning inkl. Värme på 12000kwh.
 
Hur privat blir det med alla dörrar vidöppna..... toalett, sovrum osv.....?
 
Då blir lösningen med tonåringar (för vi måste ju planera för framtiden också) som alltid vill låsa in sig och när man stänger in sig i arbetsrummet att vi måste släpa runt ett el-element? Hur mycket hinner temperaturen sjunka under natten om man sover med stängd dörr?
Vilka temperaturer har ni haft om vintrarna?
 
Att låsa in sig på toa en snabbis är ju inget problem men det kan ju kanske bli besvärligt om man har barn/djur som inte ska ha tillgång till alla rum och sånt, antar jag. Hm.
 
Huset ni tittar på saknar centralvärme, och har istället punktvärme vilket normalt ger sämre komfort. Ni kan relativt enkelt sätta in elradiatorer som löser komfortbiten, men ni har då fortfarande ett hus utan vattenburen värme vilket är att se som en brist.
 
L
Allt är möjligt, det är bara vad du önskar göra samt vad det får kosta. Jag skulle absolut åter montera vattenburen värme. Du behöver inte ha några stora element i varje rum. Och kanske inte element i varje rum. De nya elementen är av typen lågtemp. Du skulle kunna montera 5-6 st element och sedan en luft/vatten värmepump. Då blir det inte så dyrt. Det går senare att utöka till fler rum. Fast personligen skulle jag bygga ett system med värmepump och aktiv ventilation som tar värmen av frånluften. Fast det blir något dyrare och knepigare.
 
Det finns exempel på hus som kan värmas helt och hållet med luftvärmepump. Däremot är det inte säkert att det är något som är värt att eftersträva. Jag skulle inte våga lämna mitt hus en vecka på vintern med bara luftvärmepumpen igång. Det händer ibland att den inte räcker, inte återstartar efter strömavbrott eller slutar värma då den är nerisad.

Jag är inte en varm förespråkare av direktverkande el, men ibland är folk obefogat rädda för det. Detta kan vara till din fördel i det här fallet. Du kan hitta element så gott som gratis på blocket. Har du lite tid kan du även välja märke och modell och vänta tills den dyker upp till ett bra pris. Elementen kostar ingenting när de är avstängda, men kan finnas där som backup när (inte om) luftvärmepumpen av någon orsak inte räcker till.

Jag har min luftvärmepump i vardagsrummet. När det är kallt ute slår jag på elementet i sovrummet. Är det mycket kallt länge så får jag slå på även i vardagsrummet, men det hände bara någon handfull dagar i vintras. Då eldar jag en del ved också.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Tack för svar! Ja vi funderade ju lite eftersom de verkligen har tagit bort ALLA elementen. De i rummen på övervåningen behövs ju antagligen, hursom.
Lolight, men om det finns kamin så räcker det väl med att installera vanliga el-element isåfall? Att dra vattenburet känns överambitiös i förhållande till hur mycket de kommer användas och jämfört med vad direktverkande kostar?
Avemo, känns ju kanske som det bästa alternativet. Men jag är ingen expert alls heller.
 
Om det är det bästa på sikt låter jag vara osagt, men det är en låg investering som försäkrar att ni inte behöver frysa i vinter. När ni sedan efter ett år ser hur mycket el ni gör av med går det bättre att ta ställning till om ni vill göra större och dyrare förändringar.
 
L
bittle skrev:
Tack för svar! Ja vi funderade ju lite eftersom de verkligen har tagit bort ALLA elementen. De i rummen på övervåningen behövs ju antagligen, hursom.
Lolight, men om det finns kamin så räcker det väl med att installera vanliga el-element isåfall? Att dra vattenburet känns överambitiös i förhållande till hur mycket de kommer användas och jämfört med vad direktverkande kostar?
Avemo, känns ju kanske som det bästa alternativet. Men jag är ingen expert alls heller.
Det finns hur många lösningar som helst. Det beror mycket på hur ditt hus är och vad du vill göra. Finns en tråd http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/200941-hjalp-ang-vattenmantlad-kamin.html
Och hur det ska se ut osv. Jag funderar på om denna lösningen inte kunde vara något för kalla vinterdagar? http://www.svesol.se/nyheter/vaerm-dig-och-huset-med-en-smart-vattenmantlad-kamin
 
Redigerat:
Mina föräldrar hade en likadan lösning med LVP och kamin i ett hus byggt 1976. Det blev kallt i vissa delar av huset trots öppen planlösning så de satte in oljefyllda el-element. Funkade hjälpligt och elräkningen var hög men inte enorm. Sen när de fick bryta upp alla golv pga. mögel i plattan (ingjutna träreglar i betongen, mycket vanligt då) byttes till golvvärme och bergvärme.
 
bittle skrev:
Då blir lösningen med tonåringar (för vi måste ju planera för framtiden också) som alltid vill låsa in sig och när man stänger in sig i arbetsrummet att vi måste släpa runt ett el-element? Hur mycket hinner temperaturen sjunka under natten om man sover med stängd dörr?
Vilka temperaturer har ni haft om vintrarna?
Hej igen
Givetvis ska ni inte släpa omkring på element utan ni köper några som ni skruvar upp under fönstren i de rum ni kan tänkas behöva stänga till vissa tider om dygnet. Man får ett ok element för runt 500:- som ni ansluter med vanlig stickkontakt i väggen.
Elementen kommer att få jobba lite mer de timmar rummet är stäng men när ni sedan öppnar kommer ju termostaten på elementen att se till att de inte går så hårt.

I vårt fall satt en äldre LL-pump när vi köpte huset och vi hade svinkallt inne på vintern och jag köpte flera element och satte i rummen för att få upp värmen. I oktober för två år sedan installerade vi en helt ny pump och jag blev förvånad över dess effekt och kapacitet att värma huset, så nu har elementen åkt in i förrådet igen. Förutom i tvättstuga och badrum där vi vill kunna stänga till.

På din fråga om vilka temperaturer vi haft så har vi haft flera dagar de sista åren med 15-20 minusgrader. Och pumpen har med hjälp av tre elradiatorer alltid hållit minst 20grader inomhus.
Som jag sa tidigare förbrukar vi ca 12000kwh/inkl allt och jag kan inte se att jag skulle kunna tjäna så mycket på att konvertera till vattenburet.
Men som sagt det är viktigt att planlösningen är bra och att man har en bra och kraftfull pump, det skiljer väldigt mycket från olika pumpar hur mycket värme de ger när det blir riktigt kallt ute.
 
Tack alla. Ja jag vet inte vilken effekt det är på pumpen eller om vilken kvalitet den är av, så jag kan inte säga mer om det. Det är öppen planlösning på undervåningen och pumpen sitter i hallen vid trappen så det är väl i sin ordning? Hur mycket nytta/hjälper det att ha en kamin att komplettera med? Mäklaren påpekade att man inte kan elda hela tiden i en sån kamin utan måste ha pauser eftersom den inte klarar av att konstant vara upphettad, är den av något slags mellanting av kamin och dekoration då? Vi skulle ju installera element det vet jag, men kommer det ta ut sig till slut ändå, av att man kanske måste elda. Och "sliter" det inte på konstruktionen (väggar etc) att huset flukturerar i temperatur, med fukt och allt?

Angående platta på mark så har ägarna för tre år sen renoverat och lagt in nivellgolv så jag antar att de har uppmärksammat 70-talets diskutabla metoder (och förhoppningsvis gjort det ordentligt, då). Huset ligger högst på en kulle med klippor, så fukt annars behöver vi inte oroa oss så mycket för?
 
Ang. kaminen så är det väl så att inga kaminer eller eldstäder mår bra av att det är eld dygnet runt, då eldar man snart sönder den. Men tanken med täljsten är ju att du eldar den rejält varm och stenarna ackumulerar värmen som sedan håller ett visst antal timmar. En brasa på morgon och en på kväll brukar vara lagom.
Att huset skulle ta skada behöver du inte oroa dig för, att elda är ju isf bara bra för huset då det suger fukt ur konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.