Hejsan!

jag bor idag i ett hus som värms upp med hjälp utav Luft/luft-värmepump samt kompletterande med kamin som ger go värme när man eldar.

Huset är 100kvm uppe och 100kvm källare (delvis bebodd).

Varmvattnet värms av El, genom en äldre vedpanna (tror jag).

I hela huset finns vattenburna element, som är hela och fräscha, men att köra dem kostar för mkt enligt tidigare ägare, då man värmer upp isåfall med enbart El.

Det jag undrar nu är hur enkelt och kostsamt skulle det vara att installera en vattenmantalad kamin i källaren, som värmer vattnet och då kan aktivera mina vattenburna element i hela huset?
Går det först och främst intallera/dra rör till den befintliga pannan jag har i källaren?

Kan man ha en sådan inställning att när jag inte eldar i den vattenmantlade kaminen, så aktiveras den tidigare uppvärmningen via el. så man alltid kan ha varmvatten i kranar och duschar?

Jätte tacksam för svar och invändningar! :D
 
Klart du skall köra vattenburen värme om du har ett system på plats redan. Är väl klart bevisat att det är billigast. Kaminen kan man ju elda med oavsett. Uppgradera det vattenburna systemet först med nya grejor.
 
Okej, det va det jag tänkte också! Dock ej så kostsamt om jag skall köra det vattenburna med endast el-uppvärmnning.

Det är väl då smart, i mitt fall, att installera en vattenmantlad kamin i källaren?
Rören och allt annat skall vara i bra skick. frågan är om jag behöver byta hela pannan. Fast kan
ju tycka att den borde fungera iochmed att den funkar kanon nu. bara att jag byter uppvärmningen från El till kaminen som värmer vattnet?

någon mer som har några invändningar?
 
Värms tappvarmvattnen av den gamla pannan eller har du separat vv-beredare ?
Visst kan du installera en vattenmantlad kamin och använda som tillsatsvärme när det blir så kallt att luftvärmepumpen inte hänger med. Förutom kamin behövs en cirkulationspump och lite rör för att koppla in den.
Om du kastar ut den gamla pannan kan du sätta även koppla in en separat elpatron för att kunna ge stödvärme när det är riktigt kallt och du är iväg och inte kan elda i kaminen.
Sedan kan man även koppla in en ackumulatortank som gör att värmen håller sig längre mellan eldningarna.
Nu vet jag inte effekten på den kamin du hade tänkt dig, så jag kan inte säga om du tjänar något ekonomiskt sett på en ack-tank. Sedan måste du naturligtvis kolla skorstenens skick innan du kopplar in kaminen, det är kanske så att den inte är tät och det är därför man inte använder pannan ?
Skulle det vara så att skorstenen behöver gjutas om så kan det ev. bli billigare att dra en ny skorsten direkt från kaminen, finns bra lösningar för detta idag. Nackdelen med ett nytt rökrör är att den inte magasinerar "spillvärmen" som den gamla skorstenen gör.
 
Okej, kanon!

Ne jag har ingen ack-tank, utan troligtvis en inbyggd i den befintliga äldre pannan, där det sitter en elpatron på i dagsläget, som värmer vårt tappvatten/duschvatten.

Är det så att jag Direkt kan koppla den vattenmantlade kaminen mot ENBART ELEMENTEN och ej för tappvattnet via pannen med elpatronen.
Jag låter helt enkelt pannan och elpatronen va, och låta det värma mitt duschvatten som vanligt.

Men att jag kopplar kaminen till det vattenburna systemet/elementen Direkt, och ej via pannan.

Förstår ni hur jag menar?

Tanken är att jag endast skall få värme i elementen när jag eldar i kaminen, och när det är riktigt kallt, eller när vi ej kör värmepumpen. så det viktigaste är inte att jag kan bevara värmen i en ack-tank för längre bruk, utan jag vill bara ha det som komplement och för eldning när jag väl är hemma.

MVH David
 
Hej David

Jag har kopplat in min kamin direkt på systemet och har en värmepump som värmer när jag inte eldar, fungerar hur bra som helst.
Köpte min kamin på Selmac.se den var både billig och bra :)
 
Funkar! Koppla på kaminen på stammen och kör med en cirkulationspump. Kapa och plugga från pannan..
 
Varför inte en riktig vedpanna med ack?
Kaminer är för mys och komplettering inte huvudsaklig uppvärmning.
 
Kanon, då funkar det allså. Då kanske man kan ta in lite offerter.
Vad kostade ditt arbete när du kopplade på din kamin direkt på det vattenburna systemet/elementen?

Tack för alla idéer och inlägg! kom gärna med fler förslag och invändningar om ni har! :)
 
Jag gav 9000kr för kaminen och ca 1600 för rören och en pump mm mm
 
Elffors skrev:
Varför inte en riktig vedpanna med ack?
Kaminer är för mys och komplettering inte huvudsaklig uppvärmning.
Precis den tanken fick jag också..
Luft/luft kan man väl nästan säga är ett komplement, och då lägga till med ytterligare ett komplement..

Varför inte göra det ordentligt med en riktig vedpanna?
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Om det är en äldre ved panna varför inte elda i den? - det finns vissa saker att tänka på, är det ett slutet system eller öppet system? Öppet system så har du ett expansionskärl uppe på vinden. Slutet system så har du ett tryck kärl och det är viktigt att inga övertrycksventiler kopplas förbi.

Om det nu är en gammal ved panna så bör det finnas eldningsluckor och sotluckor - och har man den gamla pannan kvar så går den gamla ved pannan och kyler om det finns något drag kvar igenom den.
Är det en ren elpanna som det också kan vara så kan det vara en fördel att ha den kvar ställ isådana fall termostaten lågt på den så går den bara igång när vattentemperaturen börjar sjunka - där är det lite valfritt att ställa in när man vill att den ska slå igång - men ju lägre temperatur du ställer in där desto lägre temperatur blir det i huset när kaminen inte används.

Är det en ren elpanna så är den inte ansluten till skorstenen i alla fall så det borde egentligen inte vara så svårt att se.

Det är mysigt med kaminer och många moderna vattenmantlade klarar att värma hus och många av dem kan med fördel kopplas in med accumulator tank, som bibehåller värmen ett tag, det finns nog information om det beroende vad för modell du köpte så finns nog informationen på deras sida..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.