Nej att elda dygnet runt är ju inte vettigt, kan ingenting om kaminer heller så jag tänkte om det var något särskilt med just den typen eller om det är samma med alla. Att den ska lagra värme vet jag men funderar över hur mycket värme som kan bevaras sådär. Och att elda och sen gå hemifrån känns inte riktigt som ett alternativ, om man ser på hur eldandet i sig ska gå till (jobbar ju :D)
 
Om det är en tung eldstad kan den stå för en betydande del av uppvärmningen utan att komforten blir lidande eller att man måste elda dygnet runt. Idealet är då att elda två brasor per dygn. Tung är en eldstad om den väger 1000 kg eller mer. Är det en nätt kamin med täljsten på sidorna som väger ett par hundra kg så är täljstenen mest dekoration.

Angående att spara el med eldstad:

1. Många pratar om att kapa topparna i förbrukningen med kaminen. De flesta betalar samma pris för elen hela månaden hur kallt det än är. Därför kan man spara ungefär lika mycket en varm vinterdag som en kall genom att elda.

2. Som tumregel kan man räkna med att en m³ ved innehåller 1000 kWh. Alltså får man elda ganska mycket innan det börjar ge synliga utslag på elräkningen.
 
Ja det är en sån där tunn en med glasrutor på tre sidor och ett rör som går upp genom allrummet på övervåningen. Så mycket värme lär den ju inte lagra i sig.

Men då är ju resultatet egetnligen att vi antagligen kommer få installera element igen, använda dem tillsammans med luftvärmepumpen och täljstenskaminen/plåtkaminen är dekoration eller till de dagar så det är svinkallt ute (vi hade väl 10 såna dagar förra vintern)? Hur mycket sparar en luftvärmepump i förhållande till direktel-element? Det finns inget färdigt vattenburet system, hur mycket skulle det kosta att installera ett sånt? Sånt lär vi ju ta i beaktande, även om vi kanske inte får så mycket problem med att det är kallt inne, men man vill inte stå där med 1.6 i lån och bli kallduschad efter något år, bokstavligen talat :D
 
En luftvärmepump sparar alltid el jämfört med direktel. Man pratar om värmefaktor eller COP. Det är förhållandet mellan avgiven värme och förbrukad el. Värmefaktorn skiljer mellan olika värmepumpar. Dessutom är den högre när det är varmare ute. Storleksordningen 1,5 vid -20 grader och 4 vid +7 grader.

Elda då och då för att det är mysigt eller varje dag för att spara el. Det är upp till dig. Jag tycker dock inte att du skall vara beroende av att elda ens om det är svinkallt.
 
Nej det känns inte särskilt kul, om man sover en hel natt och sen jobbar en hel dag är väl huset utkylt när man kommer hem igen. Vi skulle självfallet ha alternativ, jag vill bara försäkra mig om att det inte är en katastroflösning som gäller just nu för jag har inte sett ett enda hus hittills där ägarna plockat bort exakt vartenda element i hela huset i förmån för någon annan lösning :)
 
min far har en liknande lösning där dom bara har luft-luft pump och icke vattenburen eldning. dom har då en stor murad kamin och en liten insats på bottenvåning och dom senaste åren har dom inte kört värmepumpen något överhuvudtaget.

dom har inte en öppen planlösning över huvudtaget men däremot centralt placerad murstock, som hjälper till. däremot har dom tagit upp ett hål ovanför stora kaminen till övervåningen för att få upp värme dit tippar att hålet är ca 120mm.

så nog går det om man inte har nå emot ved, och har ordentliga saker att elda i. dom kallaste mororna jag har varit med om så har innetemp legat på cirka 18-19+.

kuriosa om deras hus, byggt slutet 1800 tilläggsisolerat 90-tal samt nya fönster, ca 130-140kvm 1 1/5 plan.

för att du inte ska må dåligt så hade jag som vanligast 9+ hemma hos mig på morgonen i mitt förra hus på vintern, det gick men var jobbigt när skorna frös fast i hallen under natten.
 
Haha usch. Vid 18-ish grader går "smärtgränsen" när man börjar tycka att det är för kallt för vanligt hemmahäng utan tofflor, några nio grader hade jag aldrig accepterat oavsett elpris :D
 
tycker inte det är så farligt med 18 grader, men vi är ju skapta olika.

om ni nu är av den frusna sorten som min sambo som gärna vrider centraltermostaten till 23 så borde ni nog räkna in ett bättre värmesystem i eran kalkyl och då inte köpa ett gäng elraddar för det är billigt att låna men dyrt att hålla huset varmt.

att värma 150 kvm med bara direktel är inte hållbart i längden för elen kommer aldrig bli billigare, ett första steg kan vara att installera en ny luft-luft pump med dubbla inomhusenheter för att få ut värme på båda plan och försöka planera in placering så att du får ut värmen i hela huset.
och försöka elda då ni kan för att avlasta luftpumpen

sen är det nog bara att kallt räkna med en installation av vattenburet med valfri värmekälla.

9+ plus vareviga morgon i längden var inte kul men hade man börjat vrida på elementen eller snarare skaffat fler så hade man inte haft råd att göra annat än o vara varm
 
Jag tycker att värmesystemet i huset ni tittat på är rätt kasst, och särskilt om ni har barn på gång. Ni kommer att få ojämn temperatur i hela huset, och kalla dagar då LLVPn funkar som sämst kommer ni att få elda som bävrar i er dekorationskamin och vakna med ett utkylt hus på morgonen om ni inte låter ett gäng nya elradiatorer stå och glöda. Dessutom har ni varmvattnet som kommer att kosta el året runt.

Möjligen skulle ni kunna byta luftvärmepumpen mot en bris-DX, som är en markvärmepump för luftburen värme. Har för mig att de kostar i storleksordningen 40-50k installerat och klart. En sådan, i kombination med elraddar, borde kunna funka hyfsat bra som ersättning för vattenburet system.
 
Pelpet, det är precis det jag oroar mig över. Men blir det en tilläggskostnad på hela värmesystemet så blir det nog inte värt det med tanke på husets pris som det är idag. Ägaren har fått bud på lägre men tyckte det var för lite så han ville inte anta det, och huset är dyrare än andra i området pga renoveringarna antar jag. Isåfall blir det nog att vi tittar vidare istället. Hoppas på att det kommer ut hus här i närområdet istället. Hade man vattenburet på 60-talet? ;)
 
Du skriver att ni inte har någon vana från hus överhuvudtaget vilket innebär att ni har bott i lägenhet tidigare och är vana vid ett ganska bekvämt liv med varma rum året runt.

Lösningen i huset kommer att kräva en hel del arbete med anskaffning av ved, eldning i kamin och ett liv med ojämn värme och kalla rum. Lösningen som finns i huset är för mig för de personer som försöker göra allt för att minimera värmekostnader och är beredda att offra bekvämlighet mot kyla och arbete.
Vilket som är rätt eller fel tar jag inte ställning till men det är nog något ni måste ta i beaktande.

En annan sak är att du skriver att huset ligger högt och att fukt behöver ni inte oroa er över.
Om man lagt in Nivellgolv så finns det väl bara två anledningar till detta, vilket borde vara fuktproblem eller radonproblem. Ingen vettig människa lägger in ett Nivellgolv om man inte har någon form av problem med huset. Detta måste du ta reda på orsaken till för du kan inte komma och åberopa dolt fel senare eftersom detta är något du borde reagerat på med golvkonstruktionen som är påpekad av säljaren.
Detta kräver mycket djupare undersökning från er sida och kan inte negligeras.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ja vi bor i radhus nu med fjärrvärme, så något annat har jag inte upplevt. Däremot i lägenheten vi bodde i innan hade max 17 grader på vintern och dragiga fönster och det blev för kallt för oss, därav min fundering kring uppvärmningen som jag inte tyckte verkade räcka till, och det har väl de andra också besvarat för mig. Vi har pratat om saken och det känns som för mycket jobb i jämförelse till pengarna huset kostar att installera ett helt nytt värmesystem.

Angående nivellgovlet, huset är byggt 77 med platta på mark, och vad jag har lyckats läsa mig till så är nivellgolv en lösning på problemet med ingjutna syllar? Har väl antagit att det är problemet med "70-talslukten" som dessa hus kan råka ut för, utöver fuktproblemen. Golvkonstruktionen står med i renoveringslistan, annars har det inte nämnts. Jag har inte skrivit att vi inte behöver oroa oss för fukt, bara att det kanske är fördelaktigt jämfört med om huset skulle ligga i en dal t ex.
 
L
Jag tycker fortfarande att en vattenmantlad kamin, med en acctank för varmvatten samt en inbyggd elpatron är bästa lösningen för er.
Låt säga att byta er nuvarande kamin mot vattenmantlad kostar 15 en tank med elpatron runt 10, 3st nya vattenelement och rördragning runt 10.

Edit: Att montera el-värme är inte helt enkelt heller. Du måste dra ledningar och troligen anpassa elskåp. Du behöver också kanske en större säkring och därmed får du dyrare fast avgift för elen. Nej, jag tror inte elvärme blir billigare.
 
Redigerat:
Tack alla, vi har kommit överens om att inte ge oss in i den kampen. Finns hus med fjärrvärme som kan vara intressanta också, om de är likvärdiga så väljer man nog fjärrvärme ;)
 
Vill ni göra en bra affär så ska ni sikta på ett hus som är dränerat, har fräsht tak, vattenburen värme och riktigt trötta ytskikt. Ett sånt hus kostar troligen lika mycket eller mindre än ett hus med dräneringsbehov, gammal tak, direkt-el och nyrenoverade ytskikt. En mäklare jag pratade med tyckte att en omdränering av huset var som att gräva ner 100000.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.