tealine skrev:
Igår kväll startade jag en manuell efter några dagars vila, och då fick även min tokfnatt. Den svängde ut ca 190° och backade sen stötvis in över laddaren. Jag tryckte på STOP, lyfte iväg den lite, låste upp och förväntade mig en störtskur av fel, men den började klippa direkt och var otroligt pigg och tystlåten. Konstigt men ganska ok
Precis så gjorde min. Synd du stoppade den. Skulle va kul o veta hur den gjort därefter.
Min for rakt över mattan (ca 3,5m) och över tråden in i häcken, SEN hittade den tråden o klippte normalt.
Fabriksrecett hjälpte inte
raderade kartan i går o då gick den helt normat. ska kolla mer i helgen så rapporterar jag efterhand.
Kör du mer i helgen och om den går fel så låt den fortsätta och iakta den.
O rapportera tillbaka här
 
Oj, här har det varit aktivitet under sommaren. Vår Indy har faktiskt fungerat helt ok i 1.5 månader nu, men pga torka har det inte varit mycket att klippa alls. Vi hade under en månad typ 10 minuter regn...

En grej jag dock märkt med vår är att den är hyperkänslig för gropar och grästuvor. Den stannar ofta på rätt släta platser och klagar på att den blivit upplyft. Tittar man på gräsmattan så är där sällan nåt som den borde bry sig om, jag tror helt enkelt att den är för känslig med sina marksensorer. Nu verkar den sluta jobba direkt som en sensor ger utslag och försöker inte göra nåt åt saken. Vad den ju borde göra är direkt stoppa dom roterande bladen och sen försöka köra lite tillbaka. Om det fungerar och marksensorn igen har kontakt med marken var det falskt alarm och den kan fortsätta normalt. Verkar som om mjukvaran helt enkelt är dålig i det här avseendet.

Men, nu till min fråga. Är det här nåt som andra märkt av, eller har det kanske blivit korrigerat i nyare mjukvaruversioner? Vi har mjukvara version 5.7 och 4462 och det finns ju nyare att få. Om nyare inte har det här problemet tror jag Bosch får titta på Indy när säsongen är slut.
 
Kul när det kommer in lite nytt folk i denna tråden också o inte bara vi 5st (?) som verkar driva tråden just nu.
 
Jag hade stor nytta av tråden här kring midsommar när vår klippare inte ville leka och Bosch:s support var sämre än en lobotomerad mask. :)
 
mortimer skrev:
Kul när det kommer in lite nytt folk i denna tråden också o inte bara vi 5st (?) som verkar driva tråden just nu.
Yupp, o idag firar vi 250 sidor. Grattis allihop !!!!! (y)
 
  • Gilla
Tyk1 och 1 till
  • Laddar…
chakie skrev:
Oj, här har det varit aktivitet under sommaren. Vår Indy har faktiskt fungerat helt ok i 1.5 månader nu, men pga torka har det inte varit mycket att klippa alls. Vi hade under en månad typ 10 minuter regn...

En grej jag dock märkt med vår är att den är hyperkänslig för gropar och grästuvor. Den stannar ofta på rätt släta platser och klagar på att den blivit upplyft. Tittar man på gräsmattan så är där sällan nåt som den borde bry sig om, jag tror helt enkelt att den är för känslig med sina marksensorer. Nu verkar den sluta jobba direkt som en sensor ger utslag och försöker inte göra nåt åt saken. Vad den ju borde göra är direkt stoppa dom roterande bladen och sen försöka köra lite tillbaka. Om det fungerar och marksensorn igen har kontakt med marken var det falskt alarm och den kan fortsätta normalt. Verkar som om mjukvaran helt enkelt är dålig i det här avseendet.

Men, nu till min fråga. Är det här nåt som andra märkt av, eller har det kanske blivit korrigerat i nyare mjukvaruversioner? Vi har mjukvara version 5.7 och 4462 och det finns ju nyare att få. Om nyare inte har det här problemet tror jag Bosch får titta på Indy när säsongen är slut.
Min har aldrig stannat pga lyftsensorer eller dyl. Smörjt framhjulen en gång med silicon spray det e allt (gnissel)
 
Dr Ost skrev:
:). Det finns många teknikintresserade här och när man ser potentialen i tekniken där exempelvis jag kan få gräsmattan klippt på ca 11 timmar totalt på en vecka, så vill man nog ändå gärna se att produkten får en ljus framtid. Sedan är det såklart orimligt att göra ägarna i hela Skandinavien till betatestare, så om ni läser detta Bosch, ge oss en ursäkt och premiera oss på något sätt...
Då klår jag dig med drygt en timme. Min klipper ca 10h / vecka. :p nog om det!

Teknikintresserade i all ära, men en maskin som fallerar så stort, och som dessutom sålts med felaktig specifikation. (angående gps, möjlighet att själv uppdatera osv) hade ivarjefall gjort mig vansinnig. Så all respekt till er som pallar med det.
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Vår gräsmatta är ju ingen golfgreen precis, men definitivt inte så ojämn att det borde vara problem med nåt. Finns ojämnheter och större grästuvor, men Indy ska nog klara av sånt.
 
chakie skrev:
... En grej jag dock märkt med vår är att den är hyperkänslig för gropar och grästuvor. ...
Men, nu till min fråga. Är det här nåt som andra märkt av, eller har det kanske blivit korrigerat i nyare mjukvaruversioner? Vi har mjukvara version 5.7 och 4462 och det finns ju nyare att få. Om nyare inte har det här problemet tror jag Bosch får titta på Indy när säsongen är slut.
Du får troligen hela paketet utbytt och uppgraderat. De nya framhjulsaxlarna är svarta och de gamla kunde kärva i infästningen vilket åtgärdades med silikon- eller 556 -spray.
 
Boschs officiella svar kring smörjning: "Vi avråder från att smörja hjulspindlarna för då kan skräp lättare fastna och orsaka slitage." Ja, jag vet inte :)
 
chakie skrev:
En grej jag dock märkt med vår är att den är hyperkänslig för gropar och grästuvor. Den stannar ofta på rätt släta platser och klagar på att den blivit upplyft. Tittar man på gräsmattan så är där sällan nåt som den borde bry sig om, jag tror helt enkelt att den är för känslig med sina marksensorer. Nu verkar den sluta jobba direkt som en sensor ger utslag och försöker inte göra , nu till min fråga. Är det här nåt som andra märkt av, eller har det kanske blivit korrigerat i nyare mjukvaruversioner? Vi har mjukvara version 5.7 och 4462 och det finns ju nyare att få. Om nyare inte har det här problemet tror jag Bosch får titta på Indy när säsongen är slut.
Känt problem som jag tror vår norska lokalavdelning har rapporterat in med förslag på mjukvaruförbättring. :)
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
boltis skrev:
Då klår jag dig med drygt en timme. Min klipper ca 10h / vecka. :p nog om det.
Nä, nu blir jag nyfiken. Vad har du för klippare och hur stor är din tomt? Indegon klipper 600 m2 på 3h45m. Egentligen hade det nog räckt med två rundor per vecka, dvs 7,5h. Slår du det? (och ja, jag vet. För de flesta, mig inklusive, så är inte klipptiden avgörande :))
 
Dr Ost skrev:
Nä, nu blir jag nyfiken. Vad har du för klippare och hur stor är din tomt? Indegon klipper 600 m2 på 3h45m. Egentligen hade det nog räckt med två rundor per vecka, dvs 7,5h. Slår du det? (och ja, jag vet. För de flesta, mig inklusive, så är inte klipptiden avgörande :))
Vill minnas att hans bild visar en "överdimensionerad" Stiga för hans tomt, därav att den är klar innan den påbörjat klippningen :D

jmfr gräsyta på 250m2 och en klippare som klarar 3000m2.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
:)

Har en Stiga Autoclip 525s (kapacitet på upp till 3500kvm)på en tomt på under 1000 kvm, dock komplicerad med 3 olika ytor och sluttningar, hinder osv..
 
MeanMike skrev:
Är det några fler som har uppmärksammat att klipparen beter sig lustigt men har blivit ok efter att kartan har raderats?
Märkligt att kartan kan ställa till det för en maskin. typ min att den inte hittar tråden. Känns så där lite obra.....
För om så e fallet bör den ju själv skriva "skit" till minnet.
Har dom problem med just kartminnet? både att radera och inte bli korrupt?
Skjedde vel 4 eller 5 ganger på de 9 ukene jeg hadde indego i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.