Har fått tag i en tomt i ett område som jag gillar.
Tomten har perfekt läge precis vid vattnet.

På tomten står idag en befintlig stuga som är fallfärdig, den vilar egentligen bara på ett stenrös och det är snett och vint.
Det är bara att riva allting, inga andra alternativ finns.
Som jag förstår det så får man enbart bygglov för att bygga upp ngt liknande på samma plats, vilket är planen.

Så, planen är att bygga en stuga på ca 50kvm, men att bygga med loft för att utnyttja rymden mer.
På denna yta bör man få plats med ett badrum med toalett och dusch, en mindre kök/pentry ett sovrum och vardagsrum + ytterligare sovmöjligheter på loftet.
Tanken är att anlita snickare och bygga i lösvirke med träfasad.
Gällande grunden så är min ursprungsplan antingen gjuta plintar och bygga grunden i trä på det.
Synpunkter på det mottages varmt, planen är trots allt att disponera detta 50 år framåt.

Tanken är att hålla det relativt basic, köksluckor från IKEA funkar bra, enkelt trägolv och vita väggar.
Till badrummet så försöker man få tag i kakel på rea någonstans.
Viktigt är att ha mkt fönster i stugan mot vattnet.

Frågan är, vad kan detta kosta att bygga från grunden om man utgår från 50kvm golvyta + ytterligare 20kvm loft?

Jag är väl medveten om att ytterligare kostnader tillkommer för mig för t.ex. dra in el, vatten, ordna med avlopp osv men i denna tråden är jag intresserad av att veta priset på stugan (inkl elarbeten i stugan).
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet Santa!

Att bygga nytt kan kosta vad som helst. Hur många penningar har du ;)

Här är väl ett lågprisexempel från Polhus för 99.000 kr:

hm92_800_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.polhus.se/produkter/Fritidshus-Hannele-Marie_22
 
Se upp med att riva och sen begära bygglov framförallt eftersom det är nära vatten. Det är inte alls säkert att du får bygglov nära vatten idag och det är många gånger enklare att "renovera" ett befintligt hus för detta kräver inget bygglov så länge du inte förändrar något och tillbyggnader är normalt lättare att få bygglov för än nybygge.

Bara ett litet tips om att fara fram försiktigt och inte i all entusiasm börja riva och sen upptäcka att det sitter någon på kommunen som inte vill ge dig bygglov. Och att riva kräver rivningslov så att du tänker på detta också.

Med "renovera" menar jag en form av nybygge genom att byta vägg efter vägg istället för att riva allt och bygga upp det igen, för detta kräver olika bygglovsförfarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
oceanis skrev:
Se upp med att riva och sen begära bygglov framförallt eftersom det är nära vatten. Det är inte alls säkert att du får bygglov nära vatten idag och det är många gånger enklare att "renovera" ett befintligt hus för detta kräver inget bygglov så länge du inte förändrar något och tillbyggnader är normalt lättare att få bygglov för än nybygge.

Bara ett litet tips om att fara fram försiktigt och inte i all entusiasm börja riva och sen upptäcka att det sitter någon på kommunen som inte vill ge dig bygglov. Och att riva kräver rivningslov så att du tänker på detta också.

Med "renovera" menar jag en form av nybygge genom att byta vägg efter vägg istället för att riva allt och bygga upp det igen, för detta kräver olika bygglovsförfarande.
Det är en bra poäng helt klart.
Jag antar att det bästa är att söka bygglov redan direkt? dvs innan man gör ngt överhuvudtaget?

Att renovera, dvs samma sak som jag tänkt men att ta vägg för vägg istället kräver inget bygglov alls menar du?
Och eftersom att bygglov kostar pengar så kanske det andra alternativet är att föredra?
 
KnockOnWood skrev:
Välkommen till Bygga Hus-forumet Santa!

Att bygga nytt kan kosta vad som helst. Hur många penningar har du ;)

Här är väl ett lågprisexempel från Polhus för 99.000 kr:

[bild]

[länk]

Hur mycket penningar jag har är irrelevant, det är snarare hur mkt jag vill lägga som spelar ngn roll ;o)

Faktum är att jag vill lägga så lite som möjligt på detta, eftersom att vi inte vill sätta allt här och var låsta till att spendera varje semesterdag i stugan.
Kan man få till en hyfsad lösning för 500k så vore det kanon.
 
santa skrev:
Det är en bra poäng helt klart.
Jag antar att det bästa är att söka bygglov redan direkt? dvs innan man gör ngt överhuvudtaget?

Att renovera, dvs samma sak som jag tänkt men att ta vägg för vägg istället kräver inget bygglov alls menar du?
Och eftersom att bygglov kostar pengar så kanske det andra alternativet är att föredra?
Absolut är det så! Renovera en befintlig byggnad kan du göra så länge du inte ändrar den exteriört från vad den var en gång i tiden. Det är därför som strandtomter blir mer värda om det finns ett ruckel på dessa eftersom ett sådant kan renoveras när det många gånger skulle vara helt otänkbart att ens få bygglov med gällande strandskyddsregler.
 
500k och låta någon annan göra jobbet låter rätt knappt tycker jag. Om det går material för 300k så är det 400 timmars jobb a 500kr/timme kvar.
Konstruktör/arkitekt, bygglovs-skurkarna med flera kommer också ta en del av budgeten. Hade ni gjort allt själva tror jag inte det hade varit några problem att få ihop en liten stuga på 500k.
 
Det känns ju som att det första är att ta reda på vilka förutsättningar som finns. Vilken typ av avlopp kan godkännas (stor risk att inget annat än minirenisverk är OK), vad kostar elindragning, vatten. Vad kan det gå att få bygglov för osv.
 
oceanis skrev:
Absolut är det så! Renovera en befintlig byggnad kan du göra så länge du inte ändrar den exteriört från vad den var en gång i tiden. Det är därför som strandtomter blir mer värda om det finns ett ruckel på dessa eftersom ett sådant kan renoveras när det många gånger skulle vara helt otänkbart att ens få bygglov med gällande strandskyddsregler.
Men man kan bygga ut hela fasaden och göra om helt och hållet i princip och ändå få det att räknas som renovering?
Isf kan man ju kanske likaväl riva allt i ett svep och bygga upp det igen, om ngn sedan frågar så säger man att man har renoverat allt eftersom ?
 
hempularen skrev:
Det känns ju som att det första är att ta reda på vilka förutsättningar som finns. Vilken typ av avlopp kan godkännas (stor risk att inget annat än minirenisverk är OK), vad kostar elindragning, vatten. Vad kan det gå att få bygglov för osv.
Ja självklart.
Att dra el fram till tomten kostar 28000kr.
Gällande vatten så finns det en vattenbrunn idag men jag är osäker på kvaliteten där. Antingen så kopplar man på en pump till den eller så gräver man en djupare brunn och det kostar väl 10000kr till skulle jag gissa.
Gällande avlopp så är min idé att fixa en "ceptitank" dit allt leds och som sedan töms en gång per år, kostnad kanske 25.000kr + tömning 2000kr per år.

Men som sagt, ovanstående kan jag ta fram pris på relativt enkelt med lite efterforskning samtidigt som kostnaderna trots allt är "begränsade".

Det är stugan i sig som främst känns aktuell att få en uppfattning om.
Kan man ordna allt för 500.000kr så känns det aktuellt, kostar det 1 miljon så lägger jag ner projektet direkt och kommer inte fullfölja köpet av tomten.
 
Nä, om du river huset så måste du 1. söka rivningslov 2. rivet är rivet och det gamla huset finns inte mer.....sen börjar det en ny process med nytt bygglov.

Om ingen ser det och du har tur så kan det gå men det räcker ju att en avundsjuk granne meddelar kommunen att du rivit och bygger nytt så är du rökt och får garanterat ett vite och ett föreläggande om att söka bygglov. Det är däremot inte säkert att du ens får bygga upp ett likadant hus bara för det fanns där tidigare om du rivit det. Så var försiktig med ett sådant handlande.

När det gäller avlopp måste du kolla vad som gäller på just din tomt. Det är inte att "bara" fixa en tank och tömma den. Det skall följa de regler som gäller för området och din tomt. Men det svara kommunen på om du ringer dom.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Nä, om du river huset så måste du 1. söka rivningslov 2. rivet är rivet och det gamla huset finns inte mer.....sen börjar det en ny process med nytt bygglov.

Om ingen ser det och du har tur så kan det gå men det räcker ju att en avundsjuk granne meddelar kommunen att du rivit och bygger nytt så är du rökt och får garanterat ett vite och ett föreläggande om att söka bygglov. Det är däremot inte säkert att du ens får bygga upp ett likadant hus bara för det fanns där tidigare om du rivit det. Så var försiktig med ett sådant handlande.

När det gäller avlopp måste du kolla vad som gäller på just din tomt. Det är inte att "bara" fixa en tank och tömma den. Det skall följa de regler som gäller för området och din tomt. Men det svara kommunen på om du ringer dom.

Tack för svar.
du har rätt, fixa rivningslov först och sen bygglov är givetvis rätt väg.

Har kollat med avlopp, krav ställs på att det ska vara "markbädd".
vad kan detta kosta tro inkl allt, dvs grävning, material och arbete?
 
Mikael_L
santa skrev:
Tack för svar.
du har rätt, fixa rivningslov först och sen bygglov är givetvis rätt väg.
Nej, inte så.
Du måste nog påbörja en dialog för att utröna om du kan få bygglov sen ifall du först river.
Och vad som kommer gälla för detta bygglov, samma, mindre eller större byggarea. VA-krav. Placering på tomten, samma eller förändrad osv osv.

Det kan mycket väl vara så att enda framkomliga vägen är att endast renovera, och då bit för bit och med i huvudsak samma konstruktion som innan.
Ibland går det inte alls att få nytt bygglov, men få lov för utbyggnad.
 
santa skrev:
Det är stugan i sig som främst känns aktuell att få en uppfattning om.
Kan man ordna allt för 500.000kr så känns det aktuellt, kostar det 1 miljon så lägger jag ner projektet direkt och kommer inte fullfölja köpet av tomten.
500 000 för att bygga om alt. riva+bygga ny stuga på 50m², inklusive VA och markarbeten.

Ja, det går. Om du gör precis allt arbete själv, alltid väljer de billigaste lösningarna på allting, genomgående köper begagnat material eller hittar det till reducerat pris.

Annars är 1 - 1,5 miljoner rimligare.
 
Uppdatering.

har pratat med miljökontoret.
eftersom att det är så nära vattnet så krävs tydligen ett minireningsverk.
Pris för detta någon?



Har även pratat med dom som handhar bygglov.
däremot så krävs inte rivningslov då detta är utanför detaljplanerat område, jag kan riva bäst jag vill.

bygglov behövs däremot förstås, men jag har fått muntligt löfte om att det inte är några problem att bygga en ny stuga i samma storlek som den andra, dvs 50kvm ca.
det är heller inga problem att bygga lite större heller, tex 70kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.