Det började inte med att jag var rökt, men hade stenleverantören hemma idag som sa att min konstruktion inte håller för stenskivor.

20130730_211442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två hyllplan. Rundjärnen sticker ut 19cm, och är 2.4cm i diameter. Tänkte att man borrar i ekskivan och låter skivan vila på rundjärnen.

Räcker det med 19cm instick om skivan är 45cm djup? Skivan ska vara 4-5cm tjock.

Och var hittar man någon leverantör som kan fixa detta på 1-2 veckor!?
 
Det håller nog för skivan, men räkna inte med någon större belastning, men det ser ut som du tänker ha handfat på skivorna, tror inte det funkar. Skivan är troligtvis stavlimmad och i ett badrum med fukt så kommer den beroende på kvalitet vilja röra sig. En lösning kan vara att sätta stag diagonalt från den övre skivan som tar mest "stryk", den undre kan nog vara som den är då du kommer mest förvara lättare saker på den.
 
pbengtsson skrev:
Det håller nog för skivan, men räkna inte med någon större belastning, men det ser ut som du tänker ha handfat på skivorna, tror inte det funkar. Skivan är troligtvis stavlimmad och i ett badrum med fukt så kommer den beroende på kvalitet vilja röra sig. En lösning kan vara att sätta stag diagonalt från den övre skivan som tar mest "stryk", den undre kan nog vara som den är då du kommer mest förvara lättare saker på den.
Du har nog rätt. Men om jag bygger ut rundjärnen till 40cm, då borde det väl hålla?

Ett alternativ är att jag går tillbaka till quartzskivan och bygger en metallram ovan rundstålen och lägger quartzskivan ovanpå den. Hur skulle det runka?
 
*funka :)
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Hur sitter rundjärnen fästade i väggen ?
 
För att ge dig lite hopp så mätte jag min trapp, denna har stavlimmad ask som är 4cm tjock och är 30cm djup och vilar stålvagn som är 15cm,dvs de sticker ut 15 cm fribärande och det håller.
 
smurfen72 skrev:
Hur sitter rundjärnen fästade i väggen ?
Stålhylsa som är inborrad och limmad 10cm in. Järnen sitter löst nu men ska limmas fast senare.
 
pbengtsson skrev:
För att ge dig lite hopp så mätte jag min trapp, denna har stavlimmad ask som är 4cm tjock och är 30cm djup och vilar stålvagn som är 15cm,dvs de sticker ut 15 cm fribärande och det håller.
Hopp är något jag behöver. Och på en trapp kanske ni hoppar, men det gör vi inte på badrumsbänken :)
 
Stenskiva eller ekskiva, vilket är det som gäller?
 
mlkjhr skrev:
Stenskiva eller ekskiva, vilket är det som gäller?
Öppen för båda. Stenskive killen vill inte garantera att det håller om vi borrar i den och hänger den. Men om vi bygger en stålram som den ligger på med 10cm överhäng kan det väl inte vara några problem. Ska höra med honom i morgon bitti.
 
Om ja fattat rätt så ska du borra i kanten på stenskivan och köra in järnen i den?
Låter inte stabilt alls:/ hur tjock stenskiva är det då som gäller? 20-30mm?
 
JoakimJohansson skrev:
Om ja fattat rätt så ska du borra i kanten på stenskivan och köra in järnen i den?
Låter inte stabilt alls:/ hur tjock stenskiva är det då som gäller? 20-30mm?
40mm quartz
 
tronen skrev:
40mm quartz
Okej! Ska kanske inte uttala mig om quartzen då ja inte har jätte stor koll på det.... Men brukar inte dom vara lättare med? Typ bestå av en lättvikts stomme inuti? Isåfall vad består den utav?
Jag tänkte mer på vanlig sten! Typ marmor, kalksten, granit
 
Låter lite instabilt att borra in hål i sten och bara halvvägs. Tänker på hur man gör när man spräcker sten. Känns som den kommer kunna spricka rätt lätt.
 
Och hur ska det gå till att borra dom där hålen rakt så att alla stängerna passar? Och hur undvika att skivan spricker? Nej, jag skulle nog välja en träskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.