Min tanke är faktiskt att koppla till värmepumpen till en vedpanna samt en ackumulatortank på cirka 1500 liter att elda med ifall elpriserna skall dra iväg och därav iallafall ha utrymme för det och fixa med mineritväggar och så vidare så jag kan bygga det senare.

Vi får ved gratis så det är ju inga fel. FAST killen min vill hellre ha en kamin. Jag skall iallafall ha ett PANNRUM :)

Fler som använder vedkamin här? Ja ja jag vet det är lite antikt men ändå billigt om man får tag i en panna för 10 papp som jag får, nästan ny eller?

Vad har ni för värme? Satsar ni stenhårt på värmepump?

:p
 
Hade i mitt nuvarande boende vedpanna & ack-tankar som ersattes av värmepump( bergvärme). Min tanke var då att koppla ihop allt detta och kunna stödelda vid behov eller vedtillgång. Jag fick dock beskedet att det var olämpligt, då värmepumpen är mkt känslig för alltför heta temperaturer, och det lätt blir just HETT med vedpanna.
Vår vedpanna + tankar åkte därför ut...
 
Glömde - i nybygget blir det frånluftsvärmepump samt kakelugn och vedspis.
Vi valde bort bergvärmen, då den inte är idealisk att komplettera med vedeldning enligt ovanstående.
Utan kalkelugnen hade det definitivt blivit bergvärme igen, är jättenöjd med det i nuvarande boende.
 
KANON! Tack för informationen men attans då får killen rätt :) Det blir en kakelugn istället då!

Jag fick faktiskt en ritning från IVT med värmepump samt extern värmekälla som skulle funka. Det var ju värmeavkännare med där men å andra sidan om den en gång pajar så pajar ju ändå mer... golvvärmen kan väl inte ta mer än 40 gr vad jag vet.

Förresten BoD vad har du för hus, 1 plans eller 1 1/2 plans?

 
Sorry jag menade dig Bompan ;)
 
Nuvarande "bergvärmehus" är enplans, men värmer även delar av en större stallbyggnad med denna.

Nybygget är 1 3/4-plan från Fiskarheden på strax över 200kvm.
 
Vad har du för värmepump?
En annan sak köpte du huset endast stomrest eller?
Vi skall göra samma sak med vårt uthus modell större som är isolerat.

 
Min bergvärmepump är IVT C7 greenline, och i nybygget blir det IVT 490. Det finns massor med intressanta diskussioner här på forumet om pumpar - både vad gäller typer och fabrikat - och kloka synpunkter från sådana som kan mycket mer än jag i ämnet!

Vi har köpt huset med stomresning och lite till, dvs "Halvning" av innerväggar och ventilationsmontering bl a.
Än så länge har allt fungerat utmärkt, och vi har haft en fantastisk tur med vädret. Klarblå himmel sedan monteringen inleddes ;D

Vi bygger även ett uthus på ca drygt 40 kvm - det ska muras i isolerade Lecablock. Resterande material (takstolar, mtrl till gavelspetsar, ytterpanel mm ) tar vi från Fiskarheden, vilket verkar fungera utmärkt - och är väldans bekvämt för oss, som inte är speciellt "inne" i denna verksamhet! 8)
 
Jag var på mässa med IVT härom helgen. Vi har IVT 490 på vårt hus också och jag kollade om det gick att bygga till med extern värmekälla och sådär. Fick mail av dem vad man skulle tänka på och även en ritning om man vill ha solenergi osv. Dessutom frågade jag om reservdelar och garantier osv. Vad som gällde liksom... Min pappa som är VVS:are och har lite kontakter han sade att Nibe Fighter var given istället (det hade hans kontakt sagt) men han visste inte. Å andra sidan var det bara det märket som han sålde... min känsla är att IVT är bättre men jag får la kolla lite...
Är det så att ni vill ha lite info så får ni säga till, jag kan dra iväg det mailet bara i så fall.

Den var inte så lämplig att bygga ut sade IVT killen på mässan men IVT själva sade att det gick bra.
Hur stort hus hade du ? Hade du inte över 200 kvm då måste det väl vara IVT 490 Twin som gäller. Över 150 kvm sade min IVT kille att man skulle ha Twin varianten...

???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.