Hetsa inte upp i onödan.

Fick själv en anmälan på mig när vi gjorde en total remake av tomten och i samma veva dränerade om källaren. Plockade ner 50-60 m tujahäck som var 5-6 meter hög, ryckte upp rötterna, hade farsans Hymas traktorgrävare på baksidan av tomten, rev gammalt uterum och gammal lekstuga.

Kommunen var på besök när jag låg och sov pga nattarbete och efter en vecka kom brevet. Blev först lite upprörd över fegisar som inte vågar säga det personligt. Det som kommunen var att det låg ett par högar på baksidan på tomten som man kunde lägga ihop till en hög och inget kunde betraktas som skräp. Anmälan kom förövrigt innan jag tog ner tujahäcken som gjorde att man knappt kunde se baksidan från gatan.

Ringde handläggaren som egentligen tyckte det inte var något att bry sig om men att dom måste åka ut och inspektera ifall dom får in an anmälan. Han ville egentligen inte komma ut på ett återbesök som dom skulle göra enligt brevet men jag fick ut honom ändå. Då förklarade jag läget hur det låg till och fallet avskrevs.


kort och gott, ring tjänstemannen, få till en besök på plats och förklara läget. Dom gör trots allt enbart sitt jobb och har inget att vinna på att vara jävliga mot er. Sen var enbart saklig och lägg inte in flera ton med känslor i det hela.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Det hjälper inte i sak att beskriva sin personliga situation utan fokusera på sakfrågan.

En bild på bygget kanske skulle hjälpa till i diskussionen.
 
M
Alltså, detta är rejält märkligt. Det finns väl inte någon lag på att man måste ha "snyggt" på tomten? Om något är fallfärdigt och riskerar att ramla över någon/besökare så kan det väl anses ej ok, annars ska andra skita i tomten!

Om kommunen kom hit och sa att jag skulle lägga ris i viss ordning i vissa högar skulle jag stämma den för förföljelse eller vad som ....!
 
Som sagt börja med att prata med komunen.
Ett samtal i vänlig tom brukar fixa det mesta.
Se också till att be era släktingar om intyg (skriftliga) på att ni får ha matrial upplagt på deras mark.
Det bör ta hand om det hela

Hjälper inte det så kan kommunen inte göra något utan att fatta ett formellt beslut.
Det beslutet kan man överklaga utan minsta problem och vill man sen så kan man hålla den överklagan levande ett bra tag. Tex tills bygget är såpass klart att man inte behöver ha matriel ute.
 
Micke64 skrev:
Alltså, detta är rejält märkligt. Det finns väl inte någon lag på att man måste ha "snyggt" på tomten? Om något är fallfärdigt och riskerar att ramla över någon/besökare så kan det väl anses ej ok, annars ska andra skita i tomten!

Om kommunen kom hit och sa att jag skulle lägga ris i viss ordning i vissa högar skulle jag stämma den för förföljelse eller vad som ....!
Klart att du måste sköta din tomt, det får ju inte se ut hur som hellst.
Dock så vet vi ju inte hur det ser ut i TS fall, en byggarbetsplats kan se väldigt olika ut.

På TS beskrivning låter det ju som man har en hel del prylar.
 
Vi har hållt på och byggt i 3 år. Kan tyckas länge men såg man hur det såg ut innan start och hur det ser ut nu kan man nog förstå att det tar tid, Först sågade vi ner en massa skog och av den sågade vi virke till bygget varför betala för sånt man redan har. Sen grävdes det ur för källaren det tog bra lång tid gjorde vi själva. Sen skulle det fixa grunden och så var murarna och fixa källaren och sen så var det en snickare och hjälpte till med stommen det tog säkert några månader och då var vi redan inne i 2012.

Kan tillägga att vi fick vårt andra barn häremellan så det tar lite längre tid med två små barn med. Sen regna det mycket förra sommaren vilket gjorde att det vart lång torktid. Taket skulle på och väggar täckas. Sen har det varit stränga vintrar och då går det inte att stå ute i 25 minus grader. Så nu har vi börjat måla pandel , källarfönstrena är klara var sambons vinter pyssel ( möbelsnickare så han kan sånt) Nu håller murarna på igen och fixar skorsten. Det ska återfyllas till hösten bara det blir besiktat. Panelen ska på. Plåtslageren ska fixa taket på burspråket. Farstu entren ska fixas så till denna vinter hoppas vi att hust i alla fall är panelbelagt. Men så går det säkert inte som vi tänkt.

Och så dimper denna anmälan ner som gör en gråtfärdig. Matt och bara har lust att skita i allt som man ändå velat gjort eftersom vi haft ett tufft 2012 med sjukdom osv. Men vi ska förklara och begära ett möte så får vi se vad de säger.
 
När sånt här händer måste man stålsätta sig och se till sakfrågan. Sjukdom och småbarn hör sällan dit. i det här fallet ser det stökigt ut för att det är en byggarbetsplats, och de ser oftast stökiga ut. Ni har belamrat grannens tomt, men inte olovandes. Däremot riskerar de att få en liknande anmälan mot sig om ni har stökat till för mycket där.

Prata med kommunen men blanda inte in sjukdom och barn. Det är väl bara en av er som är sjuk?
 
Men om vi struntar i allt det oväsentliga och enbart tittar på det som upplevs som problem:

1. Det finns en vedhög på tomten
2. Det står arbetsmaskiner på tomten
3. Det står byggnadsmaterial på granntomten

Är det bara dessa tre saker så tror jag inte ni ska oroa er.

Men som sagt, en bild skulle inte skada.
 
M
Pumba skrev:
Klart att du måste sköta din tomt, det får ju inte se ut hur som hellst..
Kan du hänvisa till en sådan lag?

EDIT: Det enda jag sett är miljöbrott, dvs om det förekommer kemikalier och dyligt som kan skada marken eller föras bort med vattendrag mm.
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Kan du hänvisa till en sådan lag?

EDIT: Det enda jag sett är miljöbrott, dvs om det förekommer kemikalier och dyligt som kan skada marken eller föras bort med vattendrag mm.
Kommunerna brukar hänvisa till plan o bygglagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.htm
 
D09
Känn ingen oro för att det gått viss tid.

Ni har fem år på er att slutföra.

Ni kan dvs börja inom 2 år och sedan pausa till sista året och köra ett race

Håll er som sagt sakliga skriftligt men att försöka indirekt påverka handläggaren muntligt att känna empati kan också funka.
Det är människor i andra änden också.

Försök snygga upp så det finns en struktur på grejorna.

Ta en kaffe och försök tänka på annat en stund :) din oro känner barnen säkert av fast förstår inte varför.
 
Löjligt! Det fattar väl vilken funtad person som helst att det är rörigt på ett bygge! En sak om det står still år efter år men så verkar ju inte fallet vara här!
 
MTech skrev:
Löjligt! Det fattar väl vilken funtad person som helst att det är rörigt på ett bygge! En sak om det står still år efter år men så verkar ju inte fallet vara här!
Varför måste det vara rörigt på ett bygge?
Att du har masa grejer stående är ju en sak men rörigt är ju inte bra att ha.

Dock så är det ju svårt att få en bild om vad det hela handlar om då vi inte vet hur det ser ut och hur länge det sett ut så.
Att material står ute får vi ju utgå från att det inte gjort under en längre tid, det är ju inte bra varken för panelen eller vedhögen.
 
Eller ja rörigt och rörigt! En container här, en maskin där och fyllemassor virke osv ser ju rörigt ut fast det egentligen inte är det!
 
MTech skrev:
Eller ja rörigt och rörigt! En container här, en maskin där och fyllemassor virke osv ser ju rörigt ut fast det egentligen inte är det!
Kommunen som har sett tomten till skillnad dig har sett tomten har tydligen en annan uppfattning, rätt eller fel är svårt att bedöma utan bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.