Hej! Jag är så arg.
Vi håller på att förverkliga våran dröm men uppenbarligen retar det någon.
Bygger ett 2 våningshus ute på landet med källare. Har inga synbara grannar det går en väg förbi som är privat mittemot ligger en tennisbana som jag dels tror är ett fuskbygge och saknar bygglov. Tomten är avstyckad från min mamma och hennes brors jordbruksfastighet så vi har dem som närmsta granne på ena sidan och en annan gård på andra. Ingen av dessa har sagt ett dyft om att vi bygger eller vad för material vi har på tomten de vet att det vi har är införskaffat till bygget.

Fick nu en anmälan från kommunen att en privat person har anmält våran tomt ser ovårdad ut men de skriver trots det att de vet att vi håller på att bygga. I brevet står att det står maskiner och vi har vedhögar.
Jag blir både ledsen och frustrerad.
Veden har vi tagit hand om för det var skog där vi skulle bygga innan bygget vi bygger med källare och därav har vi en grävmaskin som vi lånat.Vi ska elda med ved.
Sambon har slitit som ett djur sågat ner varje träd sparat grenar och lagt i en hög för vi ska elda med ved vi har till och med fått ved från några andra grannar som sambon varit snäll och hjälpt såga ner några träd åt men detta retar folk det ser så hm... sa en dam . Känner bara ursäkta jag har inte miljoner så någon annan kan komma och bygga åt mig. Och så blev jag hjärtsjuk förra året och vi har två små barn hur tänker folk.

De finaste träden vi hade har vi sågat till panelvirke av som ligger snyggt och prydligt i virkes stabbar. Vi har införskaffat två byggbodar så vi kan låsa in verktyg och dyligt och de ska inte vara där när bygget är klart det ville försäkringsbolaget att vi skulle ha. Vi har lånat in de maskiner vi behöver en grävmaskin och två traktorer och vagnar till det för att kunna köra runt de matereial som behövts. Är nog ingen maskin vi har just nu som inte behövs.

Jag har till och med rensat i den mån jag orkar och kan klippt ner lite högt gräs plockat stuvbitar och sett till att rätt skyltar sitter uppe och att ingen obehövring görs illa.

Det står även i brevet att vi har material på grannens mark och det råkar vara min mammas som inte misstycker då vi ville stycka mer men kommunen nekade oss så då får vi låna mark istället.

Bygglovet har vi ytterligare två år till. Men vart går gränsen. Vad kan de säga att man inte får ha det vi har anser vi att vi behöver.
Vi måste ju få ha det som behövs för att färdigställa huset.
Får man inte beställa hem material så man klarar sig.
När väl vintern kommer kan vi inte få något för då tar sig inga lastbilar fram. Och i vinter kommer vi börja invändigt. Just nu ser er tomt ut som et upplag men vad sjutton vi är mitt uppe i ett husbygge på landet.
 
Skit i det helt och hållet.
Vad ska de göra då? Om någon idiot till granne klagar kanske inte kommunen har något val än att skicka ut en anmälan, utan närmare kontroll. Jag vet inte hur det fungerar då jag själv har så fint på tomten ;)

Att det sedan ska gå till någon form av vite eller dylikt skulle jag tro är ytterst små då jag gissar att ni inte planerar att ha maskiner och sådant på tomten när ni byggt klart. Under byggtider ser det för jä*ligt ut på tomter, oftast.
 
De vill ha in information om sakerna som är på tomten och de ska få info för varenda skruv varenda pinne kommer komma till användning. Vänta 3¨år till så kommer de häpna av hur fint huset är. Det blir mycket saker när man bygger ett enfamiljs hus på 240 kvadrat i lösvirken med källare.

Det jag inte gillar är att de från kommunen har varit inne på min tomt och tagit fotom utan att jag vet om det. Sambon var vansinnig. För vid det tillfället stod en lånad vagn där som inte ska vara där och den antog kommunen med var våran. De har tagit kort på en hög med grenar som vi tagit hand om från de fällda träden de har tagit kort på de två bodarna och två släpkärror.

De två bodarna som vi ställt upp kommer inte vara kvar i alla fall inte en av dem för den ser förskräcklig ut så den vill inte jag ens ha där men den är där av ett syfte nu. Går ju inte att låsa huset då vi inte fått in fönster än. Det är antagligen någon sommargäst som brukar ta sin dagliga tur där på grusvägen. Eller så är det någon som åker bil där som inte ens har rätt att åka där.

och som du säger inte kommer de står där sen vi har två små barn hur korkade är de.
 
Gör en skrivelse till kommunen och förklara
lugnt och sakligt, att de har beviljat bygglov och då bör förstå att man behöver diverse byggmtrl och maskiner för detta.
Påpeka att ni inte uppskattar att deras tjänstemän gör intrång på er egendom utan att ni är hemma.
Köp och sätt upp skyltar där det står "byggarbetsplats obehöriga äga ej tillträde". Du har säkert sett såna när du gått förbi något större bygge.
 
Vi har en sån skyllt men det verkar inte ha spelat någon roll. De har gått in i alla fall.
Men vi ska förklara vad som behövs. Så får vi se vad som händer.
Bygglovet går ut om två år. Och under tiden behöver vi ha de maskiner som finns på tomten och det byggmaterial som behövs. Det går ju inte att beställa hem en planka i taget eller tegelpanna.
 
Bjud ut personen på kommunen på en kaffe och ta en diskussion...
 
  • Gilla
Lycke och 2 till
  • Laddar…
Låt även era närmaste grannar intyga att de inte ser några problem under byggtiden, även släktingar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du måste kunna få reda på vem som gjort anmälan. Har den kommit in formellt till kommunen så är den väl en offentlig handling, som de måste lämna ut till dig.

Förresten, får kommunens tjänstemän kliva in på en privat tomt utan tillåtelse?
 
andersmc skrev:
Du måste kunna få reda på vem som gjort anmälan. Har den kommit in formellt till kommunen så är den väl en offentlig handling, som de måste lämna ut till dig.

Förresten, får kommunens tjänstemän kliva in på en privat tomt utan tillåtelse?
Ja, kommunen har enligt lag rätt att gå in på privata tomter för att utföra de uppgifter de är ålagda...

Förresten spelar det någon roll vem som anmält? - Det bästa är nog att stämma träff med kommunens tjänsteman som skickat brevet och förklara läget... Behöver inte vara svårare än så...
 
Redigerat:
Jag bryr mig inte så mycket om vem som gjort anmälan , sambon vill dock veta vem det är som stör sig på att vi bygger hus. Finns många avundssjuka människor i denna lilla by.

Tack för flödeschemat. Det har dock inte gått till så här för vi fick brevet och så extra sidor med en massa kort så här har de inte kontaktat oss först och sen gjort tillsynsbesök utan de har tagit emot anmälan gjort besök och fotat och sen sammanställt och skickat till oss och sagt till oktober har vi på oss att städa annars..
 
annars---????
 
Gallianoman skrev:
Förresten spelar det någon roll vem som anmält? - Det bästa är nog att stämma träff med kommunens tjänsteman som skickat brevet och förklara läget... Behöver inte vara svårare än så...

Klart att de spelar en tämligen stor roll, världen är full med idioter och det kan ju vara bra att veta om det är en seriös klagan eller om det bara är nått hittepåtrams.

Eftersom man normalt har 5 år på sig att bygga och TS har 2 av dessa kvar så kan det ju vara någon som tycker att man borde kommit så pass långt att det skulle se klart ut utvändigt.

Alla har ju inte samma syn på ordning, jag tyckte mitt bygge var ett kaos, mycket tack vare de 2 snickare som jag hade som släppte allt där de stog, tyckte det var rörigt tills jag var inne i grannens bygge, som inte ens sopat golvet sen de började bygga och glömt hälften av käket på golvet sådär 1 månad bak i tiden.

Hade ju varit intressant att se en översiktsbild på TS bygge, blir ju enklare att förstå vad det handlar om.
 
Men hur länge har ni hållit på att bygga?

En byggarbetsplats är vanlig fruktansvärt uppställd. I bland kan det se ut så i flera år. Det leder väl aldrig till några förelägganden.

Jag får känslan av att det är någonting annat på gång här.
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
Blir det efterföljder skrev de. Annars får vi väl betala vite vad vet jag. Känns bara absurt hela alltet. Om det ändå vore så att vi var klara med bygget så kunde jag väl förstå att de tycker det ser ovårdat ut men herregud vi fick på taket i oktober och vi håller på och sätter läkt så vi ska få upp panelen som vi håller på att måla. Bjälklaget till våningarna är just klara och murarna är och gör skorstenen. Fönsterna till källaren är klara så det är som sagt långt kvar innan det är klart . Vi ska gräva avlopp och lägga ner en stor vatten tank för dagvatten så vi kan ta det till typ vattning osv då det brukar bli torrt på sommaren och den tanken har vi hemma. Det som gör mig ledsen är att det säkert är någon förbipasserande sommar gäst som inte vet hur vi sliter. Två små barn och så fick jag veta att jag har fel på mitt hjärta inget kul att vara småbarnsmamma och 33 år och få veta det när vi är mitt uppe i ett husbygge. Och så har folk mage att anmäla att min tomt ser skräpig ut. För att vi valt att bygga själv inte som alla andra här som inte gjort ett dugg själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.