pgerts skrev:
Behöver man kartera mer än en gång om man inte skickar klipparen på service och får den nollad?
JA, om du ändrar eller lägger till något område eller om du väljer att återställa den till fabriksinställningar.
 
mortimer skrev:
Men om den hade gått vid din sommarbostad(om du har) så brukar ju inte stugorna vara större än runt 50-60m2. Så det hade varit fullt möjligt.
58 m2 + friggebod - Skulle varit intressant att testa - bara ca 1800 m2 kvar men så är det ju en jäkla massa träd att krocka med....
 
Jag fattar inte alla ursäkter om att om Indego brölar så har man själv gjort något fel.
Varför brölar inte alla andra klippar robotar ??? Är DE felkonstruerade ?
 
windy23 skrev:
JA, om du ändrar eller lägger till något område eller om du väljer att återställa den till fabriksinställningar.
Varför vill man återställa till fabriksinställningar? Bör man ändra på så många ställen att det är enklare att nollställa än att ändra tillbaka någon parameter?
 
mortimer skrev:
Om då klipparen havererar så man måste lämna in den, eller om gräset växer fortare än klipparen hinner klippa, eller att det är någon mindre ojämnhet i gräsmattan som får upphägningen i gungning, ska man då återigen vid de tillfällena stå ut med att den "brölar" drygt 10h ?!
Tror inte det....
Om detta nu skulle ske så kan jag inte förstå hur någon timme med förhöjd ljudnivå kan vara så störande?
Om du 2 gånger i veckan, 1 timme åt gången och hela sommaren går omkring med en vanlig klippare anser jag detta betydligt mer störande.

Du verkar inte vilja att det fungerar för dig, istället letar du hela tiden saker att gnälla på?

Ser att du nu också visat intresse för HQ308/Gardena R70 och dessa har p.g.a framhjulsdriften betydligt sämre kapacitet vid sluttningar samt kör lättare fast vid ojämnheter, dessutom har den betydligt smalare klippbredd vilket gör att den tidsmässigt kommer att ockupera din gräsmatta i betydligt större utsträckning än en "färdiglärd" Indego.
 
windy23 skrev:
Om detta nu skulle ske så kan jag inte förstå hur någon timme med förhöjd ljudnivå kan vara så störande?
Om du 2 gånger i veckan, 1 timme åt gången och hela sommaren går omkring med en vanlig klippare anser jag detta betydligt mer störande.

Du verkar inte vilja att det fungerar för dig, istället letar du hela tiden saker att gnälla på?

Ser att du nu också visat intresse för HQ308/Gardena R70 och dessa har p.g.a framhjulsdriften betydligt sämre kapacitet vid sluttningar samt kör lättare fast vid ojämnheter, dessutom har den betydligt smalare klippbredd vilket gör att den tidsmässigt kommer att ockupera din gräsmatta i betydligt större utsträckning än en "färdiglärd" Indego.
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.

Så du tycker det är okej med en klippare som låter något fruktansvärt ett antal timmar lite då och då p.g.a dålig konstruktion så grannarna klagar ? Och att hjulet/hjulen hoppar av ibland är också okej, något man får leva med ? Det är inget att gnälla över ?

Nej, Indegon borde inte ha släppts med sin svaga konstruktion som det är idag. Klipptekniken i all sin ära men mekaniken duger inte.

Får känslan av att vi har ett troll här som sympatiserar med Bosch
 
  • Gilla
petterg och 1 till
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Jag fattar inte alla ursäkter om att om Indego brölar så har man själv gjort något fel.
Varför brölar inte alla andra klippar robotar ??? Är DE felkonstruerade ?
Får känslan av att jag har en allierad med mig i Boschs dåliga mekanikkonstruktion ? ;)
 
  • Gilla
666kalle
  • Laddar…
mortimer skrev:
Får känslan av att jag har en allierad med mig i Boschs dåliga mekanikkonstruktion ? ;)
Jeg er delvis enig, Indegoen består av kvalitets motorer på framdrift og klippeaggregat. De er sterke og robuste, der andre produsenter velger stillegående og ineffektive likestrømsmotorer har Bosch vagt Børsteløse motorer. Fordelen med de er at de er vedlikeholdsfrie og kraftige i forhold til størrelsen. Bakdelen er mere høyfrekvent støy.
Sensorer og øvrig elektronik er vel OK. Batteriet er meget bra.

Når det gjelde det mekaniske som blir oftest kritisert så er det OK hvis den får kutte max 1/3 av gresslengden og kjøres ofte dvs hver dag når veksten er stor. Da jobber den kun i normal lege. Hvis klippetallerken går i bakken eller må jobbe i tyktgress så senker Indegoen framdriften og øker turtallet til 3900rpm. Da vi det kunne bli vibrasjoner og støy. Må ikke glemme at den har en jobb å gjøre.

Støyen skydes at det er for stor glepp i holdermekanismen til klippemotoren. Dette har jeg beskrevet tidligere. Disse vibrasjonene kan effektivt dempes med å lime Armaflex el tilsv på undersiden mellom chassis og aggregat. Enten så må man leve med det, fixe det selv eller sende den til Bosch som antagelig ikke gjør noen ting enda.

Lydproblemet fra framdriftsmotorene lar seg og løse med å lime på selvklebende matter. Min jobber nå normalt på ca 63db peak på 68db. Fra fabrik hadde min peak på 75db.

Jeg mener som dere at Bosch burde også oppgradere mekaniken og ikke bare mjukvaran når klippere kommer inn til service.

Indegoen er en bra robot, den er rask og effektiv, men har sine svakheter som alle andre roboter.

Håper du får ljuddempet din Mortimer, innerst inne er du en Indegosse :)
 
6
mortimer skrev:
Får känslan av att vi har ett troll här som sympatiserar med Bosch
Den känslan fick jag också. Förstår dig Mortimer om du tröttnat på detta strul med Bosch. Rätt lätträknat med de som varit nöjda med sina Bosch robotar, förutom Windy23 som inte ser några problem alls med Indegon.
 
rcjofo skrev:
..
Lydproblemet fra framdriftsmotorene lar seg og løse med å lime på selvklebende matter. Min jobber nå normalt på ca 63db peak på 68db. Fra fabrik hadde min peak på 75db. ..
Det är precis så produktutveckling kan ske - och då skulle Bosch kunna ta fram ett paket med instruktion till dem som har problem tills det kan fixas till på något sätt i produktionen. Man kan verkligen hoppas på att någon representant (Troll?) läser här och tar till sig all den erfarenhet som kommer fram.
Inte är jag speciellt nöjd med min Sokrates men jag ser inte att någon annan robot hade varit bättre på min tomt.
 
mortimer skrev:
Om då klipparen havererar så man måste lämna in den, eller om gräset växer fortare än klipparen hinner klippa, eller att det är någon mindre ojämnhet i gräsmattan som får upphägningen i gungning, ska man då återigen vid de tillfällena stå ut med att den "brölar" drygt 10h ?!
Tror inte det....
Brölar den på lågvarv? om inte. varför varvar den upp? och om det är groparna/guppen har du inte förberett mattan tillräckligt.
Brölar den på lågvarv....ja då e det ju helkasst. det håller jag med om.
Och Mortimer har rätt i att det kunde faktiskt ha varit en stuga. Rätt av dig (y)

Jag håller naturligtvis med om att den inte borde bröla överhuvud taget. Naturligtvis. men nu e det ju som det är och att hålla Indegon på lågvarv är då det bästa.


förresten..är det inte så att problemet är för stort glapp mellan "motor och chassi" ? det blir självsvängningar? vibrationer.? det som normannen tajtar till med gummislang eller nåt?
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Nej, Indegon borde inte ha släppts med sin svaga konstruktion som det är idag. Klipptekniken i all sin ära men mekaniken duger inte.
Det köper jag helt o fullt.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
MeanMike skrev:
Brölar den på lågvarv? om inte. varför varvar den upp? och om det är groparna/guppen har du inte förberett mattan tillräckligt.
Brölar den på lågvarv....ja då e det ju helkasst. det håller jag med om.
Och Mortimer har rätt i att det kunde faktiskt ha varit en stuga. Rätt av dig (y)

Jag håller naturligtvis med om att den inte borde bröla överhuvud taget. Naturligtvis. men nu e det ju som det är och att hålla Indegon på lågvarv är då det bästa.


förresten..är det inte så att problemet är för stort glapp mellan "motor och chassi" ? det blir självsvängningar? vibrationer.? det som normannen tajtar till med gummislang eller nåt?
Körde den på läge 5 tidigare idag när jag skrev härinne. Höjde den till läge 6 nu när den fick ut o klippa igen (haft den i basstationen stora delar av dagen) och då var det normalt ljud på den tills jag gick ut vid 20.00 nu ikväll då den hade börjat "bröla". Höjde den till läge 7 och väntade 5min, inget bättre. What the heck... provar läge 8 också och lät den gå 5 min men ingen förändring. Gjorde förändringen samtidigt som den klippte.
Och finns bara 2 ställen på min gräsmatta som inte är helt bra där jag dragit buskar som måste fyllas lite till (blev för lite efter jag fyllde i samband med buskdragningen) men de områdena har klipparen inte varit i närheten av ännu. Kan tillägga att min gräsmatta är tätvuxen och välgödd, inte en gammal med något strå här och där.
Den brölar inte på lågvarv.

En extra notering... ljudet är mer påtagligt högt ju lägre ner man kommer i klipphöjd, "pendeln" blir större helt enkelt.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Körde den på läge 5 tidigare idag när jag skrev härinne. Höjde den till läge 6 nu när den fick ut o klippa igen (haft den i basstationen stora delar av dagen) och då var det normalt ljud på den tills jag gick ut vid 20.00 nu ikväll då den hade börjat "bröla". Höjde den till läge 7 och väntade 5min, inget bättre. What the heck... provar läge 8 också och lät den gå 5 min men ingen förändring. Gjorde förändringen samtidigt som den klippte. ...
Beroende på version så upphört inte brölandet förrän du tar ur röda nyckeln och startar om klipp passet. Jag har inte haft tillfälle att testa min nya 05167 på gräs ännu denna månaden.

P.S. Angående Forum-Troll ;)
Internettroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner.
 
Redigerat:
MeanMike skrev:
Brölar den på lågvarv? om inte. varför varvar den upp? och om det är groparna/guppen har du inte förberett mattan tillräckligt.
Brölar den på lågvarv....ja då e det ju helkasst. det håller jag med om.
Problemet er ikke at den varvar up. Problemet er at kippagregaten inte er festet godt nok i en rekke produkter slik at det høres ut som om noen står med en borhammer mot plasten når den går på høgvarv. Problemet løses (som jeg har skrevet minst tre ganger denne uken, og Rcjofo også har skrevet mange ganger) ved å feste klippeagregatet med gummi/teip/buntband/amaflex/annet. At bosch ikke klarer å feste delene på sine maskiner tyder på en elendig kvalitetskontroll av produksjonen, ikke at kundene har feil på sitt gress!
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.