Mikael_L skrev:
För 100 år sedan fanns det inte plankstomme såvitt jag vet, det borde vara (liggande) timmer.
Hus av stående plank började man bygga innan 1900 talets början, varför jag frågade är att i mitt tycke är huset i nyaste laget för att vara byggt med liggande stockar?
 
Mikael_L skrev:
Jag var bara brutalärlig. :|

Innan det där är "klart" har det gått 10-20 år, kostat lika mycket pengar och tid och ändå inte blivit lika bra som ett nytt hus. Och sen brukar denna väg kantas av lite spruckna äktenskap och dåliga relationer med barnen.

Jag tycker också att det är fruktansvärt roligt med "människor som vill ge sig på det", men bara jag slipper. Och jag ger samma råd till alla mina vänner.

Visst finns det bevarandevärda hus. Och en del som är kärnfriska känns ju lite tråkigt att riva.
Men bl.a. dagens energipriser gör det svårmotiverat att behålla ens 50år gamla byggnader.
Ok, jag förstår och känner igen mig i ditt resonemang, men jag håller ändå inte med :)
Vi klarade äktenskapet, men min fru har sagt i efterhand att det fanns de stunder som det var med nöd och näppe :)
Ett tips är att om det är mycket som måste renoveras, ha ett annat boende under tiden. Det absolut jobbigaste med stora renovationer av gamla hus är att behöva bo i huset samtidigt, det gjorde vi och det är något jag aldrig kommer göra om.

Men, nu när allt är klart känns det ju betydligt roligare att bo i jämfört med ett nytt hus. Nu ska vi dock sälja och bygga ett nytt hus... så nu motsäger jag mig själv. Men, det beror inte på huset utan på läget och det nya huset kommer vi bygga delvis från en gammal timmerstomme.
 
Mikael_L
Ahh, OK.

Själv har jag tagit ner en timring, som av de uppklistrade dagstidningarna att döma var uppsatt 1912.
Men den timringen var tydligen flyttad dit från något annat ställe, då det fanns spår av förändrade dörröppningar m.m.
Så hur gammal den verkligen var är ju inte gott att säga.

Sen har jag bott i ett hus från 1942, som hade plankstomme.
 
Pannlampa skrev:
Hus av stående plank började man bygga innan 1900 talets början, varför jag frågade är att i mitt tycke är huset i nyaste laget för att vara byggt med liggande stockar?
Men man bygger ju timmerhus än idag...
 
daysconfused skrev:
Men man bygger ju timmerhus än idag...
Det är möjligt, men isåfall ganska ovanligt? Jag har iaf inte sett några nybyggda permanentboenden med liggande stockar som stomme (dock panel som är tänkt att efterlikna liggande timmer)

Men låt mig omformulera mig, med tanke på byggåret var det i mina ögon mer troligt att det är var ett plankhus, men enligt anonsen är stommen "timmer" och vi får väl hoppas mäklaren har koll på terminologin :)
 
Trevligt hus! Ser ut att finnas mycket att göra... :)

När är innertaken gjorda? Har ni besiktigat huset?
 
Pannlampa skrev:
Det är möjligt, men isåfall ganska ovanligt? Jag har iaf inte sett några nybyggda permanentboenden med liggande stockar som stomme (dock panel som är tänkt att efterlikna liggande timmer)
Det där beror nog på vart i Sverige du bor. Min mor bor i Dalarna och där är fortfarande minst hälften av nyproduktionerna som uppförs äkta timmerhus.
 
daysconfused skrev:
Det där beror nog på vart i Sverige du bor. Min mor bor i Dalarna och där är fortfarande minst hälften av nyproduktionerna som uppförs äkta timmerhus.
Där ser man, kul att de kan va såna skillnader :)
 
Pannlampa skrev:
Där ser man, kul att de kan va såna skillnader :)
Var i Tällberg (i Dalarna) för några år sedan. Där verkar det som att endast timmerhus FÅR byggas, pågick flera nybyggnationer och alla var timmerhus.

Asfint där. :)
 
kick3n skrev:
jo självklart

[länk]
Angående dolda fel som du började undra över. Eftersom de skriver i objektsbeskrivningen att huset är i behov av renovering blir det nog väldigt svårt att få igenom något dolt fel på det huset.

Kolla även igenom kostnaderna. Ca 3000kr per månad i driftskostnad enligt hur de har räknat. Lägg på en tusen lapp på det för att vara säker.

Då ska ni ha råd att lägga ut 4000kr per månad + ev. ränta och amortering + kostnader för renovering.

Måste ni ta mer än 290 tusen kronor i lån för att köpa huset tillkommer även pantbrev och kostnad för dem.

Finns det inga andra intressenter och det varit till salu länge, lägg ett lågt bud.

Fundera även över att en renovering säkert kommer gå på minst 400 000 kr om ni gör allt själva. Vad kan ni få för typ av hus i samma område för 900 000kr? Det misstaget har jag gjort, stirrat mig blint på priset. När vi var klara insåg vi att vi hade kunnat få en villa i samma storlek och samma skick i samma område för nästan samma pris som vi lagt ut med köpesumma och renovering, men då hade vi sluppit 3 års arbete.

Men, är det i ett populärt område så lönar det sig ju ofta att köpa billigare och renovera själv.
 
Redigerat:
Pannlampa skrev:
Där ser man, kul att de kan va såna skillnader :)
Ja, det är roligt, så själv är man ju uppväxt med det där och när jag flyttade till andra orter i Sverige tyckte jag det var konstigt att det inte byggdes några timmerhus. Däremot är det ju svårt och blir ofta dyrt att bygga med dagens byggregler, men ack så fint det blir.
 
Legat på hemnet 218 dagar.
 
stefancrs skrev:
Var i Tällberg (i Dalarna) för några år sedan. Där verkar det som att endast timmerhus FÅR byggas, pågick flera nybyggnationer och alla var timmerhus.

Asfint där. :)
Kanske i vissa delar av tällberg, men överlag tror jag inte det är lag på det, men det underlättar rejält att få bygglov och att slippa klagande grannar om man bygger i timmer.

Min mor bor i en annan by utanför Leksand och där byggde de ett hus med vanlig plankstomme för några år sedan, folk klagade väl lite, men huset blev ändå snyggt och passade in bra så det blev inte alltför mycket liv. Sedan målade de huset...och då blev det hus i helvete. De målade huset gult, och det får man ju inte i en by där alla hus är faluröda :)

Grädden på moset var att de vart så förbannade på alla klagomål så de byggde ett stort garage också och målade det falurött. Så i ärlighetens namn ser det förjävligt ut, och de måste de själva tycka också. Ett gult hus och ett falurött. Men ändå ganska roligt gjort tycker jag.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Legat på hemnet 218 dagar.
Om det hade varit jag hade jag börjat med ett bud på 400. Det är ju inte helt omöjligt att de säljer för det om det legat ute ett tag. Kanske ännu lägre...däremot la en kompis ett skambud på ett liknande objekt med tanken att prova och sedan successivt öka budet. Men säljaren blev arg och ville inte sälja till honom då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.