Det har gjorts en..
jag har frågat efter den , men mäklaren är på semester tills på måndag.. det enda jag har sett av den är
detta här nere och de säger mig inget alls?

Energiprestanda
177 kWh/kvm och år

Sammanställning
Energiprestanda 177 kWh/m² år.




stefancrs skrev:
För övrigt, har ingen energideklaration gjorts? Det hus vi senast la bud på var byggt 1928, trähus, och där ansåg energisnubbarna inte att en tilläggsisolering (eller ens byte av fönster) skulle vara en investering som skulle gå att räkna hem. Att byta oljepannan rekommenderas dock varmt, höhö.
 
Ja jag har tänkt hoppa över det..
Men hur blir det då i badrummet ? som de är idag är det litet och de är ett rum runt det som vi tänkt riva och göra något större badrum. då kommer 2st ytterväggar bli i badrummet.. hur ska man betesig där då?
Odjuret skrev:
Akta dig för åldersbeständig plast när du bygger om... Sånt får man hålla på med i sitt nya hus... inte i ett gammalt hus...
 
177 kWh/m2 och år torde innebära att om huset är på 100kvadrat, då går det åt 17700 kWh per år att värma det (el eller annan energikälla).
 
kick3n skrev:
Ja jag har tänkt hoppa över det..
Men hur blir det då i badrummet ? som de är idag är det litet och de är ett rum runt det som vi tänkt riva och göra något större badrum. då kommer 2st ytterväggar bli i badrummet.. hur ska man betesig där då?
Regla upp vanliga innerväggar, det finns väldigt bra råd om hur du ska reglar upp dem mot en timmerstomme om du kollar här: http://www.timrahus.se/viewtopic.php?f=19&t=63

Sedan fäster du våtrumsgips på reglarna och bygger ett modernt badrum efter konstens alla regler.
 
Tips: Skriv dina svar UNDER texten du citerar :)
 
Kicken:
Jag har inte börjat med golvet ännu...
Den dagen aktar jag mig för ;)

Tror det ligger väldigt tät mot marken...
 
Som med så mycket annat, "if it aint broken, dont fix it!"

Gamla hus kostar mer att värma upp, så är det bara.

Tilläggsisolera kan man göra om man ändå måste byta fasaden, inte byta fasaden för att man måste tilläggsisolera, de räknar man aldrig hem.

Fönsterbyte kan man heller inte räkna hem, besparingen får man se som en trevlig bieffekt av fönsterbytet, inte en huvudsaklig anledning till det.

Det man kan räkna hem för det är så billigt att göra är isolering av vinden, men då får man stå ut med att det kan bli lite mögel däruppe eller investera i någon av de lösningar som finns tillgängliga.

Om man nu ändå tilläggsisolerar och bytar fönster måste man se över ventilationen, tilluftsventiler i sov/vardagsrum och frånluftsfläktar i kök och våtrum.

Plast har inte att göra i gamla hus med självdragsventilation så skippa det men självklart skall badrum tätskiktas, att en sån liten del av huset tätas är ingen fara, vad man skall passa sig för är att sno en plastpåse om hela huset.

Kanske jag som missat men är eldstaden på nedervåningen den enda uppvärmningen i huset?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Kicken:
Jag har inte börjat med golvet ännu...
Den dagen aktar jag mig för ;)

Tror det ligger väldigt tät mot marken...
 
Pannlampa skrev:
Som med så mycket annat, "if it aint broken, dont fix it!"

Gamla hus kostar mer att värma upp, så är det bara.

Tilläggsisolera kan man göra om man ändå måste byta fasaden, inte byta fasaden för att man måste tilläggsisolera, de räknar man aldrig hem.

Fönsterbyte kan man heller inte räkna hem, besparingen får man se som en trevlig bieffekt av fönsterbytet, inte en huvudsaklig anledning till det.

Det man kan räkna hem för det är så billigt att göra är isolering av vinden, men då får man stå ut med att det kan bli lite mögel däruppe eller investera i någon av de lösningar som finns tillgängliga.

Om man nu ändå tilläggsisolerar och bytar fönster måste man se över ventilationen, tilluftsventiler i sov/vardagsrum och frånluftsfläktar i kök och våtrum.

Plast har inte att göra i gamla hus med självdragsventilation så skippa det men självklart skall badrum tätskiktas, att en sån liten del av huset tätas är ingen fara, vad man skall passa sig för är att sno en plastpåse om hela huset.

Kanske jag som missat men är eldstaden på nedervåningen den enda uppvärmningen i huset?
Nej det finns en till på övervåningen, en vedköksspis, som ser väldigt fräch ut, men jag vet inte när den är eldad i sist.. för tanten som bor där nu eldar endast på nedreplan. och hon har ju bott där i 34 år. så jag vet inte när hon slutade att elda där uppe.. kanske inte orkar gå för trappor längre hon är ju trotts allt 70 år..
 
kick3n skrev:
Nej det finns en till på övervåningen, en vedköksspis, som ser väldigt fräch ut, men jag vet inte när den är eldad i sist.. för tanten som bor där nu eldar endast på nedreplan. och hon har ju bott där i 34 år. så jag vet inte när hon slutade att elda där uppe.. kanske inte orkar gå för trappor längre hon är ju trotts allt 70 år..
Intresant, trodde faktiskt inte det fanns permanentboenden i sverige där vedspis va enda uppvärmningen, känns ganska omständigt?
På vintern måste man ju elda hela tiden för att ha värme i huset, va gör man om man åker iväg en dag?
Om inte huset är väldigt litet känns det som att det fortfarande blir svårt med värmespridning?
Eftersom du pratar om badrum antar jag att det finns rinnande vatten i huset?
Då kan man ju under de kallaste dagarna inte vara borta länge innan vattnet frusit?

Kan förstå att hon slutat elda på övervåningen om hon var ensam, att konka nog med ved för att elda 24/7 är förmodligen tråkigt nog att göra genom nedervåningen, att släpa upp i trappan gör det ju inte bättre :)
 
daysconfused skrev:
Men då måste ni elda ofta. Förr i tiden var ju eldstaden den enda värmekällan i huset och man eldade dagligen, på så sätt bildades det ingen fukt i torpargrunden. Eldar ni varje dag så ska det ju inte vara några problem, men är det så att ni eldar 1-2 ggr per vecka i eldstaden värmer det inte upp tillräckligt där nere.
Det var egentligen inte daglig eldande men sparsam golvisolering som håll krypgrunden varmare, tycker jag. Murstocken i undergrunden var ingen stor värmekälla om någon alls.
gaia
 
Pannlampa skrev:
Intresant, trodde faktiskt inte det fanns permanentboenden i sverige där vedspis va enda uppvärmningen, känns ganska omständigt?
På vintern måste man ju elda hela tiden för att ha värme i huset, va gör man om man åker iväg en dag?
Om inte huset är väldigt litet känns det som att det fortfarande blir svårt med värmespridning?
Eftersom du pratar om badrum antar jag att det finns rinnande vatten i huset?
Då kan man ju under de kallaste dagarna inte vara borta länge innan vattnet frusit?

Kan förstå att hon slutat elda på övervåningen om hon var ensam, att konka nog med ved för att elda 24/7 är förmodligen tråkigt nog att göra genom nedervåningen, att släpa upp i trappan gör det ju inte bättre :)
Det sitter element i huset med... som hon har använt sig av.. men vilket vi inte alls är sugen på.. men dock så har hon haft en kostnad på 2000kr / månaden.. detta är beräknat på hela årets förbrukning..
vi är inne på att slänga in en luftvärmepump som pumpar lite värme då vi är borta, men så länge vi är hemma så kommer vi elda...

Ett annat alternativ skulle ju vara ved&pellets kamin, elda då man är hemma , köra pellets då man är borta..
men jag vet inte vad som är bäst..
billigast är iaf att köpa en luftvärme pump..

Någon som kanske har någon bättre lösning på detta ?
 
Oavsett vilket så hoppas jag att ni besiktar murstocken ordentligt innan ni börjar elda i den?
 
Anna_H skrev:
Oavsett vilket så hoppas jag att ni besiktar murstocken ordentligt innan ni börjar elda i den?

Den är redan besiktad av sotaren , då det eldas i den.. måste bara besikta eldstaden på övervåningen..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
"redan besiktigad" kan betyda lite olika saker, det betyder ofta att sotaren inte hade några invändningar vid senaste sotningen. Men det är väldigt stor skillnad på en sotning och en riktig besiktning.

Om du inte redan sett ett protokoll från besiktningen så begär att få se det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.