Vi kommer elda varje dag under vinter tid.. men är det meningen man ska elda under sommar halvåret med?
det lär vi ju dock inte att göra...

daysconfused skrev:
Men då måste ni elda ofta. Förr i tiden var ju eldstaden den enda värmekällan i huset och man eldade dagligen, på så sätt bildades det ingen fukt i torpargrunden. Eldar ni varje dag så ska det ju inte vara några problem, men är det så att ni eldar 1-2 ggr per vecka i eldstaden värmer det inte upp tillräckligt där nere.
 
vi kommer att elda i befintlig murstock,
Men om vi säger såhär..

Jag kommer slita upp golvet och kika.. när jag endå har gjort det..
vad kan man förbättra i krypgrunden?
tex sätte in en avfuktare som man kan köra på sommaren eller dyligt?

kanske är de inge fel eller mögel alls,, men de vet man ju inte förrän man har kikat..
så när jag endå är där nere och kikar.. så kanske de är lika bra att förebygga med att installera eller inte installera eller ändra någe annat... tips någon?
 
kick3n skrev:
Okej.. mycket intressant och värdefull läsning tack..
er krypgrund idag.. vad gjorde ni för ändringar på den ? mer ventelation?
nu har ni kanske lucka inifrån huset ner i den ? Några tips och trix där om man endå ska ner i grunden och kika?
så man kanske kan ändra och förbättre någe?

Hade ni spån i bjälklag men nu mera sten eller glasull istället??

Man blir kluven på sånt här.. Men jag vill veta så mycket så möjligt ,,

vore tråkigt om det på detta hur skulle ha angripit väggarna då de är timmer....
Vi grävde ur krypgrunden så vi fick en höjd på ca 80 cm i den. Sedan fyllde vi på med ca 10 cm makadam/grus. Sist så la vi ut en åldersbeständig plast över hela krypgrunden och täppte till så gott det gick överallt. I det nya bjälklaget har vi asfaboard som trossbotten, ovanpå det la vi vanlig isolering och sedan ångspärr/åldersbeständig plast och sist furugolv.

Nu har vi även en inspektionslucka utifrån, sedan så installerade anticimex en fuktmätare i krypgrunden som är kopplad till en avläsare inomhus så vi hela tiden kan se hur hög fukthalten är där nere. Detta kostar bara 600 kr och samtidigt ingår en besiktning av krypgrunden.

Vi har provat lite olika metoder angående ventilationen i krypgrunden då det finns ett otaligt olika åsikter kring detta. Jag tror inte det finns något svar som gäller alla krypgrunder utan man måste prova sig fram och se vad som fungerar i ens egen krypgrund. Vi har flera stängbara ventilationsluckor och det som fungerar bäst för vår krypgrund är att ha mycket ventilation på våren, sommaren och hösten. Det är ju oftast som fuktigast då och genom att ha all ventilation öppen så luftar det ur bra under. På vintern är det torrt och då har vi det nästan helt stängt för att inte det ska bli för kalla golv.

Vi har även en krypgrundsavfuktare där nere som man kan slå på om det skulle behövas. Förra sommaren regnade det i stort sett varje dag här uppe och då hade vi en månad som den gick 2-3 ggr per dag för att det skulle ligga under 70% fuktighet i grunden. Denna kan man ställa in på automatik så att den går igång när luftfuktigheten överstiger 70%.

Men, som sagt, jag tror inte det finns något bra svar på hur en krypgrund ska konstrueras som gäller alla krypgrunder. Mycket beror på markförhållandena där huset står. Vissa förespråkar ångspärr där nere, andra säger att man inte ska ha ha plast i gamla hus. Vissa förespråkar ventilation, andra säger att man inte ska ha det osv osv.

Det här har i alla fall fungerat för oss...än så länge.
 
kick3n skrev:
vi kommer att elda i befintlig murstock,
Men om vi säger såhär..

Jag kommer slita upp golvet och kika.. när jag endå har gjort det..
vad kan man förbättra i krypgrunden?
tex sätte in en avfuktare som man kan köra på sommaren eller dyligt?

kanske är de inge fel eller mögel alls,, men de vet man ju inte förrän man har kikat..
så när jag endå är där nere och kikar.. så kanske de är lika bra att förebygga med att installera eller inte installera eller ändra någe annat... tips någon?
Bryt inte upp allt, bryt upp lite och kolla hur det ser ut. Finns det inga fel där nere så ska du inte göra någonting. Har det fungerat i 100 år kommer det fungera i 100 år till.

Och nej, du behöver inte elda på sommaren :)
 
Nej självklart.. vi bryter ju bara upp lite och kikar.. ser det bra ut så får det vara såklart...


daysconfused skrev:
Bryt inte upp allt, bryt upp lite och kolla hur det ser ut. Finns det inga fel där nere så ska du inte göra någonting. Har det fungerat i 100 år kommer det fungera i 100 år till.

Och nej, du behöver inte elda på sommaren :)
 
Appropå ytterväggarna i huset...
Till läggs isolera . ska man sätta åldersbeständig plast på väggarna eller ej?
 
Jag skulle nog inte..
 
Och var lite försiktig med isoleringen på insidan, det kan skapa stora problem om du sätter in för mycket.
 
Hade bara tänkt mig en 45 isolering på insidan..likaså på utsidan sen när panelen byts..
de borde väl funka ?

GzO skrev:
Och var lite försiktig med isoleringen på insidan, det kan skapa stora problem om du sätter in för mycket.
 
Svårt för oss att avgöra som inte har sett eller bott i huset, men du ökar risken för mögel och röta.
 
För övrigt, har ingen energideklaration gjorts? Det hus vi senast la bud på var byggt 1928, trähus, och där ansåg energisnubbarna inte att en tilläggsisolering (eller ens byte av fönster) skulle vara en investering som skulle gå att räkna hem. Att byta oljepannan rekommenderas dock varmt, höhö.
 
Kicken:

Jag tilläggs isolerar mitt torp nu med 50mm västkustskiva på utsidan, och kommer byta fönster då oxå.

När du sliter upp golvet så får du kolla hur långt det är mellan bjälklag och marken, är det inte tillräckligt får du gräva men var försiktig ut mot grunden.
Sen får du lägga plast över marken och ta flera hål i grunden och sätta in ventiler så kommer du ha drag där ändå.
Men det gäller att du har minst 60cm mellan mark och bjälklag.
 
Jag har också här samma problem då jag ska till och bygga ett hus där 1/4 av huset kommer bestå av timmerstomme. Samma sak som med krypgrund, man får olika svar. Det finns de som tycker att man kan tilläggsisolera timmerstomme på insidan och det finns de som tycker att det är idioti. Det finns de som tycker att man ska ha ångspärr och det finns lika många som tycker det är idioti också. Väldigt svårt när alla säger olika. Även de som säger att de jobbar inom branschen verkar tycka olika.

Mitt tips är att kontakta en riktig timmerman/kvinna som bygger riktiga timmerhus för hand och som har många års erfarenhet och fråga dem hur man bör göra med isolering. Förr i tiden hade man ju ingen isolering alls, men å andra sidan hade man inte lika höga levnadskrav som idag. Man hade heller inte dagens strikta byggregler vad det gäller U-värde osv.

Jag har läst gamla trådar både här och på andra forum och ställer du frågan på ett forum får du olika svar och alla verkar lika övertygande och säkra på sin sak :)
 
O
Akta dig för åldersbeständig plast när du bygger om... Sånt får man hålla på med i sitt nya hus... inte i ett gammalt hus...
 
Tack för tipsen...
du vad kostar västkustskivan?

ut mot grunden har du "sneat" av marken där för att de inte ska rasa ur under grunden?


Fruppe skrev:
Kicken:

Jag tilläggs isolerar mitt torp nu med 50mm västkustskiva på utsidan, och kommer byta fönster då oxå.

När du sliter upp golvet så får du kolla hur långt det är mellan bjälklag och marken, är det inte tillräckligt får du gräva men var försiktig ut mot grunden.
Sen får du lägga plast över marken och ta flera hål i grunden och sätta in ventiler så kommer du ha drag där ändå.
Men det gäller att du har minst 60cm mellan mark och bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.