image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer lite bilder från vårt projekt. Vi valde granab eftersom jag fick en väldigt bra känsla direkt vid första offerten från dem. Denna känsla finns fortfarande kvar då det inte varit några som helst problem när man ringt dit och rådfrågat under resans gång.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Det är egentligen enda rätta i sådant hus: aktivt ventilerat golv. Jag använde Nivell (mest för att jag kunde borra/gänga egna reglar) och golvvärme från LK.
 
ImageUploadedByByggahus.se1374475863.716361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1374475890.783664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1374475910.778317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1374475929.529555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1374475957.381812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1374475975.079772.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Zakalwe skrev:
Snyggt! Det är egentligen enda rätta i sådant hus: aktivt ventilerat golv. Jag använde Nivell (mest för att jag kunde borra/gänga egna reglar) och golvvärme från LK.
Ja det känns som det enda rätta. Jag tror nivell är lite lättare stt jobba med. Det var lite jobb med att skriva golvspånet då stålet i granab reglarna är stenhårt. Jag använde essve självborrande skruvar för stålregel och insåg rätt fort att jag ändå måste förborra
 
Hej!
Ser fint ut! Planerar ett liknande projekt och har också fått en bra bild av Granab. Vad kostade det hela? Hur gjorde du med golvvärmen, prjoekterade Granab den också? Dom har väl nåt samarbete med Uponor? Friskluftsintagen Granab har ser lite klumpiga ut på bild. Lyckas du dölja dom på nåt snyggt sätt?
 
Drövel skrev:
Hej!
Ser fint ut! Planerar ett liknande projekt och har också fått en bra bild av Granab. Vad kostade det hela? Hur gjorde du med golvvärmen, prjoekterade Granab den också? Dom har väl nåt samarbete med Uponor? Friskluftsintagen Granab har ser lite klumpiga ut på bild. Lyckas du dölja dom på nåt snyggt sätt?
Reglarna och fläktpaketet betalade jag 52000 för.
Jag har räknat ut golvvärmesystem själv. Jag har enkel planlösning så det var inget problem.
Friskluftsintagen är lite stora men med kåpan på så ser dom inte så tokiga ut
 
Hej

Riktigt intressant att följa eran progress med Granablösningen. Jag har ungefär samma bekymmer som ni med oisolerad platta där det behövs göras någon form utav åtgärd. Har varit i kontakt både med Granab och Nivell men fick bäst intryck (mest professionella) utav Granab.

Det som jag har lite svårt att acceptera är dock tjockleken på isoleringen. Jag blev rekomenderad samma lösning som jag ser att ni lägger 3000 systemet med 25mm isolering. Detta känns dock oerhört lite. Det jag mest funderar över är vad kommer detta att kosta i värmeförluster? ut genom plattan samt den varma luft som trycks ut på utsidan.
Vad säger du, hur ser eran energiförbrukning ut?

Har det hunnit bli något kallt i Dalarna ännu, så det har gått att mäta någon förbrukning?

\Christian

kainu skrev:
Reglarna och fläktpaketet betalade jag 52000 för.
Jag har räknat ut golvvärmesystem själv. Jag har enkel planlösning så det var inget problem.
Friskluftsintagen är lite stora men med kåpan på så ser dom inte så tokiga ut
 
Hur upplever ni Granabgolvet i stabilitet?
När vi valde så föll valet på Nivell eftersom det kändes stadigare och jag har läst en del om problem med Granab golv som "svajar" eftersom reglarna är för tunna.
Jag blev tillfrågad av en bekant om vad jag rekommenderade, Granab eller Nivell, och jag svarade naturligtvis Nivell men det är ju lite dyrare.
Har Granab fått ordning på "svajet" eller är det förtfarande ett problem?
 
Frågan är om ökad isolering är rent av kontraproduktivt i en sådan här konstruktion.
Det enda isoleringen kommer att åstadkomma är ju att isolera den varma luften som ventilerar plattan från golvspånet.
För att konstruktionen ska fungera måste luften kunna cirkulera mellan plattan och isoleringen.
Utan att veta gissar jag att isoleringens enda funktion är att ljudisolera så att det inte ska bli en bongotrumma.
Fredrik
 
S
kainu skrev:
Reglarna och fläktpaketet betalade jag 52000 för.
Jag har räknat ut golvvärmesystem själv. Jag har enkel planlösning så det var inget problem.
Friskluftsintagen är lite stora men med kåpan på så ser dom inte så tokiga ut
Hur många kvm golv gäller det?
Vad blir den totala kostnaden för allt material dvs, reglar, isolering, spånskivor, golvvärme? Minus ytskikt då...
 
DanielF skrev:
Hur många kvm golv gäller det?
Vad blir den totala kostnaden för allt material dvs, reglar, isolering, spånskivor, golvvärme? Minus ytskikt då...
100m2.
Totalkostnad
Spånskiva spårad 17000
Plåtar 8000
Slang 4000
Granab 52000

Allt arbete gjort utav mig själv
 
GraneG skrev:
Hej

Riktigt intressant att följa eran progress med Granablösningen. Jag har ungefär samma bekymmer som ni med oisolerad platta där det behövs göras någon form utav åtgärd. Har varit i kontakt både med Granab och Nivell men fick bäst intryck (mest professionella) utav Granab.

Det som jag har lite svårt att acceptera är dock tjockleken på isoleringen. Jag blev rekomenderad samma lösning som jag ser att ni lägger 3000 systemet med 25mm isolering. Detta känns dock oerhört lite. Det jag mest funderar över är vad kommer detta att kosta i värmeförluster? ut genom plattan samt den varma luft som trycks ut på utsidan.
Vad säger du, hur ser eran energiförbrukning ut?

Har det hunnit bli något kallt i Dalarna ännu, så det har gått att mäta någon förbrukning?

\Christian
Räknade på olika tjocklekar på isolering och kom fram till att det egentligen är av försumbar betydelse. Detta eftersom varm inomhusluft dras ner under golvet och värmer golvkonstrukt Underifrån .
Det har varit lite minusgrader och framledningstemperaturen i golvvärmen har inte varit onormal
 
anders07 skrev:
Hur upplever ni Granabgolvet i stabilitet?
När vi valde så föll valet på Nivell eftersom det kändes stadigare och jag har läst en del om problem med Granab golv som "svajar" eftersom reglarna är för tunna.
Jag blev tillfrågad av en bekant om vad jag rekommenderade, Granab eller Nivell, och jag svarade naturligtvis Nivell men det är ju lite dyrare.
Har Granab fått ordning på "svajet" eller är det förtfarande ett problem?
Jag har inte upplevt något svaj. Möjligtvis kan dom ökat godset i regeln.
 
T
Väcker liv i en gammal tråd
Funderar själv på någon eventuell lösning för våra golv och det skulle vara intressant att höra om ni i tråden fortfarande är nöjda med era val av konstruktioner, tillverkare osv.

Vi har inga problem med golv eller platta idagsläget, förutom dom kalla golv som en oisolerad platta med isolering ovanpå ger, men planerar för några större renoveringar framöver och funderar då på om det kanske är lika bra att fixa golven om man ändå ska där och riva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.