karlelei skrev:
Har försökt söka men inte hittat nåt svar...
Varför kör roboten ut ur boet och snurrar runt ett varv för att konstatera att den är utanför området när laddstationen blir strömlös? Jag förstår inte varför man har valt at göra så, om man får strömavbrott kommer den hitta hem igen när strömmen är tillbaka?
Bra fråga. Det är en mycket irriterande "finess"... Hade tänkt köra en timer-lösning gentemot grannens L1 men den här finessen gör det ju omöjligt.
 
Det känns som om det börjar finnas plats för en ny sw release, utan att det är någon katastrof.
 
  • Gilla
zno
  • Laddar…
zno skrev:
Bra fråga. Det är en mycket irriterande "finess"... Hade tänkt köra en timer-lösning gentemot grannens L1 men den här finessen gör det ju omöjligt.
En variant är att lägga två slingor och köra de på timer istället
 
karlelei skrev:
En variant är att lägga två slingor och köra de på timer istället
Med någon form av timerstyrt relä då, eller?
 
zno skrev:
Med någon form av timerstyrt relä då, eller?
Ja precis, två separata slingor en som går på framsidan av huset o en på baksidan. Grannen har likadant och så klipper de framsidan varannan dag och baksidan varannan dag. Slingorna går från laddstationen till det tidsstyrda reläet och runt två olika delar av tomten. Gäller bara att man är överens med sin granne.
då slipper man problemet med att roboten åker ur stationen när det blir strömlöst.
 
Jag har upptäckt att min robot troligtvis har en bugg i mjukvaran. Jag hade tänkt att gräsmattan skulle vila sig på lördagar och ställde in att den skulle börja klippa kl. 7.00 men klippa 0.00 timmar. Men istället klippte den hela dagen. Har jag gjort en tankevurpa eller är det en bugg?
testade även att den skulle starta 00.00 och klippa 0,00 timmar, men samma resultat.

nån som vet?
 
Det är nog en bugg. Min gör likadant. Jag ställde in min på att den skulle köra 0 timmar på söndagen men klippte för fullt.
 
Dollar skrev:
Det är nog en bugg. Min gör likadant. Jag ställde in min på att den skulle köra 0 timmar på söndagen men klippte för fullt.
Ok, då borde det vara ett känt problem hos tillverkaren. Känns ju lite dumt att ställa in den att klippa 0,01 timmar så den bara åker ut o vänder. Men det är väl enda sättet tills man uppdaterat den.
 
karlelei skrev:
Ja precis, två separata slingor en som går på framsidan av huset o en på baksidan. Grannen har likadant och så klipper de framsidan varannan dag och baksidan varannan dag. Slingorna går från laddstationen till det tidsstyrda reläet och runt två olika delar av tomten. Gäller bara att man är överens med sin granne.
då slipper man problemet med att roboten åker ur stationen när det blir strömlöst.
Då blir det till att testa denna lösning!

Har du något förslag på relä? Hade hoppats på något Nexa-liknande då jag styr en hel del annat med TellStick + Nexa-brytare, men vad jag vet har dom inget relä med egen strömförsörjning (för att kunna sluta en obelastat krets).
 
Redigerat:
zno skrev:
Då blir det till att testa denna lösning!

Har du något förslag på relä? Hade hoppats på något Nexa-liknande då jag styr en hel del annat med TellStick + Nexa-brytare, men vad jag vet har dom inget relä med egen strömförsörjning (för att kunna sluta en obelastat krets).
Det är min pappa som har denna lösningen och jag vet tyvärr inte vilket relä han har.

Lycka till!
 
Hej, vet ni nåt om framtida uppdateringar, hq uppdaterar ju i samband med service, men hur blir det med landroid, kan man uppdatera själv??? minns att jag läste nåt nånstans om nån usb port?
/erralini
 
erralini skrev:
Hej, vet ni nåt om framtida uppdateringar, hq uppdaterar ju i samband med service, men hur blir det med landroid, kan man uppdatera själv??? minns att jag läste nåt nånstans om nån usb port?
/erralini
Vet inte, minns också att det nämnts en USB-port, men jag hittar ingen. Var ska den sitta, om den finns?
 
karlelei skrev:
Vet inte, minns också att det nämnts en USB-port, men jag hittar ingen. Var ska den sitta, om den finns?
Under batteriet enligt hörsägen.
 
eleson skrev:
Under batteriet enligt hörsägen.
Det förklarar ju varför man inte ser nåt.

Hade varit häftigt om nån kunnig gjorde en egen programvara till den så man kan ställa in att den ska klippa när den går hem längs med tråden... Eller att Worx själva fixar det
 
Nej jag tror inte att det finns pratade med worx sv support idag om mitt oljud från vä hjul och då passade jag på att berätta att jag vill ha kant klippning och det hade dom tagit upp med fabriken så nästa fråga var naturligtvis hur den ska programeras jag berättade att det finns ingen usb port ingen extra seriell port om det kanske kan byta ett chip men han visste ingenting om hur det ska lösa sig. Och det ser jag som en stor svaghet "buggarna" kanske inte kan fixas utan vi får köpa ny worx3 kanske. Jag har märkt ett till problem den är halfotad ett otal gånger har jag fått hämta den hos grannen och dra in slingan lite till och lite till, Jag har en liten sluttning till grannen och det går bra så länge det är dag på natten med lite dagg så är det omöjligt "tur man inte grävde ner slingan" så provade att lägga på en dörrstängar påse uppe på worxen vart inte perfekt vikt fördelning men endå och se betydligt bättre fäste med mindre hjulspinn. Så nu har jag att välja på någon typ av dubb eller några kilo där bak på worxen..

//Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.