Kör fast pris. Mest pga att på sommaren har jag ändå låg förbrukning och då spelar det inte så stor roll att det kostar 15-20 öre mer per kwh, vill inte ha skyhöga räkningar på vintern. Så resonerar jag. Jämn balans på utgifterna så mkt det går.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Alltid kört rörligt men förra året så körde jag bundet pris i 3 vintermånader. Ett lyckat val och jag hoppas kunna köra samma upplägg till denna vinter. Avtalen bör dyka upp under Augusti så det är bara o vänta o se.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
M
Felde skrev:
Kör kundkraft. Bundet 1 år åt gången. Blir kanske inte billigast men alltid billigt (om el nu kan vara billigt) och jag behöver inte lyfta ett finger när avtalet går ut. det löser kundkraft åt mig.
Håller med dig. Kundkraft är bra och framför allt enkelt! Just nu ligger jag på 90,44 öre kWh inklusive moms och utan årsavgift.

Kan tillägga att de har olika avtal. Jag har 1års-varianten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jo, vill veta vad det kostar innan he he

Kan man inte se en jämförelse dom sista åren rörlig mot 1 års fast alt 3 år?

Gillar inte överraskningar såvida det inte är en tårta :)

Men sänka från 20 till 16 ampere och dygnstariffen gör en tusenlapp per år :)

Hur lyckas du ha så låga elräkningar?
Välbyggt, välisolerat nytt hus med liten yta (108 m2).
Samt bara två personer i hushållet.
Ingen småbarnstvätt, inget bubbelbad, ingen TV.

Många bäckar små som det heter :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gav mig in i den andelsägda vindkraften för ett antal år sedan. Man får köpa 1000 kWh "andelsel" per andel och den kostar nu 20 öre/kWh (tidigare 16). Det som går utanför den potten fylls på med rörligt pris. Det känns sjukt att Vattenfall tar mer per kWh för att transportera elen till mina uttag...
Med andelsel måste man dock slänga fram en del pengar initialt per andel också. Jag räknar med att få igen de pengarna på ett antal års sikt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
M
Det där lät intressant. Hur mycket kostar inträdet initialt?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
År 2011 på hösten tittade jag på ett sånt här "erbjudande" från O2 som en kompis hade fått.
Då skrev jag detta:

Jag kollade länken om vindkraftandelar i ditt mail.
Matade in mina uppgifter om elförbrukning och kostnader.
O2 tyckte att vi skulle spara 642 kr/år genom att köpa vindkraftandelar.
Men räntan på de 33500 kr som andelarna skulle kosta ger oss 1088 kr per år,
om pengarna står på ett sparkonto med 3,25% ränta.

Så det skulle alltså bli en förlust på 400 kronor per år att köpa vindkraftandelar.
Nu har vi ganska låg elförbrukning, siffrorna kan bli annorlunda för er.

En annan sak. O2 har satt elpriset för delägare till 20 öre/kWh.
Misstänkt rund och fin siffra. Undrar hur mycket O2 tjänar?


Jag är bombsäker på att de stora vindkraftbyggarna gärna vill bli av med sina vindturbinskogar,
och få lite pengar för dem innan det är försent.

Efter 20-25 år skall de skrotas, och det blir en mycket dyr affär som det inte har budgeterats för.

Antingen får markägaren stå för kostnaden, eller också vi blåögda miljövänner som har köpt verken via våra "andelar".
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag blev erbjuden 87,5 öre/kWh och rabatt på hela årsavgiften om 420kr, ett år bindning. Vattenfall.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
peternicklas
Fick ett bra avtal i mars. Nu när man ser de som skriver avtal så var det inte så bra. Nästa gång blir det till att köra rörligt fram till sommaren då priserna är bättre då, helst efter en regning sommar. Ligger runt 97 öre men hade över 1 kr innan
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
31/8 går mitt nuvarande avtal ut. Samma pris faktiskt...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Y
Jag har kört rörligt Fortum (idag: 78,53öre "inkl allt") och rörligt Bixa (idag: 86,75öre "inkl allt") under några år.

Fast Fortum skickade ett brev att dom ändrar mitt abonnemang till "lägenhet" vilket säkert innebär något högre smygavgift av något slag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vet inte vad andelarna kostar nu. Det finns många aktörer idag med olika prismodeller. Vi har O2 och när vi gick med kostade en andel 5500 tror jag. Skrotningen hoppas jag att de funderar på och lägger in i de ekonomiska planerna men jag hittar inget om det nu när jag kollade lite snabbt.
 
D09 skrev:
Vad är det värsta som kan hända?

Proppen går?

Vattenfall visar ju ens elförbrukning per år,månad,dag, timme om man loggar in.

Kan man köra en jämförelse med den datan? :)
Att mätarskåpet brinner upp - det är det värsta, men väldigt sällsynt. Du kommer troligen att hinna bränna ett antal säkringar innan dess vilket borde ge varningssignaler. Datat från vattenfall kan användas som fingervisning, inte mer. Det kräver att du har en någorlunda jämn fördelning av förbrukare mellan faserna, och att du vet på ett ungefär vilka förbrukare som varit inkopplade under en viss timme. Om de säger att du förbrukat 7 kWh under en timme så kan det innebära allt från 7000/230/3 = 10 A per fas till 7000/230 = 30 A på en av faserna.

Det kan istället vara läge för lite McGyver-metoder - att känna om huvudsäkringarna blir heta. Du kan försöka hitta vanliga scenarion, t.ex en kall vintermorgon med motorvärmare, kaffebryggare, elvärme och i slutskedet (efter en timme eller två) gå ut och känna på säkringarna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bo.Siltberg skrev:
Att mätarskåpet brinner upp - det är det värsta, men väldigt sällsynt. Du kommer troligen att hinna bränna ett antal säkringar innan dess vilket borde ge varningssignaler. Datat från vattenfall kan användas som fingervisning, inte mer. Det kräver att du har en någorlunda jämn fördelning av förbrukare mellan faserna, och att du vet på ett ungefär vilka förbrukare som varit inkopplade under en viss timme. Om de säger att du förbrukat 7 kWh under en timme så kan det innebära allt från 7000/230/3 = 10 A per fas till 7000/230 = 30 A på en av faserna.

Det kan istället vara läge för lite McGyver-metoder - att känna om huvudsäkringarna blir heta. Du kan försöka hitta vanliga scenarion, t.ex en kall vintermorgon med motorvärmare, kaffebryggare, elvärme och i slutskedet (efter en timme eller två) gå ut och känna på säkringarna.
Ska kolla med elektrikern efter semestern :) han ska ändå hit och dra fram kabel till vedpannan :)

Vore kul med ett eldkåp som visar belastning på varje säkring och sparar statistik ;) givetvis via en fräck app med uppkoppling till iPhone :p
 
Jag har inte jagat lägsta pris. Jag har istället bundit (på fem år) till ett pris jag vet att jag klarar. Jag är naturligtvis medveten om jag löper stor risk att under den tiden få betala mer än om jag valt att köpa till rörligt pris. Men det känns ganska gott att inte behöva oroa mig för elpriset, inte ens under den bistraste vinter. Det finns ju också en liten chans att jag efter fem år betalat mindre totalt sett, men det är inget jag räknar med.

De hundralappar jag betalar för den tryggheten saknar jag inte.

Jag har dessutom valt att betala extra för att min elleverantör lovar att ingen av "min" el produceras med kärnkraft.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.