peternicklas
MBygga skrev:
Frågar igen, kunde du bara lämna tillbaka din gamla klippare eller har du sålt den, eller vad? Skulle bli förvånad om de accepterar störningsproblemet som återköpsargument som jag skrev tidigare.
Sen är motorerna tystare, liksom hela L klipparen, bara att se på siffrorna. Kanske är de bättre inbyggda. Krocksensorerna på M är ju av vad man läsa ett större problem, har aldrig läst om detta problem för L.
Jag var på Jula och det är förra årets modell man börjat sälja igen, de har knappt 500 st i lager som de nu vill bli av med men vad som händer sedan vet inte butiken nu i alla fall.
Att jag inte svarde på frågan kan bero på att jag inte vill dela den infon med andra. Är en sak mellan mig och den andra parten. Om du litar blint på siffror i en brochyr är det upp till dig. Jag har riktig erfarenhet och den säger något helt annat. Båda på samma tomt med samma förutsättningar, Landroid M är klart bättre på alla punkter, det kallas produktutveckling, d.v.s. man vidarutvecklar en produkt för att förbättra den.
 
ImageUploadedByByggahus.se1373879582.504778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny vända med iphone undet locket. Denna gång 1h klippning.
 
Lösning är väl inte 100%ig, men istället för att använda dygnstimer och köra olika dagar så har jag ändrat i begränsningstråden. Jag drog en tråd rakt över mitt område och aktiverer området mot grannen med kontakter på tråden, så vi har kommit överens om att jag klipper mot staketet viss dagar bara. Ingen optimal lösning, men det funkar för oss så länge tills något bättre kan lösas. Annars är det dygnstimer och klippa olika dagar som gäller, för tråden stör grannens L även om den inte är ute och klipper.
 
Matkja skrev:
Lösning är väl inte 100%ig, men istället för att använda dygnstimer och köra olika dagar så har jag ändrat i begränsningstråden. Jag drog en tråd rakt över mitt område och aktiverer området mot grannen med kontakter på tråden, så vi har kommit överens om att jag klipper mot staketet viss dagar bara. Ingen optimal lösning, men det funkar för oss så länge tills något bättre kan lösas. Annars är det dygnstimer och klippa olika dagar som gäller, för tråden stör grannens L även om den inte är ute och klipper.
Om du ska använda dygnstimer så kolla så att landroiden inte stänger av sig när strömmen försvinner. Det har hänt i alla fall för mig när jag bara dragit kontakten och den stått färdigladdad i boet.

Är den inte färdigladdad och jag rycker sladden så backar den ut, gör en piruett åt fel håll och slutar med att den vill åka ut i rabatten innan den piper och klagar på att det inte finns någon signal.
 
peternicklas skrev:
I år är det en annan typ av kabel. Mörkgrön och tunnare, liknar HQs kabel men lite mjukare. Jula säljer om du har dessa i närheten.
Jula säljer ju L från 2012. Har de ändå kabel till M? Hittar inget i webbshoppen åtminstone.
 
peternicklas
Yksion skrev:
Jula säljer ju L från 2012. Har de ändå kabel till M? Hittar inget i webbshoppen åtminstone.
Det ska inte ha någon betydelse vilken du använder. Den gamla kablen är svart och tjockare.
 
peternicklas skrev:
Det ska inte ha någon betydelse vilken du använder. Den gamla kablen är svart och tjockare.
Det är konstaterat att man kan ta kabel från vilken tillverkare/maskin som helst, det handlar om kabelkvalitet.


jag la ner 50m förtennad militärkabel från en "fältapa" eller liknande på ett extraområde funkar fint.

Bör hålla också, tyvärr ett elände att jobba med då jag har beg kabel med diverse trassel på rullen :)
 
peternicklas
_dalkarl_ skrev:
Det är konstaterat att man kan ta kabel från vilken tillverkare/maskin som helst, det handlar om kabelkvalitet.


jag la ner 50m förtennad militärkabel från en "fältapa" eller liknande på ett extraområde funkar fint.

Bör hålla också, tyvärr ett elände att jobba med då jag har beg kabel med diverse trassel på rullen :)
Jag köpte en rulle billigt på blocket, till HQ, men den funkar.
 
Haloj Siles!
Riktigt fiffig vippport du konstruerat :) kan du lite mer detaljerat förklara hur du fixat mekanismen och vad har du använt för material till porten ? :cool:
 
peternicklas skrev:
Att jag inte svarde på frågan kan bero på att jag inte vill dela den infon med andra. Är en sak mellan mig och den andra parten. Om du litar blint på siffror i en brochyr är det upp till dig. Jag har riktig erfarenhet och den säger något helt annat. Båda på samma tomt med samma förutsättningar, Landroid M är klart bättre på alla punkter, det kallas produktutveckling, d.v.s. man vidarutvecklar en produkt för att förbättra den.

Vad jag vet har/hade du en v.1.0 av 2012 års modell, L är ju uppdaterad och har i stort att samma funktionalitet som den nya M men fortfarande bättre kapacitet. Den har du inte jämfört med vad jag kan läsa. Produkt utveckling, visst men gör man en ny maskin som har lägre kapacitet och kostar 2000 kr mindre brukar det innebära att man ger avkall på vissa funktioner och förenklar andra, sen kryddar man det med något nytt och bättre typ litiumbatteri t.ex för att få upp intresset och få köparna att tro att de får något som är bättre. Det vet alla som jobbar med just produktutveckling.
Sen kan man undra över ditt förhållande till Works med tanke på ditt svar och din fanatiska inställning till M modellen detta år, du jobbar händelsevis inte för dem ;)
 
Hej!
Har inte så värst mycket att bidra med förutom att jag haft min Landroid M installerad lite över en vecka och den har fungerat riktigt bra. Det enda som strulat var när jag fuskade lite med begränsningskabeln och den fick gå hem med två hjul i jorden mellan häcken och gräsmattan. På grund av att jorden blev som ett torrt pulver och att det lutade ut mot häcken så kunden den gräva ner drivhjulet som var utanför gräsmattan. Fick flytta in tråden så har det funkat perfekt.
klipper ca 1 h och 20 minuter och laddar sen lika länge.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Vad jag vet har/hade du en v.1.0 av 2012 års modell, L är ju uppdaterad och har i stort att samma funktionalitet som den nya M men fortfarande bättre kapacitet. Den har du inte jämfört med vad jag kan läsa. Produkt utveckling, visst men gör man en ny maskin som har lägre kapacitet och kostar 2000 kr mindre brukar det innebära att man ger avkall på vissa funktioner och förenklar andra, sen kryddar man det med något nytt och bättre typ litiumbatteri t.ex för att få upp intresset och få köparna att tro att de får något som är bättre. Det vet alla som jobbar med just produktutveckling.
Sen kan man undra över ditt förhållande till Works med tanke på ditt svar och din fanatiska inställning till M modellen detta år, du jobbar händelsevis inte för dem ;)
Min M har nu kört i en vecka utan stopp eller att jag har behövt justera slingan. M är perfekt för min storlek på gräsmatta. Hade den varit mellan 1000 - 1500 så hade ju L varit den jag köpt. M är just anpassad för mindre gräsmattor och det medför ju att den blir lättare och inte sliper på gräset som L gör. Det som skiljer de båda åt är storlek, tyngd, klippdiskens storlek, batteriet samt att jag tror det är större bakhjul på L. Just nu ser jag inga som helst problem med M jämfört med L där jag hade vissa problem på smala ytor. Att det sedan är Li-Ion batteri försämrar ju inte M. Problemet med krocksensorn som en del har haft har jag inte upplevt ännu och jag har 6 hinder som den får gå fritt emot.
 
Har försökt söka men inte hittat nåt svar...
Varför kör roboten ut ur boet och snurrar runt ett varv för att konstatera att den är utanför området när laddstationen blir strömlös? Jag förstår inte varför man har valt at göra så, om man får strömavbrott kommer den hitta hem igen när strömmen är tillbaka?
 
peternicklas
Varför den kör ut vet jag inte men om strömmen går när den är ute så blir felet utanför arbetsområdet. Man måste trycka på stop när strömmen kommer åter.
 
  • Gilla
karlelei
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Titta lite i tråden från förra året, där finns lite olika förslag. Bl.a. att stoppa ner korrigerad plåt mellan slingorna.
Tack för tipset. Har dock provat (med galvaniserad plåt) utan framgång. Om det nu någonsin har fungerat var det nog för två första generationens modell LD. Det verkar som om M har mer kräm i signalen så den stör ut L1 även om man lägger plåt rakt över M:s slinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.