Om du vågar löda lite så är det enkelt att bygga en egen basstation. Koppla sedan in en bit kabel där så har du en testslinga.
Ritningen finns på Facebook sidan. Jag kan skicka en bild eller två också om du vill.
 
Ska kolla fb.
Har redan börjat fantisera om blinkande dioder eller en grön laser.
Enbart för bling-bling effekten. Får offra en mp3-spelare för att få in ljudeffekter.
Det kommer bli en bra sommar...
 
Hvilket herlig prosjekt!

Fra hva jeg kan se burde det vært gode muligheter for å koble ett kompass til styringen. Da kan man legge inn i koden at klipperens retning skal sjekkes i kode-loopen. Om kompasskurs avviker mer enn x grader fra klipperens siste venning kan den korrigere retningen.
Når klipper treffer et hinder eller grensetråd skal den snu 150grader, kjøre x cm og svinge 30 ekstra grader.
Brått har man da fått en effektiv paralellklipper.

(Opprettet fb-profil bare for å se på prosjektfilene)
 
Jag köpte en RoboCut-byggsats för många år sedan. Kul projekt. Försedd med en Parallax STAMP enchipsdator. Den fungerade, men hade även en del brister.
Här försedd med förare. Visste är den söt :)
Gräsklipparkanin_L.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det största problemet jag hade var att klippmotorn brann upp tre gånger, och sen gav jag upp.
"Överströmsskyddet" var otillräckligt. Det bestod av mjukvara som kände av batterispänningen.
Om spänningen plötsligt sjönk, så antog mjukvaran att klippdisken med knivarna fastnat.
Det låter ju rätt tänkt, men fungerade sådär i praktiken. Jag satte då fast en tempvakt på motorn, som gav signal till datorn att stänga av motorn. Det fungerade tills reläet till klippmotorn klibbade. Det kan bli rätt höga strömmar.

Den var även försedd med IR-sensorer för detektering av hinder. Men de var känsliga för "fel" färger.
Ett högt ogräs kunde den detektera och vika undan för. Men å andra sidan har jag ett brunnslock som sticker upp ca 1 dm. Där försökte den ideligen att klättra upp på locket.
Det slutade med att jag satte dit mekaniska sensorer.



Drivhjulen var väldigt smala. Olämpligt för min gräsmatta med lös sandjord, där hjulen lätt börjar gräva ner sig vid problem. Men det lyckade jag åtgärda rätt bra genom att sätta en givare på bakhjulet. Om den givaren slutade att ge pulser så fattade programmet att den fastnat, och vände klipparen.

Det sista jag gjorde var att byta till en annan styrdator (Parallax Propeller), för att få fler ingångar som kunde hålla koll på om klippmotorn stannade. Men det blev problem med störningar som påverkade avkänningen av tråden. Det lyckades jag aldrig lösa.

Det var 2004, nu är det 2013 och jag har köpt en Bosch Indego. Som gick i fem veckor innan den gick sönder. Är för närvarande iväg på reparation. :(

Angående RoboCuten så blev det nog problem i firman. En dag när jag kikade på deras hemsida så stod det bara att projektet övergått i annan ägo.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
kul projekt(y)
Ang GPS och nätverks rtk kostar ett swepos abonemang ca 10 000kr per år, då får man tillbaka en korrigerad gps signal vilken man kan tolka med en D-GPS, för att få cm noggrannhet måste man ha mjukvara för det, mjukvara som är DYR.
Tror det enklaste är att avvakta ett par år tills vi har billiga gps mottagare som kan hantera Galileo när det nu blir klart.. då får man nogrannhet gratis.
 
Man ska tydligen kunna få mm-noggrannhet på gps genom carrier phase detektering, men jag har inte hittat nån billig mottagare..
 
Känns tveksamt, såvida du inte har någon lokal referensstation i närheten.
 
Jag vill gräva fram den här gamla tråden. Jag har byggt en Liam och hela tiden tar vi konceptet längre och längre framåt i vår facebookgrupp.

[video]http://www.dropbox.com/s/7cq52i749oojt0d/11125569_10153094827949398_2118951015_n.mp4?dl=0[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
Zz99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.