Aedwall: såg att du tagit upp kreditvärdighet. Missade det i mitt inlägg. Det är viktikt att lära sig.
 
Hemmakatten
En takplåt, ett kök, en trappa, en badrumsmöbel, fönster mm som monteras/installeras i ett hus är att räkna som fast egendom och kan inte hämtas tillbaka/demonteras av entreprenören. Det är därför många köks- och fönstertillverkare begär (en del) förskottsbetalning.

Det enda sättet att få betalt är att gå via kronofogden eller stämning i tingsrätten, vilket i det här fallet är meningslöst.
 
Inget kreditbolag kommer ta i denna faktura med tång ens, så det kan ni släppa.
 
Mikael_L skrev:
Den konstiga anledningen heter "egenmäktigt förfarande".

Och det finns av en massa olika skäl.
- Du har en kund som ej betalat, för en sak som sitter på en annan persons hus. Om du river ner det så förstör du ju huset för en annan person.

- Vad händer om du gör det en dag då dom precis åkt på semester. Sen regnar det kopiöst en vecka, och förstör hela kåken. Vem tror du deras hemförsäkringsbolag är sugen att regressa mot? ;)

- Tänk om den täckning du satt dit redan har blivit bortriven och ersatt av en annan från en annan hantverkare (rent hypotetiskt). Då river du bort material som du inte har något med att göra.
- Eller om dom fortsatt med ytterligare arbete som blir förstört av din åtgärd.

Allt detta jag skrev går att översätta till alla möjliga andra situationer.
* Däcksfirman som åker och skruvar av obetalda fälgar från kunden.
* Jag själv som ser och tillgriper en cykel som jag är säker på att det är den jag blev bestulen på förut.
* Herr Nilsson som förskottsbetalt ett fönsterparti som ej kommer och åker därför och tar ett från leverantörens lastkaj.
osv.
Det är denna möjliga anarki som lagen mot "egenmäktigt förfarande" ska skydda mot.

Det är kronofogden som ska anlitas för att utföra alla sådana här slags åtgärder, så det sker rättssäkert.

Och det gav mig en ide.
Undrar om kronokalle kan ställa upp på att tillsammans med dig åka till huset en dag, så du kan ta väck det du monterat under hans överinseende.
Du kan i alla fall kolla med kfm om det är möjligt.
Är inte risken att den som plockar ner prylarna också begår hemfridsbrott?
 
Funderar på om man inte skulle kunna skriva avtalet så att demontering av prylarna vid utebliven betalning är nåt som ingår i avtalet?

"Vid utebliven betalning ingår kostnadsfritt demontering och retur av ej betalda varor"?
 
Det vanligaste upplägget, i alla fall för mig o bekanta, är att materialet betalas omgående vid leverans av kund medans arbete är i efterskott. Det är ett bra upplägg tycker jag. Vi har ibland haft material vid leverans mot faktura betalas inom 5 dgr.

Om detär så att det Hemmakatten skrev om fast egendom är lagstiftat kan det vara svårt att avtala bort svensk lag, jag tror inte man kan avtala bort lag.
 
Byggis1976 skrev:
kan det vara svårt att avtala bort svensk lag, jag tror inte man kan avtala bort lag.
Det beror på vilken lag det gäller.

Konsumentköplagen är exempelvis tvingande. Den kan man ej avtala bort på ett sätt så att konsumenten får sämre villkor än vad lagen säger.

Köplagen å andra sidan är helt dispositiv. Den kan man avtala bort helt och hållet. Den gäller bara om ej annat är avtalat.

Lite förenklat minst sagt.
 
Byggis1976 skrev:
Om detär så att det Hemmakatten skrev om fast egendom är lagstiftat kan det vara svårt att avtala bort svensk lag, jag tror inte man kan avtala bort lag.
Det beror på om lagen är dispositiv.
 
tyvärr. räkna inte med något. kan tulla på regler själv gjort, men gjorde på egen risk. är egenmäktigt förfarande. för framtiden. alla kunder, menar alla, ta alltid först 66-%. i förskott täcka inköp,kostnader mm.gäller även sk."Kompisar" är det rätt polare du har begriper dom. aldrig "billigt för någon känner någon.till en vän. känner du utöver det osäkerhet för en kund , backa ta inte jobbet Din inkomst som gäller.PS. finna alltid andra vägar att få sina pengar, om man" läser en bok mellan raderna"
 
fast du kan knappast avtala om att saker skall monteras ned från en annans fastighet. "Skurken" i det här fallet var ju inte ägare till fastigheten.
 
Jag vet inte om tjänsten finns längre, men för typ. 10 år sedan var det ett av de större inkassobolagen som hade en tjänst där de köpte "omöjliga" fordringar till 5 elller 10% av värdet, och lovade i avtalet att de skulle göra sitt yttersta för att driva in skulden i all framtid.

Dvs. de garanterar att de försöker driva in skulden med jämna mellanrum så att den aldrig preskriberas.
 
Till TS - många tycker att du ska släppa det här och gå vidare och i vissa situationer kan det vara vettigt. Just nu ligger du -3000 kr i material och ca 35 arbetstimmar. Hur mycket tid och pengar är det värt att investera ytterligare i att försöka få fakturan betald? Någonstans måste du dra ett streck om ytsikterna är dåliga.

Jag tycker att ett mindre antal timmar och kanske 1000-2000 kr kan vara värt att satsa ytterligare, i och med att alla enkla möjligheter inte är uttömda. Några timmar kan vara värt att satsa på att försöka få sambon som äger huset att betala fakturan. Om sambon varit delaktig i arbetet eller inte stoppat beställningen så tror jag att tingsrätten kanske kan se sambon som beställare även om huvuddialogen varit med den skuldsatte.
 
Var det ett rot-jobb? Han som beställare kan inte rota på något han inte äger!
 
Hade varit intressant att höra motpartens syn. Hur klarar han av att rutinmässigt blåsa folk till höger och vänster? Det borde finnas ett antal fler personer som jagar honom... Ni kanske skulle gå ihop att sjunga en allsång utanför huset varje kväll.

Jagar själv en hästskojare sedan drygt ett år. Det kommer en liten delsumma varje gång jag lyckats hitta hans nya telefonnummer och mha leveransrapport på SMS lyckas pricka in när han har den påslagen :). Jaga & tjata, och ge inte upp!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.