Waxinator skrev:
... När jag hade huven avtagen för ett antal inlägg sedan, så var huvens främre del fäst i den gummiupphängda huvavkännaren, medan bakre delen satt med två gummidämpade fästen. Dessutom hade bakdelen två plasttorn som låg an mot två odämpade flata koppar i huven. ...
Jag lade nu märke till att vår första sprängskiss av klipparen skiljer sig från min när det gäller "trumpinnarna". På din bild Eriksgatan har din klippare inga horn. Är det likadant på din 6'e version ?
 
  • Drumsticks 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi får hålla tummarna för att de löst brölandet. Jag hörde inget brölande på min med 26R knivarna på klipphöjd 7 men det började emellanåt på nivå 6 och sedan 98% av tiden på nivå 5 så brölar det ordentligt. Är på låmgsemester men igår ringde mina huspassare och sa att Fido stod strömlös på framsidan. De kunde inte avgöra om det berodde på u derlaget. Bar tillbaka den till basstationen så startade den upp utan felmeddelande.
 
Waxinator skrev:
Jag lade nu märke till att vår första sprängskiss av klipparen skiljer sig från min när det gäller "trumpinnarna". På din bild Eriksgatan har din klippare inga horn. Är det likadant på din 6'e version ?
Mine hadde ikke slike. Hvorfor har de funnet på å lage slike på nyere versjoner? Jeg klarer ikke av bildet å se at de har noen annen funksjon enn å lage lyd.
 
mortimer skrev:
Vi får hålla tummarna för att de löst brölandet. Jag hörde inget brölande på min med 26R knivarna på klipphöjd 7 men det började emellanåt på nivå 6 och sedan 98% av tiden på nivå 5 så brölar det ordentligt. Är på låmgsemester men igår ringde mina huspassare och sa att Fido stod strömlös på framsidan. De kunde inte avgöra om det berodde på u derlaget. Bar tillbaka den till basstationen så startade den upp utan felmeddelande.
Varför kallar du dom för trumpinnar? Vad har dom för funktion?
 
Om vi tänker till lite nu... hur sitter kniven fast på en bensindriven klippare? Iallafall de som sitter på Stigas så sitter kniven klämd mellan ett par olika brickor innan man sätter den långa genomgående bulten. Sätter man dessa brickor fel så vibrerar o skakar hela kniven och allt låter väldigt fel. Alltså brölandet jag tänker på
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Jag lade nu märke till att vår första sprängskiss av klipparen skiljer sig från min när det gäller "trumpinnarna". På din bild Eriksgatan har din klippare inga horn. Är det likadant på din 6'e version ?
Det var ju dej jag skulle fråga varför de kallas trumpinnar? Råkade blanda in Mortimer... Sorry!
 
Eriksgatan skrev:
Jorden skola visserligen tillhöra de saktmodiga, men med gräset förhåller det sig nog tvärtom...
Är din 75 db märkt 2013/04? Denna är märkt 2013/06.
Jag har en 2013 04 och jag har de nya fästena på min. (samma som på bilderna) Kan redan meddela att de fastnar med lite gräs o jord emellan också....
Knivfästena alltså
 
Redigerat:
osboda skrev:
Det var ju dej jag skulle fråga varför de kallas trumpinnar? Råkade blanda in Mortimer... Sorry!
Det är bara jag som kallar dem drumsticks, eftersom om de ligger an mot huven så kan de trumma mot den. Man kan höra när klipparen studsar över en rot eller en fördjupning i gräsmattan, att något knackar till.

De är till för att hindra att huven gungar ned för långt i ojämn mark. Gummiinfästningen som huven är fastskruvad i är ganska mjuk.
 
Redigerat:
dennisson skrev:
Fick precis reda på att mitt köp blivit hävt. Även om jag skulle vilja ha en ny bosch med "smart rörelsemönster" så törs jag nog inte. Mina nerver klarar inte en maskin till då de tyvär inte blivit bättre ännu. Nu är frågan vad man ska ha ist.. Stiga eller hva/gardena, men det får jag försöka spåra mig till i andra trådar. Lycka till med era maskiner!

/Dennis
För de som är nyfikna av vad jag som besviken fd. boschägare valde istället för indego så blev det en Husqvarna 220 AC demoex av en lokal handlare. Hoppas hoppas att denna maskin går "automatiskt" utan inblandning av mig. Ping-pongklippare i all ära, skiter i vilket bara f*nskapet klipper gräset och j*vlas så lite som möjligt så är jag nöjd..
 
  • Gilla
INDEGO och 1 till
  • Laddar…
Martinbj skrev:
Gokväll
Här är en lite rapport från min indego sedan den kom tillbaka från servicen så har jag kört manuella klippningar från start för att ha koll på hur den utvecklas under inkörningen.

Första start och kartering gick klockrent tog ca 20 min att ta sig runt slingan.
- Första klippning pågick 61 timmar och 15 minuter därefter återfanns den helt död på gräsmattan. Gick inte att starta upp den genom knapptrycking prövade även röda nyckeln men inte heller det hjälpte. Förmodligen hade den kört helt slut på sitt batteri för så fort jag satte den i laddaren vaknade den till och laddade sig helt normalt.
- Klippning nr 2 pågick 55 timmar och 40 minuter avslutade med att landa i laddstationen utan problem.
- Klippning nr 3 pågick 42 timmar och 15 min avslutade med att landa i laddstationen utan problem.

Det går framåt ser det ut som, imorgon förmiddag drar jag igång klippning nr 4 återkommer med mer statistik senare.

Ni som kör era på tidsscheman hur fungerar det när det är klara och det finns tid över, börjar de om direkt eller väntar de på nästa tidsfönster innan en ny klippning påbörjas?
Klippning 4 - 28 timmar och 10 min !! nytt rekord forsätter det i denna takten är jag snart nere på 10 timmars nivån :)
 
Eriksgatan
dennisson skrev:
För de som är nyfikna av vad jag som besviken fd. boschägare valde istället för indego så blev det en Husqvarna 220 AC demoex av en lokal handlare. Hoppas att denna maskin går "automatiskt" utan inblandning av mig. Ping-pongklippare i all ära, skiter i vilket bara f*nskapet klipper gräset och j*vlas så lite som möjligt så är jag nöjd..
Det var en sådan jag själv tänkte köpa i april 2012 när Indego pockade på uppmärksamhet. Någonstans går ju gränsen för alla. Önskar dig ett bekymmersfritt liv med din nya robot! Funkar det med 35 cm till kanten även på HQ? Man bör ju ha ett öppet sinne så det vore intressant om du vill bidra med lite uppgifter på klipptider och tomtstorlek framöver, för om man har en mindre tomt och ändå är på jobbet hela vardagarna kanske 8h/dag inte spelar roll bara jobbet blir gjort, och det kan ju finnas fler som ledsnar och funderar på alternativ.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Eriksgatan
Martinbj skrev:
Klippning 4 - 28 timmar och 10 min !! nytt rekord forsätter det i denna takten är jag snart nere på 10 timmars nivån :)
Martinbj: Stämmer det som står i din signatur att du installerade din 86 db 2012-06-07? Är nyfiken på varifrån du fick den klipparen levererad. :)
 
Eriksgatan skrev:
Martinbj: Stämmer det som står i din signatur att du installerade din 86 db 2012-06-07? Är nyfiken på varifrån du fick den klipparen levererad. :)
Nej det stämde givetvis inte :) 2013-06-07 ska det vara
 
pemese8a.jpg
Va? Är det en riktig del till Indegon? När jag fick tillbaka min från service låg denna bit lös i paketet, och jag trodde att det bara var nån hållare som råkat följa med. Är det svårt att lyfta av kåpan för att titta efter?
Noterar bara bröl ibland, betydligt mer sällan nu när gräset är kort och torrt.
 
Har förlängt min kabel med 15meter utan att kartera om.
Det tog Pontus 2 klippningar för att hitta och få till det nya området. (Nu hittar han dit varje klippning)

Kör med tidschema så har inte riktigt koll på hur lång tid en klippning tar på mina 350kvm men ska köra en manuell i början av veckan och återkommer med tid.
(Kör 5,7 76db maskin)
/N
 
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.