TIPS - det är ju så att man ibland provar på att förlänga eller korta slingan av någon anledning. Skarva in en bit är väl det enda som gäller när man ska förlänga. Men om man ska korta slingan bara en bit efter att exempelvis ha rundat ett hörn för att klipparen ska ta svängen mjukare så behöver man inte klippa bort och skarva ihop. Jag undrade lite om signalen skulle ta ut sig själv om man lade tråden i en loop fram och tillbaka över sig själv - men det fungerar alldeles utomordentligt. Det kommer ju att bli tre trådar parallellt kom jag på och då tar de två ut varandra och det ser inte klipparen utan följer öglan som om det hade varit en rak tråd. Alltså kan man lägga in lite reserv här och där om man misstänker att man kan behöva en snutt i framtiden.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Har inte provat att lägga en ögla utefter tråden, men jag har några små öglor som ligger vinkelrätt mot kanttråden. Tack för tipset, det kanske är fiffigare att göra så.
 
Ett annat tips för er som jobbar med öar p.g.a den angivna höjden på minst 6cm på hinder. Jobba med gräsmattans höjd istället för att dra öar (där det är tillämpligt). Alltså ta bort/lägg till jord under gräsmattesvålen (gör små snitt och vik undan svålen, justera jordhöjden och lägg därefter tillbaka svålen)
Jag upplevde ett litet problem (som Indegon löste tillsist dock på egen hand) med en passage som är max 1.5m; alltså blir passagen max 80cm mellan begränsningstrådarna om var sida. Rekomenderad är tydligen 1m. Löser det enligt ovan och tar bort ön som ligger på ena sidan av denna passagen och tjänar då 35cm. Kanske drar in tråden 5cm också på andra sidan i denna punkten så får jag god marginal; så 80cm blir istället 120cm
 
Jag kan svara mig själv lite härinne tänkte jag. Har idag haft Fidovård (vår heter Fido). Motorupphängnignen är ju bortom all kritik; räcker man petar lite på den så rör hela paketet sig. O min skyddsram för knivtallriken sitter också lös. I någon reklamfilm ser man att knivanordningen ska slå/skära av gräset i vinkel. Har man valt att ha knivmotorn lös så man ska kunna uppnå denna vinkeln på knivanordnignen samt att den ska fjädra om det är ojämnt underlag t.ex stenar ?
 
Vad är bäst sätt för att dämpa det höga motorljudet? Gummislang mellan klippare och skyddsram + tätningslist i glappet mellan motor och klippare har figurerat här på forumet. Någon som testat och utvärderat?
Jag har endast testat första alternativet med en gammal cykelslang och tycker det blir något mindre ljudnivå från undersidan av klipparen men den morrar ilsket på ovansidan vid klipphöjdsvredet. Min plan är att tysta Indegon så gott det går över sommaren för grannsämjans skull sen låta Bosch fixa ljudproblemen när säsongen är slut.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
487ivy skrev:
Vad är bäst sätt för att dämpa det höga motorljudet? ... Någon som testat och utvärderat? ...
Jag kör just nu med både tvättsvampar inpressade under klipptallriken/motorn och med ett tjockare buntband runt motorfästets överdel (under ratten). Buntband / tvättsvampar gav 80% / 10 % dämpning.
 
  • Gilla
487ivy
  • Laddar…
487ivy skrev:
Vad är bäst sätt för att dämpa det höga motorljudet? Gummislang mellan klippare och skyddsram + tätningslist i glappet mellan motor och klippare har figurerat här på forumet. Någon som testat och utvärderat?
Jag har endast testat första alternativet med en gammal cykelslang och tycker det blir något mindre ljudnivå från undersidan av klipparen men den morrar ilsket på ovansidan vid klipphöjdsvredet. Min plan är att tysta Indegon så gott det går över sommaren för grannsämjans skull sen låta Bosch fixa ljudproblemen när säsongen är slut.
Tänker likvärdigt som dig när det gäller motoroväsendet; Bosch får göra någon åtgärd när högsäsongen är slut.
 
T
Nu tackar jag för mig. Efter att bakhjulet lossnat på andra klippningen efter en service så vart det en retur på indegon. Jag köpte en am 220 ac och vilken otrolig maskin det är. Bosch har mycket att lära. Hoppas bosch kan utveckla sin teknik för det är fortfarande en spännande teknik. Tack och hej och lycka till med era indegosar.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
M
Hej!
jag har kört med gummilist med diameter ca 6mm. Listen virade jag 6 varv och höjde sedan aggregatet med en del våld till nivå 6. Klipparn har därefter varit tyst. Som ett test så tog jag bort listen och kör nu utan. Skillnaden är enorm. Listen återmonteras snarast. Det är viktigt att det blir tillräckligt tjockt med gummi så att bra dämpning erhålls.
I höst reklamerar jag den för ljudet och kondens vid regn samt att den inte klipper efter att den stått still och funderat.
 
Är det någon som skickat sin på service nyligen? (Inom 3-4v) Har den kommit tillbaka? Reparerad eller utbytt?
 
tiny_man skrev:
Jag köpte en am 220 ac och vilken otrolig maskin det är. Bosch har mycket att lära.
Det verkar som om Bosch underskattat svårigheterna med att bygga en robotklippare och inte enbart har problem med den avancerade elektroniken/mjukvaran utan även snubblat på den "enkla" mekaniken, vilket måste vara lite pinsamt.
 
mecklarn skrev:
I höst reklamerar jag den för ljudet och kondens vid regn samt att den inte klipper efter att den stått still och funderat.
Att den inte startar kniven direkt efter stillestånd är nog ingen bugg iofs. Alternativet är en varningsignal som piper, och med tanke på att åtminstone vissa klippare stannar och tänker en hel del så hade det blivit en hel jämrans massa tutande i trägården. Att rulla iväg och sedan starta är nog den lugnaste metoden.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Med vissa programvaror startar den kniven direkt..
 
dennisson skrev:
Med vissa programvaror startar den kniven direkt..
Så klipparen står still och funderar och helt plötsligt startar en roterande kniv? Den kapar väl inte av armar och ben men kan nog ge bestående men, (oh det rimmar) i alla fall på mindre barn. Så den riskanalysen bör man nog se över i så fall.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Lyftsensorn/erna (3st) stoppar nog innan man får in hela armar och ben;)
 
  • Gilla
Todde Rask och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.