Hej,

Har en fråga om ev vinstskatt där jag hoppas någon kan svara på.
Måste jag betala skatt?

nuvarande boende säljs för 2 925 000.
Lån 2 700 000
Mäklararvode 60.000
vid köp betala vi 60.000 kr för lagfart och pantbrev.

Nytt hus kostar 3,1 miljon.
Lagfart och pantbrev 83000kr.

Vi tjänar lite pengar på det gamla som nu äts upp av nya husets lagfart och pantbrev.

så, måste vi betala vinstskatt?
 
Priset ni säljer det gamla huset för
Minus
Inköpspriset för det gamla huset
Minus
Lagfart och pantbrevskostnader vid köpet av det gamla huset
Minus
Mäklararvodet för försäljningen av det gamla huset
Minus
Ev. avdragbara kostnader för renovering/utbyggnad etc.

Beloppet som du nu fått fram multiplicerar du med 0,22.

Nu har du fått fram skatten som skall betalas totalt för fastighetens delägare.

Se gärna skatteverkets hemsida, försäljning av småhus.
 
ok tack!
Bör bli runt 100.000 i vinst.
Detta går väll att skjuta upp (skatten) genom det nya boendet som köps dyrare?
 
Skatteuppskovet måste vara minst ett visst belopp som jag inte minns nu men har för mig ligger på ca 40-50 tusen. I ditt fall skulle din skatt sluta på 22.000 SEK vilket är lägre än gränsen för uppskov. Om jag tolkat reglerna rätt vill säga...
 
Hej! Vad du har i lån påverkar ju inte reavinstskatt utan den beräknas ju mot inköpspriset, inte gentemot vad du har i lån. Om det nu var det du räknade på, eftersom du nämnde det i din första post.
 
ah ok då hänger jag med!

Har iof en del att dra av som luftvärmepump, ytskick i 4 rum etc.
Så skulle kunna säga att runt 60-70k av dessa 100000 bör jag kunna räkna av.

Vi lånade hela köpeskillingen, därav är lån samma som inköpspris.
 
Vinsten innan avdrag för renoveringar blir 105kkr.
om du kan dra runt 70k för renovering så har du 35kkr kvar.
Här finns ju andra omkostnader som du kan räkna in:
Flyttstäd. Betalar ni ngn något för den tjänsten?
Hyra transportbil för flytta grejer?
Hyra förråd?
Renoveringskostnader på ytskikt kan endast göras upp till 5 år efter det är utfört.
Har du gjort förbättringsåtgärder, tex bytt värmesystem kan dessa dras hela livslängden.

I ditt fall blir skatten max 7700kr om du inte hittar fler avdrag. Själv hamnade jag på 319kkr i skatt...
 
Hubbe2 skrev:
Vinsten innan avdrag för renoveringar blir 105kkr.
om du kan dra runt 70k för renovering så har du 35kkr kvar.
Här finns ju andra omkostnader som du kan räkna in:
Flyttstäd. Betalar ni ngn något för den tjänsten?
Hyra transportbil för flytta grejer?
Hyra förråd?

Renoveringskostnader på ytskikt kan endast göras upp till 5 år efter det är utfört.
Har du gjort förbättringsåtgärder, tex bytt värmesystem kan dessa dras hela livslängden.

I ditt fall blir skatten max 7700kr om du inte hittar fler avdrag. Själv hamnade jag på 319kkr i skatt...
Mittåt!

Kostnader för flyttstädning, flyttning, magasinering är inte avdragsgilla när man beräknar reavinstskatt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Får tänka och fundera,

dessa kanske kan vara något?
- staket på tomten
- Staket altan
- Plantering av träd
- Byte av blandare dusch
- Byte av badrumsskåp inkl belysning

sedan har jag i ca 70k räknat tänkt
- besiktning av hus när vi köpte
- Nya el element
- Luftvärmepump
- ytskick 3 sovrum
- ytskick hall
- 30kvm nytt laminatgolv
- målning vägg i matrum
- isolering av grund + avfuktare

Hur noga är alla kvitton?
Har fixat många saker via kontakter via jobbet = inget kvitto.

Men har före/efter bilder.
 
Du måste skilja på förbättringar och underhåll. Underhållskostnader är bara avdragsgilla om de skett de senaste 5 åren. Av det du räknar upp så är mycket solklart underhåll, ex. ytskikt i rum, byte av blandare, badrumsskåp.

Kvitton skall finnas, man kan alltid yrka avdrag även om kvitton saknas. Men man måste då vara tydlig i deklarationen om att kvitton saknas för ex. 50 000 av de avdrag jag yrkar. Så länge man är tydlig så är det värsta som kan hända att avdraget underkänns (under förutsättning att det var sant att man köpt en värmepump).

Är man otydlig eller vilseledande i deklarationen så drabbas man av skattetillägg på 40%. Och om det är direkt bedrägligt (typ de hittar en gammal oljepanna i huset istället för värmepump) riskerar man även åtal.
 
P
Tänk på att framskjuten vinstbeskattning kommer upp på deklarationen och nuförtiden så måste du betala "ränta" på den framskjutna skatten och den räntan är inte avdragsgill. Är vinsten så liten som 100' så blir det 22' i skatt... Jag skulle betalat den och sluppit räntan.
 
Det lönar sig inte att skjuta upp o betala ränta mot staten. Betala av och ta lån!
 
Uppskjutningen är väl mesta bra om man behöver summan som kontantinsats.
 
Bruttoräntan ligger väl runt 3,2% på vinstöverskottet. Kan det finnas fördelar med uppskov om man vid ett senare tillfälle skulle sälja med förlust?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.