frav skrev:
Hur menar du? Är det trixigt & något speciellt att beakta förutom de där 1,5metrarna åt höger & vänster? Eller är det pga av att jag ovan skrev att det kan bli tajt? Kontakterna sitter ju rätt oskyddade mot väder & vind. Borde varit en kåpa över kontakterna.
Det var för att du sa att det skulle bli tajt. Tänkte att du kanske skulle experimentera med längden på kablarna in till laddstationen och är då nyfiken över om hur det går.
 
En uppdatering av mina upplevelser.

Hade innan långhelgen ställt in klipparen på att klippa 10.30 - 16.00 mån, ons samt fredag, samt sänkt höjden till "3:an". Hade även ändrat på "fjärrsläpp" till 50%
Kom hem i söndags och klipparen hade inte kört en meter :( Den stod och mös i laddaren och var nöjd med tillvaron. Kollade inte så mycket på displayen så jag minns inte vad det stod där.
Är rätt säker på att jag tryckte på start innan jag åkte i väg över helgen.

Hittade inget direkt fel, gjorde en fabriksåterställning (igår) och drog mig tillminnes att Gudahov hade nått liknande timer problem (även om det kanske vare relaterat till antal vilotimmar / dygn).
Klickade bort klippning på helgen och tänkte "hoppas den startar på måndag morgon".
Mycket riktigt 07.00 så startar maskinen och klipper så fint, dock stannar den under dagen och jag kommer hem till en avklippt slingkabel (inte maskinens fel direkt).
Skarvade den och nu går den som det är tänkt (hoppas jag). Tänker köra med fabrikinställningen ett par dagar (även om jag bara ha ca 270m2 att klippa) för att verifiera att den inte "tjuvstannar" innan jag åker bort för en längre semester.

Någon som vet någon firma i Stockholm (Norrort) dit man kan vända sig för SW uppgradering ?
 
frav skrev:
Hur mycket kan man "nagga" på avstånden vid laddningsstationen? Tänker då mest på de 3m framför, men även 1,5m åt varje sida. Fundrar på en till föräldrahemmet, men har svårt med vettig placering pga av smala gräsmatteavsnitt.
I instruktionerna till min R40 stod det att guidekabeln ska gå två meter rakt ut från laddstationen, inte tre m. Min går knappt två meter ut och det funkar klockrent.
 
UbbeL skrev:
I instruktionerna till min R40 stod det att guidekabeln ska gå två meter rakt ut från laddstationen, inte tre m. Min går knappt två meter ut och det funkar klockrent.
Ok, nu fattar jag... du menar 3 m fri yta framför... 2.75 m borde ju räcka om den behöver ca 75 cm fri yta längs guidekabeln. Men jag är ju inte säker...
 
Då är R40Li maskinen installerad. Det gick väldigt enkelt & bra. Har breddavstånd på ca1,5m höger & vänster om laddstationen. Guiden fick också bara 1,5 meter rakt fram. Det verkar fungera. Men har bara testat en gång att köra ut & en gång hem. Tiden får utvisa. Men so far so good.
 
Den nyinstallerade R40Li maskinen kör Auto på default schema nu, på ca200kvm gräsmatta som är den primära ytan av totalt ca250kvm gräsmatta. Så 07:00-22:00 varje dag. Antagligen overkill för gräsmattestorleken. Ska dra ner tiden till ca 7-8h/dag iom dess kapacitet på 30kvm / timma. Första schemastarten skedde idag iom installationen igår eftermiddag, där första klippsekvensen varade i ganska exakt 1h. Sedan laddning i ca1h30m. Verkar lira på bra med klippningen.
Det man kan säga om ljudet är ju att den på avstånd låter som en dammsugare eller brummande transformator. Hjulmotorerna hörs också lite, men bara på några meters avstånd. Så den är ju inte så tyst som det påstås. I jämförelse med Bosch Indegon som jag har på den andra tomtens gräsmatta, så hörs ju hjulmotorerna på Indegon betydligt mer, men den är ju också snabbare & har avverkat hela gräsmattan på en dryg timme, därefter står den tyst i laddaren. Så frågan är om inte Gardena/Husqvarna maskinens högfrekventa surr är mer irriterande. Ja det får tiden utvisa.
 
Redigerat:
M
Jämför med hjulmotorerna på tex automower 308 så är r40li väsentligt tystare. Och då är det ju samma maskin i grund och botten.

Jag hade önskar att man själv kunde reglera hastigheten på maskinen och på så sätt ljudnivå, tex en hastighet nattetid och en annan vardagar 8-16 etc.
 
Ja det har ju varit fräckt å ha ett "Night mode" / "Quiet mode" med lägre hastighet & då förhoppningsvis dämpad ljudnivå.
 
Körde igår en Manuell session på den ca 50kvm långsmala biytan. Det gick bra. Aktionstiden var ca 1h30min innan den stannade & ville ha laddning, bedömningen är att den mer eller mindre klarat av att klippa hela ytan på denna tid. Någon lite tuss här & där var kvar, men det var inte på många ställen.
 
frav skrev:
Ja det har ju varit fräckt å ha ett "Night mode" / "Quiet mode" med lägre hastighet & då förhoppningsvis dämpad ljudnivå.
Är du säker på att det inte är något knas med maskinen. När jag fick min var den i stort sett "ljudlös". Ett lågt hummande från motorn och klippljudet. Inte på något sätt störande.
 
Gudahov skrev:
Är du säker på att det inte är något knas med maskinen. När jag fick min var den i stort sett "ljudlös". Ett lågt hummande från motorn och klippljudet. Inte på något sätt störande.
Nä säker kan jag inte vara, då jag inte hört någon annan likvärdig maskin. Men den gick nu sitt andra pass med Manuellt läge på biytan & då tänkte jag inte på att det brummade så som den gjorde tidigare. Kan ha varit någon initial obalans. Får se hur det låter efter laddningen när den går ut i Autoläget på huvudytan.
 
Min är förvänansvärt tyst, enda som hörs är motorn till knivarna och raspet när den skär av gräset. Raspandet från knivarna är klart högre än ljudet från motorn.
 
M
Gudahov skrev:
Är du säker på att det inte är något knas med maskinen. När jag fick min var den i stort sett "ljudlös". Ett lågt hummande från motorn och klippljudet. Inte på något sätt störande.
Samma som grannens. I princip tyst.

Därför det känns lite irriterande att min 308 låter så mkt mer, och då främst om drivningen. Därav min önskan att slöa ner den så att den blir i klass med en R40 nattetid, och sen dra nytta av den högre kapaciteten dagtid.
 
Min klippare har vid 3 tillfällen nu vägrat gå ur laddstationen och det står "batteriproblem" på displayen.
Om man slår av den med strömbrytaren och slår på den igen så funkar den (ett tag).
Någon som känner igen detta ?
Skall ringa HQ imorgon - Gudahov, har du nått bra nummer, du har ju fått tag i några kunniga där...
 
miniGranis skrev:
Min klippare har vid 3 tillfällen nu vägrat gå ur laddstationen och det står "batteriproblem" på displayen.
Om man slår av den med strömbrytaren och slår på den igen så funkar den (ett tag).
Någon som känner igen detta ?
Skall ringa HQ imorgon - Gudahov, har du nått bra nummer, du har ju fått tag i några kunniga där...
"Batteriproblem" har jag aldrig fått på displayen, och eftersom du har fått det 3 ggr så är det nog just ett batteriproblem.

Minns inte namnet på de två jag pratade med. Men det är telefonnumret till Husqvarna i Huskvarna (har inte numret kvar). Den lite äldre jag talade med hade ett vanligt namn - typ "Karl Johansson" eller liknande. Be att få tala med teknikavdelningen för robotgräsklippare. Om de skulle be dig att kontakta din återförsäljare (vilket de i.o.f.s. aldrig bad mig) säg att du har "ett tekniskt problem som ingen åf tycks kunna svara på".

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer. Har själv funderat på vad han/de hette som jag talade med förra året. Men minnet är grumligt numera.

Själv fick min R40Li ett märkligt meddelande i förra veckan. Roboten hade stannat nära en lite smalare passage, i en liten lutning. Meddelandet på displayen var "Instängd". Högst märkligt; när jag tryckte "Start" fortsatte den som vanligt. Annars går den finfint i år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.