Ang nedgrävning... har grävt ner 150m av min totala längd på 230m, resterande till helgen. Klippt utan problem därefter och kabeln ligger inte spikrakt. Det viktiga och kritiska är tråden närmast basstationen.
Jag gjorde ny kartering efter jag grävde ner den, blir ytterligare 1 nu efter sista sträckan också...behövs inte alltid men jag gjorde det för att vara på säkra sidan o minska felkällor.
 
Gudahov skrev:
Välkommen till forumet.
....
Samtidigt är jag teknikintresserad och fascinerad av hur smart Indegon är tänkt att vara. Och jag förstår att det finns människor som tycker att det är roligt, spännande och fascinerande att få "leka" med teknologin.
...
Så tänkte nog några glada tyska ingenjörer på Bosch också när resan startade, undrar hur de tänker nu ...
Dessutom har de så, in den som en intelligent klippare, så de kan inte backa ut heller.

- Tänk vad mycket lättare det är att skriva mjukvaran till ett pucko!
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
eleson skrev:
Så tänkte nog några glada tyska ingenjörer på Bosch också när resan startade, undrar hur de tänker nu ...

Verdammte Scheisse!

;););)
 
M
mecklarn skrev:
[bild]

Jag satte klipphöjd på 9 och lindade sedan lämpligt många varv gummilist runt motorenheten, för att sedan vrida klipphöjden tills det tog stopp.
Nu sitter den utan glapp på höjd 6.
Jag han tyvärr inte provköra den ikväll utan får testa imorgon.
Nu har jag testat klipparen med den nya gummiupphängningen. Resultatet blev mycket bra. En helt annan upplevelse av maskinen, på högvarv är alla resonans och vibrationsljud borta från klippmotorn. Jag tycker fortfarande att det är obegripligt att den skall behöva varva upp så mycket men nu stör det inte längre. Om ni vill testa samma lösning så föfsök att hitta något mjukt som tar upp vibrationer bra. Jag tror tex att fönsterlist skulle fungera fint
 
Redigerat:
  • Gilla
Chips och 1 till
  • Laddar…
Då gäller det bara att tysta ner transmissionen på nått vis.. om/när jag får tillbaka min skall jag undersöka den saken..
 
  • Gilla
Tyk1 och 1 till
  • Laddar…
dennisson skrev:
Då gäller det bara att tysta ner transmissionen på nått vis.. om/när jag får tillbaka min skall jag undersöka den saken..
Skulle inte du häva ditt köp ?
 
Grymt bra av er att hjälpa de tyska ingenjörerna, hoppas nu de snappar upp detta och med krafttag kan få ordning på alla problem. Har ni som fått tillbaka dem märkt av några mekaniska åtgärder för att tysta maskinerna eller litar de på att det räcker att byta mjukvara? Jag tycker att de måste börja visa vilja att hjälpa alla som de lurat på halvutvecklade maskiner och inte bara chansa på små åtgärder..
 
mortimer skrev:
Skulle inte du häva ditt köp ?
Se min tidigare post..Det gick inte att häva (för tillfället) Men OM den saknar stöldlarm när jag får tillbaka den så åker den direkt tillbaka igen. De har ju 3ggr på sig att försöka åtgärda felet. Men jag känner på mig att den har larm när den kommer tillbaka och då sitter jag med röven i brevlådan tillsammans med den nya supereffektiva roboten.
 
dennisson skrev:
Se min tidigare post..Det gick inte att häva (för tillfället) Men OM den saknar stöldlarm när jag får tillbaka den så åker den direkt tillbaka igen. De har ju 3ggr på sig att försöka åtgärda felet. Men jag känner på mig att den har larm när den kommer tillbaka och då sitter jag med röven i brevlådan tillsammans med den nya supereffektiva roboten.
Då får man hoppas att röven inte är för stor så den får plats i brevlådan :D

Finns ju ett par punkter att gnälla på varje gång om man vill häva sitt köp, föranleda en service/reparation.

Hur är det, börjar det kommer klippare med ännu nyare build än 5167 ?
 
Min kom tillbaka med 5167 och saknar helt larm OM den stått så länge i basstationen att displayen gått ner i släckt läge.
Då kan man lyfta upp den utan att något händer.

Jag tar alltid bort den och sätter den i källaren mellan klippningar och den har inte en aning om att den varit borta när jag sätter tillbaks den någon/några dag(ar) senare.

Men den fungerar utmärkt annars, endast kantklippning som sker helt slumpmässigt (har skett två gånger på kanske 20 med inställningen varannan gång).
 
Redigerat:
Eriksgatan
dennisson skrev:
Men OM den saknar stöldlarm när jag får tillbaka den så åker den direkt tillbaka igen.
Ja, det kan du nog räkna med tyvärr. Ni som fått tillbaka klippare med b.5167 från BSC, fungerar era larm? Jag skickade in klipparen med 5.8 b.4435 till BSC med fungerande larm och fick tillbaka den uppgraderad till 5.8 b. 5167 helt utan vare sig larm eller knappljud. :eek:

Och när jag tidigare bytte in en 2012/5.7/4462 med fungerande automatiskt knapplås fick jag en 2013/5.8/4435 utan något knapplås.
Om jag efter 2 dagar nu skickar in den igen pga. detta, så vet man inte vad de tar bort för funktioner. Kanske de "uppgraderar" den igen genom att ta bort klipptallriken och hjulmotorerna så att den äntligen blir tyst?
 
  • Gilla
INDEGO och 1 till
  • Laddar…
Snabb fråga:
Stör bosch bosch?

Grannen har bosch och jag antar att jag måste ha en bosch då...
 
Det finns 5 kanaler att välja bland så det ska gå fint så länge ni väljer olika.

Min Indego har inga problem med grannens Stiga så det finns iallafall några fler alternativ.
 
Hej allihop!

Har lurat runt här i några veckor och köpte mig en Bosch Indego 75dB v5.8 build 4679. Nu duger det minsann att registrera sig och skriva när man fått problem tänker ni.. och detta har hänt:

Allt har fungerat riktigt bra i ca. 2 veckor (runt 8 klippningar). Idag skruvade jag ner höjden från 6 till 5 centimeter och då efter ca. 20 minuters klippning kom samma bekymmer med högt varv, vibrationer och oväsen från klippaggregatet.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=oEwKQPCVnFs

Om man lyssnar noga kan man skönja ljudet från drivmotorerna som annars låter en hel del, men blir överröstat av klippaggregatet.

Har inte läst hela denna tråd men en hel del och ska först prova nyckelomstarts-tricket. Alla tidigare klippningar har den kunnat ta hela tomten (767 kvm - hus och garage) utan att ladda, men inte nu när den varvade upp klippaggregatet så förblånat.

Undrar om den fick mosskänning och varvade upp p.g.a. det för att sedan hålla kvar i högvarvet även om det inte skulle behövas resten av klippsessionen.

Återkommer med hur det går.
 
Angående oljudet jag fick så provade jag följande:

Den fick ladda färdigt och gav sig ut igen. Hörde samma hemska oljud som nyligen uppstod när den kör klippaggregatet på högvarv.

Tryckte stopp, tog ur nyckeln. Borstade bort lite gräs (inte så mycket). I med nyckeln igen. Displayen vägrar tända upp. Stoppar den i laddstationen och då får displayen liv. Lät den gå ut i klippa igen och nu låter det normalt (eller iaf. som det gjorde från början, vilket jag kan acceptera):

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Ky1QJH4JHsQ

Den stannar och kalibrerar lite, vilket stör mig då den inte drar igång klippandet först efter ca. 2 meter när den är klar med kalibreringen.

Kan det vara så att den känner av att mer ström går till klippandet vid mer motstånd och ökar varvtalet och sedan inte fattar att den ska varva ner igen? En omstart med nyckeln verkade återställa varvtalet iaf.

Andra som har problem med vibrationer och ljud kanske inte blir hjälpa av en omstart ifall andra builds fungerar på andra sätt eller att problemet kanske beror på något annat som sitter löst eller så...
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.