I och med vädret blivit bättre så är det utsidan av huset och gården som kommer i första rummet. Detta trots att det kan ösregna stundtals ;)

Markarbetena börjar ta slut på framsidan av huset. Vi var lite obeslutsamma om vi skulle lägga grå singel 8-11 på hela ytan ( c:a 500 kvm) eller grå 0-16. Grå 0-16 har vi på vägen upp till huset så vi beslöt att dela ytan på framsidan mitt itu. Längs sidorna på huset och halva gårdsplanen har vi lagt grå singel från Öved och nu idagarna kommer vi att avsluta med att lägga 0-16 på resten fram till markvägen.

Vänster sida på huset
005-1_zpsbd610eb2.jpg

Höger sida på huset
012_zps65d8ab4c.jpg

Mellan stall och hus. (Vi har inte beslutat hur vi skall göra med trappan in till köket så därför saknas det trappa)
011_zps7471d5a6.jpg

Framsidan av huset (skall tillverka en plåt som skyddar elledningar som går in i huset)
009_zpsd533ca63.jpg

010-1_zpsaf514093.jpg

Kvällsbild
017_zps62850df6.jpg
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Detta inlägg skulle gjorts innan tidigareinlägg men ni vet: Fort och fel!!


Här är före bilderna efter färdiga bilderna

Som ni vet är de flesta skånegårdar stensatta framför hus och stall, så även vårt men det saknades en hel del sten så vi valde att ta bort de flesta stenarna och använda de till stenkistor föratt leda men även att ta bort vatten från gårdsplanen. Efter helgens intensiva regnande på c:a 80 mm fick vi ett kvitto på att detta fungerade.
044_zps9c0d56dc.jpg


045_zps53389779.jpg



048_zpsf58ce116.jpg


Som ni ser är höjderna lite olika om man tittar på husetfrån vänster till höger men så fick det bli. Detta är resultatet av att vi höjde huset!
053_zps53a82445.jpg]

Markduk användes

080_zpscfca6cc9.jpg
 
Så var maskinisten på besök i helgen. Vi la ut 0-16 och det räckte nääästan till allt. Fortsätter imorgon så det blir fint till Midsommar

Skarven mellan 0-16 och singel skildes åt med en bräda som sedan togs upp för att sedan paddas

002_zps509e7f4a.jpg

Vyer framifrån och lite från ovan

004_zpsb723fcaa.jpg

005-1_zps35dac4a3.jpg
 
  • Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
4 veckors semester tillbringades med arbete utvändigt infarten, hus och garage.

Altanen som inte är riktigt färdig då det fattas putsning på ovansidan av murblocken och några kryss men detta skall åtgärdas kommande helg om vädret tillåter detta.

Kavalkad av bilder på altanen som blev 45 kvm stor där toppskiktet består av kompositplanka och räcke av impregnerat trä som skall målas vitt nästa år om det blött färdigt!

019_zps94013c01.jpg

024_zpsc3cbc66f.jpg


054_zpsed6f0943.jpg

067_zpsb420264d.jpg

062_zps8df9a9d6.jpg

068_zpsd240c2de.jpg

073_zps576236c2.jpg

075_zps78babf69.jpg


Infarten blev ändrad så till vida att vi missade att följa de bågar som utgör häckar och planteringar. För att understryka detta sattes fem stycken granitstenar som blev över när vi rensat omkring huset.

018_zpsb5d03101.jpg

021_zpsefef9b5a.jpg

063_zps2cdd5b08.jpg

033_zps4c661cb5.jpg

Garaget fick ny yta bestående av betong istället för det jordstampade golvet...

031_zpsd0b5bd61.jpg

032_zpsafad0d6e.jpg

042_zpse593a1d8.jpg

047_zpsedf1ddab.jpg

Det blev en del iaf när man summerar denna semester... Kanske skulle ha semester.... :D
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
P
Intressant annorlunda lösning av altaninklädnad/yttrebärlina. Den vill vi se mer av när det är putsat och målat.
Kommer ni in med bil/lastbil till huset nu när granitblocken står där? Ser lite ut som utanför en stort elektronikvaruhus så man inte kan göra smash-and-grab rån...
 
När vi har putsat klart ovandelen på muren skall jag ta en bild från trädgårdsdelen för att visa att altanen smälter in hyfsat bra, alltså så står altanen inte ut från huset. När det gäller Smash and grab graniten har vi inte tänkt i de banorna men det kommer förbi en personbil om man är vääääldigt försiktig. Vi ville åstadkomma en delning mellan singel och bärlager på ett "naturligt" sätt. Granit i singel, bärlager och nu även i avdelarna.
 
Jag anar plåtskador, å svordomar...;):D
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Skulle vara sopbilen i så fall ;)
 
Då var putsning av muren klar sent igår kväll. Laddar bilder senare ikväll! Fattas några lister till stegen på trappan men de är beställda. Tyvärr måste vi vänta ett tag på att putsen skall torka ut så vi får vänta att måla putsen i samma färg som grunden.
 
Ibland så går det för fort!! :x Då vi tog måtten på öppningen där skjutdörrarna skall sitta i garderoben i grovköket, så fick jag det till c:a 2000 mm. Jag beställde tre st. 710 mm skjutdörrar. Efter det att jag satt fast skenorna upptäckte jag mitt misstag. Öppningen på vår markbrevlåda är betydligt större än när vi skall komma åt våra kläder i garderoben :D

Öppningen är c:a 1800 mm så totala öppningen kan aldrig bli större än 400 mm :|
Funderar på att flytta brytarna på väggen så jag kan sätta en skena till och därmed flytta en skjutdörr ut från första raden.

Jag tog överbliven panel som vi använt i taket.
104_zps71661cd6.jpg
 
Trappan som saknar en list på översta steget. Skall beställas..
image_zps5ce56b0d.jpg

Sista steget går att öppna i nederkant för att t.ex. sätta bete för möss.. :|
image_zps1cc0bff3.jpg

Putsen skall målas i samma färg som grunden har till höger.
image_zps6152dec5.jpg
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vilket oerhört fint jobb ni gjort, vackert hus!
 
F
Min avundsjuks-gen slår frivolter :)
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Tack snälla ni. Feed back är ett bra kvitto på att vi gjort nått rätt iaf... :)
 
Nu har sommarn och hösten varit förbi och den första stormen denna senhöst passerat. Konsekvensen av stormen blev 24 timmar utan ström men det gick förvånansvärt bra trots saknad av både vatten och ström. Värmen fick vi från den öppna spisen och en "kattvätt" påföljande morgon har ingen dött av ;)
Gasspisen gjorde att vi fick både the och ägg dagen efter på morgonen. Trögheten i både sula och väggar gjorde att vi kunde vakna med cirka 20 grader på morgonen efter vårt eldande på kvällen innan.

Satt vid datorn och gick igenom lite bilder på själva renoveringen. Kunde inte undanhålla dessa två bilder på framsidan av huset.

115.jpg

Efter
004_zpsb723fcaa.jpg

Vad har hänt sedan sist jag uppdaterade denna tråd?
Vi har planterat på baksidan en hel del samt en del på framsidan. Satt kantjärn av cortenplåt en cirka 60 meter.
Nu skall vi fokusera på insidan där bl a trappan ska ändras eller bytas ut. VI är inte riktigt nöjda med den. Lister skall sättas och räcke skall på plats. Socklar i köket ska också på plats! Garderoben i grovköket ska justeras efter de nya skjutdörrarna, vilket innebär att jag förmodligen får riva det jag satt upp för att kunna avsluta detta jobb snyggt. Köpt en 300 mm bred och 2800 lång "sarg till bubbelbadets nederkant. Den ska bilda en avslutning så man inte kan se de högre benen jag satt på badet så badet kom upp lite högre från golvet. Trösklar skall limmas.

Ja ni ser det är lite att göra nu under vintern.

Ja så fick vi tillökning i hönshuset. Vi har redan två tuppar så jag hoppas att detta lilla gryn är en höna.

006_zpsa22c887e.jpg

Tills nästa gång :)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.