mikkeh skrev:
Hej,
Hjälpte min svärfar att dra igång sin Indego. Allt har fungerat klockrent och vi är sjukt nöjda. Dock undrar vi hur man skall göra när man drar slingan från kanten ut mot ett träd och sedan runt det och tillbaka. Om vi lägger dom för nära varandra så gick indegon bara rakt förbi när han skulle lära sig trädgården så vi har separerat den betydligt och indegon klarade att följa tråden runt hela trädgården. dock har det nu resulterat i "strängar" ut mot träden där den ej klippt, kan någon ge tips på hur man löser detta smidigast?

// Mikke
Hej Mikke
Titta i manualen på sidan fyra bild nummer 7 http://www.varuhuset.se/res/PDFtidningar/BOSCH-Indego-10-svenska.pdf

Du drar ut tråden runt trädet och lägger sedan kabeln i samma spår som du gick ut tillbaka till ytterslingan.
 
Eriksgatan
mikkeh skrev:
Hej,
Dock undrar vi hur man skall göra när man drar slingan från kanten ut mot ett träd och sedan runt det och tillbaka. Om vi lägger dom för nära varandra så gick indegon bara rakt förbi när han skulle lära sig trädgården så vi har separerat den betydligt och indegon klarade att följa tråden runt hela trädgården. dock har det nu resulterat i "strängar" ut mot träden där den ej klippt, kan någon ge tips på hur man löser detta smidigast?
// Mikke
Hej och välkommen till Byggahus och Indegotråden, Mikke! :)
Det visas i bilderna i manualen på sid. 6 att öar skapar man genom att ha max 1 cm mellan trådarna när den går från ytterkant till en ö (t ex träd) och då skall inte klipparen följa den delen vid kartering. Med ett så litet avstånd tar magnetfälten ut varandra, klipparen kan inte läsa av att där går någon tråd och det är så man (oftast) vill att det skall fungera. Så detta är helt normalt och fungerar likadant för alla klipparfabrikat på marknaden.
När ni nu ökade avståndet flyttade ni på så vis trädet utanför klipparens klippområde och då är det självklart så att den inte klipper där.
Ibland står trädet väldigt nära yttergränsen (t ex 30-80 cm) och då kan det vara smartare att dra yttertråden runt trädet som ni har gjort men med ett större avstånd än 1 cm, t ex 20 cm mellan trådarna hela vägen från ytterbegränsningen till ön, för då tar kantklippningen det mesta av gräset mellan träd och yttergräns.
Läs också detta inlägg: #2525
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Hej och välkommen till Byggahus och Indegotråden, Mikke! :)
Det visas i bilderna i manualen på sid. 6 att öar skapar man genom att ha max 1 cm mellan trådarna när den går från ytterkant till en ö (t ex träd) och då skall inte klipparen följa den delen vid kartering. Med ett så litet avstånd tar magnetfälten ut varandra, klipparen kan inte läsa av att där går någon tråd och det är så man (oftast) vill att det skall fungera. Så detta är helt normalt och fungerar likadant för alla klipparfabrikat på marknaden.
När ni nu ökade avståndet flyttade ni på så vis trädet utanför klipparens klippområde och då är det självklart så att den inte klipper där.
Ibland står trädet väldigt nära yttergränsen (t ex 30-80 cm) och då kan det vara smartare att dra yttertråden runt trädet som ni har gjort med ett större avstånd, t ex 20 cm, för då tar kantklippningen det mesta av gräset mellan träd och yttergräns.
Läs också detta inlägg: #2525
TACK! Vi trodde Karteringen blev fel för att den inte gick runt trädena under kartering.... så vi gjorde rätt först men trodde vi gjorde fel så vi gjorde sedan fel, intressant :D
 
Förresten, nu när vi lägger slingan rätt igen, skall vi göra en ny kartering (den har kört i ca 2 veckor) eller bara rätta slingan utan kartering?
 
Någon på forumet som har en Indego som har svårt att hitta hem när det är ladd-dax?
Hur uppför den sej isf?
 
Eriksgatan
mikkeh skrev:
Förresten, nu när vi lägger slingan rätt igen, skall vi göra en ny kartering (den har kört i ca 2 veckor) eller bara rätta slingan utan kartering?
Den ändringen kan fungera utan kartering, det är ingen risk att testa om det fungerar. Klipparen kommer ev. att säga till att den känner av att något skumt har hänt och ber då om att man skall kartera om. Att kartera om kräver att kartan som byggts upp under två veckor raderas och då blir tyvärr klipparen lika "dum" igen som ny...
 
  • Gilla
puttman
  • Laddar…
mikkeh skrev:
Förresten, nu när vi lägger slingan rätt igen, skall vi göra en ny kartering (den har kört i ca 2 veckor) eller bara rätta slingan utan kartering?
När inte längre verkligheten stämmer överens med kartan så skall ny kartering göras. I annat fall kan klipparen bli helt vilse i pannkakan. Jag växlade från 1cm till 20cm till biltältet och klipparen irrade runt bakom och kände inte alls igen sig.
osboda skrev:
Någon på forumet som har en Indego som har svårt att hitta hem när det är ladd-dax? Hur uppför den sej isf?
Klipparen går rakt fram tills den stöter på slingan och följer den sedan medsols fram till basstationen. Om den känner igen sig så kan den lämna slingan och gena över del av gräsmattan fram mot plattan.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
När inte längre verkligheten stämmer överens med kartan så skall ny kartering göras. I annat fall kan klipparen bli helt vilse i pannkakan. Jag växlade från 1cm till 20cm till biltältet och klipparen irrade runt bakom och kände inte alls igen sig.

Klipparen går rakt fram tills den stöter på slingan och följer den sedan medsols fram till basstationen. Om den känner igen sig så kan den lämna slingan och gena över del av gräsmattan fram mot plattan.
Då kan man fråga sig HUR den navigerar för att ta sig till basen?
 
M J skrev:
Är det ett 90-graders-hörn med rak tråd på båda sidor om? Finns det omarkerade hinder innaför hörnet?
Hade problem med hörnet så jag hade flyttat in tråden och ökat avståndet till hindret, vilket gjorde att tråden blev för lång. Satte en extra pinne och spände slacket in mot klippytan. Vinkeln blev då ca 45grader och sedan lika mycket tillbaka igen för att bli av med överbliven tråd. Har nu klippt och kortat tråden i stället och nu verkar det funka igen.
 
Hej ny på forumet idag men följt denna tråden ett bra tag (läst det mesta) och till slut köpt en indego för att teknik intresset tog över.:surprised:
jag har installerat min indego och den har nu klippt 2ggr utan större problem
det är 78 db med 4200 rpm med mjukvaru version 5,7 men jag har ej tagit reda på build version ännu.
jag ansåg också att efter första klippningen så lät klippar motorn för mycket, och bestämde mig för att ta reda på varför (lät som ett skallrande oljud pga vibrationer)
Jag vände på klipparen och tyckte att ringen som sitter som ett slags knivskydd runt knivtallriken satt lite glappigt och kunde vid lite vibrationer skapa oljud.
Jag noterade även att hela upphängningen av klipparmotorn med knivtallriken var lite glappig
Efter att har skruvat av knivtallriken fick jag se att denna skyddsring bara sitter fast i snäppfästen (lite löst) och skruvarna som det finns infästningar för saknas:x. Helt klart en förenkling vid monteringen av indegon, men konsekvensen har nog inte Bosch tänkt på
fram med 3st rostfria skruvar som passar att dra i plasten och skruva fast ringen, hela motor upphängningen bestämde jag mig för att kika på senare om det inte blev bättre med en fastdragen skyddsring ( alltid en förbättring i taget, så man vet vad som händer och ger bäst resultat)
Döm om min förvåning vilken markant skillnad på ljudet det blev när jag körde igång den igen:wow:.

Tänkte mest att detta kunde vara ett tipps att kolla upp hur det är för er som tycker att den låter mycket vid höga varvtal på klippmotorn.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
osboda skrev:
Då kan man fråga sig HUR den navigerar för att ta sig till basen?
Basstationen skickar en modulerad ström genom slingan. Denna ström skapar ett riktat magnetfält utmed tråden. Om klipparen inte vet hur den tar sig tillbaka via kartan så letar den reda på slingan. Slingans magnetfält visar i vilken riktning basens ingång kan nås. Klipparen följer därefter tråden fram till plattan. Jag hoppas jag var tydlig nog denna gången...
 
Tyk1 skrev:
... bestämde jag mig för att kika på senare om det inte blev bättre med en fastdragen skyddsring ( alltid en förbättring i taget, så man vet vad som händer och ger bäst resultat)
Döm om min förvåning vilken markant skillnad på ljudet det blev när jag körde igång den igen:wow:.
Jag antar att du stängde av med startnyckeln när du joxade med upphängningen... Det är på så vis mina senaste oljud försvunnit... En omstart av klipparens dator kan ha med oljudets försvinnande att göra.
 
Jag har bara ett varvtals läge på min 4200 rpm 5,7:a som det verkar som, har aldrig hört något annat vartal.
jag kan fortfarande höra att den kör på samma varvtal, men nu låter det betydligt mindre.:rolleyes:
 
Tyk1 skrev:
Jag har bara ett varvtals läge på min 4200 rpm 5,7:a som det verkar som, har aldrig hört något annat vartal.
jag kan fortfarande höra att den kör på samma varvtal, men nu låter det betydligt mindre.:rolleyes:
Samma här med 5.8... Det lät som samma varvtal hela tiden men med obalans ibland utan att hitta orsaken. Min "obalans" försvann bara genom att stänga av och starta om med nyckeln.
 
Waxinator skrev:
Samma här med 5.8... Det lät som samma varvtal hela tiden men med obalans ibland utan att hitta orsaken. Min "obalans" försvann bara genom att stänga av och starta om med nyckeln.
Ok, då får det bli bevakning om min lösning hjälpte eller ej.
för visst stängde jag av med nyckel, man är ju rädd om dom små fingrarna....
Helt klart är dock att denna "skydds ringen " en gång är konstruerad för att skruvas fast, och inte bara snäppast fast som min var monterad i alla fall.
jag får medela senare om mitt oljud kommer tillbaka eller ej
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.