När jag efterfrågade att få tillgång till den senaste mjukvaran, fick jag följande svar.
Tyvärr finns det ingen mjukvara än som man kan installera själv.
När det släpps en uppdatering kommer den att finnas tillgänglig på hemsidan.

Det svaret tyder ivf på att vi förhoppningsvis ska kunna få den möjligheten med egen SD-uppdatering framöver, det skulle ju säkert avlasta BSC endel. Men det kan ju vara så att de vill ha in alla "problemmaskiner" just nu för att kunna fixa barnsjukdommar, samt kanske plocka ut diagnoistikdata för att använda till utveckling/buggrättning & annan optimering?
 
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Jag hade från början 4462 och nu 5167. Motorn ej bytt (såvida de inte har gjort det i lönndom) och ungefär 250 meter begränsningstråd. Jag fick karteringen att fungera bara en gång på 4462-versionen och som sagt, stor skillnad på klippbeteende efter uppgraderingen (tänker mindre, klipper mer :)).
Nu är jag faktiskt riktigt nöjd, kan bara klaga på att den låter som en radiostyrd bil.
Tack, det här är intressant. Hade jag själv varit tekniker och bytt ut motorn skulle jag också ha satt på en ny etikett med 3900 rpm. Jag antar att etiketten på klipparen fortfarande är densamma med 4200 rpm på? Den låter mycket alltså, men låter klippmotorn mer än tidigare, och låter den konstant lika högt under klippningen eller varierar motorvarvtalet en del beroende på belastning från tjockare gräs? Min egen bedömning är att den nya motorn märkt 3900 rpm på fullvarv låter högre än vad 4200 rpm-motorn låter, men är nästan helt tyst när den har sina bättre stunder.
 
Redigerat:
Eriksgatan
frav skrev:
När jag efterfrågade att få tillgång till den senaste mjukvaran, fick jag följande svar.
Tyvärr finns det ingen mjukvara än som man kan installera själv.
När det släpps en uppdatering kommer den att finnas tillgänglig på hemsidan.

Det svaret tyder ivf på att vi förhoppningsvis ska kunna få den möjligheten med egen SD-uppdatering framöver, det skulle ju säkert avlasta BSC en del.
Precis det jag kommer ihåg, och det är därför det är intressant och väldigt positivt ifall Dr Ost har fått en så ny mjukvara till en gammal maskin som de inte har bytt till nya motorn på.

Det hade ju kunnat bli så att nya uppgraderade mjukvaruversioner aldrig kommer att läggas ut pga. att uppgraderingen som stöder en annan motorstyrning inte fungerar med de äldre motorerna och att Bosch vill inte att 1000-tals Indegoägare med 4200 rpm uppgraderar själva och pajjar sina maskiner, varvid de får väldigt mycket att göra... Men fungerar det med Dr Osts klippare har åtminstone jag kvar hoppet om framtida uppgraderingsmöjligheter.
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Tack, det här är intressant. Hade jag själv varit tekniker och bytt ut motorn skulle jag också ha satt på en ny etikett med 3900 rpm. Jag antar att etiketten på klipparen fortfarande är densamma med 4200 rpm på? Den låter mycket alltså, men låter klippmotorn mer än tidigare, och låter den konstant lik högt under klippningen eller varierar motorvarvtalet en del beroende på belastning från tjockare gräs? Min egen bedömning är att den nya motorn märkt 3900 rpm på fullvarv låter högre än vad 4200 rpm-motorn låter, men är nästan helt tyst när den har sina bättre stunder.
Jag märkte direkt en skillnad när jag fick tillbaka min maskin att klippmotorn lät mindre, men jag är helt övertygad om att det är en fråga om mjukvarureglering. Den slutsatsen drar jag utifrån att det även kan låta rejält mycket mer när den varvar upp när den klipper mossa :). Dvs motorhastigheten har de nog sänkt vid normalgång via nya mjukvaran. Som några andra har skrivit så tenderar den att varva upp under hela klippvarvet om den har stött på ett jobbigt område. Då låter den mer som en trimmer, men det är såklart ett övergående problem efter ett par dagar när gräset och mossan har blivit kortare.
Dock, så länge som hjulmotorerna låter som en radiostyrd bil så är inte klippmotorn något problem rent ljudmässigt anser jag....

Det här kanske ger en ny kategori i forumet "Har 3900 rpm-versionen en ny motor eller inte?". Min gissning är att den inte har det :).
 
Eftersom det är fredag så kan man ju fortsätta att vara lite wild and crazy och spekulera kring varför Bosch inte erbjuder uppgradering av mjukvara via hemsidan. Ni får tre alternativ att rösta på:

1. Man har förvisso en standardiserad SD-anslutning för att läsa in ny mjukvara, men det kräver ytterligare ett par hemliga handgrepp som bara en Bosch-tekniker klarar. av

2. Bosch är rädda för att det kommer bli ännu fler supportärenden av att folk försöker sig på uppgradering på egen hand än att Bosch gör det själva. Pest eller kolera där de har valt det senare alternativet.

3. Bosch anser sig ha lagt så pass mycket tid på att utveckla mjukvaran så att de vill inte riskera att koden hamnar hos en konkurrent, dvs även om mjukvaran som läggs ut på hemsidan är i binär form så kanske någon klurig person på Husqvarna e.d. kan extrahera ut logiken.

Jag röstar nog på alternativ tre, dvs de kommer nog vad det lider lägga ut möjligheten till uppgradering, men de vill vinna tid i konkurrensen med andra leverantörer (ok, lite konspiratoriskt men fullt möjligt :)).
 
peternicklas
Dr Ost skrev:
Eftersom det är fredag så kan man ju fortsätta att vara lite wild and crazy och spekulera kring varför Bosch inte erbjuder uppgradering av mjukvara via hemsidan. Ni får tre alternativ att rösta på:

1. Man har förvisso en standardiserad SD-anslutning för att läsa in ny mjukvara, men det kräver ytterligare ett par hemliga handgrepp som bara en Bosch-tekniker klarar. av

2. Bosch är rädda för att det kommer bli ännu fler supportärenden av att folk försöker sig på uppgradering på egen hand än att Bosch gör det själva. Pest eller kolera där de har valt det senare alternativet.

3. Bosch anser sig ha lagt så pass mycket tid på att utveckla mjukvaran så att de vill inte riskera att koden hamnar hos en konkurrent, dvs även om mjukvaran som läggs ut på hemsidan är i binär form så kanske någon klurig person på Husqvarna e.d. kan extrahera ut logiken.

Jag röstar nog på alternativ tre, dvs de kommer nog vad det lider lägga ut möjligheten till uppgradering, men de vill vinna tid i konkurrensen med andra leverantörer (ok, lite konspiratoriskt men fullt möjligt :)).
Läser man det patent som finns så är det ingen som kan släppa en klippare som klipper i någon form av parallellklippning, patentet är just ett patent på parallellklippning.
 
Dr Ost skrev:
Eftersom det är fredag så kan man ju fortsätta att vara lite wild and crazy och spekulera kring varför Bosch inte erbjuder uppgradering av mjukvara via hemsidan. Ni får tre alternativ att rösta på:
...
Jag röstar nog på alternativ tre, dvs de kommer nog vad det lider lägga ut möjligheten till uppgradering, men de vill vinna tid i konkurrensen med andra leverantörer (ok, lite konspiratoriskt men fullt möjligt :)).
Kanske inte helt tokigt tänkt trots fredagsyran...
Min Neato X25 Dammsugarrobot uppdateras via USB kabel. Jag måste först ladda ner och installera en programvara som sedan via Internet kontrollerar och laddar in senaste version direkt via kabeln.
Det går ju dock att kryptera koden och packa upp den direkt i klipparen så jag lutar nog mer åt:

4. Koden är fortfarande så pass buggig att de väntar tills de betat av alla pågående fel och levererar uppdateringen i samband med inplanerade *Indego 20" lanseringen. (Version 6.0 ?)
 
Waxinator skrev:
Kanske inte helt tokigt tänkt trots fredagsyran...
Min Neato X25 Dammsugarrobot uppdateras via USB kabel. Jag måste först ladda ner och installera en programvara som sedan via Internet kontrollerar och laddar in senaste version direkt via kabeln.
Det går ju dock att kryptera koden och packa upp den direkt i klipparen så jag lutar nog mer åt:

4. Koden är fortfarande så pass buggig att de väntar tills de betat av alla pågående fel och levererar uppdateringen i samband med inplanerade *Indego 20" lanseringen. (Version 6.0 ?)
Det som talar emot alternativ fyra är väl att då skulle de ju inte passa på att uppgradera till senaste version när man har inne klipparen på service, dvs de inser själva att många fel är mjukvarurelaterade.

Förresten, var det konstaterat att de hade fått igenom patentet? Låter på ett sätt konstigt att man kan ta patent på ett rörelsemönster som man själv har haft under alla år som gräsklippare har funnits...
 
Dr Ost skrev:
Förresten, var det konstaterat att de hade fått igenom patentet? Låter på ett sätt konstigt att man kan ta patent på ett rörelsemönster som man själv har haft under alla år som gräsklippare har funnits...
Ja, innebär det att alla som klipper sin gräsmattor traditionellt nu måste klippa med annat mönster än parallellt fram och tillbaka :p
 
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Alltså, det jag kan se är att WIPO säger om
WO2009138140) CONTROL METHOD FOR A ROBOT VEHICLE, AND ROBOT VEHICLE

att det redan finns ett patent US 5696675: "Route making system for a mobile robot"

så claim 1 och 14 uppfyller inte PCT's krav på nyhetsvärde (Prior Art).

Det borde därför inte bli något patent eller i vart fall inget stark patent när claim 1 inte godkänns.
 
Fortsätter min berättelse
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193959-bosch-indego-10-robotklippare-167.html#post1758879


Dag 7 Idag har klipparen kört parallellklippning på lite större ytor, och även klippt runt några av öarna. Det är fortfarande inte klippt längs ytterslingan, vi får väl se när den får för sig att ge sig på en kantklippning. Rejäla spår längs ytterslingan på vissa ställen då den var gång den ska till laddstationen följer ytterslingan hela vägen tills den hittat laddstationen. Idag hände samma sak som tidigare
2013-06-10 20.17.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den står på tråden med displayen helt död. Räcker med att trycka på någon knapp så startar den upp laddar kartan och frågar om den ska fortsätta sedan dyker detta meddelande upp och när man klickar på "Färdig" så räknar den ner och så fortsätter den klippa igen. Ingen av gångerna har den stannat på samma ställe utan det är olika var gång. Vid 22 stod den på plats i laddstationen.

Dag 8 Nu har den kört en hel vecka och den har fortfarande inte klippt längs ytterslingan dock så ser man roboten klippa mer och större delar av tomten. Det är fortfarande en hel del stopp och tänkande men den klipper mer och mer. Idag har den fungerat utan problem.
 
B.l.a samma problem med min numer tillbakaskickade maskin med den skillnaden att när jag väckte min döda display så stod samma felmed som du har, men jag fick knappa in min pinkod varvid maskinen startade/bootade om och jag blev tillbakaslängd till huvudmenyn. (Meny och klipp) Där blev jag tvungen att trycka "klipp" och då gick maskinen tillbaka till laddstationen via kanttråden. Precis som din så hände detta på random ställen och maskinen stod alltid PÅ slingan, aldrig utanför.
 
Dr Ost skrev:
Det som talar emot alternativ fyra är väl att då skulle de ju inte passa på att uppgradera till senaste version när man har inne klipparen på service, dvs de inser själva att många fel är mjukvarurelaterade. ...
Du har helt rätt. Vad jag menade är att officiella uppdateringar (V6.0?) inte blir allmänt tillgängliga för nedladdning ännu ett tag. Det är klart att de passar på att lägga in senaste förändringen i samband med service. Så länge de inte byter ut V5.8 till annat nummer så är det fortfarande buggfixar till befintlig version. Det är ett bra sätt för dem att få sin senaste programversion testad i verklig drift.
 
Martin, att du inte på en vecka har fått tomten klippt skulle jag vilja säga är onormalt. Efter att jag fick ny mjukvara så var den faktiskt hyfsat normal efter ett par turer. Jag hade reklamerat...
 
Dr Ost skrev:
Jag hade från början 4462 och nu 5167. Motorn ej bytt (såvida de inte har gjort det i lönndom) och ungefär 250 meter begränsningstråd. Jag fick karteringen att fungera bara en gång på 4462-versionen och som sagt, stor skillnad på klippbeteende efter uppgraderingen (tänker mindre, klipper mer :)).
Jeg har 4462. Jeg har sett venstrevridingsfeilen en gang. Jeg drev og gjorde om kabelen mye i starten, tre ganger tror jeg. En av gangene fikk jeg den typiske venstrevidningsfeilen, jeg kjente den igjen med én gang etter beskrivelser her på forumet. Men de to andre gangene har kartleggingen gått helt fint. Roberto (klipperen min) virker ganske bra og klipper pent. Men han kantklipper aldri. Det har ikke vært mye virring rundt på tomta, han begynte å klippe med én gang. Men han klipper større og større firkanter om gangen, for hvert klipp. Han følger kabelen mye, så det blir spor der, selv om han aldri har kantklippet. Men det er nok fordi jeg har mye mose at det blir spor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.