Hejsan
Här är en liten rapport från min indego installtion. Min är en 2012 med 5.7 installerades i fredags 7/6 och första start på kvällen. Roboten programmerades från start med tids fönstret 09-22 samtliga dagar i veckan. Tomtens gräsyta är 13-1400m2 har 420m tråd och har 15 öar bestående av träd, sandlåda, tvättställning, brunn och gunga.

Dag 1 första start: Roboten går ut och gör en kartering och följer tråden runt hela varvet och stannar mot laddstationens baksida, klockent, Går sedan efter instruktion in i laddstationen och laddar. Därefter åker den ut och börjar kartlägga trädgården vidare, kör väldigt mycket på framsidan av huset och går mest runt kring ytterslingan. Detta pågår i ca 4 timmar utan laddning, klipper några meter här och där men mest kör den runt och kartlägger.

Dag 2 Väldigt lik dag ett den går ut kl 09:00 som bestämt är ute 4-5 timmar och går sedan in för laddning klipper någon enstaka lite snutt här och där. Vid 22 tiden står den i laddstationen igen.

Dag 3 Ut kl 09:00 nu har den börjat intressera sig väldigt för alla öarna och åker runt den oftast två varv innan den går vidare. Nu har den börjat klippa några bitar som den ska men oftast väldigt korta små fyrkanter med ca 2-3m. Fortfarande inte mycket klippt och denna dag bestämde jag mig för att hjälpa klipparen så den inte skulle behöva klippa i väldigt långt gräs eftersom den bara klippt sporadiskt här och där. Tillbaks i laddstationen 22:00

Dag 4 ut kl 09:00 Nu börjar det hända grejor, hela framsidan klippt under dagen dock inte ute i kanterna men den har klippt de mesta, dock fick jag idag hämta klipparen då den plötsligt stannat och displayen var helt släck. Tänkte den kört slut på sitt batteri och bar därför tillbaka den till laddstationen, hände ingenting när jag satt den i laddstationen. Konstigt, jaja ut med den röda start nyckeln väntade någon minut och sedan i med den igen. Sådär nu vaknade den igen fick knappa in pinkoden och sedan dök detta felmeddelande upp "Saknas signal från kanttråden - 151" Trots att roboten stod mitt på kanttråden när jag lyfte bort den till laddstationen. Signalen på laddstationen lyste med fast grönt sken.

När jag klickat mig ur menyn så kom den vanliga menyn med klippschemat upp och nu gick den ut och fortsatte klippa/kartlägga fortfarande ute mellan 4-5 timmar ute och körde mer runt öarna vissa mer intressanta än andra som jag uppfattade det. Under dessa dagar har den dessutom ofta stannat på flera ställen och tänkt ibland kortare stunder och ibland upp till ett par minuter. 22:00 tillbaka i laddstationen

Dag 5 kommer ut på morgonen innan jobbet och tittar på displayen. Helt död igen vaf-n trycker på den vänstra översta knappen och då tänds displayen och roboten startar upp märklig detta beteende har jag inte sett till innan.
Kl:09:00 ger sig roboten ut och klipper denna dag klipps det mycket mer och den tänker mindre. Hela framsidan samt delar av baksidan av tomten blir klippt, roboten är ute och far runt 4-5 timmar per laddning, laddar sig en timme sedan ut igen. tillbaka i laddstationen vid 22

Dag 6 (idag) Roboten ut vid 09:00 idag märks att den kantklippt stora delar av ytterslingan samt att den även betat av baksidan av trädgården. Den klipper mer och mer och far inte runt och kartlägger så mycket. Dock hade samma sak hänt som dag 4 när jag kom hem stod den helt död på ett ställe på baksidan av trädgården. Samma felmeddelande "Saknas signal från kanttråden - 151" Trycker till på översta vänstra knappen och vips vakar roboten till, visar felmeddelandet och frågar om den ska fortsätta klippningen, trycker okey och klipparen snurrar ett varv och fortsätter sedan sin klippning. Nu ser gräset klippt ut på 90% av trädgården men det finns fortfarande ställen den inte varit och klippt på. Men det ser ju ut att gå framåt. Fortsättning följer :)

/Martin
 
  • Gilla
N_Fredriksson
  • Laddar…
Vad har du för version/utgåva av robot och laddare ?
 
mortimer skrev:
Vad har du för version/utgåva av robot och laddare ?
Varför skriver ni inte in era versioner i medlems Informationen ?
Jag försöker föregå med "gott" exempel... Högst upp "Inställningar - Redigera signatur - Spara signatur".
 
Martinbj skrev:
Hejsan
Här är en liten rapport från min indego installtion..... Fortsättning följer :)
/Martin
Hej Martin. Jag känner igen mycket av det du skriver. Visst blir man frustrerad i början av all ineffektivitet men sedan blir man lycklig för att den verkar fortsätta. Displayen går uppenbarligen i viloläge när maskinen stannar men då trycker man som du säger bara på en av "knapparna" så att den vaknar (långsamt). Min fick akut problem med att den inte hittade kanttråden - trots att den stod på den som din. Snart så var det så illa att den inte ens gick från stationen så då fick det bli service. Jag ställde frågan till Bosch om det var något att rengöra vid sensorn till kanttråden men fick inget vettigt svar om det utan att ändra signal-id vilket inte gjorde saken bättre. Det är flera här som haft problem med just att maskinen larmar för att den inte hittar kanttråd men jag har inte haft tid att leta tillbaka och förhöra mig om hur det har gått med deras problem.
 
Glappiga skarvar/dålig kontakt?
Har själv råkat ut för samma, kör gardenas silikonfyllda kontakter på ett par ställen, litar inte riktigt på dom.
Skall löda dom riktigt istället och köra med krympslang isolertejp.
 
Martinbj skrev:
Hejsan
Här är en liten rapport från min indego installtion. Min är en 2012 med 5.7 installerades i fredags 7/6 och första start på kvällen. Roboten programmerades från start med tids fönstret 09-22 samtliga dagar i veckan. Tomtens gräsyta är 13-1400m2 har 420m tråd och har 15 öar bestående av träd, sandlåda, tvättställning, brunn och gunga.

Dag 1 första start: Roboten går ut och gör en kartering och följer tråden runt hela varvet och stannar mot laddstationens baksida, klockent, Går sedan efter instruktion in i laddstationen och laddar. Därefter åker den ut och börjar kartlägga trädgården vidare, kör väldigt mycket på framsidan av huset och går mest runt kring ytterslingan. Detta pågår i ca 4 timmar utan laddning, klipper några meter här och där men mest kör den runt och kartlägger.

Dag 2 Väldigt lik dag ett den går ut kl 09:00 som bestämt är ute 4-5 timmar och går sedan in för laddning klipper någon enstaka lite snutt här och där. Vid 22 tiden står den i laddstationen igen.

Dag 3 Ut kl 09:00 nu har den börjat intressera sig väldigt för alla öarna och åker runt den oftast två varv innan den går vidare. Nu har den börjat klippa några bitar som den ska men oftast väldigt korta små fyrkanter med ca 2-3m. Fortfarande inte mycket klippt och denna dag bestämde jag mig för att hjälpa klipparen så den inte skulle behöva klippa i väldigt långt gräs eftersom den bara klippt sporadiskt här och där. Tillbaks i laddstationen 22:00

Dag 4 ut kl 09:00 Nu börjar det hända grejor, hela framsidan klippt under dagen dock inte ute i kanterna men den har klippt de mesta, dock fick jag idag hämta klipparen då den plötsligt stannat och displayen var helt släck. Tänkte den kört slut på sitt batteri och bar därför tillbaka den till laddstationen, hände ingenting när jag satt den i laddstationen. Konstigt, jaja ut med den röda start nyckeln väntade någon minut och sedan i med den igen. Sådär nu vaknade den igen fick knappa in pinkoden och sedan dök detta felmeddelande upp "Saknas signal från kanttråden - 151" Trots att roboten stod mitt på kanttråden när jag lyfte bort den till laddstationen. Signalen på laddstationen lyste med fast grönt sken.

När jag klickat mig ur menyn så kom den vanliga menyn med klippschemat upp och nu gick den ut och fortsatte klippa/kartlägga fortfarande ute mellan 4-5 timmar ute och körde mer runt öarna vissa mer intressanta än andra som jag uppfattade det. Under dessa dagar har den dessutom ofta stannat på flera ställen och tänkt ibland kortare stunder och ibland upp till ett par minuter. 22:00 tillbaka i laddstationen

Dag 5 kommer ut på morgonen innan jobbet och tittar på displayen. Helt död igen vaf-n trycker på den vänstra översta knappen och då tänds displayen och roboten startar upp märklig detta beteende har jag inte sett till innan.
Kl:09:00 ger sig roboten ut och klipper denna dag klipps det mycket mer och den tänker mindre. Hela framsidan samt delar av baksidan av tomten blir klippt, roboten är ute och far runt 4-5 timmar per laddning, laddar sig en timme sedan ut igen. tillbaka i laddstationen vid 22

Dag 6 (idag) Roboten ut vid 09:00 idag märks att den kantklippt stora delar av ytterslingan samt att den även betat av baksidan av trädgården. Den klipper mer och mer och far inte runt och kartlägger så mycket. Dock hade samma sak hänt som dag 4 när jag kom hem stod den helt död på ett ställe på baksidan av trädgården. Samma felmeddelande "Saknas signal från kanttråden - 151" Trycker till på översta vänstra knappen och vips vakar roboten till, visar felmeddelandet och frågar om den ska fortsätta klippningen, trycker okey och klipparen snurrar ett varv och fortsätter sedan sin klippning. Nu ser gräset klippt ut på 90% av trädgården men det finns fortfarande ställen den inte varit och klippt på. Men det ser ju ut att gå framåt. Fortsättning följer :)

/Martin
Min Indego har uppträtt precis som din fast min har dessutom haft väldigtvsvårt att hitta hem!
Blivit stående med tomt batteri vid många tillfällen!
En annan skillnad är att min klippare har hållit på så här i hela 12 (tolv) dagar och hela gräsmattan är fortfarande inte klippt! Mycket körning och lite klipp!
Har satt min toleransgräns till 14 dagar, funkar den inte då så blir det retur Hornbach!
 
hc77 skrev:
Tack för snabbt svar.

Dum fråga men vad är då vitsen med kantklippningen? Då bör den ju ta kantgräset vid den vanliga klippningen?
Nu äger ju inte jag en indego, men vågar mig på ett svar då ingen annan gjort så. Tanken med kantklippning är väl främst inte att klippa längre ut, utan att klippa hela kanten kontinuerligt! Det blir väl i praktiken (teorin?) bättre, då den annars avverkar kanten som ett resultat av en himla massa vändningar och korta klipplängder.
 
Bockstensmannen skrev:
Glappiga skarvar/dålig kontakt?
Har själv råkat ut för samma, kör gardenas silikonfyllda kontakter på ett par ställen, litar inte riktigt på dom.
Skall löda dom riktigt istället och köra med krympslang isolertejp.
Det hade nog behövts lite specifikationer och beskrivningar på hur kabeln egentligen fingerar.
Man kan ju väldigt enkelt mäta om kabeln är hel (utan avbrott) med en ohm-mätning. Min ligger på mellan 5 och 10 ohm. Dessutom så har laddstionen inte larmat när klipparen har problem att hitta tråden.
Nästa spörsmål är hur täta skarvarna måste vara. I princip så är väl sändaren galvaninskt isolerad så att skador på kabeln inte ska göra något. Det man skulle kunna tänka sig är att ett par skador skulle kunna innebära att signalen följer jorden i stället för kabeln och därmed lurar klipparen men att få så låg resistans i marken så att det skulle hända är otroligt även om det är fuktigt och nygödslat.
Hur djupt kan kabeln ligga? Den kommer att sjunka med tiden när gräsklipp och till sist rötter kommer att trycka ner den i marken.
Hur beter signalen sig när kabeln ligger i vattenpölar efter en rgnskur eller bevattning?

Om det inte finns några regler i manualen så borde inget av detta vara något problem kan man tycka.....
 
  • Gilla
Gimbal
  • Laddar…
hc77 skrev:
Den klipper 13 cm över tråden vid kantklippning men klipper den även 13 cm över tråden vid den vanliga klippningen?
Nej.

Klipparen är ju tänkt att gå fram och tillbaka i raka linjer och vända så fort nosen går över kanttråden. Knivarna under bakre delen av klipparen är ju då inte ens i närheten av gräset vid tråden. Enda chansen är om klipparen väljer ett fält som ligger jäms utmed tråden. Detta är mindre troligt i smala, rundade passager eller där tråden inte ligger helt rak flera meter. Alltså kan man välja att någon gång garanterat få gräset klippt utmed hela tråden. ("Kantklippning: Aldrig - Varje gång - Varannan gång")
 
Redigerat:
ensamgud skrev:
Jag svarar på mitt eget inlägg här, har mätt upp min trädgård med Google Maps och det landade på ca 350m kabel, utan öar. Så det ska nog gå att hamna under 450. Ca 980m2 gräs. Ska ställa klockan med tuppen och gå ut och dra sista kabeln, ska bli spännande att starta upp den och se hur (om) den funkar. Verkar vara många som har problem med sina.
Hur mäter jag upp min tomt via google maps som du har gjort...? Testat men vet inte hur man gör..
 
pgerts skrev:
Det hade nog behövts lite specifikationer och beskrivningar på hur kabeln egentligen fungerar.
Slingan fungerar som en elektromagnetisk spole. Ett magnetfält skapas runt tråden med en viss magnetisk riktning beroende av strömriktningen. De två spolarna i klipparens front känner av detta magnetfälts styrka och riktning.
Man kan ju väldigt enkelt mäta om kabeln är hel (utan avbrott) med en ohm-mätning. Min ligger på mellan 5 och 10 ohm. Dessutom så har laddstionen inte larmat när klipparen har problem att hitta tråden.
Basstationen skickar ut signalen som skapar magnetfältet för klipparen men troligen är denna information enkelriktad. Basstationen vet alltså inte vad klipparen gör på gräsmattan. Basstationen känner bara om signalen går igenom slingan med tillräcklig strömstyrka.
Nästa spörsmål är hur täta skarvarna måste vara. I princip så är väl sändaren galvaninskt isolerad så att skador på kabeln inte ska göra något. Det man skulle kunna tänka sig är att ett par skador skulle kunna innebära att signalen följer jorden i stället för kabeln och därmed lurar klipparen men att få så låg resistans i marken så att det skulle hända är otroligt även om det är fuktigt och nygödslat.
Avbrott eller dålig kontaktskarv påverkar naturligtvis hela slingan, men om två närliggande oisolerade skarvar får tillräckligt stark elektrisk överledning så kan möjligtvis den "kortslutna" delen av slingan ge svagare magnetisk signal. Kabeln som medföljer är belagd med tenn vilket skyddar den från fuktangrepp. Jag löder mina skarvar och jag har aldrig sett fuktskadade kretskort där lödtenn påverkats. Om man däremot skarvar med klämmande (skärande) kabelskarvar så gäller det att hindra fukten från att komma åt den frilagda koppartråden som annars ärgar.
Hur djupt kan kabeln ligga? Den kommer att sjunka med tiden när gräsklipp och till sist rötter kommer att trycka ner den i marken.
Hur beter signalen sig när kabeln ligger i vattenpölar efter en regnskur eller bevattning? Om det inte finns några regler i manualen så borde inget av detta vara något problem kan man tycka.....
Magnetfältet minskar med avståndet till avkännaren så gräv inte ner slingan mer än ett par tre centimeter, bara lagom så att gräsrötterna täcker den. Vatten påverkar men inte i nämnvärd grad i detta fall.
 
Hej!
Jag har precis köpt mig en Indego 2013. Vad jag inte kan se i manualen som beskriver installationen är hur nära man lägger tråden om man tex har plattor i samma höjd som gräset. Jag vill ju att den skall gå ut på plattan så man inte behöver kantklippa. jag har även en mur i samma höjd som gräset och även där vill jag ju att klipparen går ut på muren men utan att ramla ner. Jag antar att jag bara kan dra tråden dierkt mot plattorna men hur gör jag vid muren??. Kunde inte hitta något i tråden heller (har nu inte läst hela kan erkännas)
 
Redigerat:
Ang hur djupt man kan lägga kabeln... i en av Boschs filmer så lägger de kabeln under plattor, som normalt sett brukar vara 5cm. Så 6cm ska inte vara några problem. Läst någonstans om ner mot 20cm också men sålänge man hålelr sig på maxdjup 10cm är det inga problem.
 
Combi skrev:
Hej!
Jag har precis köpt mig en Indego 2013. Vad jag inte kan se i manualen som beskriver installationen är hur nära man lägger tråden om man tex har plattor i samma höjd som gräset. Jag vill ju att den skall gå ut på plattan så man inte behöver kantklippa.
Här kommer lite siffror som du kan mäta efter...:D

Avkännarna för tråden ligger ca. 16 cm bakom fronten.
Klipparens knivar når 24 cm bakom fronten och 12 cm innanför sidorna.
De klipper 26 cm brett ( 13cm på var sida om tråden vid kantklippning).
Alltså när den klipper in mot kantstenarna så stannar den med fronten 16 cm över tråden
och då är knivarna 8 cm ifrån tråden.

Kan du få under tråden under plattorna så fungerar detta men annars får du ha tråden synlig ovanpå.
 
Jag fick problem i ett hörn där maskinen fastnade. Flyttade in kabeln max 50cm. Flera gånger har den kört förbi tråden och stannat och larmat för att den är utanför kabeln. Har både gjort laddstationen spänningslös samt använt röda nyckeln. Enda lösningen för att få ordning på detta är väl radera kartan och kartera om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.