En aspekt som kanske inte belysts i tråden (?) är ju att om jag som köpare hittade tätskikt och klinker under en duschkabin skulle jag förutsätta att resten av huset har motsvarande innovativa lösningar vad gäller tak, dränering och el etc.
 
Det blev med både fix och fog, ganska svenne alltså och inget att ta kort på. Men hinner jag göra en testmontering på en lös skiva där jag sätter några plattor i tätmassa så skall jag ju ta kort på det och försöka kolla hur lång tid det tar tills det torkar.
Nyfiken: du har ganska rätt i din spaning, det är ett gammalt hus och den "reparationen" jag gjort kanske är den mest seriösa grejen på hela huset... Tidigare ägare har lämnat många egendomliga spår efter sig...., så varför ändra på den traditionen?? :) Men det är ju väldigt långt utanför ämnet.
 
Enda invändningen jag har mot att testa det du gör är väl att det blir jäkligt kladdigt..foga med tätskickt känns ju som helt lönlöst...Men visst om ingen skall gå på det så är det väl bara att köra...

En fråga bara... Kommer klinkersen syna alls? för du har ju skrivit att den skall vara under kabinen? jag gissar på att något kommer synas för annars undrar man ju varför du vill lägga klinkers alls.

Fogmassa måste även se tusen gånger bättre ut än tätmassa mellan klinkers..
 
Ja det borde bli kladdigt. Jag tänkte göra ett test framigenom och rapportera. Det mesta är helt dolt, men ca 8cm av tre plattor sticker fram på sidan av duschkabinen, där hade annars tätskiktet varit synligt. Man skulleäven kunna tänka sig att sätta klinkersen i tätmassa, men ta fog i skarvarna. Finns massa intressanta varianter! Speciellt om man "fusklägger" på ett underlag som flexar såpass mycket att fix kan spricka.
 
Nu är det ju redan gjort men mina tankar om varför det kan vara dumt hänger ihop med att ett badrumsgolv har fall. Är golvet platt är det ju inget större problem, lite "bambi på hal is", men så länge man står still går det bra. Men med fall kommer ju den hårda klinkerplattan att glida nerför mot golvbrunnen i det sega tätskiktet.
 
Jag tror det är fel tänkt.
Tätskiktet är segt men inte flytande, det är härdat så det rinner inte längre utan bara fjädrar. Tänk på att man sätter tätskikt upp på väggen i ett våtrum, i detta sätter man sedan klinkers med hjälp av fix. Hade inte fixet något "fast" att sitta i hade hela kakan åkt iväg...
 
Med tillräcklig belastning glider det iväg ändå, särskilt i ett tjockare lager. När man gör det på normalt sätt är det ju dels ett väldigt tunt lager jämfört med planen här, sedan är det plattor hela vägen, så att de står på varandra.
 
Jag hade ju inte tänkt sätta mer än någon mm tjockare än vanligt. Men det gör ingen skillnad. Antingen härdar materialet eller så gör det inte det. Dom bitarna jag testat är genomhärdade på några dagar och sedan är det bara flex, ingen flytning så då kan det inte ändra form mer än till att det inte flexar längre (så det går tillbaka när lasten försvinner). Bestående deformation kan bara fås om man lastar såpass att det spricker. Jag får väl sätta fast en platta på väggen ute i pannrummet och mäta en gång om året för att se hur fort den halkar ner... Jag skulle säga att den inte kommer flytta sig alls.
 
Det är klart att man skall experimentera om man har möjligheten, men gör det i så fall som ett experiment först. Jag menar att du kan testa, gärna under längre tid på en modell eller lab-mock-up. Att införa obeprövade metoder utan att ha mycket goda argument för att det kommer att fungera, är inte en bra ide'
 
Jo men på detta forum får man ju inte mycket till vettig feedback, mest massa painkuttryck om att det är emot alla lagar och regler och att himlen kommer falla ner över mig om jag inte följer alla upptänkliga krav. Minimalt med vettig feedback utan mest rena gissningar. Det leder ju ingenstans. Man måste kunna analysera varför lagar och regler finns, vad för syfte dom har. Dessutom kunna diskutera funktionen på material utanför det ursprungliga användningsområdet. Den viljan saknas här folk verkar tro att man bara kan använda saker till det som står på paketet, verkligheten är en annan.
 
Hobbymekk skrev:
Jo men på detta forum får man ju inte mycket till vettig feedback, mest massa painkuttryck om att det är emot alla lagar och regler och att himlen kommer falla ner över mig om jag inte följer alla upptänkliga krav. Minimalt med vettig feedback utan mest rena gissningar. Det leder ju ingenstans. Man måste kunna analysera varför lagar och regler finns, vad för syfte dom har. Dessutom kunna diskutera funktionen på material utanför det ursprungliga användningsområdet. Den viljan saknas här folk verkar tro att man bara kan använda saker till det som står på paketet, verkligheten är en annan.
Men du som är utvecklare borde väl veta att man utvecklar mot ett syfte/funktion?
Alla beräkningar, tester och utvärderingar i en utvecklingsfas baseras på kriterier som ska uppfyllas. Sen om slutanvändaren använder produkten till något helt annat, mot det är avsett för, är chansen minimal att det fungerar som den "uppfinningsrika" slutanvändaren tänkt.
 
Redigerat:
Man utvecklar mot en spec. Men den färdiga produkten kan mycket väl uppfylla även andra krav, men det får man inte reda på om man inte testar. Och det kommer knappast tillverkaren att prova.
Tror du att ett 110 avloppsrör för inomhusbruk inte funkar ute i trädgården? Eller tvärsom? Dom är framtagna för att uppfylla olika specar och är bara godkända för sin specfika användning. Men i många fall är det bara färgen som skiljer, och godkännandeprocessen dom gått igenom. Men i praktiken är det samma rör, men det får bara användas på det ställe som godkännandet säger.
 
Hobbymekk skrev:
Man utvecklar mot en spec. Men den färdiga produkten kan mycket väl uppfylla även andra krav, men det får man inte reda på om man inte testar. Och det kommer knappast tillverkaren att prova.
Tror du att ett 110 avloppsrör för inomhusbruk inte funkar ute i trädgården? Eller tvärsom? Dom är framtagna för att uppfylla olika specar och är bara godkända för sin specfika användning. Men i många fall är det bara färgen som skiljer, och godkännandeprocessen dom gått igenom. Men i praktiken är det samma rör, men det får bara användas på det ställe som godkännandet säger.
Spec.? Scoop heter det i utvecklingssammanhang.
Avloppsrör är inte adekvat gällande topic.
 
Jaså du har aldrig hört talas om en kravspec??
Avloppsrör hör väl rätt mycket till ett våtrum?
 
Vilken PDP arbetar du efter i dina utvecklingsprojekt?
Avloppsör vs tätskiktsmassa...
Jag tror den utvecklingsprocessen såg lite olika ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.