tompathepilot skrev:
De ska väl dessutom spelas baklänges för att budskapet skall höras? Skitsvårt med cdskivor! :D
Jag har en ny vinylsvarv som man faktiskt kan köra baklänges.
Är väl egentligen en DJ grej.

Men det är mest Bach och Mozart på plattorna. Duger det :(
 
D09
KnockOnWood skrev:
Jag undrar jag.

Det där har du väl läst i Kalle Anka, om knattarnas Gröngölingpatrullen.
Eller i Bamse.

Eller har du praktiserat tricket själv? På hedersord!
Jag som är uppväxt med Kalle, knattarna och gröngölingarna litar blint på deras bok. ALLT står med där ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag undrar jag.

Det där har du väl läst i Kalle Anka, om knattarnas Gröngölingpatrullen.
Eller i Bamse.

Eller har du praktiserat tricket själv? På hedersord!
Jag har både läst tricket i Kalle Anka och praktiserat det själv i min ungdom på kaniner. - En kanin...
( Kaniner är kanske ett av de mer korkade djuren, och finns i oanade mängder på Gotland)
Vi var typ 9 år gamla och planen var att fånga kaniner för att ha dem som husdjur.
Vi hade agnat med en hög maskrosor och gömt oss i en lada några meter bort.
Problemet uppstod då vi faktiskt lyckats lägga trälådan över en kanin och därefter på något sätt skulle få ut den därifrån ...
Enda sättet att gå vidare var att lyfta på lådan, och då reagerade förstås kaninen precis som den skulle, det dammade till vid våra fötter och så var den borta.
Vi la ner projektet.
Nu, sisådär 40 år senare, har jag tittat på en del fällor som används dagligen, och de flesta är faktiskt lika simpla, den stora skillnaden är att lådan och pinnen kräver att någon rycker i snöret.

Filmen nedan är förvisso orelaterad, men fällan har en del likheter...
Notera handen som innanför glaset klipper snöret.
http://www.youtube.com/watch?v=dv5RICL4gIs



Edit:
(nu blir jag säkert bannad för djurplågeri..., -nej, det var inte jag som katapultade ekorren.)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
hyggabus skrev:
Enda sättet att gå vidare var att lyfta på lådan, och då reagerade förstås kaninen precis som den skulle, det dammade till vid våra fötter och så var den borta.
En mening som räddade min dag! (y)
 
hyggabus skrev:
...
( Kaniner är kanske ett av de mer korkade djuren, och finns i oanade mängder på Gotland)
Vi var typ 9 år gamla och planen var att fånga kaniner för att ha dem som husdjur.
Vi hade agnat med en hög maskrosor och gömt oss i en lada några meter bort.
Problemet uppstod då vi faktiskt lyckats lägga trälådan över en kanin och därefter på något sätt skulle få ut den därifrån ...
Enda sättet att gå vidare var att lyfta på lådan, och då reagerade förstås kaninen precis som den skulle, det dammade till vid våra fötter och så var den borta.
Vi la ner projektet...
Små sorkar skall inte ge sig på rabbis :cool:
 
Haha, det är ju ett magiskt trick. Jag och min polare David fångade en gigantisk råtta just med låda när vi var 6-7 år som vi sen bar hem till morsan. Hon var inte lika impad som oss... :)
 
Seriöst förslag:

Talade med en kompis som berättade vad en man som han träffat för många år sedan gjorde.

Spänn en lina/tråd på ca 1m ovan marken.
Trä på ett rör på linan/tråden, lagom för skatan att greppa om.
Placera mat åt skatan på sådant sätt att skatan kommer att greppa röret.

Eftersom röret kommer att snurra av skatans tyngd så vänds skatan upp och ned. Är avståndet precis rätt så vågar skatan inte släppa greppet om röret; den kommer att flaxa vilt i panik/desperation, men vågar inte släppa greppet.

Om detta är 100% sant får du prova dig fram till. Det låter rimligt med tanke på filmsekvenser som visats på TV och som finns på nätet av fåglar som "vänds upp och ned" när de landar på mindre stabila fästen.

Nyckeln till framgång med denna metod är alltså att det måste vara så lågt att fågeln inte tror sig kunna vrida runt sig i flykten, och så högt att den inte vågar testa att "falla på backen".

Se'n var'e nått tips om att salt maten för skatan - lär bli mycket god underhållning när skatan torkar näbben mot backen (ngt om saltet svider/irriterar/retar "näshålorna").

Lycka till ! :)
Ser fram emot din rapport, gärna med bilder, på skat-jakten.
 
Redigerat:
Redigerat:
Tänk på att om du fångar den räcker det inte med att du kör den fem mil bort. Den är hemma lika snabbt som du. Vi testade det på en kråka när jag var liten... :-/
...det slutade med att den infångades igen och råkade drunkna i en tio-litershink...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
...dum fråga, men ingen annan har ställt den.

Varför gör skatan som den gör?

Finns det annat man skulle kunna göra för att få stopp på skatans annorlunda beteende än att -döda- den?
 
BMW fahrer skrev:
...dum fråga, men ingen annan har ställt den.

Varför gör skatan som den gör?

Finns det annat man skulle kunna göra för att få stopp på skatans annorlunda beteende än att -döda- den?
Här berodde det på en skata/kattlek, katten låg kvar för att lock till sig skatorna, men dom blev värre och värre, till slut anföll dom i gäng. Katten skulle vara i närheten av oss och vår dotter, då fick det vara nog. En borta ur flocken och problemet försvann. Jag är en verklig djurvän, hackspetten som förstört vår fasad lever efter alla möjliga vänliga försök, sist gjorde jag en atttrapp och satte på husväggen. Men den var inget "hot"... Förstår verkligen grundtanken med hela tråden och inget jag egentligen gillar, men ska problemet lösas gör man det på bästa (snabbaste sätt). Inga experiment. Men bara min åsikt...
 
BMW fahrer skrev:
Seriöst förslag:

Talade med en kompis som berättade vad en man som han träffat för många år sedan gjorde.

Spänn en lina/tråd på ca 1m ovan marken.
Trä på ett rör på linan/tråden, lagom för skatan att greppa om.
Placera mat åt skatan på sådant sätt att skatan kommer att greppa röret.

Eftersom röret kommer att snurra av skatans tyngd så vänds skatan upp och ned. Är avståndet precis rätt så vågar skatan inte släppa greppet om röret; den kommer att flaxa vilt i panik/desperation, men vågar inte släppa greppet.

Om detta är 100% sant får du prova dig fram till. Det låter rimligt med tanke på filmsekvenser som visats på TV och som finns på nätet av fåglar som "vänds upp och ned" när de landar på mindre stabila fästen.

Nyckeln till framgång med denna metod är alltså att det måste vara så lågt att fågeln inte tror sig kunna vrida runt sig i flykten, och så högt att den inte vågar testa att "falla på backen".

Se'n var'e nått tips om att salt maten för skatan - lär bli mycket god underhållning när skatan torkar näbben mot backen (ngt om saltet svider/irriterar/retar "näshålorna").

Lycka till ! :)
Ser fram emot din rapport, gärna med bilder, på skat-jakten.

Menar du att skatan kommer att hänga upp och ner och flaxa tills den dör?
 
Hahahaha! Skulle vilja se skatornas min när Orville kommer flygande! (y)
 
Jag har raderat några inlägg här som jag uppfattade som djurplågeri.

Annars klassas skata som skadedjur som du har rätt att avliva och jaga utan jakträtt. Läs mer här under rubriken Jakt utan jakträtt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt_i_Sverige

Där står också att jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara, vilket slås fast i jaktlagen och regleras i jaktförordningen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt.

Luftgevär kan användas vid för jakt på skata, som föreslås här i tråden. Dock måste kalibern vara minst 5,5 mm och utgångshastigheten minst 180 m/s och kulan ska ha konstruerats för att expandera/deformeras.
 
  • Gilla
Matarese och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.