Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag fick med knivar men har inte monterat dom än, vi får se till helgen.
Återgångskablen testade jag igår,1 st med ca 18-20 cm imellan som på simulatornsidan( hondamiimo.se) och den kör över kablen, den saktar in lite men kör över, jag har 35 cm överlappning inställt. Kommer den lite snett mot kablen kan den vända men då kan det ju bli mer än 35 cm med imellan så klart. Men jag tycker min klipper länge och har inga problem med att den får köra en lång väg till laddstationen så den behöver jag nog inte ha installerad.
 
MBygga skrev:
Hur blir det då när den klipper? Vänder den när den träffar på kilen eller "fattar" den att det endast är en vägledning till laddaren. Den tror ju inte att det är en öledning som den bara skall köra över då ledningarna inte ligger tätt ihop antar jag :confused:.
Hej! Ny här på forumet, har nyligen köpt en Miimo 300. På denna länk står lite om guidekabeln, kolla sida 5:
http://www.taylorstools.co.uk/Miimo brochure 2013.pdf

Edit: Jag kan ju lika bra skriva här vad som står, ifall länken skulle sluta att fungera.
Mowing mode: the mower passes parallell wires separated by less than 20 cm.
Searching & returning home mode: The mower can trace parallell wires separated by less than 20 cm - shortcut wire.
Jag tyder detta som att det kan vara ca 1-20 cm avstånd mellan kablarna vid återgångsslingan. Mindre än 1 cm mellanrum känner den inte av slingan alls.

Hälsningar Thompa
 
Redigerat:
Jag har för övrigt också problem med gula toppar, har inte fått mina nya knivar än. Har ni som fått nya bladen hunnit testa dem än?

Bygg Matte, har det blivit någon skillnad med lexanskivan?

Hälsningar Thompa
 
Vi har haft dom nya knivarna ett par dagar nu och jag tycker mig se en förbättring av klippresultatet.Nu har jag ställt ner den till 4 cm och med den mängd mossa via har som lägger sig som ett vitt dun på gräset är det svårt att bedöma helheten. Vi installera en återgångsslinga igår kväll som vi la 80 cm ifrån centrum laddstation med 20 cm mellanrum nästan hela vägen och vek ut till 35 cm ca. 30 cm innan vi kom på områdesslingan.Och varför vi vek av till 35 cm beror på att när roboten följer områdesslingan för laddning så ska den inte kunna köra över återgångsslingan som den gör vid klippning.
 
Fungerar återgången bra då?

Har ni ställt om känsligtheten?
 
Jag har själv inte lagt någon återgångsslingan så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Jag råkade tyvärr dra av en skruv till en av knivarna häromdagen. Typiskt...

//Thompa
 
Efter lite testande så kan jag konstatera att 13,5 cm mellan slingorna och 35 överlappning fungerar hos oss även när roboten klipper diagonalt över slingan. Det ska fungera med 20 cm mellan slingorna om man ställer in 45 överlapp enligt återförsäljarn i Karlstad.
 
Hej Antti,

Har du fortfarande inte märkt av några gula grästoppar med dina nya knivar? Jag har fortfarande inte fått mina.

//Thompa
 
Hoppla! Kom på att jag inte kollat brevlådan idag, så jag var just ut och gjorde det. Där låg ett fint brev från Honda, nu är det bara att tuta och köra!
 
Hej Thompa,

Jag är i Norge och jobbar nu och kommer hem tll midsommar.Då lär vi se hur grästopparna ser ut.
 
Ni som funderar på Hondas robotklippare bör även fundera på hur deras återförsäljare tillhandahåller tillbehör och reservdelar. Är sedan en lång tid nöjd Honda ägare (har en enstegssnöslunga, tvåstegsslunga, bensinklippare, elverk samt en liten röjsåg). Det är främst deras bensinmotorer som fungerar år efter år, tror den äldsta maskinen har 15-20 år på nacken. Detta var tills för någon månad sedan när det gick hål på trimmerhuvudet till röjsågen och jag behövde ersätta det. Ringde till 4-5st återförsäljare i Stockholm, det tog en hel dag efter som det just nu är högtryck hos dem. Det är något som man minst får räkna med efter som man annars kan tvingas åka runt för att få tag i Honda tillbehör!

Jag ringde till följande Återförsäljare i Stockholm:

- Carlsöner, kopplade mig till reservdelar, de hade varken hela trimmerhuvud eller den trasiga delen hemma på hylla.
- Hondacity, säljer bara kompletta nya maskiner, inga tillbehör.
- Håkma, lång väntetid, tyckte att jag skulle komma in med röjsågen så de kunde beställa hem trimmerhuvud alt se om de hade någon tredjepartslösning som skulle kunna passa.
- Södermalms Trädgårdsmaskiner, hade inga tillbehör hemma men kom med förslaget att köpa Husqvarnas istället som har samma gänga. Vilket jag till slut gjorde.

Att behöva göra rent en hel maskin, åka in för att visa upp och sedan ännu en gång åka till butiken för att hämta upp är för mig helt uteslutet. Ringde även till Bromma skog och trädgård där jag sedan tidigare köpt en Hondaslunga, dessvärre så säljer de inte Honda i år. Min slutsats är att flera av återförsäljarna inte erbjuder Honda tillbehör i sina butiker eller lagerhåller simpla slitagedelar.
 
Bygg Matte skrev:
Japp, precis samma problem hos oss!

Vi har kört vår Miimo ett par veckor nu och gräsmattan är välklippt, MEN alldeles gulgrön pga att topparna är söndertrasade.
Min teori är att det är den "inovativa" fläkten som är boven. Det syns tydligt om man tittar på klipptallriken att fläktvingarna har fungerat som klippare. Eftersom hastigheten är lägre längre in på disken och det faktum att vingarna INTE är knivar så trasar dessa istället sönder gräset.

I Kombination med den bristfälliga manualen kan jag inte påstå att jag är nöjd...
Tråkigt om det som var en USP (Unique Selling Point) vilken ju avhandlades högt och lågt i början på tråden nu verkar vara en belastning. Konstigt att de inte själva märkt detta i sin utprovning :confused:.
 
Bygg Matte skrev:
Sådär, nu har jag skruvat fast en tunn plastskiva (lexan 0,3mm) mellan knivarna och disken. Hela disken är alltså helt slät och luftvingarna är förtäckta.

Återkommer med resultatet...
Blev det någon förbättring?
 
ImageUploadedByByggahus.se1371063523.598420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omskött, nybytta knivar och lackskyddad med arcticlean sealant. Redo för grönbete!
 
Redigerat:
Ny Miimo-ägare sedan igår :) men några problem... Har bara "vågat" använda snabbinställning än så länge, men har ändå tre problem i "AutoQ" läget:

1) Miimon lämnar laddstationen innan fulladdad, exvis 18% laddning

2) När den lämnar åker den bara omkring UTAN att klippa. (Ändrar jag till MAN börjar den klippa direkt.)

3) Jag kan inte ställa in Timer 1 för nattklippning, exvis 23:00-08:00 (däremot funkar 08:00-23:00). Har inte heller lyckats med att få tid för Timer 2 att sparas.

Tips och ideér mottages tacksamt
:)
nets
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.