kysan skrev:
Har haft mest problem med en hackspett som förstört halva fasaden, fridlyst så den klarade sig. Men satte upp en atrapp, funkade knappt en månad...
Våra hackspettar (större hackspett, hannen är röd i nacken) nöjer sig med att äta av fågelmaten.
Bäst gillar de jordnötterna och emellanåt också talgbollar.
Sitter helst upp och ned och käkar, kanske för att inte spilla på magen.
Men de har aldrig aldrig varit till något besvär.
Nu i juni är de borta. De är väl fullt upptagna med barnuppfostran inne i snårskogen :)
 
Har fem hål i fasaden, bor någon småfågel nu. Men jävligt irriterande med Hacke...
 
KnockOnWood skrev:
Det är nog mest för att skrämma bort osaliga andar.

Var det Kizz eller Iron Maiden på skivorna?
De ska väl dessutom spelas baklänges för att budskapet skall höras? Skitsvårt med cdskivor! :D
 
Pappa har hängt upp fisknät över fasaden ca 10 cm ut, det håller iallafall hackspetten borta
 
Har du inte tilläggsförsäkring mot skadedjur?
Det är ju ett solklart Antisimex fall!
Säg till när de kommer på jakt - så vi andra får ta med våra solstolar och beskåda skådespelet -:D

Låter som din skata låtit sig inspireras i dåligt uppförande av trädgårdshuliganerna, björktrastarna. En skata är väl inget, vänta du tills en liga av björktrastar finner glädje i att skövla din tomt -:D
De fega kräken kommer i horder från 5-10st till massinvasion. Om de var på fordringtur var det väl en sak, men de gör som vissa bipedala homoni non sapies, har sönder allt de kommer åt och de eggar varandra dessutom!

Den ammunition som jag funnit effektiv är jordkockor. När en kocka träffar en björktrast så hörs det -:D
Flocken tar ögonblicklingen till flyckten... omgrupperar sig... återkommer med förnyad kraft... spanare placeras i omgivande terräng och varnar huvudtruppen för fara (det analkande tvåbenta monstret). Man får i alla fall tillfredställensen att se att de snabbt lär sig skottvidden - de håller sig konstant utanför den ;)

Vattenslangen, bra vattentryck, och ett gott sprutmunstycke kan göra underverk det med!
Gisses vad de beklagar sig när de hamnar i duschen!
:D

Det är absolut inget att skratta åt när någon drabbas av djur som väljer att gå till attack.

Men det är klart... det här har ju viss humoristisk effekt ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZIA-vhVndho
http://www.youtube.com/watch?v=QEHoJ3cOCy8
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
På BMW fahrers beskrivning låter det som om vattenpistol vore bättre vapen än luftgevär.
 
Funderar på om soft airgun, svagare luftvapen som skjuter plastkulor, kunde skrämma iväg odjuret utan att skada det? Det svider nog att bli träffad men är antagligen ofarligt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Fred vom Jupiter skrev:
Funderar på om soft airgun, svagare luftvapen som skjuter plastkulor, kunde skrämma iväg odjuret utan att skada det? Det svider nog att bli träffad men är antagligen ofarligt.
Finns med lasersikte o automatläge he he
 
D09
Med paintball kan man ju se om det är samma som återkommer ;)
 
Hej!

har haft exakt samma problem, flög in mina fönster hela tiden.

Efter flera försök med luftgevär gav jag upp då dom drog som en avlöning så fort man visade sig eller öppnade en dörr.

Såhär gjorde jag:
1. La ut brödbitar på strategiskt ställe som jag kunde få fri skottlinje ifrån ett fönster. Detta gjordes 3 nätter i rad.
2. Lånade en hagelbössa.
3. Fjärde natten gick jag upp kl 4 då det var mörkt och satte mig helt stilla och inväntade skadedjuren.
4. Sköt ihjäl fanskapet. Problemet löst!

Lycka till!
 
Fred vom Jupiter skrev:
Funderar på om soft airgun, svagare luftvapen som skjuter plastkulor, kunde skrämma iväg odjuret utan att skada det? Det svider nog att bli träffad men är antagligen ofarligt.
Olagligt att jaga med sådana, och de skjuter hårt nog för att skada en fågel. De kan mycket väl spräcka en fågels tunna skalle, eller knäcka skelettdelar. Trust me, jag har haft rejäla bulor och blodvite efter att ha fått en skur i ansiktet.

Däremot skulle man tex kunna skrämma bort vildsvin med välriktade skott mot bakdelen med en airsoftbössa. Jag vet inte om det är lagligt, men det skadar inte dem.

Skjut skatan med något som är kraftigt nog eller låt bli.
 
Mikael_L
Carl_Elvis skrev:
Sean Banan borde hålla det mesta s.k. intelligent liv på avstånd.
OK, det verkar alltså på skator, kråkor och andra intelligenta fåglar.
Men zombies och dörrförsäljare slipper man inte ...
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Den simplaste fällan gör man av en låda eller bur som man ställer upp och ned lutad mot en pinne. I pinnen knyter man ett snöre som man kan , utan att visa sig , rycka . Sen låter man lådan med pinne och snöre stå ett par dagar och lägger något ätbart under. Då vänjer sig skatan vid att lådan inte är farlig och att det finns mat under. Typ dag 3 rycker man i snöret.
 
hyggabus skrev:
Den simplaste fällan gör man av en låda eller bur som man ställer upp och ned lutad mot en pinne. I pinnen knyter man ett snöre som man kan , utan att visa sig , rycka . Sen låter man lådan med pinne och snöre stå ett par dagar och lägger något ätbart under. Då vänjer sig skatan vid att lådan inte är farlig och att det finns mat under. Typ dag 3 rycker man i snöret.
Jag undrar jag.

Det där har du väl läst i Kalle Anka, om knattarnas Gröngölingpatrullen.
Eller i Bamse.

Eller har du praktiserat tricket själv? På hedersord!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.