Wikells är det som gäller.Där finns alla möjliga kombinationer av väggar men priserna är satta som genomsnitt av ett större område och en viss omfatting av byggnader. Priserna är uan moms.
 
seniorkonsult skrev:
Enk Projektet ; Gabbe1; Vad menar du egentligen? Det är väl självklart att man frågar om priser när man bygger annars har man väl något fel eller gott om slantar. Jag vet lika väl som ni att man får rabatter även om de oftast inte är i närheten av entreprenörernas men det får man ta. Entreprenörerna skall ju också leva även om de många gånger har hutlöst med påslag.
Vvs- och elprylar köper du mycket billigare på andra sidan sundet (för de som bor i närheten).
Det handlar ju även om hur många kunniga bekanta och släkt man råkar ha. Det är väl f ö inte många från mitten av Sverige som far till Polen el Tyskland och handlar?
Jag menar bara att "vanliga dödliga egenbyggare" ofta kan få lika bra pris på byggmaterial som byggföretagen, och detta utan allt för mycket tjat och gnäll.
Vidare menar jag att den låga byggkostnaden i vårt fall inte beror på specialpriser, svågerpolitik, extraordinära förmåner eller vad du nu vill kalla det, jag menar att alla som bygger ett eget hus kan komma ner i samma inköpspriser som mig om de anstränger sig.
Jag tror att de flesta redan har insett detta, men det verkar som att du envisas med att hänga upp dig på och antyda att jag skulle ha allt från eget sågverk till gratis arbetskraft.

Angående inköpspriserna hos entreprenörer så har snickarfirmorna inte så feta rabatter.
Jag har en släkting med egen byggföretag (nej han/de har inte vart involverade en enda timme i mitt bygge) och jag kollade upp hans inköpspriser på material innan jag började bygga. Dock visade det sig att jag själv kunde få lika bra eller bättre rabatter när jag frågade runt.
 
Än en gång, de priser jag redovisade var ju för jämförelse med entreprenad. Det är väl bra och inte minst duktigt att du lyckats med att så kraftigt hålla ned kostnaderna. Kanske vore idé att starta en tråd/underökning för at se vad forumets användare betalt för sina hus? Problemt är nog att få med alla kategorier, billiga som mindre billiga.
 
seniorkonsult skrev:
Än en gång, de priser jag redovisade var ju för jämförelse med entreprenad. Det är väl bra och inte minst duktigt att du lyckats med att så kraftigt hålla ned kostnaderna. Kanske vore idé att starta en tråd/underökning för at se vad forumets användare betalt för sina hus? Problemt är nog att få med alla kategorier, billiga som mindre billiga.
Just den här tråden handlar om att bygga sitt eget hus i lösvirke och vad det kan kosta....
För min egen del var det enbart det pris som belastade mitt konto som har varit intressant...ev entreprenadskostnader var nog det sista jag funderade över då.....
 
Mitt bygge gick på ca 10.000/m2. Detta var ca 100m2 tillbyggnad uppåt samt totalrenovering av befintlig undervåning.
Nu har jag valt dyra ytskikt, fönster och material i övrigt vilket drar upp kostnaden. (kataloghus ligger på ca 25000/m2 för liknande material)

Jag förstår inte varför branschen ex via seniorkonsult hela tiden skall hävda att bygga är dyrt och vi andra som synar korten har fel, det verkar som att de vill att vi skall tycka att 15.000/m2 är billigt.

Det handlar inte om egen skog eller stora rabatter, utan att ha koll som byggherre. Det är ganska lätt att komma under de kostnader som branschen hävdar är omöjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Ni har väl sett artikeln om lösvirkeshus i sista utskicket från Byggahus? Visserligen från 2004 med mindre isolering än dagens krav. Intressant.
[länk]
Det finns även ett par andra artiklar på sidan.
Räknade bara lite snabbt i huvudet men det såg ut att hamna runt 5000:-/m2....ifs var väl inte köket med i priset men garaget var med i stället.....
 
1.800 000 delat med 190 m2 får jag till 9,500 cirka...
Sedan index från 2004. Moms såg jag ine om det var med men det antar jag.
 
M
seniorkonsult skrev:
1.800 000 delat med 190 m2 får jag till 9,500 cirka...
Sedan index från 2004. Moms såg jag ine om det var med men det antar jag.
Du får dra bort
"Snickare (1620 timmar a´ 325kr)526 500 kr",
1.27Mkr på 190kvm är väl 6700kr/kvm. Väldigt bra ändå, eller hur? Priserna står de är inklusive moms.
 
D09
Jag tycker entreprenadpriserna är intressanta, det är dom jag tar med mig till banken, försäkring etc vid värderingar etc
 
seniorkonsult skrev:
Wikells är det som gäller.Där finns alla möjliga kombinationer av väggar men priserna är satta som genomsnitt av ett större område och en viss omfatting av byggnader. Priserna är uan moms.
Det här är väldigt intressant. Jag tror vi är någonting på spåret: varför är det så dyrt att bygga i Sverige jämfört med andra länder?

Naturligtvis, om alla byggföretag använder EN och samma lista för att lämna priser så upphör all konkurrens. Och man vet vad allting ska kosta. Håller man sig bara till den av Wikell och Gud Fader instiftad Prislistan så behöver man inte rationalisera eller förbättra någonting i sin verksamhet. Man vet att kunderna betalar ändå.
 
Det funkar inte så. Betr Wikells så fick jag frågan om siffrorna kom därifrån.Man måste blanda in en stor portion sunt förnuft också. Sedan finns konkurrensfaktorn men den börjar man ibland fundera lite extra över. Det finns andra kalkyleringsverktyg också naturligtvis, t ex Byggkalkylatorn Sv Byggtjänst, Byggmästarens kostnadskalkylator, Kalkyldata m fl. Alla med olika förutsättingar. Men om man jmfr med Europa så har vi jättedyra hus här. Jag tror det var Östersike som låg på nästan ½-a kostnaden och då är det inte ett lågprisland. Jag tror det beror mycket på mellanhänder, alla konstruerade skatter och pålagor. Det var en personi ett tv-inslag som bodde vid Ballingslöv fabrik. För honom var det billigare att åka till Danmark och köpa samma kök mycket billigare trots fraktkostnaden.
.
 
Redigerat:
seniorkonsult skrev:
1.800 000 delat med 190 m2 får jag till 9,500 cirka...
Sedan index från 2004. Moms såg jag ine om det var med men det antar jag.
Jag trodde det var matrl priserna som var intressanta eftersom allt arbete vill man ju göra själv så långt det är möjligt.....
 
Jag bygger för ca 2.7 -2.8 milj. 230 kvm plus 70 kvm garage. Gör allt själv förutom el rörmok plåt o gräv. Pris inkl tomt avgifter mm mm
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just tomt och anslutningsavgifter är ju mycket dumt att räkna in om man vill jämföra byggkostnader, det slår ju rätt hårt beroende på om tomten kostar 30.000 eller 3.000.000kr.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.