Kanstrup skrev:
Skall också tillägga att när jag trycker "home" så står det "stäng luckan för att ladda" stänger fönstret och det står då "söker laddstation" men ingenting händer. Det varken piper eller flyttar på sig. Puttade då själv in den i laddaren och öppnade sedan fönstret och följande meddelande visas då[bild]

Trycker "home" och det står då "söker laddstation" samt "stäng fönstret för att ladda" stänger det och då står det "söker laddstation" men ingenting händer....
Har ingen lösning men det va kul att se displayen på gamla modellen då en av nyheterna i årets modell var förbättrad display men utan att ha sett den gamla va det svårt att se vad som förbättrats :)
 
Pannlampa skrev:
Har ingen lösning men det va kul att se displayen på gamla modellen då en av nyheterna i årets modell var förbättrad display men utan att ha sett den gamla va det svårt att se vad som förbättrats :)
Jag har knte sett nya, ta en bild!:)
 
MBygga skrev:
Antar att du kollat att själva laddaren lyser grönt och att blå lampan lyser på Laddstationen. Kolla så du inte har för mycket smuts i laddintagen på LD så att den inte får kontakt. Vad händer om du drar ur den ur laddstationen, trycker på Home, stänger locket och skjuter in den i laddaren manuellt då det står söker laddstation?
Yes, lampan lyser blått på stationen och grönt på transformatorn. Precis, då står det söker laddstation. Öppnar jag då locket när den står i laddaren står det tryck home för manuell laddning" klickar jag på det står det "söker laddstation/stäng luckan för att ladda" stänger jag då luckan händer ingenting mer än att det står "söker laddstation"
 
Kanstrup skrev:
Yes, lampan lyser blått på stationen och grönt på transformatorn. Precis, då står det söker laddstation. Öppnar jag då locket när den står i laddaren står det tryck home för manuell laddning" klickar jag på det står det "söker laddstation/stäng luckan för att ladda" stänger jag då luckan händer ingenting mer än att det står "söker laddstation"
Du får nog ringa Hasse på supporten, kanske är fel på kortet i laddaren eller i maskinen. Han brukar kunna svara direkt vad det kan vara.
 
Om du har en multimeter kan du mäta på stiften på laddaren om den skickar ut ngn spänning där klipparen ska docka.
 
Plockade ur batterierna och laddade på dem över natten. Torkade rent stiften på laddstationen och allt fungerar nu super. Kom fram till att stiften måste varit smutsiga så den inte kunnat ta laddning och då dragit ur batterierna helt och hållet. Vi får väl se, men nu har dem varit ute 3-4 gånger idag och allt ser ut att fungera klockrent igen!
 
Kanstrup skrev:
Plockade ur batterierna och laddade på dem över natten. Torkade rent stiften på laddstationen och allt fungerar nu super. Kom fram till att stiften måste varit smutsiga så den inte kunnat ta laddning och då dragit ur batterierna helt och hållet. Vi får väl se, men nu har dem varit ute 3-4 gånger idag och allt ser ut att fungera klockrent igen!
Så bra, trodde nog du kollat stiften, därför skrev jag bara om intagen i maskinen som kan sätta igen vilket man kanske inte tänker på.
 
Har de ändrat något i gamla modellen sen 2012?
Jag noterade att:
fjolårets manual (sid 139) anger 9-10 tim klipptid för 1500 m2 och minimiavstånd till grannens gränstrådar minst 4,5m.
Landroid-Instruction_manual_EN_D_F_I_ES_DK_FIN_NOR_SV.pdf

Årets manual (sid 139) anger 5-6 tim klipptid för 1500 m2 och minimiavstånd till grannens gränstrådar minst 3 m.
Landroid-L-Instruction-EN-D-F-I-ES-DK-FIN-NOR-SV.pdf

Har gamla modellen blivit så mycket effektivare sen ifjol? Tillåt mig tvivla...

/Peter
 
Hallå Landroidlovers :)

En kompis (ja faktiskt!) har otur med sin maskin som han köpte ifjol. När han skulle ladda maskinen för årets arbetspass så tog inte batterierna laddning. Han köpte då nya som han monterade och fick batterier mm att fungera. Bara det att nu är displayén svart! Vad kan det bero på? Är displayén en enskild enhet som är lätt att byta? Är det nått som kan gå på garantin?
 
peternicklas
Automover skrev:
Hallå Landroidlovers :)

En kompis (ja faktiskt!) har otur med sin maskin som han köpte ifjol. När han skulle ladda maskinen för årets arbetspass så tog inte batterierna laddning. Han köpte då nya som han monterade och fick batterier mm att fungera. Bara det att nu är displayén svart! Vad kan det bero på? Är displayén en enskild enhet som är lätt att byta? Är det nått som kan gå på garantin?
Det borde det göra. Ring till Hasse på 0451-381987. Han har ju 2 eller 3 års garanti.
 
Tröga framhjul
Idag tog jag loss framhjulen som jag tycker rullat trögt. Det visade sig att plasttätningarnas hål gick trögt mot axeln. Den yttre tätningen kunde jag burra upp någon halv mm. Den inre hade jag inte stort nog borr till så den tog jag bort. Hjulen har ju täta kullager både på in och utsida så jag tror det klarar sig med bara de yttre hjulskydden. Nu går det att sätta snurr på hjulen och de snurrar en stund av sig själva. Jag tror detta ger längre klipptid när hjulen inte har någon friktion.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Tröga framhjul
Idag tog jag loss framhjulen som jag tycker rullat trögt. Det visade sig att plasttätningarnas hål gick trögt mot axeln. Den yttre tätningen kunde jag burra upp någon halv mm. Den inre hade jag inte stort nog borr till så den tog jag bort. Hjulen har ju täta kullager både på in och utsida så jag tror det klarar sig med bara de yttre hjulskydden. Nu går det att sätta snurr på hjulen och de snurrar en stund av sig själva. Jag tror detta ger längre klipptid när hjulen inte har någon friktion.
//Bosse
Mina är åxå tröga som fan
 
Hej

Blev det ett nytt batteri på Biltema? Hur fungera det?
 
Alltför skarpvinklad släntfot - någon som funnit en lösning?

Jag har en Landroid jag köpte ifjol höstas men driftsatte nu i vår. Här i norr övergick vintern direkt i sommar och vi har haft 20-27 grader i snart en månad, så nu växer gräset så det knakar och Skalman arbetar var dag.

Mitt kvarstående problem för en problemfri gång är att jag längs med ena tomtgränsens (25 m) angränsande cykelbana har en liten slänt (30gr lutning, ca 1 m hög) med en 1 m plan yta närmast cykelbanan, och längs denna släntfot dessutom en rad med syrener med 2 m avstånd. Själva lutningen och den smala remsan närmast cyelbanan klarar Skalman galant men i släntens vinkel mot den plana gräsmattan fastnar den ibland med karossens framkant/hörn, först bara temporört och kan sedan hitta en ny framkomlig kurs men ibland blir det stopp permanent med beskedet "Fångad" eller "Hjulmotor blockerad".

Jag lurar på om man som förebyggande åtgärd kan fästa "hasplåtar" i karosshörnens lite "vassa" kanter då jag tolkar att det är de som gör att klipparen fastnar. Jag tror bakhjulen skulle driva på bra även om framhjulen lyfter. Ett alterntiv är förstås att mjuka upp vinkeln mellan slänt och plan yta men det känns både mer arbetskrävande och estetiskt tveksamt.

Har någon provat detta?
 
Isintgå skrev:
Jag lurar på om man som förebyggande åtgärd kan fästa "hasplåtar" i karosshörnens lite "vassa" kanter då jag tolkar att det är de som gör att klipparen fastnar. Jag tror bakhjulen skulle driva på bra även om framhjulen lyfter. Ett alterntiv är förstås att mjuka upp vinkeln mellan slänt och plan yta men det känns både mer arbetskrävande och estetiskt tveksamt.

Har någon provat detta?
Om du gör som du tänker tror jag du får problem med "lyft klippare" i stället. Givaren sitteri höjd med framhjulen och det behövs inte mycket lyft i karossen för att den skall indikera, prova genom att lyfta lite i framkanten. Tror nog att en uppmjukning av slänten är en på sikt bättre lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.