Att lägga tråden på distanser var ju en utmärkt ide för att minska elförbrukningen. Det dyraste i det här projektet är ju utan tvekan elströmmen som kommer att förbrukas när staketet är i drift.

Sammanfattar so far.
-Det verkar som att metoden skulle kunna fungera. En bild på en död snigel finns här.
-Staket T-form tryckimpregnerat två st vertikala 22x95 och en 22x95 horizontell Byggmax 6,90kr/m. grävs ner 5 cm.
-Ståltråd rostfri. Borde vara grov. Biltema har 1,5 mm, 25 m för 69,90 Monteras med märlor från häftpistol på den vertikala delen på 5-10 mm avstånd. Distanser av plastlist mellan tråd och trä vid fästpunkt.
-Transformator 24V. En 24v 1 A hos Kjell kostar 139 kr
-Signallampa så nära transformatorns max effekt som möjligt. Monteras på matarkabelns ena tråd. 24v 21 V med sockel BA15s på biltema (nr 3516498) för 19.90 kr
-Hållare för lampan en nummerskyltsbelysning från Biltema för 34,90 kr
-2 ledad kabel mellan transformatorn och trådarna Biltema 2G 0,75 mm, 25m 79 kr
-Täckbark läggs mot staketet för att förhindra att växter ger genväg för sniglar.

Kvarstående funderingar
-Oklart om rostfria tråden borde vara ännu grövre?
-Kan man ha 12V AC istället för 24 V AC. Är det spänningen eller strömmen eller effekten som spelar roll för att döda sniglar?
-Om det visar sej att 21W är overkill kan man minska strömförbrukningen med att använda en mindre lampa?
-Räcker 2G 0,75 mm som matarkabel eller borde den vara grövre? Visst blir effektförlusterna ringa då man använder AC. Anledningen till att tråden måste vara grov är väl korrusionen, eller?
-Fungerar det med märlor från häftpistol för att fästa tråden? Borde dom vara rostfria och finns det?
 
Redigerat:
tryckte fel
 
Har en undring om man inte kan använda solcellsladdare. Kanske strömmen är för svag för sniglarna.
Någon som provat?
 
Bra fråga. Möjligen kan det fungera.

So far har jag gjort en testanläggning med 24V, 1A och en 21W lampa som regulator.

Lampan ligger i serie med trådarna, i praktiken betyder det att trådarna fungerar som strömbrytare i kretsen medan lampan regulerar strömmen till max 21 W så jag inte bränner sönder nätaggregatet om någon lägger en spade mot trådarna.

Satte trådar på en planka.
Strömmen är så svag att man kan röra trådarna utan att känna något.

När det regnade så ville inte sniglana krypa i närheten av mer än en tråd.
Släpper man en snigel på båda trådarna så blir hela snigeln slemming inom 3 sekunder(!).
Efter 1 timme har man en liten pöl av slem runt snigeln.
Sedan är den helt uttorkad inom 18 timmar.

Med 6 sniglar på tråden har 21W lampan ingen tendens att glöda.
Min slutsats är att effekten inte handlar om att döda med hög ström (A).
Ska senare prova med 5W lampa (0,2 A)
Slutsatsen är också att 12V 5W växelström måste räcka.
Kan du få växelström med solcellsladdare?
Jag vet inte om likström är lika effektivt men eftersom det inte krävs mycket ström är det värt att testa.

Elektriciteten måste ha en annan effekt på sniglarna, kanske trigga sekretionen??
En snigel råkade ligga på en tråd och sedan vidrör nästa med sprötet. Den rullade ihop sej och låg helt stilla i flera timmar. Direkt den nuddade tråden lämnade den en tråd av slem som låg kvar som kontakt med ståltråden.

Inte hunnit bygga runt landet än men eftersom de undviker trådarna om de är på ett plant underlag har jag övergett idéen att bygga en T-formad ram runt trädgårdslandet och kommer bara gräva ner en bräda med smala sidan upp och sätta trådarna ovanpå.
Har sett en blid på ett forum men en slemmande snigel på den konstruktionen.
När man irriterar en snigel böjer den sej och drar ihop sej.
Tänkte att då snigel kryper över hörnet kommer den att sträcka sej över den smala delen.
Komma i kontakt med bäggetrådarna, draihop sej och fassna.
Man vill ju inte bara skrämma iväg dom man vill ju att de ska dö. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
leeo och 2 till
  • Laddar…
Finns det risk att en jordfelsbrytare som skyddar det matande uttaget löser ut när det regnat och virket som trådarna sitter på blivit blöta? Hm, vid närmare eftertanke borde risken vara ganska liten eftersom 30 mA vid 240 volt motsvarar 600 mA efter transformatorn vid 12 volt. En avledning till jord på så lite som 20 ohm lär knappast vara trolig...
 
Vilken rolig tråd :) Mer rapporter!
 
gunric skrev:
Finns det risk att en jordfelsbrytare som skyddar det matande uttaget löser ut när det regnat och virket som trådarna sitter på blivit blöta? Hm, vid närmare eftertanke borde risken vara ganska liten eftersom 30 mA vid 240 volt motsvarar 600 mA efter transformatorn vid 12 volt. En avledning till jord på så lite som 20 ohm lär knappast vara trolig...
Resonemanget ovan är över mitt huvud men jag har haft mitt nätaggregat kopplat till jordfelsbytare utan att strömmen bröts. Ökar risken med längre trådar??
Har ingen jordfelsbrytare i garaget ska jag utgå därifrån?
 
Nej, JFBn behöver du inte oroa dig för. Transformatorns sekundärsida är isolerad från dess primärsida (får vi hoppas) så några jordfel som påverkar JFBn finns inte där.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Ni behöver inte tänka på jordfelsbrytarna, trafon eller nätdonen ger galvanisk skiljning så det spelar ingen roll vad ni gör med klenspänningssidan. Om inget annat fel inträffar löser de inte ut och vid fel som kunde vara farliga ska den lösa ut oavsett. Ta så långa trådar ni vill och koppla dem till marken om så önskas det gör inget för JFBn.
 
Bengt_C skrev:
Kan du få växelström med solcellsladdare?
Visst går det, men det kostar. Kör då hellre med DC och rostfri tråd (eller mindre rostbenägen tror jag det heter)
 
Denna tråden är jätterolig! Hade besök av Dalbotös för ett tag sedan, hon har problem med dessa sniglar. Jag föreslog just detta, men hade en massa "if and buts". Eftersom vi själva inte har några sniglar (än) så har jag inte funderat vidare på det hela. Men så kom denna tråden som ett brev på posten! Va skönt när någon annan står för tänkandet och man bara kan läsa resultatet!
Testa vidare, och skicka gärna med bilder också!

Mvh

Stefan
 
Gjorde ett experiment med ett uttjänt bilbatteri i natt för att hur låg spänning som har effekt. Batteriet ger bara ca 8 volt. De "frivilliga" försöksdjuren ångrade snabbt "sina vägval" så länge jag tittade och deras vidare slemspår på plankan går aldrig över trådarna. Ingen fastnade. För mig som mest är ute efter att skydda upphöjda odlingsbäddar skulle det räcka. Jag har dock hört att en orsak till att de kryper upp på trådarna är att bakänden av snigeln inte fattar att framänden fått problem utan fortsätter trycka på. Då vet jag inte om den låga spänningen räcker för att stoppa dem. Jag testade inte att lägga någon direkt över ledningsparet. Batteriet får fortsätta ligga inkopplat för mer automatisk testning.
 
Tyvärr ingen bild! La fram en snigel framför plankan och den kröp upp men till min besvikelse så kröp den över tråd nr 1, nuddade tråd 2, studdsade tillbaka, låg stilla 5 minuter och kröp sakta där ifrån. Jag har hoppats på avslut (med en stillbild). För komplicerat att lägga upp video här.

(La sedan tillbaka den manuellt och det stämmer - 3 sekunder, slemmig och död)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har faktiskt ett snigel-el-stängsel monterat runt jordgubbsodlingen sedan 4-5år tillbaka.
Kör med 24Vac/5A transformator.
Trådarna är ClasOhlsons rostfria ståltråd som är fixerad med ca 10mm avstånd runt hela periferin.
Kör inte med nån lampa eller så, dock en avsäkring så inte trafon bränns.

Funktionen är väldigt bra, dock krymper de inte till russinstorlek vilket jag hört att de kan göra - våra brukar krympa till ca hälften, och låter man dem ligga för länge får man skrapa loss försiktigt med träpinne e dyl. Har även vid nåt enstaka tillfälle plockat en geting som tydligen landat lite olämpligt :)

Däremot får man försöka se till att hålla fritt från gräs och övrig växtlighet, rabarber har en tendens att skapa bryggor över trådarna så se till att det inte sker. I övrigt kan jag bara rekommendera, enkelt, bekvämt och inte minst effektivt...
 
Tyvärr lite missnöjd med funktionen.
Fortfarande inget som tyder på att någon snigel gått över staketet men nu haft flera sniglar som dragit ihop sej efter att ha rört andra tråden och sedan vänt om och gått sin väg. Och det trots ordentlig slemproduktion.

Hur ser det ut för er andra fassnar sniglarna?
Kan högre V ge direkt dödande för sniglar??
Hur hög V är fortfarande helt säker för människa?
-Jag har just nu 24Vdc, 1A och 21W lampa.

Kan konstruktionen av staketet/placeringen av trådarna göras annorlunda för att få dom att fassna?
-Jag har 2 trådar 10-15 mm mellan på horisontala ytan av en 28mm bräda på högkant.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.