Manberg skrev:
Skitsnyggt! Nu var det ett tag sen som jag jobbade som plåtslagare, men då har jag för mig att man inte "behövde" avrinning på hinder mindre än 600mm? Bara nyfiken, när man gör åt sig själv så är det bara att fläska på!
När jag var och tog yrkesbevis i plåtslageri sa dom att det jämt ska ha fall men när dom är mindre behöver man inte göra sån kil utan du kan skicka upp ena sida 1 cm längre så har man fall.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Över 200 i radonvärde är gränsvärdet för när man kan börja tänka på åtgärder. Antagligen är även högre värden ofarliga om man inte kombinerar med rökning och annat.
Det var något sådant jag minns så det känns bra att bo här =)

Fred vom Jupiter skrev:
Nu är taket så snyggt att du får fixa husets exteriör ännu mer så det passar ihop.
Det är inplanerat ett tilläggs isolerings projekt, 70mm runt om och träytterpanel. Har beviljat bygglov för det och på ett ungefär såhär vill vi att det ska bli.

huset-ani.png

Manberg skrev:
Skitsnyggt! Nu var det ett tag sen som jag jobbade som plåtslagare, men då har jag för mig att man inte "behövde" avrinning på hinder mindre än 600mm? Bara nyfiken, när man gör åt sig själv så är det bara att fläska på!
Tack för fina kommentarer, väger tungt när yrkesmän tycker gott om ens arbete :). Angående kil så gör det alltid i bakstycket på band och skivtäckta tak oavsett storlek, om inte annat avtalas. Tycker varken det tar längre tid eller är mer omständligt än att göra utan kil. Fyra bitar ändå, vad AMA säger har jag faktiskt dålig koll på. På betong eller lertegel gör jag kil på större huvar och skorstenar, mindre gör jag så som Johan beskrev här ovan, ena sidan något större så det rinner av ändå.
 
Redigerat:
Snyggt plåtjobb :)
Ganska lika lösningar som min plåtis gjort på mina hus.....
 
Enk Projektet skrev:
Snyggt plåtjobb :)
Ganska lika lösningar som min plåtis gjort på mina hus.....
Tackar, Då har du haft fina hustak :D
 
Märkligt att det ALLTID ska sega det sista i ett projekt, det vanligaste är väl socklar bakom soffan? I mitt fall blev det stuprören, men nu är de monterade och taket klart!

Nocken bröts upp på bägge sidor, borrade 80mm hål i varje takstolsfack med insektsnät. Popnitade fast perforerad plåt för ventilation, popnitade fast fästbleck och sköt i ett tak på nocklådan. På så vis är det inga synliga skruv eller nit.

luftadnock.jpg

Nu är taket helt klart och ställning borttagen, har en hel hög med takpannor som ska spolas av och slås sönder till att användas som fylle under altan som ska sträcka sig runt husets syd och väst sida. Såhär såg det ut före taket fick en behandling.

baksidaoversikt.jpg

Såhär ser det ut idag.

sydklar.jpg

Hela takprojektet är nu klart! Känns otroligt skönt. Har tagit strax över ett år, men har haft långa byggfria pauser emellan. Totalt sett har c:a 1,8 ton plåt gått åt. Jag är supernöjd, speciellt att vi valde fotränna, det ger taket lite karaktär och något som bryter av "det vanliga". Kulörvalet känns bättre och bättre alltefter tiden går.

Nu ska pengar sparas, kroppen vila och njuta innan nästa projekt drar igång. Då ska norr fasaden få nya fönster, grund och fasad isoleras och träpanel monteras. Dränera marken och luftvärme pumpen få ett krypin.

Nu låter jag verktygen vila.
 
Redigerat:
  • Gilla
Edvuld och 5 till
  • Laddar…
Det blev riktigt riktigt snyggt! Bra jobbat!
 
Stew skrev:
Det blev riktigt riktigt snyggt! Bra jobbat!
Mycket tack! Är själv riktigt riktigt nöjd så det känns bra. Räknar med att inte behöva göra något annat än att tvätta och måla taket så länge jag bor här :) Skönt.
 
Grattis det blev mycket snyggt. Vad kostar materialet egentligen när man gör ett sådant projekt?
 
Jugend skrev:
Grattis det blev mycket snyggt. Vad kostar materialet egentligen när man gör ett sådant projekt?
Tackar!
Materialkostnaden har varit ganska låg, exakt vad jag betalat vet jag inte då jag köpt material i flera omgångar och inte räknat ut den totala summan ännu. Har haft förmånen att fått näst intill inköpspris av företaget jag är anställd hos (som är en stor firma i Göteborg och har bra rabatter hos plåt-grossisterna)
Sedan är ju arbetskostnaden 0:- då min tid för mig hos mig är gratis. Å billigare än så kan det ju inte bli :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Så skall det vara! (y)
 
Nu är det dags att ge sig ut i outforskade marker och ta tag i projekt som inte är lika självklart för mig som just tak. Planen var helt att göra allt utvändigt först, men nu med nya förutsättningar (gravid kvinna :) ) så vill vi gärna ha ett sovrum som är helt klart, där man kan pusta ut och inte bara se jobb, jobb och jobb.

Så som det ser ut nu kör vi 2 projekt sida vid sida och vädret avgör vad som ska göras. Utomhusprojektet är just nu att gräva bort en stubbe. Inomhusprojektet är vårt framtida sovrum.

Såhär ser förutsättningarna ut för vårt kommande sovrum.

sovrumfore1.jpg

sovrumfore2.jpg

På söndagseftermiddagen åkte jag och min tjej till bygghandeln och inhandlade isolering, läkt plast och diverseprylar för att få ordning på undertaket (vi ska ha sovrum på andra våning och det saknas helt luftspalt mellan isolering och råspont).

Väl hemma så hann vi bara skrapa lite på ytan, plockat ned undertaket och hardboardskivor på väggarna.

Det är faktiskt kul att riva!

cissiriver1.jpg

Och fram blottade sig råspont, på väggar tak och golv.

raspontrent1.jpg

Om det hade funnits luftspalt, så hade detta varit guldförutsättningar för att bara göra ytskikten, men nu är så inte fallet utan råspont och isolering åker till tippen.

Nu är vi iaf inte sysslolösa kommande sommar, och helt oberoende av väder och vind!
 
Redigerat:
Finns isolering idag (eg säkert 10år) som inte kräver luftspalt.
Isover gör reklam för den i många facktidningar. Man får ju cirka 5 cm extra isolering eller mer takhöjd om man väljer en sådan.
 
verktygsgurun skrev:
Finns isolering idag (eg säkert 10år) som inte kräver luftspalt.
Isover gör reklam för den i många facktidningar. Man får ju cirka 5 cm extra isolering eller mer takhöjd om man väljer en sådan.
Oj, det hade jag ingen aning om faktiskt, är så van att se dessa luftningar överallt under råsponten. Men nu har vi redan handlat och burit upp materialet så kör på som det var tänkt iaf. Men tackar för infon, ytterligare en kunskap med sig till framtida byggen och ett givet svar till någon som inte vill tumma på takhöjden :)
 
Råsponten invändigt i taket försvann kvickt, men sedan visade det sig att det i lilla väggen som vetter mot kattvinden bara hade 95mm isolering, dessutom lite slarvigt monterat med glipor mellan. Så det ena ledde till det andra och väggen försvann, även isoleringen i bjälklagret låg tunnt (c:a 120 mm?).

vaggforsvann.jpg

Skruvade fast 25mm läkt mot takstolarna, och hardboard ovanpå det så nu kan luften färdas från takfot till nock. Takstolarna är nu 125mm, och ska skruva på en 70mm regel på den sträckan mellan vägg och tak, så det iaf blir 195mm isolering. En förbättring med 45mm mot det gamla. Mer än så vill jag inte kompensera takhöjden.

luftningsmasonite.jpg

Om jag mäter ut en vertikal linje mot väggen och mäter 195mm i lutning med taket så får jag ett mått omkring 270mm, detta är tjockleken på isoleringen helt vertikalt. Kan man räkna så? Eller räknar man 90 grader mot det virke man lägger isoleringen emot i snedtak?
 
Redigerat:
Man mäter vinkelrätt mot det du isolerar, i detta fall taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.