Waxinator skrev:
Idag under pågående klippning går den in på basstationen och laddar kartor för att sedan direkt gå på en kantklippningsrunda (med knivarna igång...). Efter att ha krockat med basstationens baksida vänder den tillbaka utmed tråden och fortsätter kantklippa :eek:. Efter 40 meter går den ut på gräsmattan och fortsätter att klippa. Jag har aldrig sett någon indikering på att den varit helt klar.
Min tog också och begav sig in i dockan helt apropå. utan och säga att den va färdig. stod där 1 min sen stack den ut o klippte igen. "ladda karta" stod det. detta va 1:a gången den gjort så (kört ca 2 v) . Annars så klipper den på helt perfekt.
 
Någonstans tidigare i tråden står omnämnt om detta fenomen. Den verkar lagra kartan i basstationen på något sätt. Frågan är om signalen/datat går via laddningspolerna eller om det sker tådlöst på något sätt eller t.ex IR....
 
mortimer skrev:
Någonstans tidigare i tråden står omnämnt om detta fenomen. Den verkar lagra kartan i basstationen på något sätt. Frågan är om signalen/datat går via laddningspolerna eller om det sker tådlöst på något sätt eller t.ex IR....
Tror den lagrar informationen i redskapet och inte laddstationen. Däremot behöver den nog vara i laddstationen när den sparar/laddar kartan, kanske någon form av livlina för att kunna verifiera att platserna stämmer i position med tidigare sparat (alltså att den vet vart basstationen står, ganska exakt, och utgår alltid från den positionen när den sparar nya hinder för att eliminera felmarginaler?)
 
mortimer skrev:
Någonstans tidigare i tråden står omnämnt om detta fenomen. Den verkar lagra kartan i basstationen på något sätt. Frågan är om signalen/datat går via laddningspolerna eller om det sker tådlöst på något sätt eller t.ex IR....
Jag tror att MeanMike missförstod mig angående "Laddar kartor" som ju är en normal och ofta förekommande händelse. Mitt förvånade inlägg rörde det att klipparen gick från klippning till kantklippning och tillbaka till klippning utan att varken avsluta eller starta ny klippningsrunda (komplett klipprunda).

Klipparen skall då och då gå till basstationen och tanka över kartinformationen så att både basen och klipparen har samma information (backup/säkerhetskopia?). Överföringen sker via de två laddningskontakterna som ansluts i dockningen.
 
Waxinator skrev:
Klipparen skall då och då gå till basstationen och tanka över kartinformationen så att både basen och klipparen har samma information (backup/säkerhetskopia?). Överföringen sker via de två laddningskontakterna som ansluts i dockningen.
Isåfall gissade jag rätt och tolkade lagringen av tomtkartan korrekt. Då är det mer än en laddningsstation, snarare en BASstation som agerar "kontrolltorn" :D
 
Waxinator skrev:
Klipparen skall då och då gå till basstationen och tanka över kartinformationen så att både basen och klipparen har samma information (backup/säkerhetskopia?). Överföringen sker via de två laddningskontakterna som ansluts i dockningen.
mortimer skrev:
Isåfall gissade jag rätt och tolkade lagringen av tomtkartan korrekt. Då är det mer än en laddningsstation, snarare en BASstation som agerar "kontrolltorn" :D
Om det är så att "Garden Map" lagras i "Docking Station" som det heter på engelska. Så skulle det kanske kunna innebära att man skulle kunna ha flera "Docking Stations" & på så vis kunna använda Indegon på flera gräsmattor. Men det är bara en spekulation.
 
Waxinator skrev:
Jag tror att MeanMike missförstod mig angående "Laddar kartor" som ju är en normal och ofta förekommande händelse. Mitt förvånade inlägg rörde det att klipparen gick från klippning till kantklippning och tillbaka till klippning utan att varken avsluta eller starta ny klippningsrunda (komplett klipprunda).

Klipparen skall då och då gå till basstationen och tanka över kartinformationen så att både basen och klipparen har samma information (backup/säkerhetskopia?). Överföringen sker via de två laddningskontakterna som ansluts i dockningen.
Nej jag missförstod inte. Jag reagerade på att klipparen gick in för att kommunicera med laddaren mitt i en klippning. det har min aldrig gjort förut. Du skrev ju om det....frågan är varför den gjorde det för första gången i går när jag kört ca 2 veckor? Vad föranledde detta? Har den olika beteende beroende på tid? i så fall vad skulle det ha för funktion? har någon annan haft samma sak? Jag e nyfiken. o kommer den hitta på nya saker nästa vecka?
Kan man få den att hämta öl?:wow:
 
Min har gått in i basstationen en gång o sparat data, sen fortsatt, efter att den kört runt en massa öar och på en massa hinder. Fyllde kanske minnet.
 
MeanMike skrev:
Nej jag missförstod inte. Jag reagerade på att klipparen gick in för att kommunicera med laddaren mitt i en klippning. det har min aldrig gjort förut. Du skrev ju om det....frågan är varför den gjorde det för första gången i går när jag kört ca 2 veckor? Vad föranledde detta? Har den olika beteende beroende på tid? i så fall vad skulle det ha för funktion? har någon annan haft samma sak? Jag e nyfiken. o kommer den hitta på nya saker nästa vecka?
Kan man få den att hämta öl?:wow:
Hur ofta och mycket klipper du ?
 
Waxinator skrev:
Klipparen skall då och då gå till basstationen och tanka över kartinformationen så att både basen och klipparen har samma information (backup/säkerhetskopia?). Överföringen sker via de två laddningskontakterna som ansluts i dockningen.
Har du verkligen några belägg för den tesen? Har för mig att detta har diskuterats tidigare i denna tråd. Förvisso skumt att den vill vara i dockan när den memorerar kartan, men spontant känns det ju inte som att man vill ha "intelligens" i basstationen...
 
mortimer skrev:
Hur ofta och mycket klipper du ?
Klipper inte så mycket...ca 250m2 men gör det ca 2 gånger om dagen..........indigo först o sen jag efter med en öl....o försöker förstå hur den e programmerad..........många öl har det blivit.
Nya beteende är jag lite intresserad av. Med tanke på att den "lär" sig efter hand. Alltså vad kan den läsa in av vad den gör.
Hur långt har programerana tänkt?
Va filosofisk man blir efter en hög med öl...............:beer:
 
  • Gilla
Tajkon och 3 till
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Har du verkligen några belägg för den tesen? Har för mig att detta har diskuterats tidigare i denna tråd. Förvisso skumt att den vill vara i dockan när den memorerar kartan, men spontant känns det ju inte som att man vill ha "intelligens" i basstationen...
Det är ju mer troligt att den vill stå i laddstationen för att ha fast ström när lagringen av kartorna sker. Liknande vid uppdatering av t.ex en telefon/dator så vill dessa oftast vara ansluten till fast ström vid uppdateringar.
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Någonstans tidigare i tråden står omnämnt om detta fenomen. Den verkar lagra kartan i basstationen på något sätt. Frågan är om signalen/datat går via laddningspolerna eller om det sker tådlöst på något sätt eller t.ex IR....
Japp 17/5, mellan #1334-1350 utredde vi detta. Repriser gör tråden längre... Kan tillägga att jag hittade det direkt genom att i "sök i ämnet" skriva "spara karta"...
 
Redigerat:
MeanMike skrev:
Klipper inte så mycket...ca 250m2 men gör det ca 2 gånger om dagen..........indigo först o sen jag efter med en öl....o försöker förstå hur den e programmerad..........många öl har det blivit. ...
Va filosofisk man blir efter en hög med öl...............:beer:
Nu blev det mycket på en gång, men eftersom MeanMike var roligast så börjar jag där.

Programmerarna hade högt flygande planer med avancerad GPS navigering som exakt delade in gräsmattan i klippområden (LogiCut). Men GPS styrningen ansågs vara för oprecis (1-3m) så de ändrade programmet men behöll elektroniken (visar satellit-ikon och justerar klockan). Tanken är tydligen att klipparen med hjälp av tråden skall memorera en kartbild av gräsmattan (kartering). Om den under klippningen påträffar omarkerade hinder så skall den försöka rita in dem i kartan. Om man har många hinder i gräsmattan så kommer klipparen oftare att gå till basstationen för att "Synkronisera kartor". Anledningen till detta (tror jag) är för att om endera enhet (klippare eller basstation) blir strömlösa så har någon fullständig information om hur kartan senast såg ut och vad/hur den tidigare blivit klippt.
Dr Ost skrev:
Har du verkligen några belägg för den tesen? Har för mig att detta har diskuterats tidigare i denna tråd. Förvisso skumt att den vill vara i dockan när den memorerar kartan, men spontant känns det ju inte som att man vill ha "intelligens" i basstationen...
Varför skall en basstation enbart vara en kontakt för laddströmmen ? Basstationen skall ju först kontrollera (grön lysdiod) slingan och sedan i samförstånd med klipparen stråla ut rätt styrfrekvens (Signal ID) för klipparen att följa. Om klipparen får låg batterispänning så säger den detta i displayen och går in för att laddas upp under en timma. Men ofta går klipparen in och bara anger "Synkroniserar kartan" och snabbt går ut igen.
 
Waxinator, det är viktigt att vara tydlig kring om du spekulerar eller vet. I ditt föregående inlägg lät det som att du visste att kartan sparades i basstationen, men jag upplever att du spekulerar vilket kan vara bra att tydliggöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.