osboda skrev:
Hade kontakt med supporten idag.
Klagade på att min groda irrade omkring för mycket istf att klippa.
Dom rekommenderade att ändra frekvens till 4eller 5.
Vad innebär detta? Någon som har provat?
Supp påstod att om man gör detta och "nollställer kartan" så löser detta navigationsproblemen...
Sedan påstod dom att GPS:en inte används för navigation, bara för att ställa klockan (detta gör man ju manuellt vid installationen!) och för att skaffa en fixpunkt för nord/syd (vad nu detta innebär..).
Att nollställa kartan innebär väl en ny kartering?
Exakt vad signalid gör vet jag inte, men från att ha varit mer vänstervriden än karl marx så började den efter byte till 5 att följa tråden slaviskt. Lysande.
 
osboda skrev:
Min skorrade väldigt idag men efter rengöring försvanndet!
Maver1ck skrev:
Nämn för grannen att det är fel på den, upphängningen som konstruktionen är utformad är plast mot plast. Upphängningen ligger i fyra skenor, när det blir minsta obalans så slår detta mot varandra och som felet är på dessa att de slutar inte spinna så blir det konstant. Konstruktionen är så urkorkat och även om man reklamarerar det så kan det inte lösas om man inte sätter dit någon form av gummi mellan plastytorna som slår ihop. Sådant ljud är inte acceptabelt och det är inga problem att reklamera det.
Har för 3e gången kollat min undertill efter skit och smuts och visst.. det är en gräsklippare.. själva knivtallriken har inget bös på sig och jag upptäckte även vad jag tror maver1ck menar med lös upphängning. Hela motorupphängningen glappar. Det måste vara det som låter.

https://www.youtube.com/watch?v=BKENpqVe-z8&feature=youtube_gdata_player
 
Eriksgatan
dennisson skrev:
Har för 3e gången kollat min undertill efter skit och smuts och visst.. det är en gräsklippare.. själva knivtallriken har inget bös på sig och jag upptäckte även vad jag tror maver1ck menar med lös upphängning. Hela motorupphängningen glappar. Det måste vara det som låter.

[länk]
Tacka f-n för att det låter. Det där är en kaputt upphängning... Bara att lämna in vraket, tyvärr.
 
mortimer skrev:
Det ser vi fram emot att få ta del av hur det går. Ställer du shema på den imorgon då, 7-16.00 ?
9-18 blir det., fick mail idag av Bosch ang. knivarna (tyckte mina var så ovassa) o de ska tydligen inte vara vassa utan runda. Mina är iaf slipade nu, tycker resultatet blir bättre. Men jag har ett par reservknivar på väg så kanske byter tillbaka till runda, om det är mer skonsamt mot gräset kanske...

ska kolla imorgon me om jag har 2013 laddstation samt build på mjukvaran, glömde det idag.
 
Suck, Indegon har funkat riktigt fint i några veckor fram till ikväll.. Nu kör den bara runt och följer slingan, har gjort så i några timmar. Inga försök att klippa samtidigt som den med till synes slumpad ordning rabblar upp error codes på displayen, 28, 29, 30, 32 och 33 har dykt upp vad jag sett än så länge. Alla med uppmaningen att höra av sig till Bosch service, har mailat och hoppas på svar imorgon.
Någon här som känner igen dessa error codes och vet vad de står för?
 
ensamgud skrev:
9-18 blir det., fick mail idag av Bosch ang. knivarna (tyckte mina var så ovassa) o de ska tydligen inte vara vassa utan runda. Mina är iaf slipade nu, tycker resultatet blir bättre. Men jag har ett par reservknivar på väg så kanske byter tillbaka till runda, om det är mer skonsamt mot gräset kanske...

ska kolla imorgon me om jag har 2013 laddstation samt build på mjukvaran, glömde det idag.
Verkar ju konstigt att de menar att gräset skall slås av. Både HQ och Worx framhåller ju det "geniala" i att skära av gräset och inte slå av det som många vanliga motorklippare gör.
 
Tja ny på forumet har läst det mesta av indego tråden intressant läsning jag har en bosch robot som installerades i fredags
Och allt fungerade fel fritt karterade på första försöket. Klippt o yrat runt på tomten ganska mycket missat en gräs tuva här o där.
Men nu i går så stod klipparen stilla på tomten för länge för att tänka till min förvåning var skärmen svart hjälpte inte att trycka på någon knapp så jag bar den till laddaren och då hoppade skärmen igång o välkommen vänta klipparen synkas visas sen dör skärmen igen händer ingenting är det någon som har råkat ut för något liknande har för mej någon hade svart skärm när klipparen var ny?
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Vilken frekvenskanal står robotarna på vid leverans ?
De står på ID 1 från fabrik & efter fabriksåterställning. Men det är bara att byta med några enkla knapptryck i menyn.
 
osboda skrev:
Hade kontakt med supporten idag.
Klagade på att min groda irrade omkring för mycket istf att klippa.
Dom rekommenderade att ändra frekvens till 4eller 5.
Vad innebär detta? Någon som har provat?
Jag satte min på kanal ID 3 när jag installerade min. Mest bara för skojs skull. Detta är för att man skall kunna köra upp till 5st Bosch-robotar med slingorna brevidvarandra. Det ändrar "signaleringskoden" i slingan.

osboda skrev:
Supp påstod att om man gör detta och "nollställer kartan" så löser detta navigationsproblemen...
Sedan påstod dom att GPS:en inte används för navigation, bara för att ställa klockan (detta gör man ju manuellt vid installationen!) och för att skaffa en fixpunkt för nord/syd (vad nu detta innebär..).
Att nollställa kartan innebär väl en ny kartering?
Nollställning av kartan = ny kartering.
Kör den fixpunkter för vädersträck så tolkar jag det som jag skrivit tidigare, att den använder GPS-mottagaren för att ta ut bäring/kompasskurs.
 
Jag fick inatt tillbaka oljudet i klipparen... :x Jag var uppe vid sex och testade diverse åtgärder.

1. Knivarna hade fastnat i utfällt läge så jag snurrade upp dem och rensade bort lite gräs. Hjälpte ej.:(
2. Jag justerade klipphöjden till MAX för att stabilisera knivskivan. Ingen verkan. :|
3. Jag stoppade in tvättsvampar under knivskyddet vid motorn. Oljudet minskade...:confused:
4. Jag inspekterade undersidan av skivtallriken med ficklampa och rengjorde tallriken med kallt vatten.:|
5. Jag beordrade klipparen till basen och startade på nytt därifrån, vilket hade hjälpt förut.:thumbdown:
6. Jag satte en kupévärmare till att värma upp knivtallriken (samtidigt togs nyckeln ur...) !!! TYST igen !!! :wow:

Det slog mig att mina oljud tidigare enbart uppkommit på natten då det var kallare ute ( <+10 grader). Dagtid ( >+15 grader) var där aldrig några problem. Just nu kör klippare utan oljud och det är 17 grader ute.

Kanske är det den tunna plastskivan som slår sig vid kyla och ger obalans.
Kan någon verifiera att det inte var urtagningen av nyckeln utan uppvärmningen av knivskivan som hjälpte. (y)

EDIT: Nu efter en timma började den låta igen (fortfarande tidig morgon) och denna gång tog jag bort ett par små strån under knivarna, tog ur & satte i nyckeln och placerade klipparen i basstationen. Där startade den upp igen, gick ut för klippning och var tyst igen...
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Tacka f-n för att det låter. Det där är en kaputt upphängning... Bara att lämna in vraket, tyvärr.
Är den senare utgåvan bättre och åtgärdad ? Är det alla som har samma eller vilken utgåva fick upphängningen åtgärdad ?

och att knivarna ska vara runda köper jag inte. Det är något annat som ligger bakom där. När jag kör med min vanliga motorgräsklippare så slipar jag kniven 2ggr per säsong och det märkas riktig skillnad. HQ har ju inte rakbladsvassa knivar för inget på sina.
 
Waxinator skrev:
Jag fick inatt tillbaka oljudet i klipparen... :x Jag var uppe vid sex och testade diverse åtgärder.

1. Knivarna hade fastnat i utfällt läge så jag snurrade upp dem och rensade bort lite gräs. Hjälpte ej.:(
2. Jag justerade klipphöjden till MAX för att stabilisera knivskivan. Ingen verkan. :|
3. Jag stoppade in tvättsvampar under knivskyddet vid motorn. Oljudet minskade...:confused:
4. Jag inspekterade undersidan av skivtallriken med ficklampa och rengjorde tallriken med kallt vatten.:|
5. Jag beordrade klipparen till basen och startade på nytt därifrån, vilket hade hjälpt förut.:thumbdown:
6. Jag satte en kupévärmare till att värma upp knivtallriken (samtidigt togs nyckeln ur...) !!! TYST igen !!! :wow:

Det slog mig att mina oljud tidigare enbart uppkommit på natten då det var kallare ute ( <+10 grader). Dagtid ( >+15 grader) var där aldrig några problem. Just nu kör klippare utan oljud och det är 17 grader ute.

Kanske är det den tunna plastskivan som slår sig vid kyla och ger obalans.
Kan någon verifiera att det inte var urtagningen av nyckeln utan uppvärmningen av knivskivan som hjälpte. (y)
Tunna plastskivan... tänker du dig knivtallriken där de tre knivarna sitter monterade ?
Eller är det något plastlager som "nyper" när det blr kallt tro.....
 
mortimer skrev:
Tunna plastskivan... tänker du dig knivtallriken där de tre knivarna sitter monterade ?
Eller är det något plastlager som "nyper" när det blr kallt tro.....
Jag vet inte men det lutar mer åt själva knivtallriken. Jag satte bara värmaren till att blåsa varmluft riktat mot skivan. Den blev inte het utan bara runt (uppskattningsvis) 35 grader.

EDIT: Nu efter en timma började den låta igen (fortfarande tidig morgon) och denna gång tog jag bort ett par små strån under knivarna, tog ur & satte i nyckeln och placerade klipparen i basstationen. Där startade den upp igen, gick ut för klippning och var tyst igen...
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Jag vet inte men det lutar mer åt själva knivtallriken. Jag satte bara värmaren till att blåsa varmluft riktat mot skivan. Den blev inte het utan bara runt (uppskattningsvis) 35 grader.

EDIT: Nu efter en timma började den låta igen (fortfarande tidig morgon) och denna gång tog jag bort ett par små strån under knivarna, tog ur & satte i nyckeln och placerade klipparen i basstationen. Där startade den upp igen, gick ut för klippning och var tyst igen...
Menar du att den bullrar/skorrar (som man sett på en del filmer) eller att den helt enkelt kör på det högre varvtalet? För den verkar varva upp ibland och då låter den lite mer, helt naturligt och en del av konstruktionen. Hur den varvar ner är dock ett mysterium, ibland direkt när klippytan blir lättare, ibland håller den i sig ett tag (eller t.o.m. till laddning).

Ang att knivarna ska vara runda, jag svarade såklart och ifrågasatte hur tanken är att den ska klippa med runda knivar och förklarade att jag tycker resultatet blev bättre med vassa knivar. Men supportkillen jag pratade med avrådde från att slipa knivarna. (säkerhetsgrej kanske?)
 
ensamgud skrev:
Men supportkillen jag pratade med avrådde från att slipa knivarna. (säkerhetsgrej kanske?)
Eller för att inte orsaka obalans vid ojämn slipning? Om där blivit jack i en kniv så att den slipas mer än de andra exv. Men det förklarar ändå inte varför de inte är vassa från början...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.