Tack Riggen,

Känns alltid tufft att höra om folk som dör i cancer. Vill helst inte höra det om jag ska vara ärlig. Det sänker mig lite. Det är spritt till skelettet för mig med. Så det är tungt. Men men. Livet är som det är, orättvist för de flesta är jag rädd...
Skulle bara vara så skönt att få någon positiv nyhet snart. Tex att caprelsat inte har massa bi-effekter på mig och fungerar bra. Skulle vara så skönt om tex andningen kunde bli lite lättare så att snarkningarna försvinner, så att min fru kan börja sova i samma säng som mig igen. Alla får hålla tummarna.

Pratade med min läkare i förrgår. Han skulle försöka hitta en genväg för medicinen, så att jag kunde få ta del av den snabbare. Nu när väl beslutet är taget så vill jag bara sätta igång, även om jag är livrädd för medicinen. Mycket för bi-effekterna, men kanske mest för avsaknad av efffekt, att den inte gör någon nytta. Usch. Nä. Nu ska jag inte tänka så.

Jag tog vad jag hade hemma till näten. Blev det finmaskigare hönsnätet. Tror det är det finsmaskiga. Fördelen är att katterna lätt kan gå på det, utan att halka mellan maskorna. Nu tror jag iofs att katter har så bra balans så de fixar det oavsett. Men jag märkte när jag provuppslängde en katt på nätet att denne lätt kunde spatsera runt där :)

Att ha kräksjuka är nog så illa som jag mår som mest ungefär. Fast det är sällan :) Problemet är inte att jag alltid har ont eller så, utan att jag inte vet hur jag ska lösa mitt problem. Hur jag ska bli frisk. Det är det som är tufft. Vill ju lösa det, men det går inte. Det tar på krafterna att försöka acceptera det och gå vidare.

Tack för ditt stöd!

Mvh

Stefan
 
Det var inte alls nån mening att sänka dig, tvärtom. Dumt av mig att nämna det men jag har följt dig för länge nu tror jag, tar dig för en vän fast vi inte alls känner varandra. Så knasigt det kan bli!

Jag tycker bara att du verkar ha en väldigt bra inställning och försöker heller inte vara övermänsklig utan berättar om dina med och motgångar på ett mycket bra sätt. Tack för att du delar med dig. Många tankar går till dig och din familj ofta och vi får väl hoppas att det skickar god karma och rätt energier till er.

Katterna går fint på det grovmaskiga också, iaf våra två. Det jag köpte var alltså det som är lite grövre i trådarna och som vara ligger vågrätt/lodrätt, alltså inte i något mönster. Det håller t o m för 20 kg barn när de inte sköter sig, utan klättrar på locken...

Nä, nu ska det skruvas trall i helgen. Tar med mig informationen om hur lärk ska läggas och kör på, tack igen :)
 
Hallo,

Så, nu har jag bytt namn på tråden.
Känner att det gamla trådnamnet "Mögel, avlopp, cancer och biorum - 6 mån senare" inte var så aktuellt längre. Jag hade aldrig egentligen mögelprobem (men jag fick hantera källaren som att jag hade det), avloppet är ett avslutat kapitel. Nu är det inte 6 månader senare längre, utan snarare 2 år senare... Biorummet pratar jag gärna mer om och sjukdomen gör sig tyvärr påmind ganska ofta :)

Tänkte försöka utveckla tråden lite. Jag är inte så mycket för bloggar och så... Jag "bloggade" 1995-1999, men då hette det inte blogga. Tröttnade lite på det då. Men jag har ett behov av att skriva av mig lite ibland. Och här har jag så många som bryr sig, så jag vill gärna fortsätta.

Sedan så har byggintresset börjat komma igång igen! Det är jätteskoj! Nu är jag inne i en sjukdomsperiod då det är lite död-läge. Inget händer, på gott och ont. Så kroppen blir starkare och jag orkar mer. Och viljan börjar komma tillbaka.
Och om saker vill sig, och jag får lite tur (och det är väl inte för mycket att kräva med tanke på hur mina senaste år sett ut....) så kommer jag må bättre av bromsmedicnerna, och förhoppningsvis kan jag börja jobba igen. Och då börjar dublonerna rulla in igen!

Så jag tänkte fortsätta fylla på tråden med mina nya projekt. Och det är en hel del. Allt från sandlådor till odlingar och utbyggnader. Det kruxet jag har för tillfället är att pengarna är slut (som jag gnällt om innan, hoppas ni står ut med allt gnäll! :)). Så allt jag gör måste vara billigt. Därför får jag hitta på special-lösningar, vilket är mer utmanande. Och kanske kan vara intressanta att läsa om. Blir kanske inte lika vackert eller bra som om man hade fått köpa allt nytt, som man vill. Men jag tror säkert att jag kan bygga både det ena och det andra med mina lager av gammalt virke, skruv och färg. Sedan är det väldigt mycket som bara är muskeljobb också! Det är gratis!

Hoppas detta låter skoj, och att ni fortsätter hänga med mig på resan, både på bra dagar (som denna) och på dåliga!

Oj. Nu känner jag ju helt plötsligt att jag måste hitta på massa saker :) Ni får inte förvänta er några underverk!

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
danne_88 och 8 till
  • Laddar…
Klart vi fortsätter att hänga med!:)
 
Härligt Stefan, bygg på. Här är inte pengarna slut (än) men att hitta smarta lösningar som kan spara pengar är aldrig fel. Kör på, njut av dina krafter, låter fantastiskt :)
 
Idag har det varit en riktig härlig dag.

Började med att vi var ute i trädgården och härjade i värmen fram till lunch.
Har hittat ett nytt favoritredskap, eller, har haft det länge men inte förstått nyttan förrän nu. Heter fiskars Gångskyffel, Ergonomi. Finns i massa olika varianter och utförandet. Går till så att man skär av rötterna till allt ogräs. Sedan låter man det bara ligga (så länge det inte är blommande ogräs som kan fröså sig...). Och ogräset självdör efter någon dag. Gäller dock inte göra som jag gjorde igår, var ute en runda i perennrabatterna, vi har två stora rabatter vid entren som är 22x1.5m stora. Och tyvärr efter den hårda våren har en hel del dött, så det är mycket ogräs. Hur som helst. Körde en timma med detta järnet, och fick bort en del. Sedan på kvällen så började det regna, och idag fick jag göra om allt igen :)
Kan berätta hur jag normalt rensar, eller vi. Vi ligger på alla fyra, och har med oss olika verktyg och gräver upp alla små ogrässkott. Slänger dessa i en skottkärra som vi sedan kör iväg. Vårrensningen som brukar vara ungefär nu brukar ta kanske 20-30 timmar. I år har vi lagt hmm. 3-5 kanske. Och rabatterna ser helt ok ut! Visst, det kommer en del ogräs där det är svårt att komma åt, så dessa kommer vi behöva ta för hand. Men ändå! Och det bästa är att man kan stå upp hela tiden! Mycket skönare för knän och rygg! Rekommenderas varmt!
Hittade ingen bra bild på hur rabatterna ser ut, får ta en i morgon eller så. Hittad en från sidan. Här ser man hur mycket som har dött, allt kala fläckar. Men det är inte mycket ogräs i all fall!
Dalbotös var här i förra veckan, hon kanske fick med sig någon bild?!

Efter det åkte vi till borås djurpark. Och för en gång skull så såg vi alla djuren! Till och med de där tråkiga som alltid gömmer sig, typ lo-djuret eller rödhåriga pandan.
Kom hem vid 4 tiden. Började klippa gräset, har en 4:a år gammal Klippo, helt underbar maskin, Men den är inget för dem som inte klipper så ofta eller har en väldigt ojämn gräsmatta. Det är en elegant maskin kanske man kan säga. Den klipper suveränt, men tex högsta läget på denna är typ som lägsta på al-kon jag har uppe på landet. Och framhjulsdriften! Suveränt!
Måste även slå ett slag för min batterdrivna trimmer. Bosch ART 26 Li, hade först en ryobi som såg bättre ut på pappret. Men sån skit! den var kass på så många punkter. Lämnade tillbaka den (och pratade med deras support innan, som höll med om att tillbakalämningsfrrekvensen var ganska hög) och köpte boschen istället. 18v batteri. Kan köra i 20-25 minuter ungefär, vilket räcker PRECIS för vår gräsmatta. Har runt 2000-2500m2 gräs, men har tänkt till överallt så at vi inte ska behöva kantklippa. Lagt storgatsten längs alla kanter så att gräsklipparen kommer åt. Maskinen är inte den starkaste, men den klarar tex ormbunkar och små små trän. Den har lite svårt för allt för tjockt gräs som bliit långt. Trasslar in sig i kniven på den.
I morgon hade jag tänkt vertikalskära. Gör det två gånger per säsong. Märker att gräsmattan blir mjuk om jag inte gör det. Det gamla klippet (mulchar det) lägger sig vid rötterna på gräset och bildar en matta där. Vilket gör att gräset blir grönt först en bit upp. Vet inte varför det blir så... Kanske att gräset växer snabbare än vad det hinner brytas ner till ny jord. Så när jag vertikalskär så får jag ta bort allt dött gräs. Passar perfekt eftersom jag tänkte starta upp 3 nya komposter i veckan! Kommer ut bilder på detta, kommer inte kosta mig ett öre!

Sedan kom svärföräldrarna över.
Jag är mycket mycket fotointresserad. Men i och med cancern hade jag inte råd att ha kvar allt. Fick typ 30.000 för mina saker. Detta var 2 år sedan. Ny har svärfar köpt en sony alpha 90 nått. Den är GRYM! Det är löjligt. Jag hade bra saker innan, canon 1d mk3, bästa gluggen som gick att få nästasn (och massa annat). Testade att fota lite fisk, är väldigt intresserad av akvaristik, och normalt brukar jag köra med stativ, blixt från ovanfrån, ställa in massa inställningar, göra rent rutan, byta vatten och hela kittet. Nu tog jag bara en bild, poff, perfekt. Ok fisken såg ju inte ut precis som jag ville, men allt var perfekt. Färgerna, skärpan och djupet. Något som tog mig hundratals bilder innan för att lyckas med. Så mycket har det hänt på 4-5 år (köpte 1d:n då).
Det som suger mest är att jag även provade att fota lillgrabben lite, och vilka bilder, samma sak där. Vi har en helt ok olympus kompaktkamera. Väldigt ljusttark och så bra som kompakter var för 2 år sedan, Men med den blir många bilder suddiga eller gryniga. Med hans sony blev allt skarpt och färgmättnaden och vitbalansen var perfekt. Men visst det går inte att jämföra en systemare med en kompakt. Så är det bara. Vill ha en systemare!!! Gillar inte att vara fattiglapp!

Även igår var bra. Hälsade på ett par goda vänner som var med på en cancerrehabkurs förra året. De bor 5-6 mil härifrån. Lite äldre än oss, men vi fungerar så bra ändå. Väldigt skönt att umgås med några som förstår oss. Både att jag har någon annan att prata med som är kronisk sjuk, och att min fru kan prata med en annan anhörig. De anhöriga blir lätt bortglömda. Men problemet är att om de anhöriga, eller i mitt fall min fru, glömst bort så finns det risk att de inte mäktar med allt och knäcks. Och då blir det lätt kan jag lova.

Hur som haver. Vart ville jag komma med allt detta mumbojumbot? Jo, nu är jag sugen på att komma ut och börja jobba! Och det till en begräsnad budget. VI kommer förhoppnignsvis få lite stöd från fonder/stipendier och organisationer. Men det är inte alls säkert. Men får vi något så tänkte vi köpa lite saker så jag kan komma vidare mde lite snickerier. Behöver mest tryckat standardvirke i lite olika dimensioner. Hade tänkt bygga 2 uppsättningar rejäla utemöbelsätt. Bord och stolar med plats för 4-6 pers. Sedan en isolerad kompost, med frigolit i., Öppningsbar i botten.

Känns så fel detta med pengar. Jag känade bra innan sjukskrivningen. Såpass bra att vi kunde flytta till ett stort hus, en bit från stan. Villket kräver två bilar, som kostar c:a 8000::- i månaden i diesel/bensin/skatt osv. Har även ärvt en kåk i lysekil, som kostar en del., Nu hyr vi ut den för att det ska gå runt. Men dit jag vill komma är att jag bara får ut en bit under hälften mot vad jag hade innan Detta då det finns ett maxtam på vad försäkringskassan betalar ut., Men jag som tjänar mer BETALAR MER SKATT, borde inte jag då få ta del av detta? Det är så fel. Så hade vi bott i en lägenhet i en förort, och haft låglöneyrken båda två så hade vi varit rikare än vad vi är nu...
Vissa, som inte tänker längre än vad näsan räcker säger att vi kan sälja huset. Men huset är allt! Utan snickerierna och trädgården så har jag inget kvar att göra. Sälja en av bilarna? Perfekt en blir strandsatt 2 mil från närmsta stad, Alingsås. Bussen går typ 5 ggr/dag. Sälj landet? Tja, det är tråkigt. Arvegods och släkten har bott i trakten i över 250 år. Får bli det i värsta fall, bara att jag så gärna vill att lill-killen ska få ha samma somrar där som jag hade när jag varit liten. Rena drömmen där.
Har aldrigt haft finansiella problem innan. Föstår nu vilken otrolig prss det är, som ligger på nästan hela tiden. Pengar behövs till allt...

Ska träffa fonologen i mitten av veckan och ta lite prover. Har börjat få svårt att andas, och jag hoppas att det beror på mitt defekta stämband, och inte på det friska att det håller på att ge sig (har nämligen en knöl som växer över nerven till den) eller att det beror på de båda knölarna jag har mot bronkarna (nog tyvärr mest troligt)

Händer det inget där så är dert väntan på cellgiften som fortsätter. En ganska tuff väntan. Inte skojj att veta att det som kan rädda livet på mig är den "sämsta" cellgiften som finns på marknaden. Visst den KAN ha bra effekt, men tänk er in i situationen att jag tar giftet i någon månad men har mycket bieffekter, upptäcker en tillbakagång på knölarna, men bieffekterna blir värrre så att jag till slut inte kan fortsätta ta giftet. Vad väljer man? Ligga i sängen hela dagarna för resten av en liv och spy (eller så) eller hoppa över det enda som kan rädda livet på mig, för att kunna leva. Tufft val som jag innerligt inte tror jag hamnar vid. Men tankarna finns där..

Om någon har vägarna förbi alingsås/borås/landvetter, kom gärna och hälsa på!

Det var inte meningen att det skulle bli ett epos som detta, ville egentligen bara säga att jag mått bra ett par dagar och det är så skont... Kunna vara hyffsat normal.... Hoppas hoppas att det håller i sig et tag och att nya dåliga nyheter kommer över oss...
Vill forsätta gå runt i mina fristadskläder (har typ 3-4 par, beroende på vilket arbete jag gör) och fixa och dona om dagarna. Och kanske till och med börja jobba lite snart. (på ett riktigt jobb :))


Mvh

Stefan
 
  • 136410-Skuffejern.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 24001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Credde och 5 till
  • Laddar…
Kul att du mår lite bättre och har lite mer ork:)
Angående eventuella biverkningar av medicinen så finns det förhoppningsvis andra läkemedel att kombinera med, som kan dämpa besvären. Och åtminstone ett tag så kan man ju se det som att man köper tid – tills nya läkemedel (eller en uppdaterad variant) med mindre biverkningar finns. Men, det beror förstås på hur dåligt man mår ...
Håller tummen!
 
Modig skrev:
Kul att du mår lite bättre och har lite mer ork:)
Angående eventuella biverkningar av medicinen så finns det förhoppningsvis andra läkemedel att kombinera med, som kan dämpa besvären. Och åtminstone ett tag så kan man ju se det som att man köper tid – tills nya läkemedel (eller en uppdaterad variant) med mindre biverkningar finns. Men, det beror förstås på hur dåligt man mår ...
Håller tummen!
Tack,
ja. vi hoppas på det. Min fru säger som dig hela tiden. Hon ser det hela som att hoppa runt på tuvor på ett träsk. Direkt du trampar på en så sjunker den och du måste hoppa vidare till nästa. Min nästa tuva är caprelsa, och det gäller att det kommer något nytt innan caprelsan blir ineffektiv (tyvärr så kan kroppen vänja sig vid medicinen och verkan minska) eller bieffekterna blir för jobbiga.
 
Hejsan,

Vi har problem med vår nya gräsmatta. Vi anlade den för 4:a år sedan. Marken var innan vi satte igång stormfälld skogsmark. Med hundratals stubbar. Bara gran. Gran lever i näringsfattiga jordar, så jordmånen på hela vår tomt är kass. Det är en väldigt röd jordmån, som inte har någon näring och ganska lågt ph.
Vi la på 10-15 cm harpad matjord, och på med rullgräs på detta. Vi använder en klippo med mulcher igång hela tiden, så att vi ska slippa göda så mycket. Men gräset hinner inte förmultna i den takt det kommer nytt klippt gräs, så det bildas en matta längs rötterna på gräset. Detta gör att gräset blir grönt en bit längre upp. Gräsmattan känns mjuk och jag kan inte klippa den kort för då ser det konstigt ut.
Har idag kört en elektrisk stiga vertikalskärare. Som synes har jag inte hunnit få upp allt gräs än, tänkte göra det i morgon.

Men hur gör ni som vertikalskär, hur långt ner skär ni? Bifogar en bild på hur det blev för mig. Går jag djupare med denna skärare så dör den (för klen). Men det ser inte ut som att några rötter är kapade, utan bara att gammalt gräs tagits upp.
Funderar på om stigan är för klen för vår tomt. Den är på 1.5kw. Elektrisk. Direkt den går ner på djupet, där jag kanske vill att den ska gå, så dör den. Så den kommer aldrig dela några rötter inte. Bara raffsa lite på ytan. Men det kanske duger gott?

Skickar även med en bild på det där ogräsverktyget jag pratade om igår.

Hur har det varit hos er? Har våren varit lika knäpp? Här var våren jätteskum. Först varm som tusan, och allt började växa. Sedna blev det smällkallt igen och allt dog. Trän som stått här i 40 år har dött. Vi har stora fläckar i rabatterna på flera kvm som är helt döda... Skickar med ett par bilder. Har ni haft det likadant?

Idag har jag även smäckt upp tre stycken komposter utav gammalt klassiskt kompostnät. Gjorde en liten utbyggnad från trädgårdslandet, och jämnade till marken där. La sedan på marktäckduk. Jag var lite imot detta, men frun övertalade mig. Vi får ta ett par skopor väldigt maskrik jord från ett annat ställe och lägga in.
Tänkte grunda med gräs, nu när vi ändå har så mycket. Sedan på med lite maskrik jord, och efter det dundra på med vad vi nu vill göra oss av med. Finfördelade kvistar, hushållsavfall (bara vegetabiliskt) och massa annat. Inget ogräs bara :)

Lägger även med en bild på en lövgroda. Paddor ser vi hur ofta som helst, men grodor är lite mer sällsynta. Oftast ser vi dem döda, någon av våra tre katter har hittat dem först :( Denna satt så fint under en akleja.

Härlig dag med många projekt.

DAGENS KOSTNAD: 0:-
Men jag kommer behöva mer buntbund och marktäckningsduk (Tips, köp 2x10m på hornback. BRA kvalitet till bra pris. Och bäst av allt, bredden! Den täcker snabbt en stor yta!)

Det blev även någon bild på huset.
Och sista bilden är på vår hund, som har skelettcancer :( FUCK CANCER http://www.letsfcancer.com
Nu när tråden inte bara är inriktad på cancer och biorum så kommer det nog bli lite mer projektbilder.

Mvh

Stefan
 
  • P6032039.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032072.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 104159_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032061.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032040.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032041.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032062.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032050.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032066.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032044.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032043.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6032048.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jante och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Enarna har fått "rostsjukan", heter nåt annat egentligen, sjukan finns i hela landet, sjuka enar tas bort snarast för att förhindra spridning.

Vertikalskärning har man mer o mer börjat omvärdera. Anledningen till att vertikalskära är att få ner syre i jorden om man har tung lerjord och att man får bort en massa mossa som krattas upp.

De som är emot vertikalskärning menar att man skär sönder rötterna och att mossan som rivs upp sprider sig med vinden över hela gräsmattan.

Jag har fått lära mig att msn på våren innan gräsmattan fått grövre strån enbart klipper av 1/3 vid varje gräsklippning samt att man klipper med större intervall. (Fast det är väl sommar hos dig redan.) Jag tror att dina mjuka, korta strån lägger sig som en syrehindrande, tät hinna som det dessutom kan bildas mögel under.

Men jag är ingen expert och nu har vi naturtomt och saknar inte gräsmatteskötseln.
 
Hallo,

Jag vet inte vad granarna fått för sjuka. Men det hänger ihop med den konstiga våren... Alla var gröna och fina fram till slutet på april. Sedan stendog de på ett par veckor, tillsammans med kanske 300 andra perenner...

Vi har ingen mossa så vi vertikalskär bara för att få delat på rötterna till gräset så att det ska bli kraftigare. Samt samla upp allt fint gräs som ligger som ett lock vid rotnivå. Drömmen hade varit om gärsmattan självt (eller snarare jorden, med maskar osv) kunde ta hand om alla gräsrester, så jag slipper ha en mjuk gräsmatta. När jag klipper nu så klipper jag säker dubbelt så högt som jag hade velat, bara för att om jag klipper lägre så skadar jag rötterna rejält.
Så min tanke var att försöka få bort överblivet gräs då och då och med tiden kanske gräsmattan blir kompaktare

God natt :)
Stefan
 
Hemmakatten
Jag trodde det var enar, såg inte ordentligt, är inte hemma så surfar på mobilen, så glöm det jag skrev.

Med tanke på att så många träd o växter dött under en så kort tid, så börjar man undra om det kan vara fråga om något slags (gift)utsläpp. Hur ser det ut runt omkring? Grannar drabbade? Form på det döda området, kan det ha runnit någonstans ifrån?
 
Redigerat:
Jag tror jag har samma vertikalskärare som du. Den är rätt klen, men har man rätt teknik så går det ändå. Jag rekommenderar att du klipper gräsmattan kort innan du börjar med vertikalskäraren. Kör sedan över mattan en gång på högsta läget bara för att få bort allt gräs som rivs upp. Kratta upp detta, sedan kör du på det djupaste läget. Man får köra långsamt så den orkar med. Varvar den ner och håller på att stanna så stannar man och lyfter upp framdelen på maskinen så den varvar upp igen. Hoppas du förstår hur jag menar.

Om du bestämt dig för att samla upp gräset så skulle jag rekommendera att gödsla med hönsgödsel regelbundet med tanke på att du har en del träd och skugga.
 
Hemmakatten:
Det är ingen sjukdom, det är den kalla våren, precis som Stew säger. Först lite varmt så att de tinade upp, men tjälen satt kvar länge och då torkade de upp. Åtgärdas endast genom att vattna mer i höstas, samt säcka noga med tex jutesäckar i januari. Nu kan man inget göra annat än ta bort dem och sätta nåt nytt, då granar inte bryter nya skott även om delar av dem har överlevt.
 
En klematis som mormor planterade för 40+ år sedan verkar ha dött ute i sommarstugan. Helt galet faktiskt.

2012-07-26 14.58.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från förra året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.