miniGranis skrev:
Jag körde prisjakt.se och tog den billigaste pris 8460 tror jag det var, sen besökte jag Hornbach och fick ett pris 10% under 8460. Plätt lätt.

Gudahov jag har precis samma versionsnummer och datum som du.
Installationen gick smidigt, har staket och altan (hårda hinder) där jag önskar att den kunde klippa närmare men det är inget jätteproblem.
Har tre öar med buskar/träd som har kantsten runt jorden och där skall jag troligen flytta begränsningslinan lite närmare, ligger typ 10 cm ifrån kantstenen nu och jag tror det innebär att jag får trimma gräset där och det vore skönt att slippa. Men den får gå någon vecka nu så jag får en bild över hur den klipper.
Inatt fastande den på studmattan och en kniv gick åt, nu har studsmattan träplank som barriärer så den inte kör upp på benställningen.
Då var den monterad!

Tack för tipset och hjälpen!
 
Robert-san01 skrev:
Då var den monterad!

Tack för tipset och hjälpen!
Inget att tacka för, bara kul att vi blir flera.
 
Nu har även jag slagit till på en R40li, köpte ikväll en ouppackad på blocket för 6500 kr. Har inte kollat fw än. Skall bli spännande att se om den klarar souterrängtomten.
På vägen åkte jag in till Biltema för att kolla in tillbehörspriser. Köpte 100 m avgränsningskabel (artnr 936693, finns ej på webben), kostade 299 kr. 104 st clips av samma modell som i R40-kartongen kostade 379 kr, lite dyrare än Jula och Clas Ohlson.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Hej kardborren, funkar det med biltemas begränsningskabel till Gardenan?
 
Skall fungera. Nu läste jag dock att den inte skall vara UV-beständig och därför bryts ner snabbare i solljus än originalkabeln. Får gräva ner den :)
 
Hur mycket kan man "nagga" på avstånden vid laddningsstationen? Tänker då mest på de 3m framför, men även 1,5m åt varje sida. Fundrar på en till föräldrahemmet, men har svårt med vettig placering pga av smala gräsmatteavsnitt.
 
frav skrev:
Hur mycket kan man "nagga" på avstånden vid laddningsstationen? Tänker då mest på de 3m framför, men även 1,5m åt varje sida. Fundrar på en till föräldrahemmet, men har svårt med vettig placering pga av smala gräsmatteavsnitt.
De 1,5 meter åt sidan är tämligen viktiga. Jag hade stora problem med dockningen i början. Framför allt var det på ena sidan som jag nog bara hade en meter och så var den lite kringelikrokig. Det var först när jag hade tagit bort en buske och dragit ut sidorna helt rakt och 1,5 meter som dockningen gick bra. Jag vet inte, men har en känsla av att rakheten är viktigare än längden. Två spikraka på 1,25 meter skulle kanske fungera.

Vad beträffar guidelinans 3 meter så är det vad jag har och vet inte hur annan längd påverkar. Du kan ju ringa Husqvarnas kundtjänst och "tjata" så att du kommer till de som verkligen kan sakerna. Det lär ju finnas en handfull person på HQ som är experter på dockning och kan svaret i sömnen; det gäller bara att hitta dom.
 
Ja vi får se, jag beställde en R40Li. Så får jag hoppas vi kan få till det på ett bra sätt även om det förmodligen kan bli tajt ur många aspekter. Men i detta fallet måste vi ha en maskin som klarar biyta, annars hade det troligen blivit en Indego där också.
 
M
Hur funkar guideslingan med R40li? Den går väl alltid precis efter denna och inte med ett varierat avstånd som tex Automower305. Blir det nerkört eller funkar det ändå?
 
Jag har haft min för kort tid för att kunna avgöra om det blir en "stig", dock så går den alltid 40 cm till vänster om guiden sett in mot klipparen.
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
miksil skrev:
Hur funkar guideslingan med R40li? Den går väl alltid precis efter denna och inte med ett varierat avstånd som tex Automower305. Blir det nerkört eller funkar det ändå?
Den kör väldigt exakt i samma spår. Huruvida det blir nedkört handlar nog mest om hurdan gräsmatta man har och hur kort man klipper. Är nu nere på 2,5 och det är riktigt kortklippt, samtidigt är grässvålen hyfsat hård. Man ser från vissa håll ett spår; men det är på intet sätt djupt. Jag har inte skärskådat det, men här och var kan man se ett långt spår på andra delar av gräsmattan; vilka antagligen uppkommer vid "optimal" luftfuktighet och att klipparen gått i en annan riktning än hur gräset "kammats" av sol och vind. Inga av de hjulspår man kan se i gräsmattan utgör något slitage som slitit bort gräs eller liknande - de är alltså mer av typen "märken i daggen".

Kan inte se att det kommer bli en hålväg med tiden. Men mitt mål är en hysat kompakt/hård och kortklippt gräsmatta och då torde detta inte bli ett problem. Så småningom har jag tänkt dressa med mattan med sand. Men den som vill ha en långklippt, svampig matta får nog räkna med ett visst synligt hjulspår.
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Jaha, då har jag fått hem en R40Li som skall placeras på föräldrahemmets gräsmatta.

MSW ver: 2.02.00
MSW date: 2011-12-05
SUB ver: 2.00.00
MMI ver: 3.03.00
Production: 2012-04-13

Så det var ingen daxfärsk maskin, men det ska väl duga ändå.

Hur är det med mjukvaru-uppdateringar? Kan man susa in till närmaste HQ serviceställe & få det gratis uppgraderat under garantiperioden? Eller utgår det någon avgift för dylik operation? Hur lång tid tar det att uppgradera mjukvaran?
 
frav skrev:
Jaha, då har jag fått hem en R40Li som skall placeras på föräldrahemmets gräsmatta.

MSW ver: 2.02.00
MSW date: 2011-12-05
SUB ver: 2.00.00
MMI ver: 3.03.00
Production: 2012-04-13

Så det var ingen daxfärsk maskin, men det ska väl duga ändå.

Hur är det med mjukvaru-uppdateringar? Kan man susa in till närmaste HQ serviceställe & få det gratis uppgraderat under garantiperioden? Eller utgår det någon avgift för dylik operation? Hur lång tid tar det att uppgradera mjukvaran?
Intressant. Din tillverkades dagen efter min, trots att jag köpte den i juli förra året. Samma programvara/firmware oxå. Det tyder på att de inte sålt så många som de kanske hade räknat med. Vad det nu kan betyda. Om man jämför med Boschen, där det tycks komma en ny version om dagen nästan.

Har inte uppgraderat programvaran och vet inte om det ens finns någon ny. Skall ta mig för att ta reda på det innan min garanti går. Återkommer i sådana fall här.

Lycka till med installationen. Berätta gärna sedan hur det går med guideslingan och begränsningskabeln där bak.
 
Gudahov skrev:
Intressant. Din tillverkades dagen efter min, trots att jag köpte den i juli förra året. Samma programvara/firmware oxå. Det tyder på att de inte sålt så många som de kanske hade räknat med. Vad det nu kan betyda. Om man jämför med Boschen, där det tycks komma en ny version om dagen nästan.
Där jag köpte denna R40Li så sade de att den nyligen inkommit till butiken, men de kan ju ha dragit en vals. Eller så var det sanning & att det tillverkats rejält många R40Li i fjol som aldrig sålde som tänkt. Kan ju tänkas vara så iom de kampanjer som var på sensommaren.
Gudahov skrev:
Har inte uppgraderat programvaran och vet inte om det ens finns någon ny. Skall ta mig för att ta reda på det innan min garanti går. Återkommer i sådana fall här.
Enligt vad "Otjena" skrev här den 20 Maj http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/213606-automower-305-308-a.html#post1743236 så finns det åtminstånde:
MSW: 03.02
MMI: 03.00
SSW: 03.00
Bossemannen har rapporterat samma sak här den 1 Juni: http://www.byggahus.se/forum/robotg...tera-din-mjukvaruversion-har.html#post1751341
Gudahov skrev:
Lycka till med installationen. Berätta gärna sedan hur det går med guideslingan och begränsningskabeln där bak.
Hur menar du? Är det trixigt & något speciellt att beakta förutom de där 1,5metrarna åt höger & vänster? Eller är det pga av att jag ovan skrev att det kan bli tajt? Kontakterna sitter ju rätt oskyddade mot väder & vind. Borde varit en kåpa över kontakterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.