OpiMaza
Bosemannen skrev:
Ja, det fälttestet gick ju fort. Hade lite tur. Den blev precis klar längst bort i trädgården och gick ca 65m guidekabel tillbaka till laddstationen. Söktiden blev 11 minuter, det längsta jag haft vilket får anses som worst-case i min trädgård utifrån hur jag lagt guiden. Av dessa 11 min är ca 8 promenaden tillbaka. Batteriet hade 267 mAh kvar när den nådde laddstationen. I runda slängar förbrukade alltså maskinen 30 mAh på att finna och docka. Då borde jag kunna konstatera att i det stora hela har i min installation inte söktiden så stor påverkan på batterikapaciteten och därmed laddtiden.
Hej
Går det att se hur många A batteriet har eller mäter du någonstans?
 
Håll inne 0-an i 2 sekunder. En info-meny dyker upp. Välj Info->Batteri.
där finns batteriets nuvarande laddning, laddström, spänning etc.
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Bosemannen skrev:
Jag tycker att HQ/Gardena borde har nämnt en sådan fenomenal feature i sin användarmanual, tekniska manual eller inte minst i sin marknadsföring för 305:an/R40Li. År inte det konstigt?
I och med att jag sliter med att få min 400m2 klippta med endast 4 timmars klipptid per dag nu när gräset växer kopiöst så borde den verkligen känna av att det behöver klippas oftare. Men detta kanske bara gäller då man kör "full auto" dvs kopplar ur timern? Märker du någon skillnad om du kör med eller utan timer?

Det mest sannolika kanske är att 1. Mjukvaran är gammal även om jag skulle vilja att 2. var en förklaring till problemet.
Jag kanske litar för mycket på HQ-teknikerna. Men pratade med olika förra året på HQ i Huskvarna. Här är lite vad jag fick reda på om knivmotstånd och ladd- och vilotid: http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196857-gardena-r40li-6.html#post1595446

Jo, 4 timmars klipptid är konstigt. Jag hade schemaläggning i början, men tyckte att den betedde sig konstigt. (Jag har dåligt minne och kommer inte ihåg vilka problemen var, men jag har säkert skrivit om det i R40Li-tråden och hinner inte just nu läsa igenom vad jag skrev.) När jag tog bort schemaläggningen blev allt mycket bättre! Prova det.

När du säger att den laddar i 2,5h. Står det "laddar" på displayen i 2,5h eller kan det vara 1 h laddning och 1,5h "vila"? Om det är det förra - kan inte batteriet vara dåligt på något vis? Eller något i laddelektroniken som strular? Någon kabel som är knas?

I alla fall, ta bort schemaläggningen (timern) och kolla vad det ger. Med hänsyn till att din gräsmatta är lång nu, så borde den köra som min gör just nu: den tar 6 timmar batterivila per dygn (min gör det alltid, tror jag, mellan kl 18:00 och 24:00). Därefter klipper och laddar den om vartannat i 18 timmar, vilket brukar bli 9 klipptimmar och 9 batteriladdartimmar. Om din inte beter sig på samma sätt, så är det nog nåt som är knas med din laddning eller så skiljer sig programvaran mellan R40Li och 305 (men varför skulle den göra det i detta hänseende?).
 
Läste hela "din" Gardena R40li-tråd förra säsongen med stort intresse men kom inte ihåg att jag läst om det här med knivmotstånd just där. Men nu när jag läser det igen så känns det ju som en trovärdig källa vilket är kul. Dock är det ju som du också noterade inte ngt som står nämnt någonstans villket är märligt.

Skall kolla om det står "Laddar" hela tiden, men jag tror inte det. Det var därför jag började undra varför den bara häckade i laddstationen. Vet i alla fall att laddströmen var 0A (eller 0,03A) och batterikapaciteten var ca 1,2Ah vilket ju tyder på att det var färdigladdat. Jag har kommit på att jag kan lura den genom att putta ut den ur laddstationen, slå av och på den på strömbrytaren, putta tillbaka den igen till laddstationen och starta Auto. Då tycks den vakna upp och går ut igen för att den är fulladdat. Men det är ju inte hållbart att hålla på så. :)

Tror fortfarande ngt är knas men jag skall sänka knivarna idag och köra ett dygn med min 08-22 timer, sen på söndag kör vi full auto så får vi se hur den beter sig.

Skall till ÅF på måndag så förhoppningsvis kan de bringa klarhet, om inte annat uppgradera min mjukvara.
 
Gudahov skrev:
När du säger att den laddar i 2,5h. Står det "laddar" på displayen i 2,5h eller kan det vara 1 h laddning och 1,5h "vila"? Om det är det förra - kan inte batteriet vara dåligt på något vis? Eller något i laddelektroniken som strular? Någon kabel som är knas?
Det står LADDAR i displayen såg jag nu även om laddströmen är 0A. Batterikapaciteten är 1159mAh. Den har laddat iaf 2h nu när jag kollade utan att ge sig av igen.
Har sänkt till 4 cm och nu hörs det där härliga rasslet från klippt gräs igen så nu får knivarna arbeta iaf. :). Låter den gå till imorgon kväll så får vi se hur många timmar det blir.

Fann det du (Gudahov) referade till i din tråd om att du hade "problem" med timern och att du kopplade ur den och det liknar ju det jag upplever nu. Att klipparen skulle ta sin obligatoriska viloperiod under inställt timer-period låter ju som en miss i mjukvaran så vida man inte ställt in en för lång timer-period. I vart fall är det skillnad mellan vad som uppges i manualen och vad som upplevs i verkligheten.
 
Otjena skrev:
Lyckas ej få detta problemet, är du säker på att du knappar in rätt i klipparen?
Tack för att du testade, Japp 100 procent säker. Blir att ringa ÅF igen då andra gången den går in på rep på 2 mån :(
 
Bosemannen skrev:
Auto, har du uppgraderat mjukvaran och i så fall hjälpte det?
Var inne igår och fick den uppgraderad så i natt hade den klipp tider på 64-76 min innan hade den inte tider över 60 min. Har inte jätte koll på laddtiderna men den men laddar inte över 90 min iallafall. Så se till att få den senaste mjukvaran.
 
OpiMaza
ImageUploadedByByggahus.se1369675261.014951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser min dekaltrimmade "husse" ut efter en jobbig dag.
Förresten en fråga, vänder knivtallriken håll då och då för att slita på knivens baksida eller ska man vända på dom?
 
OpiMaza skrev:
[bild] så här ser min dekaltrimmade "husse" ut efter en jobbig dag.
Förresten en fråga, vänder knivtallriken håll då och då för att slita på knivens baksida eller ska man vända på dom?
Snygg :)

De vänder håll då och då
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Vart köper man HQ308 som billigast idag, någon "lågpriskedja" som t.ex Hornbach/Bauhaus som säljer den så man kan utnyttja prisgarantin på 10-15% ?
 
Då har min ÅF tittat på maskinen. De har uppdaterat från min tidigare verision 1.03 till den senaste mjukvaran som Otjena skrev i inlägg #6, dvs MSW: 03.02 (MMI: 03.00, SSW: 03.00). Det har även gjorts ett byte av ett laddbleckskit på klipparen som tydligen är rekommenderat för alla 305:surprised:r årsmodell 2011.
Fick igång maskinen vid 17-tiden idag och lät den gå till 23:00 och jag tror att den nya mjukvaran är lösningen på de långa laddtiderna (2-2,5h) jag haft tidigare. Det jag noterat som skillnader mellan 1.03 och 3.02 är följande (som få tas med en stor nypa salt så här efter bara sex timmars drift):

* Klipptider: 69 resp. 71 minuter på de två fulla klippningar som den hann med. Hade tidigare mellan 60-65 min. Kan ju bero på att det är torrare nu men gräset var ändå rätt långt. Rasslade en hel del. Kanske längre klipptider mao.

* Laddtider: Den hann med två hela körningar och timern kickade in kl.23. på den tredje. Jippi, på version 1.03 hade den bara klippt två ggr och sedan stått och laddat från 21:30 till 23:00 (eller ja 08:00 nästa dag). Problemet verkar alltså vara löst. Skall kolla imorgon hur många timmar jag får ut på en dag så vet jag säkert.

* Displayen visar nu "Nästa körning startar 08:00" eller liknande när man trycker Start och timerna har kickat in. I version 1.03 såg man ingenting. Informativt och bra och det förklarar också de meddelanden som Gudahov skrivit om för sin R40Li, "Dagens körning avslutad. Nästa körning startar..." eller liknande. Har alltid undrat vart han fann det någonstans. Jag hade ju också sluppit låta som ett fån när jag pratade med min ÅF om vad det stod i displayen för det stod ju inget.

* Fjärrstart 2. Yes, vad bra. Nu kan jag trixa med en andra fjärrstartpunkt för att försäkra mig om att bortersta änden av gräsmattan blir klippt. Nu tror jag den hade blivit det ändå men jag kan nu lägga ihop fjärrstart 1 och 2 till att bli ca 70% tillsammans. Med en fjärrstart kan man bara välja mellan Medel 50% (lite för lite i mitt fall) och Ofta 80%.

* Rörelsemönstret är annorlunda!? Tidigare vände maskinen till 90% åt höger och gick i kvadrater/romber runt gräsmattan på öppna ytor såväl som i passager. Av ngn anledning så vänder den nu mer åt vänster. Jag kollade bara en kort stund, kanske 10 min, då den startade upp idag och jag blev förvånad. Kanske slump men jag hoppas ju på att den är lite smartare nu. Det är klart 3.02 är smartare än 1.03 eller hur? Skall ha lite koll på den de närmsta dagarna och se om jag kan se ngt mer. Tyckte den var dum som en sten tidigare i en passage jag har på 1,4-2m men jag tyckte den löste uppgiften mkt bättre nu. Jag sätter lite av min tilltro till ingenjörerna hos Husqvarna nu att en mjukvaruppdatering inte bara innehåller buggfixar utan även uppdaterad logik/algoritmer för själva klippningen.

* Inga mer stopp och fem pip mitt på gräsmattan. (Nonkan har skrivit att detta var avhjälpt redan från version 2.x) Mina grannar började undra varför den pep så mkt, ingen bra PR för potentiella kunder. :)

Kan så här i efterhand kanske tycka att säjaren av en produkt skall se till att senaste mjukvaran är installerad när man köper en vara om inte köparen själv kan uppdatera den. Då hade jag sluppit uppleva de här problemen och ÅF hade sluppit utföra det som blev ett garantiärende i deras högsäsong. Har dock bara postivit att säga om ÅF, jag fick snabb service trots högsäsong och det verkar som mina problem är lösta.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrikru och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Nu har våran "blixten" 308:a gått och betat i trädgården c:a en vecka.
Jag är kanonnöjd med klipparen och resultatet blir väl ännu bättre efter några veckor när man kan sänka klipphöjden.
Den klipper ganska precis i 60min och sen laddar 60min,
Är förvånad över hur branta sluttningar den klarar!
Kändes som ett bra köp...förutom att det drog med sej ett skitjobb i trädgården, fick beställa hem 2kubik matjord och jämna till dom värsta branterna i trädgården. Men det blir kanon till slut!
 
Har bara någon vecka kvar på garantin på min 305:a. Kan man lämna in den för enbart mjukvara uppdatering? Har inget jag upplever som är fel egentligen. Men har inte senaste programvaran så skulle ju vara bra att få det utan kostnad.
 
OpiMaza
Petzzon skrev:
Har bara någon vecka kvar på garantin på min 305:a. Kan man lämna in den för enbart mjukvara uppdatering? Har inget jag upplever som är fel egentligen. Men har inte senaste programvaran så skulle ju vara bra att få det utan kostnad.
Kontakta Husqvarna och fråga hur det fungerar.
 
Jag har en 305 tillverkad 2011-03, så tredje säsongen nu. Funkar bra, batteriet har ca 1100 laddningar på sig och verkar inte ha mattats av ännu. Har MSW: 2.02 och funkar bra. Några saker dock.
Har ett hörn där klipparen stänger in sig ibland. Det jag tycker är lite konstigt är att den inte gör mer försök. När jag har hittat den så har den haft mycket batteri kvar.
Min erfarenhet är att det inte fungerar så bra obevakad under längre tider (typ >1 vecka). Har man otur med väder drar den med sig för mycket skräp till laddstationen och blir tillslut blockerad där. Min önskefunktion hade varit en fuktsensor som skulle få klipparen att gå mer vid torrt väder och mindre vid fuktigt. Jag hade planer på att bygga detta själv med hjälpa av en extern fuktsensor. Styrning av 305:an skulle ske med ett relä som drar yttre slingan samt en sensor som känner av om den är i laddstationen. Tyvärr verkar funktionen vara så att om du bryter yttre slingan när den är i laddstationen så kommer den iallafall att gå ut och ställa sig 1-2m utanför och 'tjura' där. Får väl testa igen på nyare mjukvara.
Vad är egentligen skillnaden mellan 305/308. Samma skal, samma klippbredd. Är det bara större batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.