kanske en amatör fråga men måste man dra slinga runt varje hinder man har på tomten,har en sandlåda och en lekstuga ca 2 meter från gränsslingan? eller ska man bara dra slinga runt buskar som den kan fastna i? varför drar man slingan runt objekt om det finns Ultraljudsensor inbyggd?
 
Något mindre än 2 m går prova dig fram tror jag har en på en m…… nej sandlåda behövs inte buskar är ett måste…gardenas kopplingar är kanon
 
HL1 skrev:
Kul att höra possitiva omdömen. Man kanske ska använda gardena/Husqvarna skarvar istället. Dom ska ju gå att återanvända dessutom.
Du får gärna förklara mer om avstånd till fasta hinder och buskar. Hur långt utanför slingan klipper den? Kan man säga åt den att köra längs slingan bara? Har du ultraljudsensorerna på?
"grymmeoffe" du fick ju stänga av dina pga någon buske eller hur det var. Kan du förklara hur den kunde komma utanför slingan? Jag vill inte att min ska smita då jag har vatten utanför.
Den kör centrerat längs slingan så den klipper väl 12-13cm utanför slingan. Dock "wobblar" den lite fram och tillbaka på slingan så det kan skilja några cm mellan gångerna.

Jag har ultraljudssensorerna på, de funkar grymt bra. Jag har inga öar i min slinga utan kör enbart med sensorerna. Smala hinder, som benet på en gungställning, detekteras inte alltid men den har ju även bumpersensorer som då kickar in.

Den kör inte utanför slingan, när den stöter på något hinder så försöker den svänga runt det men då svänger den höger så den inte kommer på fel sida slingan.
 
sv97017 skrev:
Väldigt intressant att läsa om era erfaraneheter av S510. Jag blir dock rätt fundersam på de små hjulen framtill, känns som att den får svårt att klara en gropig gräsmatta med många små hål i. Vad tror ni om det?
Jag har nu kört en första klippomgång och den körde fast ett antal ggr i ojämnheter. Dock lyckades den varje gång reda ut det själv, efter ca 10s av hjulspinn så gör den en riktningsförändring vilket fått igång den igen. Jag har inte behövt hjälpa till manuellt hittills.
 
  • Gilla
Daniel7406 och 1 till
  • Laddar…
Har inga problem med gropar och hjulspinn dock så kan det ju bli problem om man skruvar ner kniven Max hade ett ställe där den stod på knivtallriken men inga problem nu men om det är ett jätte problem fyll igen lite hål
 
wiad skrev:
Jag har nu kört en första klippomgång och den körde fast ett antal ggr i ojämnheter. Dock lyckades den varje gång reda ut det själv, efter ca 10s av hjulspinn så gör den en riktningsförändring vilket fått igång den igen. Jag har inte behövt hjälpa till manuellt hittills.
kommenterar mig själv - mitt gräs var väldigt högt och blött vilket troligtvis var orsaken till de flesta slirningar. Efter att den nu klippt av det mesta så ser jag inga fler fastkörningar.
 
grymmeoffe skrev:
Något mindre än 2 m går prova dig fram tror jag har en på en m…… nej sandlåda behövs inte buskar är ett måste…gardenas kopplingar är kanon
Det stämmer alltså? Inga öar närmre än 2 meter? Antar att man får inkorporera öarna i yttre gränsslinga istället då och inte dra dubbeltråd med 1cm mellanrum ut. Vad är det som händer om avståndet mellan ö och yttre gräns är för kort?
 
En negativ sak är att den i min mening stannar alldeles för tidigt när den stöter på begränsningslinan. Så pass tidigt att den inte klipper hela vägen fram till linan, vilket gör att det blir en sträng av oklippt gräs innanför linan som är svår att bli av med.
 
wiad skrev:
En negativ sak är att den i min mening stannar alldeles för tidigt när den stöter på begränsningslinan. Så pass tidigt att den inte klipper hela vägen fram till linan, vilket gör att det blir en sträng av oklippt gräs innanför linan som är svår att bli av med.
Men det finns väl en automatisk funktion för kantklippning?
 
Dave R skrev:
Men det finns väl en automatisk funktion för kantklippning?
Absolut, men klipparen går ändå inte nära för att nå den kantklippta ytan med bladet, så det blir en sträng strax innanför den kantklippta ytan.
 
wiad skrev:
Absolut, men klipparen går ändå inte nära för att nå den kantklippta ytan med bladet, så det blir en sträng strax innanför den kantklippta ytan.
Hmm det verkar inte så bra.. Skall man behöva modifiera roboten med en gång man får den..
 
Du borde nog låta den gå ett tag @wiad innan du slänger ut sådana kommentarer för det första kantklipper den och då tar min resten sammt att kör du med subareas så klipper den linan på vägen till memorypointsen inga problem har gått här i mer än en månad och den lämnar nån cm i ytterkanterna inget innan linan
 
Grymmeoffe, läste i manualen om subareas men blev inte riktigt klok på hur det funkar! Förstod det där med memorypoints, men sen står det nåt om "route the wire around the passage". Ska man dra begränsningslina o dela av trädgården?
 
Hur klarar s510 lutningar?

Jag har några besvärliga slänter på min tomt med lutningar upp till 1:2 (motsvarar 27° eller 50%). Min Landroid L grejar inte dessa slänter.

Jag noterar att i-mover sidan anger att s510 klarar lutningar upp till 30-34° vilket skulle vara bättre än fjolårets bästa "bergsklättrare". Är det verifierade siffror?

Är det någon som har provkört s510an i lite extrema lutningar?

/Peter
 
grymmeoffe skrev:
Du borde nog låta den gå ett tag @wiad innan du slänger ut sådana kommentarer för det första kantklipper den och då tar min resten sammt att kör du med subareas så klipper den linan på vägen till memorypointsen inga problem har gått här i mer än en månad och den lämnar nån cm i ytterkanterna inget innan linan
har jag sagt någonstans att den inte kantklipper? nej. Har jag sagt något om subareas i detta sammanhang? nej. Vad jag sagt är att den inte kör tillräckligt långt fram till linan för att klippa hela vägen fram till den kantklippta delen, kan du säga emot detta? Sen kanske den i långa loppet reder ut det ändå, men det känns ändå för mig som en miss i programmeringen eftersom det vore mer effektivt att klippa hela vägen ut. Borde väl vara rimligt att påpeka detta i en sådan här tråd, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.