asgo skrev:
Snygg sak. Jag har själv byggt något liknande men i 120 mm björk så jag anar hur mycket jobb du lagt ner.
Hur fick du ytan plan?
rikt- o planhyvel, två delar och sedan kexat ihop. Blev perfekt på en halv mm:D
 
På plats men behöver fixa inredningen ! IMG-20130528-00042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG-20130528-00041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG-20130528-00043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG-20130528-00044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby och 13 till
  • Laddar…
ullberg
Riktigt snyggt! Härligt också att se att det står en (relativt) enkel skildragare på bilden. Tydligt att det går att göra bra saker utan de allra värsta prylarna (sen ser iof. många av handverktygen inte allt för billiga ut ;) )

/U
 
Det där ser ju snyggare ut än mina köksskåp! Och det har du i verkstaden...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Riktigt snyggt, jag vill också göra ett...(y)

Jag är tyvärr riktigt dålig på det här med att känna igen träslag. Vad har du gjort skåpet av? Är det enbart massivt trä eller har du använt skivor av något slag i bakstycke och dörrar?
 
Stiligt skåp (och bänk) men är det inte no-no att ha hyvlarna stående på sulan?;)...såvida man inte ställer bak stålet varje gång man ställer hyveln på hyllan men det verkar jobbigt.
 
jac skrev:
Riktigt snyggt, jag vill också göra ett...(y)

Jag är tyvärr riktigt dålig på det här med att känna igen träslag. Vad har du gjort skåpet av? Är det enbart massivt trä eller har du använt skivor av något slag i bakstycke och dörrar?
Tack !Skåpet är av homogen ek, inget fanerat MDF här. Sidor är 12 mm, bakstycke och front 6mm och hyllor 8 mm.
 
Ola C skrev:
Stiligt skåp (och bänk) men är det inte no-no att ha hyvlarna stående på sulan?;)...såvida man inte ställer bak stålet varje gång man ställer hyveln på hyllan men det verkar jobbigt.
Helt rätt ! Jag drar tillbaka bladet, väldigt enkelt på VERITAS hyvlar. Planerar att ha de större hyvlarna lutande :)
 
asgo skrev:
Snygg sak. Jag har själv byggt något liknande men i 120 mm björk så jag anar hur mycket jobb du lagt ner.
Hur fick du ytan plan?
Rikt- ovh plan hyvel 2 delar ca 300 mm bredd. Sedan kexade jag och limmade ihop. Blev mindre än 0.5 mm höjdskillnad
 
Lawrence skrev:
Helt rätt ! Jag drar tillbaka bladet, väldigt enkelt på VERITAS hyvlar. Planerar att ha de större hyvlarna lutande :)
Har också mina hyvlar stående men har satt fast nåt i stil med golvunderlagsfoam på det hyllplanet för att slippa meka med att dra tillbaka stålet. Om du har hyvlarna på översta hyllan kommer det ändå inte synas om de har nåt snällt underlag att stå på, såvida man inte är över 2m lång.
 
Ola C skrev:
Har också mina hyvlar stående men har satt fast nåt i stil med golvunderlagsfoam på det hyllplanet för att slippa meka med att dra tillbaka stålet. Om du har hyvlarna på översta hyllan kommer det ändå inte synas om de har nåt snällt underlag att stå på, såvida man inte är över 2m lång.
OK! bra tips, tack (y)
 
Ola C skrev:
Stiligt skåp (och bänk) men är det inte no-no att ha hyvlarna stående på sulan?;)...såvida man inte ställer bak stålet varje gång man ställer hyveln på hyllan men det verkar jobbigt.
I mitt garage är det no-no att lägga hyvlarna på sidan, framförallt på bänken. Jag ställer dem alltid på sulan, eventuellt med lite spånor under tån om jag jobbar med dem. Undantaget är en hyvelhylla där de pga platsbrist ligger ner.
Hyveljärnet är gjort för att skära trä och skadas knappast av att stå mot en hylla. I värsta fall får man väl bryna den en gång extra.
Däremot om man lägger den på sidan på bänken riskerar man att dels rubba sidinställningen och då oväntat få hyveln att skära väl djupt på ena sidan med fult resultat som följd, dels riskerar man skada eggen med ett annat verktyg eller att kanske skära sig. Om man tx slår emot eggen med en annan hyvel är det bara att ta och slipa om järnet. Det är betydligt omständigare än att bara byna en slö egg.
/B
 
  • Gilla
brumbjorn och 2 till
  • Laddar…
Snyggt skåp, Lawrence! Hur har du gjort bakstycket för att hantera fuktrörelserna? Det är väl inte ett helt massivt stycke du limmat på plats, hoppas jag.
/B
 
bengtn skrev:
Snyggt skåp, Lawrence! Hur har du gjort bakstycket för att hantera fuktrörelserna? Det är väl inte ett helt massivt stycke du limmat på plats, hoppas jag.
/B
Riktigt! Bakstycket är i flera delar , med en liten springa emellan för att ta upp rörelser. Virket var otroligt torrt då jag satte ihop så det krymper inte, utan sväller. Hoppas inte för mycket
 
Snyggt Lawrence!
Men är det inte en kristallkrona man ser på översta bilden upp till vänster.
Riktigt koolt, det vill jag också ha i snickeriet.

Jag hade en väldigt bra lärare i träslöjd i låg och mellanstadiet. Och det var verkligen no-no att lägga hyvlarna ner av den anledningen att det är lätt att fatta tag i hyveln fel när man är ett barn som använder hyveln för första gången eller komma åt av misstag och skär sig. Plus att det är en massa barn som rör sig hela tiden (läs springer runt)
Så jag håller med Bengtn så nu är lägret två två, få se om det blir omröstning om vilket som är det korrekta:)

Pär h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.