b8q skrev:
Du menar en mus, antar jag. Fast jag skriver på en telefon...
Mobiler brukades ju kallas nalle (efter yuppienalle) men det har nästan försvunnit nu.
 
Hö, hö, det är jag som är skyldig :).
 
b8q skrev:
Jag vet en, på segelskepp fanns en riggdetalj som kallas jungfru:
[bild]
Precis vad jag tänkte på. Det är ett slags block. Fast det är frågan om man vågar fortsätta på båt-spåret. Då blir det mycket. Apa, kölsvin och mastfisk, till exempel.
 
Den engelska monkey-wrench verkar inte ha kommit med än!
 
mr.Ola skrev:
Den engelska monkey-wrench verkar inte ha kommit med än!
Kan antingen vara en skiftnyckel eller en s.k. "amerikansk rörtång".
Annars finns det ett gäng i Köpenhamn som nog helst använder fasta verktyg: http://www.wrenchmonkees.com/
 
Korphacka
 
KnockOnWood skrev:
Sorry, redan avhandlat i
[länk]

Men jag har snöat in på det där med jungfru (gubbsjuka?). Dvs riggdetaljen.
På engelska heter det dead-eye, så var kommer det svenska namnet ifrån?
Beats me.

När marina termer låter väldigt konstiga brukar det bero på att det är en försvenskning av ett holländskt ord: spygatt = spuigat. (Fast det där kan man begripa även på svenska. Ett gatt är en öppning, även om det mest används rent geografiskt, som i Kattegatt. Och spy vet vi ju vad det innebär.)

Men Jungfru i betydelsen block heter likadant på andra språk. Jungfer på tyska, till exempel.

Möjligen hänger det ihop med min fjärde betydelse av jungfru, nämligen stötta. När man sätter upp gipsplattor i tak kan man använda sig av en jungfru, alltså en lagom lång regel som håller plattan.

Var det här uttrycket kommer i från vet jag inte, men jag tror att det helt enkelt är någon som hjälper till, som en kammarjungfru. Och det är kanske därifrån vantjungfru kommer - någon som hjälper till att hålla riggen.
 
Tack för språklektionen, Andersmc!


Jag har inte kommit längre än till dykdalb och makadam. :)
 
andersmc skrev:
.



Möjligen hänger det ihop med min fjärde betydelse av jungfru, nämligen stötta. När man sätter upp gipsplattor i tak kan man använda sig av en jungfru, alltså en lagom lång regel som håller plattan.

Var det här uttrycket kommer i från vet jag inte, men jag tror att det helt enkelt är någon som hjälper till, som en kammarjungfru. Och det är kanske därifrån vantjungfru kommer - någon som hjälper till att hålla riggen.
I Värmland kallas det verktyget du kallar jungfru(gipshissens företrädare,) för kärring,så din tolkning att det kommer av att någon hjälper till kan nog stämma.
Det kan tilläggas att ordet kärring inte har negativ klang i riktig värmlänska.
 
För att inte tala om järnjungfrun, en medeltida lögndetektor..
 
Jungfruben som är den gammaldags påsklämman för cirkulationspåsar bland annat.
jungfruben.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
orparn skrev:
Jungfruben som är den gammaldags påsklämman för cirkulationspåsar bland annat.
[bild]

Men det är ju lätt att förstå vad den benämningen syftar på.
Men eftersom Marlen är inne här och kikar avstår jag från förklaringen för tillfället.


larsbj skrev:
I Värmland kallas det verktyget du kallar jungfru(gipshissens företrädare,) för kärring,så din tolkning att det kommer av att någon hjälper till kan nog stämma.
Det kan tilläggas att ordet kärring inte har negativ klang i riktig värmlänska.
Då drar vi vidare med verktygen då:
En nitkärring är ett specialutformat järnstycke, som användes som mothåll när man knackade till nitarna vid båtbygge förr.

Inget ont om kärringar, men i det fallet var hon definitivt mot :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.