Sydligaste Passiv skrev:
Hej Drömma

Arkitekten för vårt hus leverantör Scandinavian Homes Sweden AB är också en certifierad passivhus designer certifierats av tyska passivhus institutet och han gjorde alla beräkningar i PHPP, Kanske kontakta dem?

Du kan köpa PHPP programvara för ca. €120 men det finns mycket att lära sig och förstå om du inte är utbildade i byggbranschen.

Det är en bra idé att kontakta passivhuscentrum i Alingsås de kommer att ge dig en en timmes möte med sin arkitekt gratis.

Hans Ek var till stor hjälp för oss.

Tack för tips. Var kan jag köpa programvaran PHPP? Vi är klara med vår ritning. Behöver göra energi beräkningar nu.

Drömma skrev:
Tack för tips. Var kan jag köpa programvaran PHPP? Vi är klara med vår ritning. Behöver göra energi beräkningar nu.
En ny version av PHPP är på väg att ges ut se här

Det verkar priset har ökat sedan jag senast ansåg det.

Från Tyskland kostar €160 plus frakt.

Om du vill ha den på svenska kostar 2500SEK : Eek:

Om du kan använda den engelska versionen kan du köpa den från Danmark för 1300DKK (cirka 1500SEK).

Igår var jag på "Outlet" butik i Stora Bernstorp Malmö och köpte några kranar för huset väldigt billigt.

De har några FMMatsson kranar för så lite som 299kr.

Jag köpte också 9 Habo dörrhandtag för innerdörrar för 69kr st. Liknar i Jula kostnads ​​299kr.

taps_zpsd30f6e69.jpg

Det är en "Aladdin's cave" för den som bygger eller renoverar.

Men du är inte garanterad att hitta vad du vill.

Jag åkte till köpa några Ardex el golvvärme paket vilket jag fick höra att de hade för 399kr men de var slut.

Jag hoppas att informationen kan hjälpa någon.

Jag hade provtryckning idag för att kontrollera lufttätheten i huset.

Det var en stor lättnad att få ett bra resultat, uppfyller 0,40 ACH @ 50 Pa vilket innebär lufttätheten med de strikta villkoren för certifierade passivhus.

Jag kommer att ha en Norrlands Guld eller två denna kväll! :beer:

matsa79
Vad fick ni för värde? När vi provtryckte vårt hus hus fick vi 0,13 och det var det näst bästa som provtryckarna hade sett, det andra huset som hade bättre värden var då färdigt och då blir husen i vanliga fall tätare. Om jag har fattat rätt så har ni inte kommit längre än att isolera huset och då känns det ju bättre att få fina värden. Man vill ju inte att det skall vara gipsen som stoppar en del läcker.
Kul tråd att följa.

0,13 är ett mycket bra resultat, det bästa jag hade hört talas om innan som var 0,23, så grattis till ditt resultat.

Jag ville testa nu så att jag hade en chans att göra korrigeringar om de behövdes.

Detta är första gången jag har gjort det, så jag var inte säker!

Resultatet bör förbättra lite när taket är isolerad och gipsskivan är installerad.

Men egentligen skillnaden är akademisk som när lufttätheten är under 1,0 sedan öppna en utanför dörren för att gå in eller ut kommer att resultera i mer okontrollerad ventilation!

Följer med spänning erat bygge!

Gordon! Vi gjorde blowerdoortest idag av vårt 2.5 vånings mini hyreshus i Lysekil, det som ligger bakom Scandinavian Homes kontor. Vi uppnådde ett medelvärde på 0.207 exch/tim vid 50Pa, så det verkar vara nästan tre gånger bättre än vad Darmstadt kräver för passivhus. Flahery and Goaley med crew är riktigt nöjda nu när de reser hem till Irland för semester. Enligt Torbjörn Berg, provtryckaren, är det svårare att uppnå riktigt bra värden för hus med flera våningsplan. Vi har förutom 2.5 våningar bostadsyta, även träbjälklag mot källaren där säsongslagringstanken för solvärme finns. Värdet hade varit ännu bättre om inte de eländiga takfönstren fanns. Bägge två läckte mellan glasningen och karmen, inget vi kunde göra något åt om vi inte skulle ge oss till att glasa om fönstren. Se bilder på vår blogg och Facebook. Hälsningar Lars Pettersson, Scandinavian Homes, Lysekil

Kul att höra att du fick så bra resultat, kan det inte vara lätt för en så stor byggnad.

Ska du gå för certifiering?

Det är typiskt, precis när jag ville köra framåt och få vårt hus färdigt blev jag upptagen i min verksamhet men nu när studenten är över hoppas jag att ha mer tid att arbeta i huset.

Snedtaket och taket på övervåningen är nu isolerade och jag kommer snart att vara klar med installation av gipsskivor.

Finns det någon chans att du kan köra vilse på vägen till flygplatsen och John, Peter och killarna kunde ha sin semester i Smygehamn?:D

Sorry, it's a long time since I updated this thread, please forgive me for writing this in English!

It was a long summer working almost every day to get the house ready for us to move in. I took just two days off, one whilst my parents were over from Ireland to visit us in July and another to take a day trip to Bornholm on my wife's birthday.

We finally moved in on the last weekend in September and after that I collapsed from exhaustion for about a week, it was tough going and in total I have lost about 15kgs. in weight in the last year.

Probably if I had known from the start how long it would take and the effort required I would not have done so much of the work myself but even now it is very hard to decide which parts of the build I would have employed someone else to do, it's very hard to let go of control and to trust someone else to do the job the way that you want to have it done yourself.

Towards the end though I did get help with some things so that we could manage to move in on time. My wife and her father laid all the wood floors upstairs and some friends of my wife helped out to spackle the joints of the plasterboard.

The water tightness in the bathrooms and laundry I did myself along with some of the tiling but I took in some help to complete the tiling as I just ran out of time to do it all myself.

The house wasn't finished when we moved in and I am still working to finish off many jobs here and there. A case of "a lot done, more to do!"

We still for example have only a temporary stairs and the doors for the kitchen cabinets are still waiting to be painted and fitted. We could really do with having a shed, but for the moment the guest bedroom is serving that purpose!

It's been a very mild autumn down here on the south coast, we are still waiting for our first frost and the coldest it has been so far is around 3ºC and most of the time it has been around 9-10ºC so it is very hard to judge yet how the house will perform in regard to energy use.

We haven't switched on any heating yet, during October the indoor temperature was between 21ºC and 23ºC depending on the amount of solar gain and passive gains from cooking etc.

Last weekend we were away for 3 days whilst the weather was dark, wet and windy and when we returned on Sunday the house had dropped to 18.5ºC it took until Tuesday evening before the indoor temp. got back up to above 20ºC and it has stayed there since.

We only had the last of the valves installed for the under floor heating on Tuesday and I switched it on briefly on Wednesday to test it but as I had no thermometer and the flow temperature seemed too high I switched it off again after a short while.

I've since bought an infra red thermometer and will get a friend to help me setting the controls so that we are prepared for when we need to start adding heat to the house. I expect that might be pretty soon as last night the outdoor temperature was down to around 3ºC and now it is still only around 5ºC I don't have any calculations but I am lead to believe that the house will need to have additional heating when average daily outdoor temperatures fall below 7ºC.

So far we are all very happy with the new house and hope to have almost all of the work indoors finished before Christmas, the garden will be next year's project (and quite a few after that I expect!).

• Gilla
Anders D och 3 till
  • Laddar…
Har ni golv värme i huset eller använder ni FTX för uppvärmning? Om ni använder FTX, är det lika varmt i varje rum? Kan ni reglera varje rum?

Sydligaste Passiv skrev:
Sorry, it's a long time since I updated this thread, please forgive me for writing this in English!

It was a long summer working almost every day to get the house ready for us to move in. I took just two days off, one whilst my parents were over from Ireland to visit us in July and another to take a day trip to Bornholm on my wife's birthday.

We finally moved in on the last weekend in September and after that I collapsed from exhaustion for about a week, it was tough going and in total I have lost about 15kgs. in weight in the last year.

Probably if I had known from the start how long it would take and the effort required I would not have done so much of the work myself but even now it is very hard to decide which parts of the build I would have employed someone else to do, it's very hard to let go of control and to trust someone else to do the job the way that you want to have it done yourself.

Towards the end though I did get help with some things so that we could manage to move in on time. My wife and her father laid all the wood floors upstairs and some friends of my wife helped out to spackle the joints of the plasterboard.

The water tightness in the bathrooms and laundry I did myself along with some of the tiling but I took in some help to complete the tiling as I just ran out of time to do it all myself.

The house wasn't finished when we moved in and I am still working to finish off many jobs here and there. A case of "a lot done, more to do!"

We still for example have only a temporary stairs and the doors for the kitchen cabinets are still waiting to be painted and fitted. We could really do with having a shed, but for the moment the guest bedroom is serving that purpose!

It's been a very mild autumn down here on the south coast, we are still waiting for our first frost and the coldest it has been so far is around 3ºC and most of the time it has been around 9-10ºC so it is very hard to judge yet how the house will perform in regard to energy use.

We haven't switched on any heating yet, during October the indoor temperature was between 21ºC and 23ºC depending on the amount of solar gain and passive gains from cooking etc.

Last weekend we were away for 3 days whilst the weather was dark, wet and windy and when we returned on Sunday the house had dropped to 18.5ºC it took until Tuesday evening before the indoor temp. got back up to above 20ºC and it has stayed there since.

We only had the last of the valves installed for the under floor heating on Tuesday and I switched it on briefly on Wednesday to test it but as I had no thermometer and the flow temperature seemed too high I switched it off again after a short while.

I've since bought an infra red thermometer and will get a friend to help me setting the controls so that we are prepared for when we need to start adding heat to the house. I expect that might be pretty soon as last night the outdoor temperature was down to around 3ºC and now it is still only around 5ºC I don't have any calculations but I am lead to believe that the house will need to have additional heating when average daily outdoor temperatures fall below 7ºC.

So far we are all very happy with the new house and hope to have almost all of the work indoors finished before Christmas, the garden will be next year's project (and quite a few after that I expect!).

Hej Drömma

Vi har vattenburna golvvärme på bottenvåningen, men jag har inte använt den ännu, förutom att testa att det fungerar. Den är utformad med endast en zon för bottenvåningen.

Det finns en 900W elektrisk eftervärme i Temovex FDX -systemet. Detta är på auto sedan förra veckan som vädret börjar äntligen att vända sig till vintern här, hade vi de första minusgrader på söndag kväll. Jag vet inte hur ofta det är igång men det har varit tillräckligt för att hålla huset över 20C .

Den enda andra uppvärmning är en 400W elektrisk golvvärme i badrummet på övervåningen som är verksamt i 4 timmar per dag för att värma upp plattorna.

Vi har ingen kontroll över temperaturen i individuella rum, men övervåningen är normalt ca 1 grad lägre temperatur än där nere. Vilket gör det mycket bekvämt för att sova.

Jag glömde att säga i förra inlägget att om någon planerar ett liknande projekt är jag väldigt glad för att visa dem vårt hus och diskutera alla de frågor som vi kom över (eller på telefon om du inte är i närheten). Jag gör inte anspråk på att vara expert, men jag har fått en hel del praktisk kunskap att planera och bygga detta hus och jag är glad om jag kan dela det med andra.

• Gilla
smallglow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.